MS Windows
briani 27239
Kontrollerer filsystemet for konsistens
Fra : ebbe hansen

Dato : 10-09-10 16:17

XP Home sp3
Hver gang jeg starter op kommer denne meddelelse, som regel på D:, men
det varierer, den finder ingen fejl, og starter derefter normalt, jeg
kan afbryde ved et tastetryk. Jeg har haft fejlen før, hvor jeg kun
slap af med det ved en formatering, men det er jo vinterarbejde.
Er der en der kender denne fejl.
Jeg har kørt ccleaner, ram test, diverse virusprogrammer, og finder
ingen fejl. En (R) reparation hjælper ikke
mvh Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-10 18:25

"ebbe hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i meddelelsen
> XP Home sp3
> Hver gang jeg starter op kommer denne meddelelse, som regel på D:, men
> det varierer, den finder ingen fejl, og starter derefter normalt, jeg

Den prøver sikkert at fortælle dig, at din harddisk er defekt. Hvis du
bruger den computer til noget seriøst er det ved at være tid til en ny
harddisk.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-10 18:48

"Ole Axelsen" <oleaxelsen ( a ) stenstrupmail.dk> skrev:

> Den prøver sikkert at fortælle dig, at din harddisk er defekt. Hvis du
> bruger den computer til noget seriøst er det ved at være tid til en ny
> harddisk.

Du har stor tiltro til Windows? Det har jeg ikke. Jeg tror det er
advarselssystemet der er defekt.

--
Bertel

Fra : ebbe hansen

Dato : 10-09-10 19:58

On Fri, 10 Sep 2010 19:48:16 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Du har stor tiltro til Windows? Det har jeg ikke. Jeg tror det er
>advarselssystemet der er defekt.

Hvad gør man så ? formatterer? og installerer på ny. Den er blevet
noget langsom, så den trænger måske til at blive renset godt ud.
mvh Ebbe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-10 20:54

ebbe hansen skrev:

> Hvad gør man så ? formatterer? og installerer på ny.

Ja, men hvis du er klog, organiserer du dit system så det bliver
nemt en anden gang. Det omfatter følgende:

1. Opret mindst to drev. I min forklaring går jeg ud fra at du
kun opretter drev D ud over C.

2. Installer alt hvad du kan bestemme over, på D. Det involverer
at du skal kikke efter valgmuligheder og vælge
"Brugerinstallation" i stedet for "Automatisk" eller "Typisk".

3. Sørg for at alle filer som du selv arbejder (direkte) med,
ligger på D.

4. Når systemet er oppe at køre og du har fået rettet de
vigtigste ting til, så lav et image af C-drevet. Læg en kopi
deraf på et medie der ikke er afhængigt af pc'en.

Hvis du senere retter 'mange' andre ting til, så gem et image
mere, men slet ikke det gamle.

Hvis du så en anden gang synes at systemet er underligt, kører du
blot det sidste image ind igen. Det genopretter systemet mens du
drikker kaffe. Alle dine arbejdsfiler er uberørt fordi det kun er
C der ændres på.

Hvis du så ovenikøbet sørger for så vidt muligt at bruge
portable-programmer, er alle deres indstillinger også uafhængige
af hvad der sker på C-drevet.

På mine XP-systemer tager en genopretning 10 minutter med det
(gratis) program jeg bruger. Det tager 1½ time på min Windows
7-maskine.

Jeg kan godt anbefale mit image-program, men det kan kun køre fra
DOS, og det gør det lidt specielt at bruge. Der er nok andre der
har erfaring med andre programmer.

--
Bertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-09-10 06:52

On Fri, 10 Sep 2010, Bertel Lund Hansen wrote:

>Ja, men hvis du er klog, organiserer du dit system så det bliver
>nemt en anden gang. Det omfatter følgende:

Blandt de udmærkede råd er der et par stykker som jeg finder
interessante og som jeg gerne vil bede dig uddybe og eventuelt
eksemplificere:

>2. Installer alt hvad du kan bestemme over, på D. Det involverer
>at du skal kikke efter valgmuligheder og vælge
>"Brugerinstallation" i stedet for "Automatisk" eller "Typisk".

