Nano som ur
Fra : Steen

Dato : 07-09-10 10:55

http://www.flickr.com/photos/ogikubokei/4950716859/

Andre bud på hvordan et ur ville se ud, hvis Apple havde lavet det?

--
Steen

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-09-10 11:20

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> http://www.flickr.com/photos/ogikubokei/4950716859/
>
> Andre bud på hvordan et ur ville se ud, hvis Apple havde lavet det?

Jamen, det er da ikke et bud. Det er virkeligheden. Steve Jobs nævnte
selv muligheden ved præsentationen, og jeg fik da også selv helt lyst
til at prøve.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-09-10 13:27

> Jamen, det er da ikke et bud. Det er virkeligheden. Steve Jobs nævnte
> selv muligheden ved præsentationen, og jeg fik da også selv helt lyst
> til at prøve.

Det er sgu da cool! Pokkers jeg har lige købt nyt armbåndsur, til 600,
men jeg ville da meget hellere have dette )

.... .... .... Arghh 1.230,- var måske ikke lige, så deeeeet .... .. ..
... ..

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 08-09-10 06:09

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> http://www.flickr.com/photos/ogikubokei/4950716859/
>
> Andre bud på hvordan et ur ville se ud, hvis Apple havde lavet det?

Digital visning ... som jeg foretrækker.

Der er faktisk folk der med analoge ure ikke kan finde ud af om det er
5:00 eller 17:00 ... halvsenile pensionister og visse alkoholikere.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-09-10 07:19

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Digital visning ... som jeg foretrækker.
>
> Der er faktisk folk der med analoge ure ikke kan finde ud af om det er
> 5:00 eller 17:00 ... halvsenile pensionister og visse alkoholikere.

Det er også det nærmeste man kommer et overskueligt 24-timers ur.
Banal pointe, måske. Men jeg har kig på nogle analoge 24-timers ure.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Steen

Dato : 08-09-10 07:21

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Digital visning ... som jeg foretrækker.
>
> Der er faktisk folk der med analoge ure ikke kan finde ud af om det er
> 5:00 eller 17:00 ... halvsenile pensionister og visse alkoholikere.

Mine unger har tidligere haft det lige omvendt. De kunne bare ikke se på
et analogt ur, hva' pokker klokken var. Med generationen der kun kiggede
på en mobiltelefon, så var der nok mange der aldrig så et analogt ur
--
Steen

Fra : Martin

Dato : 08-09-10 08:42

On 08-09-2010 08:20, Steen wrote:

> Mine unger har tidligere haft det lige omvendt. De kunne bare ikke se på
> et analogt ur, hva' pokker klokken var. Med generationen der kun kiggede
> på en mobiltelefon, så var der nok mange der aldrig så et analogt ur

Det er da heller ikke til at se om det er dag eller nat på sådan nogle
visere...

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-09-10 08:46

Martin <maa@scandesigns.invalid> wrote:

> Det er da heller ikke til at se om det er dag eller nat på sådan nogle
> visere...

Nej uha, man bliver nødt til at se ud ad vinduet
I vores børns skole havde man det egentlig omvendt. Børnene fik lært om
analoge ure, men ikke rigtig om digitalure. Jeg kan huske, der blev talt
om det til et forældremøde sidste år. De fleste mente, at digitalure
ikke var moderne længere, så det var vigtigst, at børnene fik lært at se
på analoge ure.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-09-10 08:55

> [...]
> om det til et forældremøde sidste år. De fleste mente, at digitalure
> ikke var moderne længere, så det var vigtigst, at børnene fik lært at se

Generelt går folk vel ikke med ure længere gør de ? Jeg har ikke haft ur
på siden 1997 ... sjovt nok ca. samdtidig med jeg fik min første
mobiltelefon ..

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 08-09-10 09:46

On 08-09-2010 09:54, Thomas von Hassel wrote:

> Generelt går folk vel ikke med ure længere gør de ? Jeg har ikke haft ur
> på siden 1997 ... sjovt nok ca. samdtidig med jeg fik min første
> mobiltelefon ..

Samme her. Har dog fundet ud af at et armbåndsur er en god ting, når man
rejser med fly.

Jesper \

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-09-10 10:05

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> Samme her. Har dog fundet ud af at et armbåndsur er en god ting, når man
> rejser med fly.

måske .. men i et fly står tiden alligevel stille så du har ikke noget
at bruge det til ;) Og hvis du flyver RyanAir så kan du altid følge med
i tiden på baggrund af hvormange gange de har prøvet at sælge dig noget

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-09-10 11:54

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> wrote:

> Samme her. Har dog fundet ud af at et armbåndsur er en god ting, når man
> rejser med fly.

Mine to drenge på nu 10 og 15 har faktisk heller aldrig rigtig gået med
ur. De har flere gange fået et ur. Nogle gange har de i starten gået med
det, fordi de syntes, det var smart, men efter kort tid har de mistet
interessen og glemt at tage det på. Mange unge bruger i dag
mobiltelefonen som ur, men mine børn har faktisk heller aldrig været ret
intensive brugere af mobiltelefon. Den glemmer de også at tage med
ligesom uret.
Jeg har ofte spurgt dem, hvordan de klarer sig uden et ur. Jeg
føler mig da nøgen uden. De har masser af aftaler med skole, idræt,
klaver osv., hvor de skal være der til tiden. Det har de ingen problemer
med, siger de. Måske er det fordi vi har flere ure rundt om i huset
f.eks. i stuen og i komfuret. Selv på det store badeværelse har vi en
vejrstation med indbygget ur. På den måde kan de næsten altid se
klokken. Ser man fjernsyn, er der ur i tekst-tv, og på computeren er der
også et ur. Da børn tilbringer 80 procent af deres vågne tid foran enten
computer eller tv, og resten af tiden spiser eller bader de, er det godt
dækket ind
Det er meget muligt, armbåndsuret er ved at miste sin betydning.
Man har jo næsten altid en mobiltelefon, PDA, iPad eller andet på sig.
Flere og flere dimser får også indbygget ur. Selv vores kaffemaskine har
ur. I biler er der også altid ur. I virkeligheden er vi omgivet af ure,
så behovet for selv at have et på er måske ikke så stort mere. Det ender
måske med, at det kun er folk, der har lækre klassiske ure som hobby
eller bruger uret som et smykke, der går med ur.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 08-09-10 16:14

> Generelt går folk vel ikke med ure længere gør de ? Jeg har ikke haft ur
> på siden 1997 ... sjovt nok ca. samdtidig med jeg fik min første
> mobiltelefon ..

Jeg har da ur på hele tiden, og tager det kun af når jeg står under
bruseren ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-09-10 16:19

> Jeg har da ur på hele tiden, og tager det kun af når jeg står under
> bruseren ...

nu er du jo heller ikke "normal" ;)

/thomas

Fra : Steen

Dato : 08-09-10 16:30

> nu er du jo heller ikke "normal" ;)
>
> /thomas

Tø-hø
Jeg har forresten heller ikke gået med armbåndsur (lyder egentligt ret
gammeldaws, ikke?) i de sidste 10-15 år
--
Steen

Fra : Per Rønne

Dato : 09-09-10 18:38

> nu er du jo heller ikke "normal" ;)

Jeg tror faktisk stadig at flertallet går med armbåndsur ... det er i
øvrigt uhyre sjældent at man møder folk der spørger om tiden ... de kan
jo sels se det på deres - armbåndsur.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-09-10 09:21

> [...]
> om det til et forældremøde sidste år. De fleste mente, at digitalure
> ikke var moderne længere, så det var vigtigst, at børnene fik lært at se

Det er heller ikke skolens opgave at træne digitalt urdisplay.
Et analogt viserpar demonstrere bedre varighed, og opøver bedre en
fornemmelse af hvor lang tid opgaver tager, og hvor lang tid der er
tilbage etc. En fornuftig skole og forældregrupper, synes jeg.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 08-09-10 10:14

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> [...]
> fornemmelse af hvor lang tid opgaver tager, og hvor lang tid der er
> tilbage etc. En fornuftig skole og forældregrupper, synes jeg.

Og fremfor alt er det, med et enkelt blik, muligt at aflæse tid ved
hjælp af det analoge viserpar, i modsætning til den digitale visning,
hvor man skal "stave" sig til hvad klokken er, inden man skal regne på,
hvor et givet tidsrum vil afsluttes.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk
moth@mothsoft.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-09-10 10:52

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> [...]
> af det analoge viserpar, i modsætning til den digitale visning, hvor man
> skal "stave" sig til hvad klokken er, inden man skal regne på, hvor et

Netop, og vil man gå helt amok, som undertegnede, så er alle ure ens,
sorte viser på hvid baggrund evt. med sekundviser, og sorte enkelt
udformede tal fra 1 til 12, også på MacOS skrivebordet. Overalt hvor jeg
kigger hen har jeg samme repræsentation af 1. orden
Men jeg kunne godt tænke mig sådant et fint gammelt klokkespilsur som
gamle bedrestillede damer fra det pænere borgerskab altid har, bare for
at gå amok.

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-09-10 11:54

> [...]

> fornemmelse af hvor lang tid opgaver tager, og hvor lang tid der er
> tilbage etc. En fornuftig skole og forældregrupper, synes jeg.

Det syntes jeg også til mødet, men bagefter kom jeg til at tænke på, at
det jo ikke bare drejer sig om ure med digitalt display. Når man skal
læse togplaner, tv-programmer og for den sags skyld alle andre
angivelser af klokkeslet, så sker det jo med tal ligesom på et
digitalur. Derfor er det vigtigt at vide, at 19.30 er det samme som
klokken halv otte.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-09-10 12:01

> [...]
> angivelser af klokkeslet, så sker det jo med tal ligesom på et
> digitalur. Derfor er det vigtigt at vide, at 19.30 er det samme som

Netop, de digitale ur og angivelser er overalt. Derfor desto bedre rig
lejlighed til at fokusere på det hele menneske.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Per Rønne

Dato : 08-09-10 16:14

> Derfor er det vigtigt at vide, at 19.30 er det samme som
> klokken halv otte.

Det har jeg så været tilbøjelig til at »undersætte« til 20:30 ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 08-09-10 16:14

> Nej uha, man bliver nødt til at se ud ad vinduet

Det kan vist være lidt svært om sommeren - 6:00 eller 18:00 ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk