Default Apps. Anbefaling.
Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-09-10 17:37

Jeg bruger også Default Apps, prøv det!

Jeg er træt af at mange programmer få fat i Mail når der skal skrives en
mail fra det anvendte program.

Default Apps skulle kunne klare det for mig
<http://www.rubicode.com/Software/Bundles.html#RCDefaultApp>

Eneste krav er at man har gmail notifier installeret, da Default Apps
sender mailto anmodninger videre fra programmet til gmail.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-09-10 20:02

Flemming Rubini wrote:
> [...]
> mail fra det anvendte program.
>
> Default Apps skulle kunne klare det for mig

Jeps, det er et fremragende kontrolpanel! - Og vil du have en dansk
ver., kan du få den af mig iflg. aftale med udvikleren. - Han er igang
med at omskrive den helt fra grunden, så derfor er dansk ikke i den
nuværende version.

> Eneste krav er at man har gmail notifier installeret, da Default Apps
> sender mailto anmodninger videre fra programmet til gmail.

Øh? - Det bestemmer du da selv... Jeg har ingen problemer med at bruge
mailto i hverken SeaMonkey eller Thunderbird.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-09-10 20:30

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Øh? - Det bestemmer du da selv... Jeg har ingen problemer med at bruge
> mailto i hverken SeaMonkey eller Thunderbird.

Mit problem: Mail åbner når jeg klikker på et link i Firefox. Jeg bruger
kun gmail, og ønsker derfor ikke andet på banen.
Løsning: Gmail åbner når Default Apps ved hjælp af Googles Notifier
sender mailto requests den vej.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-09-10 02:07

Flemming Rubini wrote:

> [...]
> kun gmail, og ønsker derfor ikke andet på banen.
> Løsning: Gmail åbner når Default Apps ved hjælp af Googles Notifier

OK, det er jo en anden sag så... DefaultApp er ikke afhængig af Google
Notifier, når man vælger andre mailprogrammer. - Jeg bruger fx.
overhovedet hverken Safari eller Mail som std. programmer, så jeg har
ganske enkelt sat DefaultApp til at bruge SeaMonkey. Men du har ret, -
DefaultApp er et genialt værktøj.

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 08-09-10 18:08

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> kun gmail, og ønsker derfor ikke andet på banen.
> Løsning: Gmail åbner når Default Apps ved hjælp af Googles Notifier

Har du husket å sjekke/endre innstillingen for default mailprogram i
Mail.app selv? Jeg har som Erik ikke noe problem med å få mailto: til å
åpne andre mailprogrammer enn Mail.app (selv om jeg efterhånden bruker
det mest). Det eneste program som ikke vil det, er iCal. Der finnes det
andre løsninger, men det har ikke vært viktig nok for meg i denne
omgang. Google is your friend in that case.
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-09-10 19:11

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> [...]
> andre løsninger, men det har ikke vært viktig nok for meg i denne
> omgang. Google is your friend in that case.

Faktisk er Mail sat til at bruge Google Notifier. Hm ....

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-09-10 19:29

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Faktisk er Mail sat til at bruge Google Notifier. Hm ....

Det er fordi Mail.app er det "officielle" sted at rette hvilket App der
skal åbne mailto: links ... dvs. der ikke er grund til at bruge andre
programmer til det ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-09-10 23:08

Thomas von Hassel wrote:

> Det er fordi Mail.app er det "officielle" sted at rette hvilket App der
> skal åbne mailto: links ... dvs. der ikke er grund til at bruge andre
> programmer til det ..

Hvilket vil medføre, at hvis du fravælger Mail i installationen af OS X,
er du afskåret fra at anvende mailto, medmindre du alligevel installerer
DefaultApp.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-10 00:08

> [...]

> Hvilket vil medføre, at hvis du fravælger Mail i installationen af OS X,
> er du afskåret fra at anvende mailto, medmindre du alligevel installerer

guuuuh ... hvem gør det ? .. hvad fylder mail.app .. under hundrede MB
... højst ? ... og lige netop det du beskriver her går ind under
kategorien "dimse" og er _bandlyst_ på maskiner jeg skal supportere.

Jeg mener ikke engang du kan fravælge det under installationen ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-10 00:29

Thomas von Hassel wrote:

> guuuuh ... hvem gør det ? .. hvad fylder mail.app .. under hundrede MB
> .. højst ? ... og lige netop det du beskriver her går ind under
> kategorien "dimse" og er _bandlyst_ på maskiner jeg skal supportere.

Ja, ja, - bare man flytter eller sætter et komma, så 'dimser' man jo
iflg. din opfattelse. - Tag nu og se de snegle-reklamer... - For
dælen, hvor har du nej-hatten på.!

> Jeg mener ikke engang du kan fravælge det under installationen ..

Jeg véd ikke på 10.6, men på alle andre kan man gøre det under
'Speciel', og jeg har tidligere gjort det. Men det er lige så sikkert
som amne i kirken, at den kommer igen med næste opdatering, så jeg er
holdt op med at fravælge den, når jeg sætter en ny maskine op.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-10 00:41

> [...]

> Ja, ja, - bare man flytter eller sætter et komma, så 'dimser' man jo iflg.
> din opfattelse. - Tag nu og se de snegle-reklamer... - For dælen, hvor

Nej ... men når man ændrer ved grundlæggende system dele så er det at
"dimse" .. dette inkluderer at du fjerner komponenter som er den af en
standard installation, erstatter stumper på et nyere system med stumper
fra et gammelt (f.eks. var der et "fix" engang der indebar at man
kopierede USB driveren fra et gammelt system til et nyere)

Det er også helt fint .. sålænge man _ved_ hvad man gør, der er en god
grund til det og man erkender at der kan opstå uventede problemer hvis
man gør det.

> Jeg véd ikke på 10.6, men på alle andre kan man gøre det under 'Speciel',
> og jeg har tidligere gjort det.

Ikke ifølge manualnen for hhv. 10.5 og 10.6 ...

> Men det er lige så sikkert som amne i kirken, at den kommer igen med næste
> opdatering, så jeg er holdt op med at fravælge den, når jeg sætter en ny
> maskine op.

Du har stadig ikke fortalt _hvorfor_ du vil fravælge den ? ... hvad
opnår du ? ... fjerner du også Skak spillet og

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-10 00:57

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Det er også helt fint .. sålænge man _ved_ hvad man gør, der er en god
> grund til det og man erkender at der kan opstå uventede problemer hvis

Véd du i det hele taget, hvad RCDefaultApp er/gør? - Det er ganske
enkelt et kontrolpanel - systemudvidelse, om du vil, - der giver dig
adgang til skjulte indstillinger i systemet og ikke spor andet!

> Ikke ifølge manualnen for hhv. 10.5 og 10.6 ...

Det er ikke alt, der står i den såkaldte 'manual', men start installeren
og vælg 'Special', så kan du se, hvad der kan installeres og hvad ikke.

> Du har stadig ikke fortalt _hvorfor_ du vil fravælge den ? ... hvad
> opnår du ? ... fjerner du også Skak spillet og

Og - hvad? - Jeg var p....h....... træt af, at selvom man havde fravalgt
Mail som default, åbnede den konsekvent hver gang, man klikkede på enten
et mailto link eller et maillink på en webside, selvom WaMCom/SeaMonkey
allerede havde maildelen åbent, - og det selvom det var WaMCom eller
senere SeaMonkey, der var sat som default til både mail, news og web.
Det er heldigvis slut nu med DefaultApp. - Og det er præcis af de samme
grunde, Carl Lindberg i første omgang lavede kontrolpanelet kun til eget
brug, men videreudviklede det, da han fik så mange klager over, at andre
også havde samme problem.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-10 01:06

> [...]

> enkelt et kontrolpanel - systemudvidelse, om du vil, - der giver dig
> adgang til skjulte indstillinger i systemet og ikke spor andet!

Jeg er udemærket klar over hvad RCDefaultApp gør .. ligenu snakker vi om
at fjerne Mail.app fra systmet ..

> Det er ikke alt, der står i den såkaldte 'manual', men start installeren
> og vælg 'Special', så kan du se, hvad der kan installeres og hvad ikke.

er det her du mener:

<http://static.digitaltrends.com/images/features/mac-os-x-snow-leopard-r
eview/3.jpg>

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-09-10 01:10

> er det her du mener:
>
> <http://static.digitaltrends.com/images/features/mac-os-x-snow-leopard-r
> eview/3.jpg>

I sidder bare det og mundhugges. Er I klar over, at Caroline Wozniacki
spiller kvartfinale i US open?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-10 01:13

> I sidder bare det og mundhugges. Er I klar over, at Caroline Wozniacki
> spiller kvartfinale i US open?

uh ... er det ... bordtennis ?

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-09-10 01:20

> uh ... er det ... bordtennis ?

Har-har! Farven på underlaget er godt nok som et bordtennisbord, men det
er en del større - og meget lavere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-10 01:48

Henrik Münster wrote:

> I sidder bare det og mundhugges. Er I klar over, at Caroline Wozniacki
> spiller kvartfinale i US open?

Er hun også Mac breuger.? - ...Men hvad hjælper det, når man ikke har
en kanal, hvor man kan se det.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-09-10 02:24

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Er hun også Mac breuger.? - ...Men hvad hjælper det, når man ikke har
> en kanal, hvor man kan se det.

"There's an app for that!" Der findes en US Open app, der følger
resultaterne live, men det er jo ikke det samme som at se det. Og så har
du jo heller ikke iPhone.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-10 03:31

Henrik Münster wrote:

> "There's an app for that!" Der findes en US Open app, der følger
> resultaterne live, men det er jo ikke det samme som at se det. Og så har
> du jo heller ikke iPhone.

Tænkte nok, det var sådan noget. - men skidt - hun vandt 6:2/7:5 i en
halv pelikan. - Det sagde de i radioavisen her kl. 4:00:.-)

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-10 01:38

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg er udemærket klar over hvad RCDefaultApp gør .. ligenu snakker vi om
> at fjerne Mail.app fra systmet ..

Vi snakker om, hvad Default App kan/ikke kan i forhold til givne
programmer som fx. Mail.

> er det her du mener:
>
> <http://static.digitaltrends.com/images/features/mac-os-x-snow-leopard-r
> eview/3.jpg>

Nej. det ligner ikke det vindue, jeg snakker om... Når du starter på
DVD'en og starter installeren, vælger en tom modtagerdisk og sprog, får
du muligheden for at vælge 'Standard' eller 'Speciel' installation. -
Dit billede ligner noget fra 'Installer ekstra akriver' på 10.6 eller
fra et dedikeret installationsmedie. - Jeg har kun retail versioner af
OS X...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-09-10 19:14

Jon wrote:

> [...]
> andre løsninger, men det har ikke vært viktig nok for meg i denne
> omgang. Google is your friend in that case.

Det behøver man ikke. - Det er jo netop det, DefaultApp er beregnet
til. - Faktisk har jeg aldrig selv åbnet Mail.app undtagen én gang,
og det var før, jeg fik DefaultApp...

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 08-09-10 21:03

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Det behøver man ikke. - Det er jo netop det, DefaultApp er beregnet
> til. - Faktisk har jeg aldrig selv åbnet Mail.app undtagen én gang,
> og det var før, jeg fik DefaultApp...

Motsatt: Mail (og Safari, ditto) er det rette sted til det, så behøver
man ikke DefaultApps.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-09-10 23:33

Jon wrote:

> Motsatt: Mail (og Safari, ditto) er det rette sted til det, så behøver
> man ikke DefaultApps.

Og hvad så, hvis man har fravalgt de to i installeringen? - Så skal man
alligevel have noget, der kan sætte ny default program, og både det
letteste og hurtigste er DefaultApp. - Desuden giver den dig også adgang
til nogle skjulte indstillinger i både iPhoto og iChat...

Hvis jeg nu fx. fik at vide, at jeg måtte installere 3 og kun 3
værktøjer efter eget valg på et system, så vil den ene klart være
DefaultApp, nr. 2 vil være ApplicationWizard og nr. 3 lige så klart være
FinderPop.

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 09-09-10 06:08

> [...]

