Vil man kunne bruge en ipad?
Fra : Marianne

Dato : 11-09-10 11:33

Hej

Jeg sidder og tæller på fingrene, om jeg skal købe en mini-pc eller jeg kan
'nøjes' med en ipad. Jeg håber det sidste. Men sagen er, at jeg skal bruge
noget vægtmæssigt let og stabilt til at tage med i tasken. Her vil ipad jo
være en klar mulighed. Men jeg har også brug for at kunne vise 'noget' - fx
et skærmbillede af et browservindue - via en projector. Og her kan ipad'en
vel ikke bruges?

Ved man noget om hvornår den kan købes her i kongeriget? Et alternativ er
Tyskland, ikke? Tør man det??? (Ja, undskyld, jeg ved, jeg næppe er den
første, som har spurgt. men jeg er *så* nysgerrig!)

mvh
Marianne

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-09-10 12:06

Marianne <mjanneh@gmail.com> wrote:

> [...]
> et skærmbillede af et browservindue - via en projector. Og her kan ipad'en

Hvis du ser på Apples iPad side, så står der under "TV og video":
"Understøtter 1024 x 768 med Dock-stik til VGA-mellemstik".

Det er vel hvad man skal bruge til en projector?

Fra : Marianne

Dato : 11-09-10 13:49

> Hvis du ser på Apples iPad side, så står der under "TV og video":
> "Understøtter 1024 x 768 med Dock-stik til VGA-mellemstik".
>
> Det er vel hvad man skal bruge til en projector?

Tak - for skønt!! Har du nogen ide om hvordan det konkret mon vil foregå? Er
er dock-stik en art mellemstik eller hvordan skal det forstås?

mvh
Marianne

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-09-10 14:27

> Tak - for skønt!! Har du nogen ide om hvordan det konkret mon vil foregå? Er
> er dock-stik en art mellemstik eller hvordan skal det forstås?

Google på "apple dock connector vga".

Fra : Marianne

Dato : 11-09-10 15:05

> Google på "apple dock connector vga".
>
> --

Det var til gengæld knap så opmuntrende. 4/5-del af brugerne vurderer
produktet til 1 stjerne, 1/5 giver det 5 stjerner. Lader til at være
applikationsafhængigt, så det må man jo så undersøge nærmere. Men nu har jeg
retningen.

Tak for hjælp

mvh
Marianne

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-09-10 15:59

> Google på "apple dock connector vga".

Lige en advarsel. Du får, så vidt jeg ved, IKKE spejling af skærmen til
en ekstern skærm eller projektor. Du kan kun bruge det til at vise
udvalgte ting fra Apps som understøtter det på en ekstra skærm. Fx kan
Keynote vise præsentationer eller du kan vise video på en ekstern skærm.
Tror ikke du kan få vist din browser mens du bruger den på skærmen...
men det kan være andre ved mere.

Læs anmeldelserne af VGA mellemstikket på applestore grundigt, så får du
en ide om hvad det kan og ikke kan.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Marianne

Dato : 11-09-10 18:07

> [...]
> men det kan være andre ved mere.
>
> Læs anmeldelserne af VGA mellemstikket på applestore grundigt, så får du

Ja - det har jeg set. Keynote kan den klare, men ikke fx film. Måske er det
et licensspørgsmål? Har ikke set noget konkret om browservinduer, men jeg er
opmærksom på problemet.

mvh
Marianne

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 14-09-10 08:09

On 11-09-2010 19:07, Marianne wrote:

> Ja - det har jeg set. Keynote kan den klare, men ikke fx film. Måske er det
> et licensspørgsmål? Har ikke set noget konkret om browservinduer, men jeg er
> opmærksom på problemet.

Jeg har lige spurgt vores iPhone/iPad udvikler og iPad'en kan IKKE
spejle alle applikationer til en ekstern skærm!!
Med et kodehack, er det muligt at spejle en applikation, men det giver
nogle grimme striber og flimmer på den eksterne skærm.
Ellers er det kun applikationer der er kodet til specifikt at bruge den
interne og eksterne skærm til forskellige ting, der kan udnytte skærmen.

Jesper \

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-10 10:32

Hej,

> Jeg har lige spurgt vores iPhone/iPad udvikler og iPad'en kan IKKE
> spejle alle applikationer til en ekstern skærm!!

Man kan købe programmet DisplayOut (ca. 10 kr.) og få spejlet alle
applikationer til en ekstern skærm. Dette kræver jailbreak. I programmet
kan du selv sætte skærmopdateringsfrekvensen.

> Med et kodehack, er det muligt at spejle en applikation, men det giver
> nogle grimme striber og flimmer på den eksterne skærm.

Det lyder som om han gør det forkert.

Kodemæssigt fungerer det på den måde, at du kan få notifikationer om
tilslutning/frakobling af ekstern skærm samt om, hvilken vej, brugeren
vender iPad'en.

Når du får en notifikation om tilkobling af en ekstern skærm gemmer du
en pointer til den skærm. I den del af koden, hvor du normalt tegner på
skærmen dublerer du blot sådan at du tegner på både skærm 1 og skærm 2.
Den eneste lille finte er, at du skal tage højde for om brugeren har
vendt iPad'en på en af siderne - her skal du så lave en rotation af dit
skærmindhold passende. Det er ret nemt, da der findes funktioner i
systemet til netop dette.

Alternativt kan man lave en høkerløsning, hvor man ikke skal ændre i
eksisterende kode. Her gør man det, at man sætter en timer i gang som
aktiverer en funktion - fx 30 gange i sekundet. Denne funktions eneste
opgave er at tage et screenshot af den interne skærm og evt.
strække/formindske det til den eksterne skærms størrelse - og så tegne
det på den eksterne skærm. Igen evt. med en rotation for at tage højde
for at iPad'en kan være vendt på siden.

Det sidste er dog ikke en særlig "pæn" løsning.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 15-09-10 10:45

On 15-09-2010 11:31, Jens Kristian Søgaard wrote:
> [...]
> applikationer til en ekstern skærm. Dette kræver jailbreak. I programmet
> kan du selv sætte skærmopdateringsfrekvensen.

Jailbreak er ikke en option, da det er et produkt vi sælger og derfor
ikke kan kræve at kundens iPad er jailbreaket.

> [...]
> for at iPad'en kan være vendt på siden.
>
> Det sidste er dog ikke en særlig "pæn" løsning.

Det lyder som at han gør det på den sidste måde.
Jeg ved ikke hvorfor, men jeg tvivler ikke på hans evner til at kode og
viden om platformen, så der må være en årsag.

Jesper \

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-10 12:29

Hej,

> Jailbreak er ikke en option, da det er et produkt vi sælger og derfor
> ikke kan kræve at kundens iPad er jailbreaket.

Det er da udelukkende en begræsning, du selv vælger at lægge ind. Der
findes masser af kommercielle tilbud som kræver jailbreaks.

Men mit svar var ment som en information til Marianne. Jeg kender ikke
noget til den applikation, du sælger.

> Jeg ved ikke hvorfor, men jeg tvivler ikke på hans evner til at kode og
> viden om platformen, så der må være en årsag.

Måske at han ikke har fået den fornødne tid til at læse dokumentationen?

Der er i princippet ikke nogen forskel på at tegne på den interne og den
eksterne skærm set fra programmørens synspunkt. Det eneste er, at den
eksterne skærm kan sættes til at køre i flere forskellige opløsninger,
hvor den interne jo (indtil videre på iPad) altid kører i den samme
opløsning.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 15-09-10 12:49

On 15-09-2010 13:28, Jens Kristian Søgaard wrote:
> Hej,

> Det er da udelukkende en begræsning, du selv vælger at lægge ind. Der
> findes masser af kommercielle tilbud som kræver jailbreaks.

Tjah, det er så ikke politikken for vores firma.

> Men mit svar var ment som en information til Marianne. Jeg kender ikke
> noget til den applikation, du sælger.

> Måske at han ikke har fået den fornødne tid til at læse dokumentationen?

Det tvivler jeg på :)

> [...]
> eksterne skærm kan sættes til at køre i flere forskellige opløsninger,
> hvor den interne jo (indtil videre på iPad) altid kører i den samme

Det lyder jo let nok...
Som sagt, er det ikke mig der er udvikleren, jeg har blot fået den
overordnede årsag fortalt.

Jesper \

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-10 12:54

Hej,

> Tjah, det er så ikke politikken for vores firma.

Og fred være med det... jeg fortæller blot, at man sagtens kan lave
kommercielle produkter som kræver jailbreakede iOS-enheder.

> Det tvivler jeg på :)

Så har han måske bare misforstået det.

> Det lyder jo let nok...

Det er det også. Der er rigtigt mange programmer som er kommet med iPad
VGA-output support i "minor updates" på det seneste. Funktionaliteten
findes i alt fra PDF-læser apps til Netflix.

Til Mariannes information findes der også flere webbrowsere i App Store
som har VGA-output support (og ikke kræver jailbreak).

Fra : Henrik 8600

Dato : 11-09-10 15:48

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Tyskland, ikke? Tør man det??? (Ja, undskyld, jeg ved, jeg næppe er den
> første, som har spurgt. men jeg er *så* nysgerrig!)

Hej Marianne

Har du set denne smarte ting / iPhone vægt ?
http://www.kennethlund.dk/2010/01/anmeldelse-af-withings-wifi-v%C3%A6gt-sp%C3%A6ndende-made-at-veje-sig-pa/

Og så må en iPhone kunne vises på en projektor, det gør Steve Jobe i al fald

Kan det bruges?

H.

Fra : Morten Lind

Dato : 11-09-10 17:20

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> [...]
>sp%C3%A6ndende-made-at-veje-sig-pa/
>
> Og så må en iPhone kunne vises på en projektor, det gør Steve Jobe i al fald

Øh...særlig gentlemanlike?

M.

Fra : Henrik 8600

Dato : 11-09-10 18:02

"Morten Lind" <mortenlind@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Øh...særlig gentlemanlike?
>
> M.
> --
> [dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

?

H.

Fra : Marianne

Dato : 11-09-10 18:12

> [...]
>
> Og så må en iPhone kunne vises på en projektor, det gør Steve Jobe i al

En vægt?? Nja - det er ikke lige det, jeg har i tankerne. Eller også så
forstår jeg ikke hvad du mener.

mvh
Marianne

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-10 19:15

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> Og så må en iPhone kunne vises på en projektor, det gør Steve Jobe i al fald

Steve bruger en speciel iPhone med et specielt kabel når der bliver
lavet presentationer .. det er _ikke_ noget en alm iPhone kan*

/thomas

* men måske hvis man jailbreaker

Fra : Henrik 8600

Dato : 11-09-10 22:17

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Steve bruger en speciel iPhone med et specielt kabel når der bliver
> lavet presentationer .. det er _ikke_ noget en alm iPhone kan*
>
> /thomas
>

> * men måske hvis man jailbreaker

Måske Steve har Jailbreaket hans ???

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-10 22:25

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Måske Steve har Jailbreaket hans ???

ha ha ...

/thomas

Fra : Henrik 8600

Dato : 11-09-10 22:29

> ha ha ...
>
> /thomas

(-;

H.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 11-09-10 19:08

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> writes:

> Tak - for skønt!! Har du nogen ide om hvordan det konkret mon vil foregå? Er
> er dock-stik en art mellemstik eller hvordan skal det forstås?

Du skal ud og købe et kabel til cirka 250 kroner. JEg kan ikke lige
finde det i onlinebutikken.

http://support.apple.com/kb/HT1454?viewlocale=da_DK

Det ser ud til at iPhone 4 kan bruge samme kabel til samme formål. Gad
vide om iPhone 3GS også kan?