MS Windows
briani 27239
En ren windows i stedet for en fabriksinst~
Fra : alexbo

Dato : 10-09-10 12:52

Davs
Jeg har i øjeblikket en HP med genoprettelse, det er ganske udemærket hvis
ikke det var fordi at når jeg genopretter får jeg alt det med maskinen kom
med, jeg kan ikke bare formattere og installere windows i ren form.

Jeg skal til at skifte maskine og ville gerne have muligheden for senere at
kunne geninstallere en ren windows, det kan jeg få ved at købe en maskine
og en windows, men jeg har hørt at selv om man køber en maskine med
fabriksinstalleret windows incl. alt muligt andet, skulle det være muligt at
få det skilt ad, måske downloade en windows og bruge sit eget
produktnummer.
Er der nogen der kan be eller afkræfte dette?

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-09-10 13:10

> Er der nogen der kan be eller afkræfte dette?

Helt klart måske

For at et nummer skal virke, så skal Windows som hovedregel være samme
type, udgave, sprog o.s.v. og nogle større producenter kører med deres
egne nummerserier - jeg ved ikke om HP er en af dem.

F.x. en nøgle fra en OEM-version vil ikke virke på en retail-version
o.s.v.

Men hvis du har en nøgle til en dansk OEM Home version - så vil en
"tilfældig" dansk OEM Home-CD af samme type kunne bruges....

Jan

Fra : alexbo

Dato : 10-09-10 13:40

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i

> Helt klart måske
Dejligt med et klart svar.

> [...]

> Men hvis du har en nøgle til en dansk OEM Home version - så vil en
> "tilfældig" dansk OEM Home-CD af samme type kunne bruges....

Så spørgmålet er om fabrikken har installeret en alm OEM eller en anderledes
version.

Er der nogen måde hvorpå man ved hjælp af produktnøglen kan se typen.
Min nuværende maskine har følgende nøgle kan den afkodes?
KB27R JKPDB YT9CK 6J9J7 XQ44B

Tak for svaret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-09-10 13:55

"alexbo" <alexbo@email.dk> crashed Echelon writing

> Er der nogen måde hvorpå man ved hjælp af produktnøglen kan se typen.
> Min nuværende maskine har følgende nøgle kan den afkodes?

Nej

Men der er højst sandsynligt tale om en OEM. Det er den billigste for
producenterne at levere.

Og slet dit indlæg med nøglen. Du har nu givet adgang til hele internettet
for at misbruge denne.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kurd

Dato : 10-09-10 14:29

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> producenterne at levere.
>
> Og slet dit indlæg med nøglen. Du har nu givet adgang til hele internettet

Misbruges af hvem? Kan du forklare det lidt nærmere?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-09-10 14:40

On Fri, 10 Sep 2010 15:28:38 +0200, "Kurd" <kurd@kurd.xy> wrote:

>"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Misbruges af hvem? Kan du forklare det lidt nærmere?
Mig, jeg kan nu installerer en maskine med OP product key.
Det kan give OP lidt udfordring hvis han selv senere ønsker at benytte
sin product key igen, bla. kan automatisk aktivering være umulig og
han kan blive nød til at dokumenterer sin rettighed til product keyen
over for MS hvis han vil have sin product key aktiveret (eller en
erstatnings product key), alt i alt, en masse bøvl.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 10-09-10 14:48

"Bjarke Andersen" skrev

> Men der er højst sandsynligt tale om en OEM. Det er den billigste for
> producenterne at levere.

Ja men spørgsmålet er om der er en alm. OEM eller en fabriksting der ikke
kan skilles fra alt det andet.

> Og slet dit indlæg med nøglen. Du har nu givet adgang til hele internettet
> for at misbruge denne.

Det bekymrer mig ikke den er låst til min maskine, det er vel netop ideen
med OEM.
Forøvrigt er min mail også åben, i dit eget indlæg står den frit fremme, det
kommer den når man svarer på et af mine indlæg, det
bekymrer mig heller ikke.

Nu er det så ikke denne windows der er problemet, men den næste, jeg vil
gerne undgå det "problem" jeg har med denne, på den anden side vil jeg godt
købe en komplet fabriksmaskine, måske en HP igen måske en Medion jeg synes
man får meget for pengene jeg vil bare gerne kunne rense helt ud og starte
en ren windows op.

Jeg synes egentlig at computere skulle sælges tomme, at det var forbudt at
sampakke, vælg en computer og vælg nogle programmer, man køber jo ikke et
fjernsyn og en programpakke samlet.
Det kunne være jeg skulle følge mine egne synspunkter og købe en maskine og
nogle programmer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-09-10 16:08

> Det bekymrer mig ikke den er låst til min maskine, det er vel netop
> ideen
> med OEM.

Jo - det er ideen med OEM - at de låses til den første PC, som den
bliver installeret på - men virkeligheden er lidt anderledes, så hvis
det er længe siden, at du har aktiveret den på din PC, så er den røget
så meget ud af systemet, at den godt kan aktiveres på en anden PC - det
er selvfølgelig ikke helt efter MS's regler og ideen bag OEM - men det
er muligt.......

Jan

Fra : alexbo

Dato : 10-09-10 17:32

"Jan Vestergaard" skrev

> [...]
> ud af systemet, at den godt kan aktiveres på en anden PC - det er
> selvfølgelig ikke helt efter MS's regler og ideen bag OEM - men det er

Ok så vil jeg prøve at installere og aktivere den på en anden PC jeg har
stående.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-09-10 22:50

> Ja men spørgsmålet er om der er en alm. OEM eller en fabriksting der
> ikke kan skilles fra alt det andet.

Der er ingen som kan give garantier, fordi det er forskellig fra producente
til producent.

Nogle leverer et fuld image af maskinen, dermed har du ingen
installationsfiler at skulle gennemgå.

Andre leverer et "normalt" Windows medie, med scripts der installerer
bunken af unødvendige programmer.

Og de færreste leverer et rent installationsmedie.

Sidst men ikke mindst, de fleste billige producenter forventer også selv du
laver et medie til at installere fra, da det ligger som restore partition
på harddisken.

I gamle XP dage, kunne man via nogle restore medier som blev leveret (fx
dell) lave sit eget rene image, da man blot skulle have fat i i386 folderen
og så nlite eller lign tool.

Jeg har endnu ikke sat mig ind i hvordan Vista og Win7 er opbygget
installationsmedie mæssigt.

Men som andre har skrevet står det dig frit at hente et installationsmedie
på nettet, du skal blot sikre dig at det matcher din licens. Dvs sprog,
version af Windows og det er en OEM, Volume eller retail.

Det er ikke forbudt at tage en kopi af installations medier. Ellers kunne
man ikke lave sine egne med servicepacks og drivere slipstreamet ind.

> Det bekymrer mig ikke den er låst til min maskine, det er vel netop
> ideen med OEM.

Den er overhovedet ikke låst til din maskine på nogen måde udover det som
står skrevet på papiret.
Licenskoden kan bruges på enhver maskine.

> Forøvrigt er min mail også åben, i dit eget indlæg står den frit
> fremme, det kommer den når man svarer på et af mine indlæg, det
> bekymrer mig heller ikke.

Min mail er åben med vilje, da det meste sendes videre til Spamcop for
statistik og rapportering.

> Jeg synes egentlig at computere skulle sælges tomme, at det var
> forbudt at sampakke, vælg en computer og vælg nogle programmer, man
> køber jo ikke et fjernsyn og en programpakke samlet.

Hvorfor skulle det være forbudt at bundle?
Det står dig helt frit at købe en blank maskine, men hvis det var forbudt
sætter du hele verdenen tilbage til stenalderen da det ikke er alle som kan
finde ud af at installere et OS.

Desuden kan du jo købe masser af maskiner herhjemme hvor du får Windows
leveret seperat ved siden af, fx de mange butikken-samler-for-dig
computere.

--
Bjarke Andersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-09-10 23:40

Bjarke Andersen skrev:

> Andre leverer et "normalt" Windows medie,
> med scripts der installerer bunken af unødvendige
> programmer.
>
> Og de færreste leverer et rent installationsmedie.

Alle de producenter jeg handler med, leverer en
Windows-skive og en driver-skive - og alt kan
genskabes til en normal installation.

Jeg hader den slags hvor der ligger et recovery på
en ekstra partition - dør harddisken, dør installationen
også, og kunden kan ikke komme videre.

> Sidst men ikke mindst, de fleste billige producenter
> forventer også selv du laver et medie til at installere
> fra, da det ligger som restore partition på harddisken.

Det er bare de færreste der gør det - folk starter deres
Windows op, og skal hurtigst muligt i gang, installerer
de programmer de skal bruge - så kører det bare i
årevis.

Jeg får ofte en maskine ind på værkstedet med besked
om at redde feriebilleder og meget andet, når Windows
er gået død - det er desværre umuligt at lære folk at
tage backup - og et installationsmedie har de heller
ikke.

Nå, ny harddisk, OEM-skiven og licensen på maskinen,
så fungerer det på langt de fleste maskiner.

På ganske få maskiner er det nødvendigt at hente et
revovery fra producentens hjemmeside - det indeholder
så også en masse andet unødvendig software, som
jeg skal bruge tid på at fjerne bagefter.

Hvad skal man lige med en Google Toolbar, og alle
andre toolbarer? Lad brugeren selv bestemme!

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Henning

Dato : 11-09-10 08:35

>Jeg hader den slags hvor der ligger et recovery på
>en ekstra partition - dør harddisken, dør installationen
>også, og kunden kan ikke komme videre.

Hvis kunden følger producentens anvisninger om at lave backup af denne
partition, er der ingen problemer. Gør man ikke det, er det ens egen
fejl! Det er trods alt nemmere for hr og fru Hansen at trykke F12 for
at restore frem for at skulle indlæse diverse skiver med OS og
drivere. Hvem skal producenten behage - de 10% "nørder" eller 90%
menigmand?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-09-10 09:19

Henning skrev:

> Hvis kunden følger producentens anvisninger om at lave backup af denne
> partition, er der ingen problemer.

Hvordan er det nu lige hr. og fru Hansen laver eksternt backup af
8 Gbyte?

Hvordan er det nu lige hr. og fru Hansen får 8 Gbyte fra en
ekstern backup fyret ind på en erstatningsharddisk når den
oprindelige harddisk er stået af og computeren ikke har noget
styresystem?

> Hvem skal producenten behage - de 10% "nørder" eller 90%
> menigmand?

Godt spørgsmål.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 11-09-10 11:54

On Sat, 11 Sep 2010 10:18:54 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Hvordan er det nu lige hr. og fru Hansen laver eksternt backup af
>8 Gbyte?
Følger anvisningen - Acer f.eks. laver 2 bootbare DVD-skiver

>Hvordan er det nu lige hr. og fru Hansen får 8 Gbyte fra en
>ekstern backup fyret ind på en erstatningsharddisk når den
>oprindelige harddisk er stået af og computeren ikke har noget
>styresystem?
Booter op på den ovennævnte DVD.

Fra : Bo.L

Dato : 10-09-10 14:18

> [...]
> få det skilt ad, måske downloade en windows og bruge sit eget
> produktnummer.
> Er der nogen der kan be eller afkræfte dette?

Du kan selv lave en en cd med enten Nlite eller Vlite. Så har du en ren
maskine

Nlite er XP og Vlite er Vista og W7

Fra : alexbo

Dato : 10-09-10 15:06

"Bo.L" skrev

> Du kan selv lave en en cd med enten Nlite eller Vlite. Så har du en ren
> maskine
>
> Nlite er XP og Vlite er Vista og W7

Tak for forslaget har fundet deres hjemmeside det ser jeg nærmere på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-09-10 14:29

On Fri, 10 Sep 2010 13:52:21 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>få det skilt ad, måske downloade en windows og bruge sit eget
>produktnummer.
>Er der nogen der kan be eller afkræfte dette?
Ja
Det nemmeste i dit tilfælde er at betinge sig ved købet at man får et
MS (evt. OEM) installations medie med og at enes produkt key selvf.
skal passe til dette medie. Dertil er det også en hjælp hvis man får
drivere med på en andet medie.
Så skal det kunne lade sig gøre at lave en ren windows installation
uden at det bliver nørdet.

Hvis det godt må være nørdet:
For XP vedkommende er det du skal have fat i er mappen I386, hvis den
ellers er installeret på maskinen.
Er denne mappe ikke på maskinen skal den muligvis findes på et af de
medier der indeholder geninstallerings sw.

Nu er det forskelligt hvorledes dette med genskabelses SW laves, nogle
laver en kopi af MS installations filer (de filer der er i mappen
I386) andre laver det som et image af en rå installation.

Men har du fået et MS (evt. OEM) installations medie med er I386 med
stor sandsynlighed der.

I386 og product key er alt du behøver, ikke at det nødvendigvis er en
1-2-3 installation du får ud af det, men det er et godt udgangspunkt.
Dertil kommer drivere.

Hvorledes man håndtere Vista og Windows 7 ved jeg pt ikke.
Men her
http://www.msfn.org/board/forum/101-unattended-windows-discussion-support/
kan man finde information om det.

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 10-09-10 15:12

"Hans Kjaergaard" skrev

> Men har du fået et MS (evt. OEM) installations medie med er I386 med
> stor sandsynlighed der.

Det har jeg ikke men har selv brændt en dvd.

> I386 og product key er alt du behøver, ikke at det nødvendigvis er en
> 1-2-3 installation du får ud af det, men det er et godt udgangspunkt.

I386 ligger i Windowsmappen, jeg forsøgte lige winnnt32, så starter et
installationsprogram op.
Den er forøvrigt også på den dvd jeg har brændt til genoprettelse.
Så jeg skal måske bare genoprette med håndkraft ved hjælp af den i stedet
for at lade maskinen selv styre det.

Det ser ud til at der findes flere løsninger, det vil jeg se lidt på.

Tak til dig og andre for den gode hjælp.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-09-10 15:51

On Fri, 10 Sep 2010 16:12:22 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>I386 ligger i Windowsmappen, jeg forsøgte lige winnnt32, så starter et
>installationsprogram op.
Du er på rette spor.
Filen winnt er til installation fra et 16 bits miljø, eks. win98 eller
dos.

>Den er forøvrigt også på den dvd jeg har brændt til genoprettelse.
>Så jeg skal måske bare genoprette med håndkraft ved hjælp af den i stedet
>for at lade maskinen selv styre det.
Du skal sørge for at du har et bootbart medie.
Er der 2 DVD drev kan man jo boot på det ene og installerer fra det
andet, evt. boot fra et USB CD/DVD drev med passende medir der giver
en en command promt.

>Det ser ud til at der findes flere løsninger
Ja, det findes ret mange, ikke at nogle er bedre end andre, det er
udelukkende et spørgsmål om smagog behag.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-10 15:50

alexbo skrev:

> Jeg skal til at skifte maskine

Jeg vil anbefale dig at gå efter en Medion-computer fra Aldi.
Medion leveres med en præinstallation, men den leveres også med
en rå Windows samt alle nødvendige drivere. Jeg sidder just og er
ved at ordne min Medion nummer fire netop med en ren
installation.

--
Bertel

Fra : Kurd

Dato : 10-09-10 16:19

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:68hk86dl4r51ud734au9t20hgnagk5ll03@news.dotsrc.org...

> [...]
> en rå Windows samt alle nødvendige drivere. Jeg sidder just og er
> ved at ordne min Medion nummer fire netop med en ren

Netop. Og til computere med 4 GB RAM medfølger Windows i både 32- og 64-bit
versioner.

Fra : alexbo

Dato : 10-09-10 17:56

"Bertel Lund Hansen" skrev

> [...]
> en rå Windows samt alle nødvendige drivere. Jeg sidder just og er
> ved at ordne min Medion nummer fire netop med en ren

Jeg har et godt øje til Medion, men vidste så ikke at man fik en ren
windows med, det er lige præcis det jeg efterspørger og jeg ikke fik med til
vores HP'er.

mvh
Alex Christensen

Fra : emjeppesen

Dato : 10-09-10 21:36

alexbo skrev:

>Jeg har et godt øje til Medion, men vidste så ikke at man fik en ren
>windows med,

Du får både en 32-bit og en 64-bit version med på cd.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 11-09-10 10:20

Den 10-09-2010 18:55, alexbo skrev:
> men vidste så ikke at man fik en ren
> windows med, det er lige præcis det jeg efterspørger og jeg ikke fik med til
> vores HP'er.

HP gik for år tilbage fra at være firmaet med verdens bedste
supportorganisation, til at være den mest Compaqte ;(

finn