/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Linux FTP server
Fra : Michael Mondrup


Dato : 07-08-01 11:38

Hej Gruppe,

Jeg er helt ny i Linux verden, så derfor spørger jeg nu om mit ønske er
helt vildt.
Jeg vil gerne kører en ftp server under Linux.
1. Kan det lade sig gøre med en grafisk brugerflade?
2. Hvilke programmer anbefales?
3. Findes der evt. en kogebog ang. dette subj.?

På forhånd tak:
Michael Mondrup

 
 
Mickey (07-08-2001)
Kommentar
Fra : Mickey


Dato : 07-08-01 11:49

"Michael Mondrup" <mmk@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3b6fc462$0$278

> Jeg er helt ny i Linux verden, så derfor spørger jeg nu om mit ønske er
> helt vildt.

velkommen

> 1. Kan det lade sig gøre med en grafisk brugerflade?

det kan det nok, men jeg ved ikke helt hvad man skulle bruge den til...

> 2. Hvilke programmer anbefales?

proftpd



--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.stopcopydan.dk



Michael Mondrup (07-08-2001)
Kommentar
Fra : Michael Mondrup


Dato : 07-08-01 12:24

> > 1. Kan det lade sig gøre med en grafisk brugerflade?
>
> det kan det nok, men jeg ved ikke helt hvad man skulle bruge den til...

Når man er en gammel windows slave, er man jo vant til at se real-time
overførelses hastigheder og hvem, der er logget på - hvad de laver også
videre.
Oprette nye brugere med et par få taste taste klik, er nu heller ikke så
dårligt.

Findes der en kogebog, der er nogenlunde forståelig til Proftp?

/Michael




"Mickey" <news002@susie.dk> skrev i en meddelelse
news:9koh2g$3ss$1@egon.worldonline.dk...
> "Michael Mondrup" <mmk@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3b6fc462$0$278
>
> > Jeg er helt ny i Linux verden, så derfor spørger jeg nu om mit ønske er
> > helt vildt.
>
> velkommen
>
> > 1. Kan det lade sig gøre med en grafisk brugerflade?
>
> det kan det nok, men jeg ved ikke helt hvad man skulle bruge den til...
>
> > 2. Hvilke programmer anbefales?
>
> proftpd
>
>
>
> --
> |-|$235-|)k - Mickey
> http://www.stopcopydan.dk
>
>



Frans Jensen (07-08-2001)
Kommentar
Fra : Frans Jensen


Dato : 07-08-01 17:15

On Tue, 7 Aug 2001 13:24:03 +0200, "Michael Mondrup"
<mmk@post1.tele.dk> wrote:
>Findes der en kogebog, der er nogenlunde forståelig til Proftp?


http://www.gnuskole.dk/bog/ftpserver.html

--
Er du imod røveri ved højlys dag, så støt
underskriftsindsamlingen på:
http://www.stopcopydan.dk

Mickey (07-08-2001)
Kommentar
Fra : Mickey


Dato : 07-08-01 18:39

"Michael Mondrup" <mmk@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3b6fcede$0$245
> Når man er en gammel windows slave, er man jo vant til at se real-time
> overførelses hastigheder og hvem, der er logget på - hvad de laver også
> videre.

det ved jeg - er det selv (bruger stadig windows til stort set alt jeg laver
ud over server-arbejde)
- men personligt har jeg meget hurtigt vænnet mig til en tekstbaseret linux
(min server ka ikke trække en X)

> Oprette nye brugere med et par få taste taste klik, er nu heller ikke så
> dårligt.

det ka man da også på en linux - f.eks. med linuxconf eller yast


--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.stopcopydan.dk



Jonas Koch Bentzen (07-08-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Koch Bentzen


Dato : 07-08-01 13:31

Michael Mondrup wrote:

> Jeg vil gerne kører en ftp server under Linux.

http://proftpd.net

> 1. Kan det lade sig gøre med en grafisk brugerflade?

http://freshmeat.net/projects/gproftpd

--
Jonas Koch Bentzen

Jacob Sparre Anderse~ (07-08-2001)
Kommentar
Fra : Jacob Sparre Anderse~


Dato : 07-08-01 13:42

Michael:

> Jeg vil gerne kører en ftp server under Linux.

Det er i al almindelighed en dårlig idé at bruge FTP:

1) Adgangskoder bliver overført i klartekst.
2) Protokollen er så kompliceret at det er let at
lave fejl i implementationer af den.

Hvis der ikke er meget alvorlige grunde til det bør du i
stedet bruge HTTP (anonym) og SSH (krypteret
identifikationsprocedure) til filoverførsler.

I bogserien "Linux - Friheden til..." kan du finde meget
nyttig information om Linux:

http://www.sslug.dk/linuxbog/

Jacob
--
"Unix, Perl og Ole har man for at slippe for at gøre
arbejdet selv."

