hjemmesiders størrelse på gammel iBook Cla~
Fra : erlingh

Dato : 08-09-10 04:48

Næsten alle hjemmesider, jeg besøger med min gamle iBook Clamshell,
med OS X 10,4 - er alt for store, så jeg hele tiden skal køre op og
ned og ud og ind, og somme tider kan jeg slet ikke opnå at læse hele
siden. Men jeg kan ikke finde ud af at regulere iBook'en så den
modtager hjemmesiderne på samme måde som andre 12" computere.
Hjælp ! !

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-09-10 13:16

erlingh <eh-dh@mail.dk> wrote:

> [...]
> siden. Men jeg kan ikke finde ud af at regulere iBook'en så den
> modtager hjemmesiderne på samme måde som andre 12" computere.

Men det er jo prisen for at have en skærm med lav opløsning. Din skærm
har en opløsning på kun 800x600 punkter. Langt de fleste hjemmesider er
lavet til langt større skærme og har derfor mere end 800 punkter på
tværs. Der er dog mange hjemmesider, der kan zoomes. Det gør man ved at
holde æble-tasten nede og trykker enten + eller - for at gøre tingene
hhv. større eller mindre. Det er dog ikke alle elementer på en
hjemmeside, der kan zoomes. Det kommer an på, hvordan hjemmesiden er
lavet. Det kan jo være, du ved en fejl har zoomet ind, så alting vises
meget stort. Ved at zoome ud, kan du gøre tingene mindre, så de lettere
kan være på skærmen.
Noget andet er, at jeg ikke er helt sikker på, hvad dit problem
er. Da det ikke er let at læse linier med mere end 70-80 anslag, er de
fleste hjemmesider lavet, så brødteksten i artikler har denne længden.
Ude i siderne af hjemmesiden, eller marginerne om du vil, er der så
menuer, henvisninger og reklamer. Ved at placere brødteksten i midten
kan man normalt sagtens læse artikler med en skærm som din. Kan du
virkelig ikke det?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : erlingh

Dato : 08-09-10 06:24

On 8 Sep., 14:15, hen...@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> menuer, henvisninger og reklamer. Ved at placere brødteksten i midten
> kan man normalt sagtens læse artikler med en skærm som din. Kan du

Jo, jeg kan for de flestes vedkommende læse hovedteksten. Jeg har ikke
prøvet den med + og - men det vil jeg gøre
når jeg får fat i iBook'en igen i eftermiddag.
Normalt bruger jeg den kun til at læse downloadede tekster eller
modtage og sende mail, men så en gang imellem
prøver jeg på nettet, når jeg ikke gider gå ind til min iMac - så det
er ikke noget vigtigt problem. Men tak for
dit svar, det vil blive afprøvet.
Erling Hansen
Korsør