Det intersante er vel: Hvor lægger programmet sine arbejdsfiler, hvis
det producerer noget der skal gemmes.

>Hvis du så ovenikøbet sørger for så vidt muligt at bruge
>portable-programmer, er alle deres indstillinger også uafhængige
>af hvad der sker på C-drevet.

Selv om jeg har haft PC siden 1987, har jeg aldrig haft en voldsom
trang til at være med på det sidste nye. Gode velafprøvede programmer
lever længe hos mig. Jeg kan godt regne ud hvad "portabel" betyder og
jeg har da også hørt, at man f.eks. kan afvikle Linux fra en
huskepind, men hvilke brugerprogrammer kan være portable?

>Jeg kan godt anbefale mit image-program, men det kan kun køre fra
>DOS, og det gør det lidt specielt at bruge. Der er nok andre der
>har erfaring med andre programmer.

Jeg har prøvet nogle stykker, men finder de fleste for komplicerede;
der er alt for meget man skal tage stilling til og for de fleste er
det svært at tage en beslutning, når man står med tarmene mellem
hænderne og er afhængig af en velfungerende spejling. Skal MBR og spor
0 re-etableres på en harddisk med flere partitioner? Jeg kan i hvert
fald ikke overskue konsekvenserne af at svare forkert.

Jeg har valgt at holde fast i Acronis True Image, selv om det lider af
netop den slags, men nu har jeg lært det at kende. Og så har det en
rigtig god feature, som jeg ikke ville undvære for alt i verden: "Try
& Decide". Hvis jeg står i begreb med at ændre på vitale dele i
systemet, eller blot vil afprøve et program, kører jeg det virtuelt.
Hvis jeg fortryder noget, kan jeg annullere det hele og - i modsætning
til gendannelsespunkter i Windows - fortryde, hvorefter maskinen er
100% som før.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-10 09:27

Kurt Hansen skrev:

> Det intersante er vel: Hvor lægger programmet sine arbejdsfiler, hvis
> det producerer noget der skal gemmes.

Det bestemmer man selv. Man kan dog ikke bestemme over visse
programmers interne filer og rettelser i opsætningen, så der
foregår noget på C-drevet uanset hvor meget man prøver at undgå
det.

Jeg bliver altid spurgt om om hvor mine filer skal gemmes.

> Selv om jeg har haft PC siden 1987, har jeg aldrig haft en voldsom
> trang til at være med på det sidste nye.

Portabel har ikke særlig meget med sidste nye at gøre. Det er de
samme programmer som ellers udgives med almindelig C-flettet
installation hvor man bare har sørget for at alle interne filer
forbliver i programmets hjemmemappe.

> [...]
> jeg har da også hørt, at man f.eks. kan afvikle Linux fra en
> huskepind, men hvilke brugerprogrammer kan være portable?

OpenOffice, Firefox, Filezilla og Opera fås i portable versioner,
og Agent 1.93 har aldrig været andet end portabel. "Portabel" er
faktisk bare en nymodens betegnelse for hvordan alle programmer
engang opførte sig. Det gjorde det mange gange nemmere at have
med pc'en at gøre.

> [...]
> 0 re-etableres på en harddisk med flere partitioner? Jeg kan i hvert
> fald ikke overskue konsekvenserne af at svare forkert.

Jeg har kun benyttet mig af én mulighed selv om mit program
tilbyder mange forskellige. Jeg laver et image af C-drevet og
intet andet.

> Jeg har valgt at holde fast i Acronis True Image, selv om det lider af
> netop den slags, men nu har jeg lært det at kende.

Man kan nok ikke bruge et image-program uden at skulle lære det
at kende.

--
Bertel

Fra : ebbe hansen

Dato : 14-09-10 18:42

On Sat, 11 Sep 2010 07:51:51 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk>
wrote:

> [...]
>Hvis jeg fortryder noget, kan jeg annullere det hele og - i modsætning
>til gendannelsespunkter i Windows - fortryde, hvorefter maskinen er

Jeg hentede True Image for at prøve det, men jeg er nok for uvidende
til at forstå det. blot et simpelt image af C:. det smed en Winzip
fil ned på G: men hvad gør jeg for at køre den ind igen.
mvh Ebbe

Fra : ebbe hansen

Dato : 11-09-10 17:37

On Fri, 10 Sep 2010 21:53:40 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:
klip

> [...]
>deraf på et medie der ikke er afhængigt af pc'en.

>Hvis du senere retter 'mange' andre ting til, så gem et image

Jeg har en HD på 80 GB (C:)til windows og programmer.
En HD på 200 GB delt på 4 partitioner
D: data- E: patitionen slettet - F: Foto- G: Backup
Måske var det bedre med et par mindre HD'er, så det er delt mere ud.
Det med image har jeg endnu ikke vovet mig ud i, jeg har jo en CD med
Win XP SP3, så jeg kan formatere C:
mvh Ebbe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-10 18:36

ebbe hansen skrev:

> Jeg har en HD på 80 GB (C:)til windows og programmer.

Mijn anbefaling er at den kun skal være til Windows. Jo færre
data, jo hurtigere pakkes og udpakkes et image.

På mine XP-systemer er 2 Gbyte + swapfil + dvalefil nok. Med
reserveplads afsætter jeg 10 Gbyte.

På Windows 7 som jeg ikke kender særlig godt, har jeg afsat 30
Gbyte. Der er p.t. brugt 12,3 Gbyte alt inklusive.

> En HD på 200 GB delt på 4 partitioner
> D: data- E: patitionen slettet - F: Foto- G: Backup
> Måske var det bedre med et par mindre HD'er, så det er delt mere ud.

Jeg har 9 partitioner på mine XP-systemer, men det er kun af
hensyn til mit eget overtblik. Jeg har ikke fundet ud af at
oprette mere end ét ekstradrev under W7, så der må jeg dele op
med mapper på D-drevet i stedet.

> Det med image har jeg endnu ikke vovet mig ud i, jeg har jo en CD med
> Win XP SP3, så jeg kan formatere C:

Med et image er *al* personlig opsætning gendannet. Det du kaldte
vinterarbejde, klares automatisk mens du drikker kaffe.

Når jeg får en ny computer, bliver systemet installeret mellem
fem og ti gange fordi jeg eksperimenterer og insisterer på et
system uden overflødige dikkedarer. Der eksperimenterer jeg også
med et imageprogram.

--
Bertel

Fra : ebbe hansen

Dato : 12-09-10 17:30

On Sat, 11 Sep 2010 19:36:12 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Mijn anbefaling er at den kun skal være til Windows. Jo færre
>data, jo hurtigere pakkes og udpakkes et image.

Tak for din vejledning, det vil jeg prøve ved lejlighed
mvh Ebbe
klip

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-09-10 17:31

> [...]
> Jeg har kørt ccleaner, ram test, diverse virusprogrammer, og finder
> ingen fejl. En (R) reparation hjælper ikke

Den har jeg også set nogle gange. Det tyder på en eller anden fejl i
filsystemet. Hvis det er D, er det vel ikke dit systemdrev. Så kan en
løsning være at kopiere alle data over på en anden disk eller en anden
partition. Derefter formattere drevet og så kopiere data tilbage igen.
Det har jeg måttet gøre et par gange i løbet af årene.

Kurt

Fra : ebbe hansen

Dato : 13-09-10 11:13

On Sun, 12 Sep 2010 18:31:28 +0200, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@privat.dk> wrote:

> [...]
>partition. Derefter formattere drevet og så kopiere data tilbage igen.
>Det har jeg måttet gøre et par gange i løbet af årene.

Jeg ved ikke om det er D: der har fejl. HD er delt i 4 patitioner,
hvoraf E: ikke lader sig formatere, så jeg må nok mindst slette alle
partitioner, og på ny partitionere, og formatere, hvis jeg kan huske
hvordan man gør.
mvh Ebbe
Der kommer sikkert en dag med møjvejr

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-10 16:33

ebbe hansen skrev:

> [...]
> hvoraf E: ikke lader sig formatere, så jeg må nok mindst slette alle
> partitioner, og på ny partitionere, og formatere, hvis jeg kan huske

Formatering er unødvendig. Vælg hurtig formatering (som blot
nulstiller filoversigten).

Partitionering skal du lade XP om. Ved installation kan du slette
alle drev når den rette blå skærm kommer frem. Så opretter du et
drev på 10-15 Gbyte til XP, og derefter installerer du.

Når systemet så kører, går du via kontrolpanel ind i
Administration - Computeradministration - Diskhåndtering, og der
kan du oprette først et udvidet drev, og derefter opdele det i
logiske drev.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-09-10 17:07

On Mon, 13 Sep 2010 17:33:17 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Formatering er unødvendig. Vælg hurtig formatering (som blot
>nulstiller filoversigten).

Hvis man har problemer med konsistens på et eller flere drev er den
slavne vej bedst at følge, dvs. slet drevene, slet partitionerne,
genstart, opret partitionerne, opret drevene, formater drevene.

Hvis man ikke vil dette er det absolutte minimum man bør gøre, at
formaterer på den langsomme metode, derved sikre man at drevet tjekkes
for konsistens, dette sker ikke men "hurtig" formatering.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-10 17:23

Hans Kjaergaard skrev:

> Hvis man ikke vil dette er det absolutte minimum man bør gøre, at
> formaterer på den langsomme metode, derved sikre man at drevet tjekkes
> for konsistens, dette sker ikke men "hurtig" formatering.

Det er rigtigt. Moderne diske er bare så stabile at der sjældent
(aldrig) er hardwareproblemer.

En almindelig langsom formatering formaterer i øvrigt heller ikke
drevet. Det er flere år siden det var muligt at lavformatere en
harddisk (fysisk renskrivning).

--
Bertel

Fra : ebbe hansen

Dato : 13-09-10 17:33

On Mon, 13 Sep 2010 20:07:16 +0400, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:
klip
> [...]
>formaterer på den langsomme metode, derved sikre man at drevet tjekkes
>for konsistens, dette sker ikke men "hurtig" formatering.

Mon ikke harddisken er dårlig. Ved opstart kører den konsistens på D:
og som regel også F. så kører det OK. Men part. E: virker ikke, den
har jeg prøvet at slette part. oprette part. formatere både langsom og
hurtig, men den kan ikke formateres. Jeg kan godt prøve at slette hele
disken (250 GB) og oprette på ny, men mon ikke den er dårlig.
mvh Ebbe
HDD er 4 år 250 GB Maxtor SATA2 16 MB

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-09-10 17:50

On Mon, 13 Sep 2010 18:33:20 +0200, ebbe hansen
<ebbeh@mail1.stofanet.invalid> wrote:

>Mon ikke harddisken er dårlig.
Det kan ikke vides på forhånd.

> [...]
>hurtig, men den kan ikke formateres. Jeg kan godt prøve at slette hele
>disken (250 GB) og oprette på ny, men mon ikke den er dårlig.
Det er ikke sikkert, du kan også prøve at se om fabrikanten af din
harddisk har nogle værktøjer til at teste disken med, de har de ofte
og det er også nogle gange en forudsætning for reklamation (til
fabrikanten) at man har testet sin disk med deres værktøjer.

Du skal lige være opmærksom på at nogle test kan være destruktive og
derved slette dine data, backup er din ven.

/Hans

Fra : ebbe hansen

Dato : 13-09-10 17:18

> [...]

>Administration - Computeradministration - Diskhåndtering, og der
>kan du oprette først et udvidet drev, og derefter opdele det i

Mange tak, denne side bliver gemt
mvh Ebbe