MS Windows
briani 27239
Eee PC ikke kraftig nok til gymnasiet?
Fra : Steen

Dato : 08-09-10 16:26

En tøs fra Hobro Gymnasium kommer hjem og fortæller sin mor, at hun har
fået at vide på skolen, at hendes computer ikke er kraftig nok til at
trække filer fra skolens server.

Hun har sådan en lille netbook-fætter med Windows.
Udover at hun har fyldt C-drevet op til randen (og D-drevet har 6GB
ledig plads), så kan jeg ikke lige forstå den udmelding.

Nogle gode råd (udover at købe endnu en computer til hende)
--
Steen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-09-10 16:36

On Wed, 8 Sep 2010 17:25:40 +0200, isteen@gmail.com (Steen) wrote:

> [...]
>ledig plads), så kan jeg ikke lige forstå den udmelding.
>
>Nogle gode råd (udover at købe endnu en computer til hende)

En Asus Eee er ikke nogen hurtigløber, men derfra og til at den ikke
skulle kunne hente filer på en server er der langt.
Selv den mest svage PC kan hente filer fra en server, så det må være
noget andet de laver på skolen den er for svag til.
Eller der lægges måske noget andet i "trække filer" end at hente en
fil ?

Men hvis C-drevet er fyldt og man forsøger at lægge den fil man vil
hente fra en server på C-drevet, ja så skal det gå galt, selv med den
hurtigste PC.

/Hans

Fra : Steen

Dato : 08-09-10 16:44

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Men hvis C-drevet er fyldt og man forsøger at lægge den fil man vil
> hente fra en server på C-drevet, ja så skal det gå galt, selv med den

Det er også mit bud. Computeren bør nok have genindlæst Windows fra bar
bund, og så kun sørge for at have styresystem+programmer på C-drevet, og
alt andet på D-drevet. Hvordan man lige re-etablerer Windows på sådan en
lille Eee PC ved jeg ikke, men mon ikke det står i brugsforvirringen?
--
Steen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 08-09-10 16:53

On Wed, 8 Sep 2010 17:43:50 +0200, isteen@gmail.com (Steen) wrote:

> [...]
>alt andet på D-drevet. Hvordan man lige re-etablerer Windows på sådan en
>lille Eee PC ved jeg ikke, men mon ikke det står i brugsforvirringen?
Der er massere af opskrifter på hvorledes denne lille sag installeres
med XP, men hvis der er en i manualen er det da værd at forsøge den
først.
God ide at hive product keyen ud af dyret, den kan blive noget værd i
tilfælde af en alternativ installations metode, og den er ikke
nødvendigvis identisk med den der står på licens klistermærket.

/Hans

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-09-10 17:06

Den 08-09-2010 17:43, Steen skrev:
> [...]
> alt andet på D-drevet. Hvordan man lige re-etablerer Windows på sådan en
> lille Eee PC ved jeg ikke, men mon ikke det står i brugsforvirringen?

Normalt er det et spørgsmål om at trykke på en bestemt tast (Typisk F12,
eller en speciel knap lavet til formålet) ved opstart af computeren. Det
vil i så fald stå på skærmen, og hedde noget med restore, eller
gendannelse eller lignende.

- Chano Andersen

Fra : P.N.

Dato : 08-09-10 22:23

> [...]
> noget andet de laver på skolen den er for svag til.
> Eller der lægges måske noget andet i "trække filer" end at hente en

Jeg har en Asus Eee mini PC og at den skulle køre langsomt det kan jeg slet
ikke forstå. Min Eee pc har en intel atom processor, den kører Windows 7
uden problemer, jeg bruger den som bærbar rejse PC. Det eneste ulempe jeg
har iagtaget er at skærmen er for mini til mig, men at den skulle køre
langsomt det ser jeg slet ikke, desuden er Asus kendt for at lave bundkort i
bedste kvalitet.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-09-10 06:53

On Wed, 8 Sep 2010 23:22:36 +0200, "P.N." <la@hotmail.com> wrote:

> [...]
>langsomt det ser jeg slet ikke, desuden er Asus kendt for at lave bundkort i

Hvis du sammenligner med en af de nyeste topmodeller af bærbare, så er
Eee langsom, dermed ikke sagt at den er således at man skal sidde og
vente på den, men den kommer til kort når der virkeligt skal bestilles
noget med applikationer der er recoursekrævende.
Den har så sin styrke i et helt andet segment, nemlig at den er lille
og har et lavt strømforbrug.

Men oprigtigt talt så er sammenligninger mellem en top og bund model
af en bærbar ubrugelig, spec. er selvklart forskellige, målgrupperne
for dem er forskellige.

/Hans

Fra : P.N.

Dato : 09-09-10 10:18

> [...]
> vente på den, men den kommer til kort når der virkeligt skal bestilles
> noget med applikationer der er recoursekrævende.