> Og hvad så, hvis man har fravalgt de to i installeringen? - Så skal man
> alligevel have noget, der kan sætte ny default program, og både det

Da sier jeg som de andre her, at du ber om - og får - dine egne
problemer. Som man reder, så ligger man. Da må man også finne sine egne
løsninger. For oss andre, som spiller etter reglene, finnes der
løsninger.

OK; så kan DefaltApp mye som de vanlige innstillingene ikke kan, men
poenget er: Jeg, og svært mange andre brukere har rett og slett aldri
bruk for dem - fordi vi ikke "fikser".

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-10 15:16

Jon wrote:

> [...]
>
> OK; så kan DefaltApp mye som de vanlige innstillingene ikke kan, men
> poenget er: Jeg, og svært mange andre brukere har rett og slett aldri

Muligt, men jeg vil ikke tvinges til at bruge bestemte programmer, der
alligevel er ubrugelige for fx. svagtseende. - Du kan fx. ikke ændre på
farvekombinationerne i hverken Mail eller Safari, hvilket for mange af
os er en 'must have' indstilling, - men det kan du i alle Mozilla
programmerne....

Mht. hvad DefaultApp kan, - så gør den - som skrevet - ikke andet end at
gøre allerede eksisterende, men skjulte, indstillinger fuldt
tilgængelige... Altså går den IKKE ind og ændrer/hacker ved de
programmer, den understøtter.

mvh. Erik Richard

Fra : Jon

Dato : 09-09-10 15:19

> [...]

> gøre allerede eksisterende, men skjulte, indstillinger fuldt
> tilgængelige... Altså går den IKKE ind og ændrer/hacker ved de

Det vet jeg.

Jeg bare undres over at den alminnelige bruker skulle ha bruk for den.
Jeg kan godt se at man med særlige behov (f.eks. dårlg syn) kan ha det,
men altså ikke ellers. Da er Apples default-oppsett etter min mening
godt, og det forefinnes muligheter for å velge anddre mailprogrammer og
weblesere som duger - /for de fleste av oss/. Ikke alle.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 10-09-10 12:16

> [...]

> godt, og det forefinnes muligheter for å velge anddre mailprogrammer og
> weblesere som duger - /for de fleste av oss/. Ikke alle.

Opfølging:
Billedfremviser sender PDF til Mail, som starter op uanset jeg har bedt
Mail om at bruge Google Notifier. Så jeg hælder nu også mest til at
droppe installation af Mail.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-09-10 22:39

> [...]

> Øh? - Det bestemmer du da selv... Jeg har ingen problemer med at bruge
> mailto i hverken SeaMonkey eller Thunderbird.

Læs nu hvad han skriver ... hvis du bruger Gmail så skal du have et
lokalt program som der kan henvises til når du klikker på mailto: links

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-09-10 02:33

Thomas von Hassel wrote:

> Læs nu hvad han skriver ... hvis du bruger Gmail så skal du have et
> lokalt program som der kan henvises til når du klikker på mailto: links

Der står ikke noget om, at Flemming kun bruger Gmail i det opr. indlæg,
men at det kræves for at bruge mailto funktionen.... - At han har en
Gmail konto er jo ikke nødvendivis det samme som, at det er hans eneste
konto...

Faktisk er det ikke engang nødvendig at bruge GMailNotifier. Det kan
klares med en stringcode/script, der kalder mailprogrammets inbox
forside (i tilfældet her Gmails webadresse), men scriptet kan IKKE kalde
den enkelte mail. - Jeg har fået forklaret fremgangsmåden af Carl
Lindberg, men kan ikke huske hvordan, scriptet skal bygges.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-09-10 07:14

> Øh? - Det bestemmer du da selv... Jeg har ingen problemer med at bruge
> mailto i hverken SeaMonkey eller Thunderbird.

Såen går det, når man prøver at nedsætte sagsbehandlingstiden på
tekniske mails, og kun kontrollerer dem en i stedet for tre gange inden
de sendes afsted. Systemet virker, den blev hurtigt rettet af andre

Linjen med at jeg kun bruger Gmail var røget ud i redigeringen.
Man kan bruge hvilken som helst klient man synes giver mening lokalt.

Internet -> Email -> dropdownlistbox med valg af fx Gmail Notifier,
Seamonkey, Thunderbird etc.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini