MS Windows
briani 27239
Sikkerfjernelse af hardware - der ikke er ~
Fra : Toke Nørby

Dato : 10-09-10 10:33

Jeg har en HP Pavilion med WinXP Media Center Edition og AVAST
antivirus-program. Systemet kører upåklageligt bortset fra, at jeg
syntes, at IE8 er lidt langsom til at skifte fra en side til en anden,
men det er nu ikke det, der er "problemet".

I processliniens højre side er der altid et ikon til sikker fjernelse
af hardware drev F, G H og I, selv om de ikke findes.

Sætter jeg en USB-pind i USB-porten får drevet for dette typisk
betegnelsen K OG J, hvor K indeholder filerne, som jeg gemmer på
pinden, men hvor J siger, at det er et "CD-ROM-drev" med Launchpad,
LaunchU3 og en autorun.inf-fil.

Fjerner jeg USB-pinden med sikker fjernelse, forsinder både K og
J-drevet.

"Fjerner" jeg F, G, H og I-drevet med sikker fjernelse... forsvinder
de også uden at jeg fysisk fjerner noget, men de kommer igen, når jeg
starter maskinen.

Hvad er den dybere filosofi bag disse F, G H og I-drev og hvorfor er
de der altid efter opstart? Sker der noget ved at lade dem være/fjerne
dem?

PFT
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
"30-øres provisorierne fra 1955-1956" og
Den Danske Postetat, DDPE:
http://www.norbyhus.dk/

Fra : alexbo

Dato : 10-09-10 12:50

"Toke Nørby" skrev

> Hvad er den dybere filosofi bag disse F, G H og I-drev og hvorfor er
> de der altid efter opstart? Sker der noget ved at lade dem være/fjerne
> dem?

Jeg vil gætte på at det er kortlæsere, det har de fleste HP til at læse kort
fra kamera og lign.
Måske gemt bag en klap.

mvh
Alex Christensen

Fra : K.A.Hansen

Dato : 10-09-10 12:50

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Mvh Toke
>
> Toke.Norby@Norbyhus.dk
> "30-øres provisorierne fra 1955-1956" og

Formodentlig en indbygget kortlæser.

mvh
kaj

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-09-10 13:02

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i meddelelsen
> Hvad er den dybere filosofi bag disse F, G H og I-drev

Som andre nævner er det formentlig en kortlæser - min kortlæser kan læse
4 forskellige hovedtyper af kort og laver et drevbogstav for hver type -
det er en USB kortlæser, så de er der kun når kprtlæseren er
tilsluttet......

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-09-10 15:47

Toke Nørby skrev:

> Hvad er den dybere filosofi bag disse F, G H og I-drev

Installerede drev får tildelt et bogstav. Bogstaverne kan ændres
i Computeradministration, men de kan ikke fjernes. Du kan heller
ikke fjerne C'et for C-drevet.

--
Bertel

Fra : Toke Nørby

Dato : 10-09-10 17:43

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Installerede drev får tildelt et bogstav. Bogstaverne kan ændres
>i Computeradministration, men de kan ikke fjernes. Du kan heller
>ikke fjerne C'et for C-drevet.

Tak Alex, Kaj, Jan og Bertel. I har ret. Jeg har bare aldrig udnyttet
disse drev til noget som helst. Det tænkte jeg ikke på og maskinen har
ganske rigtigt nogle huller til indstik af kort. Det havde min gamle
pcer ikke og den stod af for et par måneder siden og blev udskiftet
med en ny maskine - altså med kortlæsere.

Igen tak for hjælpen.

Fra : Rado

Dato : 11-09-10 00:56

On Fri, 10 Sep 2010 16:47:09 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Installerede drev får tildelt et bogstav. Bogstaverne kan ændres
>i Computeradministration, men de kan ikke fjernes. Du kan heller
>ikke fjerne C'et for C-drevet.

Jo det kan de godt med programmet her. Det kan afmontere drev der ikke
bliver brugt, i kortlæsere, så drevbogstaverne bliver tilgængelige for
andre drev:

http://safelyremove.com/index.html

--
Rado

We're all biased. The question is however whether we're
biased in the right or in the wrong direction...

Fra : Toke Nørby

Dato : 12-09-10 09:02

Rado <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote:

>Jo det kan de godt med programmet her. Det kan afmontere drev der ikke
>bliver brugt, i kortlæsere, så drevbogstaverne bliver tilgængelige for
>andre drev:
>
>http://safelyremove.com/index.html

Tak, Rado. Ja, det er svært at vide alt selv om man har "computeret" i
en længere årrække. Jeg undrer mig over, at det lille ikon for "sikker
fjernelse af hardware" altså også gælder for disse kortlæsere, som man
ikke umiddelbart kan fjerne a la en USB-pind, men nu forstår jeg meget
bedre.Tak igen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-09-10 12:24

Toke Nørby skrev:

> [...]
> fjernelse af hardware" altså også gælder for disse kortlæsere, som man
> ikke umiddelbart kan fjerne a la en USB-pind,

Det har du misforstået. Ikonet fra systemet der hedder "Sikker
fjernelse af hardware", skal bruges hvis man benytter kortlæser.
Når kortet skal fjernes igen, skal man klikke på ikonet og vælge
det aktuelle kort.

Det fjerner ikke drevbogstavet i oversigten. Det sikrer derimod
at man ikke mister data ved fjernelsen.

- Jamen, jeg har da tit rykket kort og USB-pinde ud uden at
klikke, og det er der ikke sket noget ved?

Ja, det har jeg også gjort. Det holdt jeg op med da jeg trak en
ekstern harddisk ud med 20 Gbyte backup og disse data ikke kunne
læses mere.

--
Bertel

Fra : Toke Nørby

Dato : 12-09-10 16:10

> [...]

>fjernelse af hardware", skal bruges hvis man benytter kortlæser.
>Når kortet skal fjernes igen, skal man klikke på ikonet og vælge

Nej, jeg har ikke misforstået noget, men kan være, at jeg ikke
udtrykte mig klart nok. Jeg er selvfølgelig klar over, at man skal
benytte "Sikker fjernelse ... " for alt, hvad der stikkes i disse
slots. Det har jeg altid gjort.

Da disse kortlæseres drevbogstaver vises, SELV om man ikke har anbragt
fx et memory card i et af hullerne, undrede det mig, at
drevbogstaverne, der ses i oversigten vist med "Stifinder", OGSÅ ses
ved tryk på "Sikker fjernelse ..", men det har nok noget at gøre med
den måde kortlæserne er integreret i motherboarded på - eller hvad det
nu hedder teknisk.

http://www.norbyhus.dk/misc/sikker.jpg

1. Sådan ser det ud, når min pc kører normalt.
2. Den melding får jeg, når jeg trykker på "Sikker fjernelse..."
uanset, om der er et memorycard i et af kortlæserne eller ej. Er der
et memory card i et af hullerne, lyser en lille lampe, der slukkes,
når jeg aktiverer "Sikker fjernelse..".
3. Efter at have klikket på "2" er alle fire kortlæs-drev så
deaktiverede ("fjernet") og kommer ikke igen, før maskinen er
genstartet. De bliver ikke aktiveret ved at man sætter et memory card
ind i et slot igen.

Modsat bliver USB-pinden, der kan fjernes med "Sikker fjernelse...",
aktiveret igen, når den sættes ind i USB-porten - uden at maskinen
skal genstartes.

>Det fjerner ikke drevbogstavet i oversigten. Det sikrer derimod
>at man ikke mister data ved fjernelsen.

Jo, det fjerner som vist drevbogstavet i oversigten.

>- Jamen, jeg har da tit rykket kort og USB-pinde ud uden at
>klikke, og det er der ikke sket noget ved?

(Det er ikke mig, du citerer?)

>Ja, det har jeg også gjort. Det holdt jeg op med da jeg trak en
>ekstern harddisk ud med 20 Gbyte backup og disse data ikke kunne
>læses mere.

(Det opfatter jeg så som en hint til at huske at benytte "Sikker
fjernelse..."

Men alt dette viser vel, at der er tale om to forskellige maskiner.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 12-09-10 16:38

> [...]

>ved tryk på "Sikker fjernelse ..", men det har nok noget at gøre med
>den måde kortlæserne er integreret i motherboarded på - eller hvad det

Det gør de også med en løs kortlæser.

I Windows 7 skulle det være anderledes.
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-09-10 23:10

Toke Nørby skrev:

> http://www.norbyhus.dk/misc/sikker.jpg

> 1. Sådan ser det ud, når min pc kører normalt.

Det billede kender jeg ikke fra hverken XP eller Windows 7. Ved
begge systemer dukker der kun etskub ud-ikon op når der er brug
for det.

Imidlertid står alle drevbogstaverne i den almindelige oversigt
over computerens indhold - uafhængigt af hvad der er tilsluttet.

--
Bertel

Fra : Toke Nørby

Dato : 13-09-10 07:29

> [...]

>Det billede kender jeg ikke fra hverken XP eller Windows 7. Ved
>begge systemer dukker der kun etskub ud-ikon op når der er brug

Det er helt sikkert (!) fordi min maskine er "smartere" end din!

>Imidlertid står alle drevbogstaverne i den almindelige oversigt
>over computerens indhold - uafhængigt af hvad der er tilsluttet.

Vi kan heraf konkludere, at nogle maskiner opfører sig anderledes end
andre, men uanset hvad, skal man altså huske at bruge "Sikker
fjernelse...".

Tak igen til alle, der svarede.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-09-10 13:37

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i meddelelsen
> men uanset hvad, skal man altså huske at bruge "Sikker
> fjernelse...".

Det skader ihvertfald ikke - jeg har aldrig brugt den og har aldrig
oplevet problemer af den grund (fik min første PC i 1988).

Men du skal selvfølgelig være sikker på at noget på et tilsluttet drev
ikke er i brug af andre programmer.

Jan