Ja tak men pointen er at du kan anskaffe dig en bærbar for omkr 1700 kr, en
lille let maskine som man kan opgradere med større ram og SSD, skrive
emails/breve, høre musik, inb Web camera, mao en lille studie-pc der
opfylder 90 af folkets behov og som du selv skriver så er målgrupperne for
dem er forskellige. Jeg er på nær skærmstørrelsen en meget tilfreds bruger.
og duer hendes Eee ikke mere, så har du altid råd til at købe en ny.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-09-10 10:50

On Thu, 9 Sep 2010 11:18:20 +0200, "P.N." <la@hotmail.com> wrote:

> [...]
>dem er forskellige. Jeg er på nær skærmstørrelsen en meget tilfreds bruger.
>og duer hendes Eee ikke mere, så har du altid råd til at købe en ny.

Den er lille og kompakt, den er meget praktisk at have med på farten,
men som en maskine man skal sidde ved flere timer hver dage og arbejde
er den ganske simpelt ikke egnet, og det skyldes skærmstørrelsen.

Der er ikke, og bliver ikke, en fornuftig studie-pc, dertil er skærmen
for lille. Den kan være et supplement, til en bærbar med fornuftig
størrelse skærm, som man benytter de dage hvor behovet for en
fornuftig skærmstørrelse ikke er tilstede.

/Hans

Fra : P.N.

Dato : 09-09-10 11:34

> Den er lille og kompakt, den er meget praktisk at have med på farten,

Ja helt sikkert.

> men som en maskine man skal sidde ved flere timer hver dage og arbejde
> er den ganske simpelt ikke egnet, og det skyldes skærmstørrelsen.

Altså at skrive et brev eller en email er inde for rammerne af hvad den kan
bruges til.
..
> [...]
> størrelse skærm, som man benytter de dage hvor behovet for en
> fornuftig skærmstørrelse ikke er tilstede.

Det er jeg delvis enig med dig i, men så længe en pæn bærbar koster 4000 kr
og vægten på den dem tynger, så længe vil mini pcerne være der og hvis man
kan bruge tablet eller Iphone til mail så er Eee et godt alternativ.

Fra : Benny Andersen

Dato : 09-09-10 15:59

On 8 Sep., 17:43, ist...@gmail.com (Steen) wrote:
> ... Hvordan man lige re-etablerer Windows på sådan en
> lille Eee PC ved jeg ikke, men mon ikke det står i brugsforvirringen?

Med min eee 900 fulgte en gendannelse CD. Et usb cd-drev tilkobles -
resultat efter boot mm. er tilbagestilling til som den var ved køb.
I det web community som findes netop om asus eee pc, findes tip til
optimering

Vil lige benytte lejligheden til at beskrive min oplevelse af eee 900
- 16GB sdd - win xp home:

Har været anvendt som eneste computer de sidste 2 år - tilsluttet
stationært - extern skærm, keyboard og mus (dens egen skærm er slukket
- via opsætningsmulighed)
Eneste sted jeg har 'mærket loftet' er i browsere og afspilning af
flash film - har været nødsaget til at anvende firefox 2.0.0.17, en
noget forældet version. Har uden held forsøgt med nyere firefox/opera/
chrome, men det har ikke været muligt at få dem til at køre hurtigt
nok.
Levende billeder som flash - fra dr.dk eller youtube afvikles IKKE
acceptabelt - frame hastigheden går ned! Med i ejerskabet til disse
små vidundere følger frustrationen over udbredelse af ikke hardware
acceleret grafik i form af f.eks. adobe flash - en udvikling der dels
skyldes at i de rigtige 'talknusere' med 3ghz clock betyder det ikke
noget at 'skyde gråspurve med kanoner' (lade processoren (uden mmx
instruktioner - hvad ved jeg?) trække hele læsset)
Åbning af pdf filer (foxit) opleves lidt langsom.
Film i Windows media afspiller, selv i fuldskærm fungerer
tilfredsstillende
DVD film (via easy DVD Player) kan afspilles.
Det er muligt at anvende moviemaker - har kun testet lidt
Til illustration fungerer følgende tilfredsstillende:Photoshop
7,Itunes,audacity, office pakken
TV via usb tuner: ikke helt godt, men det siger nok mest om afspiller
softwaren.

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-09-10 17:05

Den 08-09-2010 17:25, Steen skrev:
> En tøs fra Hobro Gymnasium kommer hjem og fortæller sin mor, at hun har
> fået at vide på skolen, at hendes computer ikke er kraftig nok til at
> trække filer fra skolens server.

Det giver overhovedet ingen mening at sige sådan. Det kunne give mening,
hvis man skal køre avancerede programmer, som f.eks. visse matematiske
programmer, der kræver meget regnekraft for at fungere
tilfredsstillende, men at hente filer fra en server, har intet med at
være kraftig nok at gøre.

> Hun har sådan en lille netbook-fætter med Windows.
> Udover at hun har fyldt C-drevet op til randen (og D-drevet har 6GB
> ledig plads), så kan jeg ikke lige forstå den udmelding.

Lyder som nogen der forsøger at lyde som om de har styr på tingene, men
ikke har det, hvis de kan sige den ikke er i stand til at overføre filer

> Nogle gode råd (udover at købe endnu en computer til hende)

Løsningen er at rydde op..

Windows har et oprydningsprogram der er i stand til at fjerne meget af
det skrammel der aldrig bliver brugt. Kan ikke huske præcis hvor man
finder det i strat menuen, men det hedder diskoprydning og kan startes
ved at skrive cleanmgr i start->kør dialogen. Det er normalt ufarligt at
sætte hak ved alting, med mindre man er typen der gemmer vigtige ting i
mappen til midlertidige filer (Hedder noget med temp og kan åbnes ved at
skrive %TEMP% i start->kør)

Alternativt, køb hende en USB harddisk, hvor på f.eks. musik, billeder
og lignende kan ligge, de fås i ganske fornuftige størrelser, i udgaver
der trækker strøm fra USB porten. En anden mulighed er at USB flash disk
i passende størrelse, de fås helt op til 64GB (eller måske endda mere.)
nu til dags, og koster ikke alverden.

Det er i øvrigt vigtigt for hastigheden på computeren, at holde C-Drevet
relativt frit for data, hvis der er meget lidt plads på C-Drevet, kan
man nemt opleve af computeren bliver langsom.

- Chano Andersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-09-10 22:35

Chano Andersen skrev:

> Det giver overhovedet ingen mening at sige
> sådan.

Problemet er at der ikke er ret meget plads at
gøre godt med på sådan en.

Den blev rost til skyerne i 2007, se
http://www.pcworld.dk/art/9330

Den har et ssd-drev på 4GB, så med en XP og
nogle få programmer installeret, løber den tør
for plads ved næste WindowsUpdate

> Løsningen er at rydde op.

Det er desværre en stakket frist for så lille en
maskine.

> Alternativt, køb hende en USB harddisk, hvor
> på f.eks. musik, billeder og lignende kan ligge

Det er en rigtig god ide, men er det Windows og
programmer der fylder ssd-drevet op, hjælper det
ikke så meget.

Maskinen har desværre meget begrænsede
udvidelsesmuligheder, så jeg kan sagtens forstå
meldingen.

Jeg har problemet inde på livet hver dag, hvor en
gymnasieelev beklager sig over pladsmangel, og
der er ikke så meget at gøre ved det. Det ender
som regel med en ny og større.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-09-10 22:50

Den 08-09-2010 23:35, Allan Vebel skrev:

> Det er en rigtig god ide, men er det Windows og
> programmer der fylder ssd-drevet op, hjælper det
> ikke så meget.

Ja, med så lille en disk, kan jeg sagtens se problemet, men det betyder
intet for evnen til at overføre filer fra en server, kun evnen til at
gemme dem på den lokale disk.

Det må i øvrigt være muligt at skifte harddisken i maskinen ud til en
større, SSD'er er dyre, men det må også kunne lade sig gøre at finde en
normal disk der har den rigtige fysiske størrelse og tilslutning, og
sætte den i. Jeg kan dog sagtens se at ikke alle vil have mulighed for
at skifte disken selv.

- Chano Andersen

Fra : Kurd

Dato : 08-09-10 23:09

"Chano Andersen" <sunsite092009@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den i. Jeg kan dog sagtens se at ikke alle vil have mulighed for at skifte

Som en start er et 4GB hukommelseskort til 79 kr fra Fakta måske en
[midlertidig] løsning?

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-09-10 23:38

Chano Andersen skrev:

> Ja, med så lille en disk, kan jeg sagtens se
> problemet, men det betyder intet for evnen til
> at overføre filer fra en server, kun evnen til at
> gemme dem på den lokale disk.

Helt enig!

> Det må i øvrigt være muligt at skifte harddisken
> i maskinen ud til en større

Er du sikker?

> SSD'er er dyre, men det må også kunne lade
> sig gøre at finde en normal disk der har den
> rigtige fysiske størrelse og tilslutning, og sætte
> den i.

Jeg tror ikke på at der er plads til en normal 2,5"
sata-disk - så havde de i 2007 nok have valgt
den løsning.

> Jeg kan dog sagtens se at ikke alle vil have
> mulighed for at skifte disken selv.

Jeg har endnu ikke haft mulighed for at skille
sådan en ad, men andre siger at det ikke er muligt
at skifte til en normal harddisk.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Chano Andersen

Dato : 08-09-10 23:44

Den 09-09-2010 00:37, Allan Vebel skrev:
> Chano Andersen skrev:

-Klip-

> Er du sikker?

Hvis man kan skille den ad, og pille disken ud, kan man også sætte en ny
i. ;)

> Jeg tror ikke på at der er plads til en normal 2,5"
> sata-disk - så havde de i 2007 nok have valgt
> den løsning.

Hvad med f.eks. denne:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=536723

> Jeg har endnu ikke haft mulighed for at skille
> sådan en ad, men andre siger at det ikke er muligt
> at skifte til en normal harddisk.

Definer normal.. Jeg er ret sikker på, at de har brugt en hyldevare,
ellers kunne de ikke få prisen så langt ned. Ovenstående disk er
hyldevare, men mindre end 2,5"...

- Chano Andersen

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-09-10 00:52

Chano Andersen skrev:

> Hvis man kan skille den ad, og pille disken ud,
> kan man også sætte en ny i. ;)

Jamen, har du prøvet?

> Definer normal.

Normalen er at man kan skifte stort set alt på en
bærbar, jeg har mange gange sat større harddiske,
mere ram, wlan-kort og meget andet i maskinerne.

> Jeg er ret sikker på, at de har brugt en hyldevare,
> ellers kunne de ikke få prisen så langt ned.

Så mangler du bare at splitte en Eee ad?

Sig lige til når du har skiftet harddisk i den, og har
fået monteret de alt for mange skruer

Opgaven er ikke nem, vil jeg lige advare.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-10 08:14

Chano Andersen skrev:

> Ja, med så lille en disk, kan jeg sagtens se problemet, men det betyder
> intet for evnen til at overføre filer fra en server, kun evnen til at
> gemme dem på den lokale disk.

Det er ikke rigtigt. Et fyldt C-drev sløver hele maskinen ved
alle processer.

> Det må i øvrigt være muligt at skifte harddisken

Hvad får dig til at tro at den har en harddisk? Min Asus EEE
havde ikke nogen. Den brugte et 16 Gbit hukommelseskort som
'harddisk'.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 09-09-10 10:34

Du mener vel Gbyte.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-09-10 10:51

Jens Peter Karlsen skrev:

> Du mener vel Gbyte.

Ups, ja.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-09-10 07:09

On Wed, 8 Sep 2010 23:35:21 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> [...]
>http://www.pcworld.dk/art/9330
>
>Den har et ssd-drev på 4GB, så med en XP og
>nogle få programmer installeret, løber den tør
OPer skriver "(og D-drevet har 6GB ledig plads)"
Skal vi ikke gå ud fra at denne omtalte Eee IKKE har en 4 gb HD ?

>Maskinen har desværre meget begrænsede
>udvidelsesmuligheder, så jeg kan sagtens forstå
>meldingen.
Største problem er nok at skærmen er for lille til at sidde og arbejde
med en hel dag.
Maskinen er tiltænkt et andet brug, nemlig mobil brug ude i marken,
den er langt fra egnet til skole/kontor brug, og det alene pga.
skærmstørrelsen.

>Jeg har problemet inde på livet hver dag, hvor en
>gymnasieelev beklager sig over pladsmangel, og
>der er ikke så meget at gøre ved det.
Jo, oprydning og evt. større HD, hvilket altid kan lade sig gøre.
Man behøver heller ikke have alle sine rippede film DVDer med på
farten i skolen, det er rart at have, men strengt taget ikke
nødvendigt.
Nogen skal have det på den hårde metode med formatering af deres HD og
geninstallation, hver gang.
Og selv ved denne fremgangsmåde forstår de ikke, at de ikke skal fylde
deres HD op med alt hvad de kan komme i nærheden af.

>Det ender som regel med en ny og større.
"Du får ret, jeg får fred" ?

/Hans

Fra : Steen

Dato : 09-09-10 07:15

Allan Vebel <spam@do.not> wrote:

> Problemet er at der ikke er ret meget plads at
> gøre godt med på sådan en.

Det var lige præcis dét, der var problemet.
Windows XP behøver vel ikke fylde hele C-drevet op (der er på 4GB)?
Programmer og andre filer kan man vel smide på D-drevet (der er på 6GB)?

Den er da okay, men ikke en maskine jeg ville vælge til skolebrug.
--
Steen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-09-10 22:15

Steen skrev:

> En tøs fra Hobro Gymnasium kommer hjem og fortæller sin mor, at hun har
> fået at vide på skolen, at hendes computer ikke er kraftig nok til at
> trække filer fra skolens server.

Jeg kan forestille miog en situation hvor det giver lidt mening.
Det er nemlig ikke kun et problem at lægge nye filer på et fyldt
C-drev. Pc'en bruger hele tiden plads på C-drevet, og nogle
operationer kan ikke lade sig gøre eller kører ekstremt langsomt
hvis der ikke er plads nok.

Som de andre anbefaler jeg derfor en rensning af C-drevet og
påpasselighed i fremtiden med ikke at fylde det op.

--
Bertel

Fra : P.N.

Dato : 09-09-10 10:37

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ledig plads), så kan jeg ikke lige forstå den udmelding.
>
> Nogle gode råd (udover at købe endnu en computer til hende)

Rådet må vel være det samme som til alle andre, nemlig udskift ram og SSD
til det størst mulige og er det ikke nok så kan man jo altid købe en ny
lille Eee mini pc. De koster jo næsten ingen ting nu om stunder.

Fra : cykelsmeden

Dato : 09-09-10 12:34

Den 09-09-2010 11:37, P.N. skrev:
> Rådet må vel være det samme som til alle andre, nemlig udskift ram og SSD
> til det størst mulige og er det ikke nok så kan man jo altid købe en ny
> lille Eee mini pc. De koster jo næsten ingen ting nu om stunder.

Det er vel ikke et realistisk råd, når ram er integreret i bundkortet,
og disken også i form af en delmængde af ram'en!!!

finn

-- rådet må da være at beholde Eee'en som "rejsemaskine" m. post, og få
en fornuftig bærbar som dækker behovet.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-09-10 13:33

On Thu, 09 Sep 2010 13:33:51 +0200, cykelsmeden <news@not2old.dk>
wrote:

>Det er vel ikke et realistisk råd, når ram er integreret i bundkortet,
>og disken også i form af en delmængde af ram'en!!!

Men virkeligheden er at Eee findes i ret mange varianter og at nogle
har "HD" siddende som flash på bundkortet, andre har det som
indstiksmoduler og andre igen som "rigtige" SATA 2.5".

Se evt. her http://en.wikipedia.org/wiki/Asus_Eee_PC#Storage
Dettil kommer så de nyeste varianter 1000 og 1200 som er hhv 10 og 12
tommer skærm.

Vi aner ikke hvilken Eee OP taler om.

/Hans

Fra : P.N.

Dato : 09-09-10 16:20

"cykelsmeden" <news@not2old.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel ikke et realistisk råd, når ram er integreret i bundkortet, og
> disken også i form af en delmængde af ram'en!!!

"Eee PC 1000 indeholder en hurtig 8 GB intern SSD og en langsommere 32 GB
intern flash- drev" man kan åbne rammen i bunden og installere det man har
brug for, så hvad er problemet?.
http://en.wikipedia.org/wiki/Asus_Eee_PC#Storage

> finn
>
> -- rådet må da være at beholde Eee'en som "rejsemaskine" m. post, og få en
> fornuftig bærbar som dækker behovet.

Næeh jeg ser stadigvæk Eee som en god bærbar og en stationær derhjemme.

Fra : cykelsmeden

Dato : 09-09-10 18:13

Den 09-09-2010 17:20, P.N. skrev:

> Næeh jeg ser stadigvæk Eee som en god bærbar og en stationær derhjemme.

fint!
- så har du altså et andet behov end OP, som har brug for en bærbar,
og Eee er for lille

finn

Fra : P.N.

Dato : 09-09-10 19:44

> fint!
> - så har du altså et andet behov end OP, som har brug for en bærbar, og
> Eee er for lille
>
> finn

Næeh fordi det der var problemet var at den skulle være for langsom til
trække filer, jeg håber at læserne forstod at det er den ikke og at den kan
opgraderes manuelt og en Eee kan være en model 2010 med en kraftig intel
atom processor, jeg bemærkede at Eee også sælges under andre varemærker, men
til langt højere priser med det ældre XP og ikke W7, men derhjemme
foretrækker jeg en 20 tommer skærm.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 09-09-10 23:42

Rammen du omtaler dækker over RAM modulerne (på nogle ældre modeller
er disse loddet på MB).
SSD'en er en anden sag og kan for det meste ikke umiddelbart
opgraderes (på nyere maskiner kan den udskiftes).
Derudover er der jo den begrænsede levetid så til intensivt arbejde
duer den ikke. Hvis man har en sådan er det derfor vigtigt at man
begrænser skrivninger til C: (SSD disken).
Men som andre er inde på er det største problem for længere tids brug
(ad gangen) at skærmen er alt for lille.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : P.N.

Dato : 10-09-10 13:35

> [...]
> Men som andre er inde på er det største problem for længere tids brug
> (ad gangen) at skærmen er alt for lille.

Ja den har sine begrænsninger, det har stået klart hele tiden, men at den
ikke kan hente filer eller bruge den til alm PC eller se mindre film, flash
osv er nok at gøre den mindre end den er.

Fra : Lyrik

Dato : 13-09-10 12:58

On 8 Sep., 17:25, ist...@gmail.com (Steen) wrote:

> [...]
> ledig plads), så kan jeg ikke lige forstå den udmelding.
>
> Nogle gode råd (udover at købe endnu en computer til hende)
✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁

Grunden til at du kan kalde hende en "tøs!" er at hun fremstår som en
billig pige med en underlødig billig møj-PC! Hun bliver vel mobbet af
de andre elever over at hun skal rende rundt med en miniskærm som
intet kan læses på? Hvis den pige skal avancere fra "tøs" til
"premiestuderende", så kan det ikke gå for langsomt med at købe hende
en ordentlig prestige-maskine!
En sådan maskine bliver præsenteret båret under armen til professorens
forelæsninger!
Der kan man ikke komme anstigende med en EEC-PC netbook og bevare
respekten! Giv kvinden noget respekt! Giv hende en ordentlig PC! En
15" Sony Vaio vil være et godt valg.

Hilsen
Jens

Jens

Fra : Chano Andersen

Dato : 13-09-10 21:20

Den 13-09-2010 20:57, Lyrik skrev:
- Klippet en masse ævl -

> respekten! Giv kvinden noget respekt! Giv hende en ordentlig PC! En
> 15" Sony Vaio vil være et godt valg.

Gider du lige, bare så vi andre kan følge med, forklare hvornår der er
tale om en tøs, hvornår der er tale om en pige, og hvornår der er tale
om en kvinde, og en dame...

Når terminologien er på plads, så kan du begynde at argumentere...
F.eks. mener jeg blot at en "tøs" er et kælenavn for et yngre individ af
menneskeracen, som man synes om. Men du tilsyneladende ser det som noget
negativt...

- Chano Andersen

Fra : Lyrik

Dato : 14-09-10 03:05

On 13 Sep., 22:19, Chano Andersen <sunsite092...@chanoandersen.dk>
wrote:
> [...]
> F.eks. mener jeg blot at en "tøs" er et kælenavn for et yngre individ af
> menneskeracen, som man synes om. Men du tilsyneladende ser det som noget

✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁✁

Det der er tale om er slet og ret diskrimination! Når mænd som legetøj
finder det helt naturligt at de kan vælge og vrage mellem diverse dyre
"Alienware laptops!" Som de bare skal bruge til at lege med, hvor
meget mere omhu i udvælgelsen burde der så ikke være når en laptop
skal bruges som et dagligt værktøj? Ja som et springbræt til deres
uddannelse?
De studerende kigger på hinanden og beundrer dem der er blevt udstyret
med laptops der signalerer smag, kvalitet og computerkraft, samt
forældreopofrelse! Samtidig fniser de hånligt af "kolonihavedøtre" som
har fået en EE-PC fra den nærmeste "marketender". Børn som deres
forældre regner for præcist så underlødige som den EE-PC de har
udstyret dem med!

Jeg takker Gud for at de to nevøer på 10 og 12 vi har i familien
allerede er udstyret med 2-17" laptops med Blu-ray understøttelse!
( 4-5K i Aldi)

Hvis moren ikke har råd så ring til "Peter" og få en ordentlig maskine
til datteren! Forestil dig at du skulle præstere studier,
tekstbehandling og regneark,- med en 10" skærm foran dine
klassekammerater!!! Det er jo en hån at blive budt den slags!

Jens

Fra : cykelsmeden

Dato : 14-09-10 10:25

Den 14-09-2010 11:05, Lyrik skrev:
> Hvis moren ikke har råd så ring til "Peter" og få en ordentlig maskine
> til datteren!
Det var da vist ikke det mest økonomiske råd at kaste ud

leje er vel til enhver tid dyrere end eje?
- gå til dit pengeinstitut og få et fornuftigt lån til en rimelig maskine.

finn

Fra : Chano Andersen

Dato : 14-09-10 22:18

> [...]
> meget mere omhu i udvælgelsen burde der så ikke være når en laptop
> skal bruges som et dagligt værktøj? Ja som et springbræt til deres

Aner jeg en smule misundelse her?

I øvrigt er der vel langt mere prestige over en Macbook Pro, eller
lignende Apple produkt, end over en Alienware maskine. Alienware
gennemsnitlig teenage pige ønsker. Apples produkter derimod signalere
stil, elegance og overskud, hvilket er præcis de kvaliteter der er
værdsat hos teenage tøser.

> [...]
> har fået en EE-PC fra den nærmeste "marketender". Børn som deres
> forældre regner for præcist så underlødige som den EE-PC de har

Haha.. Yes yes, så siger vi det... Jeg går selv på teknisk skole, på en
IT relateret uddannelse, det vil sige de fleste af os VED hva' det
handler om når der er computere indblandet. Og her er der INGEN der
kigger ned på folk med netbooks, eller helt uden egen bærbar. Hvis det
er sådan man gør i gymnasiet, så er der vist mere galt med
gymnasiekulturen, end med maskinerne.

> Jeg takker Gud for at de to nevøer på 10 og 12 vi har i familien
> allerede er udstyret med 2-17" laptops med Blu-ray understøttelse!
> ( 4-5K i Aldi)

Og hvilken glæde har to småbørn egentligt af det? Maskinerne er så
tunge, at de er nødt til at have en taske med hjul på, for at kunne tage
dem med sig, og de er så store at det er upraktisk. Hvis man har behov
for stor skærm, så har man enten en ekstern skærm til den bærbare, eller
en stationær. En bærbar bør MAKS være på 15" hvis man skal kunne putte
den i en taske og tage den med sig. Jeg kan sagtens finde undtagelser,
men her er vi over i professionelle brugere, som f.eks. i forbindelse
med film og TV produktion, hvor maskinerne skal kunne flyttes nemt, men
hvor man har brug for f.eks. at kunne se HD billeder i ordentlig størrelse.

Altså ikke noget man lige har behov for på børneværelset.

> Hvis moren ikke har råd så ring til "Peter" og få en ordentlig maskine
> til datteren! Forestil dig at du skulle præstere studier,

Så du mener, at hvis man ikke lige har råd til at smide 4-5000 på bordet
til en low-end bærbar, så skal man låne dem til over 25% i rente? Og med
f.eks. 3 børn, så bliver det lige 15000 til 25% om året.

> tekstbehandling og regneark,- med en 10" skærm foran dine
> klassekammerater!!! Det er jo en hån at blive budt den slags!

Hvis man kommer med en highend laptop og ikke sidder og spiller WoW
eller lignende, så vil jeg til enhver tid grine min røv i laser. Der er
INGEN grund til at købe en highend maskine bare for at kører IE, Excel,
Word og Powerpoint.

Til skolebrug er en netbook faktisk mere end rigeligt for langt de
fleste. Det eneste problem med dem kan være den lille skærm, men på den
anden side så har jeg en X61T fra Lenovo, som absolut ikke var billig i
indkøb, den har en 12,1" skærm, og er dermed ikke meget større end de
største netbooks, men det er fint til skolebrug, og maskinen keder sig
generelt, med mindre jeg har gang i virtuelle maskiner.

- Chano Andersen

Fra : Lyrik

Dato : 15-09-10 09:47

On 14 Sep., 23:17, Chano Andersen <sunsite092...@chanoandersen.dk>
wrote:

✄✄✄✄✄✄✄ <crap>

> [...]
> største netbooks, men det er fint til skolebrug, og maskinen keder sig
> generelt, med mindre jeg har gang i virtuelle maskiner.

☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣☣

Vi kan godt sludre sammen Chano, men uden skjulte insinuationer og
skyden vrangmotiver i skoene. En 10" skærm er for lille til
studiebrug! Man skriver på A4 ark til udprint og man bruger Excel
regneark. Din 12,1" skærm er meget større end en 10" du kan måske med
din friske matematiske kunnen regne ud hvor mange procent den er
større? Jeg vil mene at det bør være en 15" for en ordens skyld.

Med hensyn til de to nevøer på 10 og 12 med de 17" Blu-ray-maskiner så
har det allerede udvirket at den 12 årige Rasmus går til LAN-party af
og til. Som veltrænet fodboldspiller kan han sagtens bære sin laptop.
Han har også stiftet bekendtskab med Linux som han her kan vise dig:
http://www.youtube.com/watch?v=7gOPNuCrnyg

Hvor meget tror du til sammenligning at den EE-PC inspirerer "tøsen"
til?

â„‘ens

Fra : Thoeger

Dato : 16-09-10 09:10

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 14 Sep., 23:17, Chano Andersen <sunsite092...@chanoandersen.dk>
wrote:

??????? <crap>

> [...]
> største netbooks, men det er fint til skolebrug, og maskinen keder sig
> generelt, med mindre jeg har gang i virtuelle maskiner.

???????????????????????????

> [...]
>http://www.youtube.com/watch?v=7gOPNuCrnyg
>
>Hvor meget tror du til sammenligning at den EE-PC inspirerer "tøsen"

Det har været meget morsomt at følge denne diskussion og se hvor forskellige
ting folk lægger vægt på. Imidlertid må jeg sige at en Eee PC egner sig
fortrinligt netop til studiebrug. Begge mine børn læser for øjeblikket på
unversitetet, og den anvender begge en netbook. Netop bærbarheden betyder
utrolig meget. Ofte(st) går man ikke lige hjem fra forelæsningerne, og der
er altså stor forskel på at have en lille netbook i rygsækken eller tasken
eller en noget større bærbar computer.

Min søn, der ellers er MAC mand, har efter længe at have skelet misundeligt
til lillesøster, skiftet sin MACbook pro ud med en netbook til
forelæsningerne fordi den kan være med allevegne. At han så har lidt svært
ved at forlige sig med Windows er en helt anden sag .

Når man ved hvor mange bøger de fleste gymnasieelever skal slæbe på hver
dag, bør man bestemt forsøge at begrænse vægten hvor det er muligt. Selv den
halve kilos forskel der er på en netbook og en alm. bærbar er værd at regne
med.

Når det gælder multimedie derimod, er en netbook ikke egnet. Den er for
langsom, og som Jens siger så er skærmen alt for lille. Til arbejde i
tekstbehandling og regneark er ingen problemer. Når man anvender
fuldskærmsmode er det areal der er til rådighed på skærmen tilstrækkeligt.

Endelig er der den ikke uvæsentlige detalje at batterilevetiden på en
netbook (f. eks. Eee PC) langt overgår stort set alle almindelige bærbare.
Det er bestemt ikke en uvæsentlig faktor hvis man skal sidde og tage notater
en hel lang skoledag. Man skal blot huske at slå alle de uvæsentlige
batterislugende tjenester fra såsom Bluetooth og eventuelt trådløst netværk.
De slås let fra med et par enkelte tastetryk. Det er virkeligt noget der
batter når der tales batterilevetid.
Thoeger

Fra : Chano Andersen

Dato : 16-09-10 23:08

Den 16-09-2010 10:10, Thoeger skrev:
> forelæsningerne fordi den kan være med allevegne. At han så har lidt svært
> ved at forlige sig med Windows er en helt anden sag .

Det er muligt at installere OS X på en PC, det er ikke helt nemt, men
bestemt muligt, og er man nørd nok, eller tilpas utilfreds med Windows,
kan det måske være værd at kigge på.

Om der så er CPU kraft og RAM nok i en Netbook, til OS X, og om der er
drivere til alle enheder, er en anden sag. ;)

- Chano Andersen

Fra : Chano Andersen

Dato : 16-09-10 23:05

Den 15-09-2010 17:46, Lyrik skrev:
> Vi kan godt sludre sammen Chano, men uden skjulte insinuationer og
> skyden vrangmotiver i skoene. En 10" skærm er for lille til
> studiebrug! Man skriver på A4 ark til udprint og man bruger Excel

Det handler egentligt mere om hvad man har vænnet sig til, end hvor stor
skærmen er. Hvis skærmen er i stand til at køre i en nogenlunde
fornuftig opløsning, så gør det ikke så meget den rent fysisk er mindre.
Det kan endda i visse situationer give et bedre (skarpere) billede,
grundet større punkt tæthed i den fysiske skærm.

> regneark. Din 12,1" skærm er meget større end en 10" du kan måske med
> din friske matematiske kunnen regne ud hvor mange procent den er
> større? Jeg vil mene at det bør være en 15" for en ordens skyld.

Regne på det gider jeg egentligt ikke. Men jeg ser ingen grund til at
skulle slæbe en 15" maskine med i tasken, den vejer for det meste bare
meget mere, og fylder mere, uden at give ret meget mere for pengene.. De
fleste 15" skærme jeg har set, har alligevel en native opløsning på
1024x768, hvilket er det samme som min 12,1" skærm har.

> Med hensyn til de to nevøer på 10 og 12 med de 17" Blu-ray-maskiner så
> har det allerede udvirket at den 12 årige Rasmus går til LAN-party af
> og til. Som veltrænet fodboldspiller kan han sagtens bære sin laptop.

Muligvis, men en 17" er bare alt for klodset til at slæbe med hver dag,
og hvis klasselokalerne i de danske skoler er så overfyldte som mange
klager over, er det bestemt ikke en god idé, at ungerne medbringer et
kæmpe monster af en PC der fylder det halve af bordet.

LAN Parties er fint, men da man ofte spiller, og langt de fleste bærbare
er uegnede til det formål, så er en stationær alligevel et bedre valg,
også her.

> Han har også stiftet bekendtskab med Linux som han her kan vise dig:
> http://www.youtube.com/watch?v=7gOPNuCrnyg

Tja, jeg stiftede første gang bekendtskab med RedHat 5, på en pentium
maskine, og senere havde jeg en RedHat 6 kørende på en 486'er, hvad er
din pointe? At det er blevet nemmere at installere Linux, siden jeg
første gange havde med det at gøre, for 10-12 år siden?

> Hvor meget tror du til sammenligning at den EE-PC inspirerer "tøsen"
> til?

Well, det er de færreste pigebørn der har behov for at blive inspireret
til at bruge deres computer til andet end let surf, skrivemaskine, lidt
regneark, powerpoint, e-mail og måske en 7-kabale. De har generelt ikke
megen interesse i hvad computerne kan.

I stedet er det vigtigt de ser smarte ud, ikke fylder noget, og bare
virker. Generelt vil jeg mene, at en EEE-PC eller lignende netbooks,
klart opfylder det behov. Hvis det ikke lige var for kravene om f.eks.
adgang til Word og Excel, så kunne en iPad sagtens være
tilfredsstillende. (Dertil kommer naturligvis cool faktoren i at have
netop en iPad, hvilket bestemt ikke ville være uden betydning)

Personligt kan jeg heller ikke nøjes med en EEE-PC, da jeg stiller
væsentligt andre krav til min computer, end en gennemsnits gymnasietøs,
men hvis man ellers er i stand til at se på skærmen uden at det bliver
irriterende, så vil en Netbook sagtens kunne gøre det, specielt hvis man
sørger for at have diskplads nok, enten i form af intern disk, eller
f.eks. SD kort, USB drev, eller lignende.

- Chano Andersen

Fra : P.N.

Dato : 26-09-10 10:04

> [...]
>Han har også stiftet bekendtskab med Linux som han her kan vise dig:
>Hvor meget tror du til sammenligning at den EE-PC inspirerer "tøsen"

Jens

Eee-PC er en dejlig maskine man kan tage med sig overalt i verden, jeg kan
varmt anbefale og der er et godt ASUS bundkort med Intel Atom processor i og
"SSD ram" dvs ingen HDD der støjer, til 16-1700 kr et godt køb!!.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 26-09-10 10:09

P.N. skrev:

>og der er et godt ASUS bundkort med Intel Atom processor i

det kommer da an på hvilken eee model det er, den jeg havde, havde en
snollet 900 Mhz celeron cpu

Fra : P.N.

Dato : 26-09-10 10:23

> det kommer da an på hvilken eee model det er, den jeg havde, havde en
> snollet 900 Mhz celeron cpu

Jamen det kan jeg da ikke advare kraftigt nok imod, den Eee pc du skal have
skal naturligvis være det nyeste super kram med nok processorkraft i til at
trække en traktor.

Fra : Lyrik

Dato : 17-09-10 08:53

On 17 Sep., 00:08, Chano Andersen <sunsite092...@chanoandersen.dk>
wrote:

> [...]
>
> Om der så er CPU kraft og RAM nok i en Netbook, til OS X, og om der er
> drivere til alle enheder, er en anden sag. ;)

,,,,,,,,,,,

Vi har en bacheloruddannet kvinde i vennekredsen. Hun startede med en
17" Macbook Pro G4 "2003", som hun har holdt op igennem
universitetsstudierne. Senere var en PC nødvendig da hun skulle bruge
Windows-programmer i studiet. Det blev en Sony Vaio 15" som hun bruger
den dag i dag og er glad for.
Den Macbook Pro har været som et eventyr for hende og den gav
beundrende blikke og samtale,-hvor hun kom frem med den. Derfor kunne
erstatningen ikke bestå i en netbook!
Selv har hun glamour. Det passer maskinerne til.

Hilsen
Jens