Lars Petersen (08-08-2001)
Kommentar
Fra : Lars Petersen


Dato : 08-08-01 00:41

> Hvis der ikke er meget alvorlige grunde til det bør du i
> stedet bruge HTTP (anonym) og SSH (krypteret
> identifikationsprocedure) til filoverførsler.

Eller SecureFTP (SFTP - en del af SSH2)


--
-
Lars
http://coder.dk/sohofaq.php - Uofficiel WOL SOHO 77 FAQ
http://wshlman.moons.dk/ - Say goodbye to GameSpy - A Free Half Life
Manager!
When mailing me, remember there is no truth in my mail!



Peter Brodersen (08-08-2001)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 08-08-01 02:31

On Tue, 07 Aug 2001 14:41:39 +0200, Jacob Sparre Andersen
<sparre@nbi.dk> wrote:

>Hvis der ikke er meget alvorlige grunde til det bør du i
>stedet bruge HTTP (anonym) og SSH (krypteret
>identifikationsprocedure) til filoverførsler.

HTTP i sig selv ændrer jo ikke på meget, i forhold til anonym FTP. I
det mindste kan man evt. køre HTTPS, hvor en almindelig
HTTP-authentication (som normalt er ukrypteret, men blot base64-kodet)
også vil blive krypteret.

--
- Peter Brodersen

Peter Makholm (08-08-2001)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 08-08-01 07:17

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> writes:

> HTTP i sig selv ændrer jo ikke på meget, i forhold til anonym FTP. I

Jo, der er generelt færre remote exploits i http-servere i forhold til
ftp-servere, hvilket for mig tyder på at ftp er for kompliceret til at
blive implementeret ordentligt.

--
http://peter.makholm.net/

Peter Brodersen (08-08-2001)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 08-08-01 07:49

On 08 Aug 2001 08:17:10 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Jo, der er generelt færre remote exploits i http-servere i forhold til
>ftp-servere, hvilket for mig tyder på at ftp er for kompliceret til at
>blive implementeret ordentligt.

Ahja, jeg tænkte blot på bekymringen med overførsel af evt. password i
klartekst.

Jeg er i øvrigt enig i din betragtning.

--
- Peter Brodersen

Jesper Krogh (08-08-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Krogh


Dato : 08-08-01 08:27

In article <Wg5c7.172$uI6.23003@news000.worldonline.dk>, Peter Brodersen wrote:
> On 08 Aug 2001 08:17:10 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net>
> wrote:
> >Jo, der er generelt færre remote exploits i http-servere i forhold til
> >ftp-servere, hvilket for mig tyder på at ftp er for kompliceret til at
> >blive implementeret ordentligt.
>
> Ahja, jeg tænkte blot på bekymringen med overførsel af evt. password i
> klartekst.

Det er vel kun et problem hvis der er folk der har adgang til datavejen
( kablerne ), hvor stort et problem vil i anse det for at være?

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk


Peter Brodersen (08-08-2001)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 08-08-01 09:04

On Wed, 8 Aug 2001 09:27:26 +0200, jesper@linuxpusher.dk (Jesper
Krogh) wrote:

>Det er vel kun et problem hvis der er folk der har adgang til datavejen
>( kablerne ), hvor stort et problem vil i anse det for at være?

Det afhænger af setuppet i begge ender.

For en privatbruger, der er koblet direkte op: Ikke noget problem. Jeg
henter min ukrypterede pop3-post på den måde, og sender i samme omgang
også mit kodeord afsted. Det er selvfølgelig primært direkte til
udbyderen, but still...

I diverse ikke-switchede lans kan det være forholdsvis let at
downloade programmer til at sniffe uden nogen forhåndsviden, og med
noget mere kyndighed, kan det også lykkedes i et simpelt, switched
lan.

Som altid er det et spørgsmål om tillid (og kontrol).

--
- Peter Brodersen

Isak Lyberth (07-08-2001)
Kommentar
Fra : Isak Lyberth


Dato : 07-08-01 23:05

Jeg har brugt en del af sommerferien på at oversætte en ftp server der
hedder pure-ftpd til dansk. Den kan hentes på
http://pureftpd.sourceforge.net/
Til den er der et grafisk værktøj til KDE og et til Gnome. Dansk
understøttelse er lige om hjørnet med de programmer.
Med venligh hilsen

Isak

Michael Mondrup wrote:

> Hej Gruppe,
>
> Jeg er helt ny i Linux verden, så derfor spørger jeg nu om mit ønske er
> helt vildt.
> Jeg vil gerne kører en ftp server under Linux.
> 1. Kan det lade sig gøre med en grafisk brugerflade?
> 2. Hvilke programmer anbefales?
> 3. Findes der evt. en kogebog ang. dette subj.?
>
> På forhånd tak:
> Michael Mondrup
>


Snuseren (08-08-2001)
Kommentar
Fra : Snuseren


Dato : 08-08-01 07:54

Hej

Er der en kryptering på forsendelserne her, eller hvordan virker
det ifht. ex. proftpd?

Venlig hilsen Jan Jensen




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408604
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste