Lidt OT - Mit CD-musikarkiv på hard disc o~
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 06-09-10 21:22

Jeg har et CD-musikarkiv på ca. 725 stk. CDer - med en forøgelse på 1 -
2 stk. pr. uge. Meget varieret - rock, jazz og klassisk.
Jeg nyder at "gå på opdagelse" på hylderne, den fysiske kontakt med
CDerne og dette " nå ja, den har jeg også, den vil jeg høre". Men de
fylder selvsagt en del.

CDerne kan naturligvis lægges på en HD (jeg vil foretrække i
originalkvalitet frem for i mp3) og det vil fylde noget, men det er det
mindste problem, men de skal så videre til musikanlægget.

Er der musikanlæg hvor man bare tilslutter en HD og så vælger via
musikanlægget. Altså, hvis musikanlægget har en USBindgang, er der så
uanede muligheder externt. Er det så i iTunes fra computer via Airport
til forstærker, "bladre" i iTunes biblioteket og så vælge.

Er der musikanlæg hvor der er CDafspiller og HD hvorpå man kan indlæse
sine CDer.

Uanset løsning, har jeg vanskeligt ved at se overskueligheden i forhold
til den fysiske CD-hylde, men vil være meget positiv p.g.a. pladsmangel.
Jeg skal stadig have de originale CDer, men nu kan de ligge på et
"fjernarkiv".

Jeg overvejer en ARCAM SOLO MOVIE 5.1.

I kan se, at min viden på dette område er lille, så derfor spørger jeg
Jer om råd og vejledning.

På forhånd tak.

Michael C.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-10 22:01

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
> fylder selvsagt en del.
>
> CDerne kan naturligvis lægges på en HD (jeg vil foretrække i

Du kan bruge Apple Lossless for en tabsfri digital kopi ...

> [...]
> "fjernarkiv".
>
> Jeg overvejer en ARCAM SOLO MOVIE 5.1.
>
> I kan se, at min viden på dette område er lille, så derfor spørger jeg

Det bedste overblik får du ved at have din musik på en mac/pc med
iTunes, og så f.eks. streame musikken ind til anlæget via en Airport
Express (eller sætte en dedikeret maskine i nærheden af anlægget)

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 06-09-10 16:04

On 6 Sep., 22:21, michael-corfit...@stofanet.invalid (Michael
Corfitsen) wrote:

> [...]
> Jeg nyder at "gå på opdagelse" på hylderne, den fysiske kontakt med
> CDerne og dette " nå ja, den har jeg også, den vil jeg høre". Men de
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg synes at du skal udbygge hylderne! Som eksempel kan jeg give den
nu afdøde professor Svend Henningsen som jeg var oppe og besøge i hans
lejlighed. Han havde 18.000 bøger på hylderne. Alle væggene var
tapetseret med bøger fra gulvpanel til loft. Hans eneste problem var,
hvis konen tog dem ud for at støve af! Så fandt han dem måske ikke
igen, sagde han!))

Jeg har det som du med Film. Og jeg har prøvet at have dem på
harddisk. Det er fint til harddisken skiftes ud. Så skal man lede
efter kopier af kopier på obskure steder, gemt i mapper på diverse
maskiner og diske. drop det! det har jeg gjort.
Det fysiske medie kan vanskelligt erstattes. Det at tage et album
eller en film i hånden og se omslag og etiket, læse lidt om den, kigge
nogle sangtekster igennem o.s.v. det er glæden ved det fysiske medie.
Mangler en film, så leder jeg og tænker om den er lånt ud eller givet
væk eller lignende. Tilfredsstillelsen ved at stå med den i hånden og
blive lettet over at den findes er stor!
Du mister også den velkendte glæde du har lige nu og erstatter den med
det uvisse. CD'en er den fysiske manifestation af dit ejerskab til
albummet. Lad den stå!

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-09-10 23:12

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> Du mister også den velkendte glæde du har lige nu og erstatter den med
> det uvisse. CD'en er den fysiske manifestation af dit ejerskab til

Det er jo altsammen meget godt, men forskellen er jo at efter jeg
rippede min CD samling så får jeg rent faktisk _hørt_ mit musik ...
langt oftere end jeg gjore før .. fordi det er så nemt, nemt at sætte på
anlægget, nemt at tage med i bilen/toget osv.

/thomas

Fra : -=JF=-

Dato : 07-09-10 22:39

Den 07/09/10 00.12, Thomas von Hassel skrev:
> Det er jo altsammen meget godt, men forskellen er jo at efter jeg
> rippede min CD samling så får jeg rent faktisk_hørt_ mit musik ...
> langt oftere end jeg gjore før ..

Jeg har helt samme oplevelse.
Alene det, at man kan finde et hvilket som helst nummer på få sekunder
er det hele værd - Eller at man kan sætte den til at spille musik i den
genre man lige er i humør til lige nu - Eller at man kan sætte den til
at spille musik der endnu ikke er spillet - Eller at man ikke skal bruge
den halve dag efter en fest på at lægge det vred af skiver som man har
fået hevet frem, på plads...

Kan klart anbefales!

--
Mhv.
John

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-09-10 22:41

-=JF=- <null@null.null> wrote:

> [...]
> at spille musik der endnu ikke er spillet - Eller at man ikke skal bruge
> den halve dag efter en fest på at lægge det vred af skiver som man har

jep! .. faktisk køber jeg stadig CD'er pga. kvaliteten, men det bliver
rippet med det samme og så lagt i "arkivet"

/thomas

Fra : -=JF=-

Dato : 08-09-10 17:08

Den 07/09/10 23.40, Thomas von Hassel skrev:
> jep! .. faktisk køber jeg stadig CD'er pga. kvaliteten, men det bliver
> rippet med det samme og så lagt i "arkivet"

Det samme her!

--
Mhv.
John

Fra : Lyrik

Dato : 06-09-10 16:27

On 7 Sep., 00:12, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> langt oftere end jeg gjore før .. fordi det er så nemt, nemt at sætte på
> anlægget, nemt at tage med i bilen/toget osv.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Der er ikke noget galt i at rippe musik for at tage det med efter
behov. Men jeg synes bare at man skal holde fast ved den fysiske
samling.

Hilsen
Jens

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 06-09-10 23:30

Michael Corfitsen wrote:
> [...]
> Jeg nyder at "gå på opdagelse" på hylderne, den fysiske kontakt med
> CDerne og dette " nå ja, den har jeg også, den vil jeg høre". Men de

De fylder meget. Jeg er selv glad for at havde sparet den megen plads.

> CDerne kan naturligvis lægges på en HD (jeg vil foretrække i
> originalkvalitet frem for i mp3) og det vil fylde noget, men det er det
> mindste problem, men de skal så videre til musikanlægget.

Bare du gemmer i et tabsfrit format, så er der nul problemer og du vil
efterfølgende kunne konvertere til andre formater hvis udstyret kræver
det. Regn med at tabsfrit komprimeret fylder ca. 50% og i snit vil det
sige ca. 300 MB per CD.

> Er der musikanlæg hvor man bare tilslutter en HD og så vælger via
> musikanlægget. Altså, hvis musikanlægget har en USBindgang, er der så
> uanede muligheder externt.

Der findes mange anlæg der kan den slags, selv autostereo grej fås med
sådanne muligheder.

Er det så i iTunes fra computer via Airport
> til forstærker, "bladre" i iTunes biblioteket og så vælge.

Det er også muligt.

> Er der musikanlæg hvor der er CDafspiller og HD hvorpå man kan indlæse
> sine CDer.

Ja, men det vil jeg ikke anbefale. Jeg har ikke set noget der brugte
tabsfri kompression og du vil også havde mulighed for backup,
konvertering af udvalgte filer til en MP3 afspiller til rejsebrug osv.

> [...]
> til den fysiske CD-hylde, men vil være meget positiv p.g.a. pladsmangel.
> Jeg skal stadig have de originale CDer, men nu kan de ligge på et

Det er mest et spørgsmål om tilvænning. Der systemer hvor man bladre i
covers, andre hvor alt er lister og så er der dem som er lidt det hele.

Når man har hundrevis af albums på computeren opstår der muligheder man
ikke tidligere havde tænkt på, det bliver let at spille musik ud fra
eksempelvis årstal, komponister, stilarter... på tværs af albums. Og man
kan søge efter et nummer ud fra et ord fra titler osv.

> Jeg overvejer en ARCAM SOLO MOVIE 5.1.

Personligt er jeg ikke meget for den slags multi-løsninger. Det er for
ufleksibelt og ofte er der for mange kompromiser.

> I kan se, at min viden på dette område er lille, så derfor spørger jeg
> Jer om råd og vejledning.

Et god sted og læse er www.computeraudiophile.com og så selvfølgelig her
(så længe vi kan blande en Mac ind i det).

Jeg formoder du med den musiksamling har noget fornuftigt sterogrej i
dag, hvis det er muligt og bygge videre på det vil jeg foreslå to
muligheder så du har et sted og starte.

Mulighed 1. Du styrer det hele fra computeren, hvor du også opbevarer al
musikken, med enten iTunes eller Squeezebox software og udfordringen er
at få lyd fra computer til stereoanlæget.
Her kan du være helt enkel med analog phono kabler ind i forstærkeren
hvor du henter lyden fra mini-jack stikket på computeren, eller du kan
hente lyden ud digital og så konvertere den med en DA konverter. Det
digitale signal kan så komme direkte fra computeren, eller via en boks
med, eller uden, display du sætter sammen med stereoanlæget.
Jeg vil anbefale dig, at der ikke er elektrisk forbindelse mellem
computer og musikanlæg, så brug gerne et optisk kabel til signalet.

Mulighed 2. Du har musikken på en USB harddisk som du fylder op på
computeren og derefter piller af og sætter til musikanlæget. Fordelen er
at minimere computerfornemmelsen når du hører musik, men hvis du får ny
musik hele tiden er det upraktisk og du mister nogle muligheder.
Hvordan du kommer fra USB disk til musik ud af højtaleren er der flere
muligheder for, det kan være noget musikgrej fra en traditionel
producent som Philips, Sony osv., en dims som den Arcam du har
foreslået, en spillekonsol (PS3 og vistnok XBOX 360), luksus løsninger
fra Naim og B&O og endelig er der løsningen hvor c.omputerfolk har
fundet på noget smart (Søg på SONOS eller Squezzebox)

Jeg vil anbefale du finder en løsning hvor du har et display, enten i en
afspiller eller i en fjernbetjening, og så samtidig har en server med
musikken gemt af vejen et sted. Så har du musikken, når du vil musikken,
og computermulighederne når du skal gemme ny musik, tage kopi osv.

Selv kører jeg med en gamel Mac Mini som server, en ekstern disk med
musikken (fordi det ikke kan være på den indbyggede) og så en
SoundBridge (det er tidlig Squeezebox) som er display og den der sender
lyden ind i min forstærker. For lydens skyld har jeg købt en DA
konverter, men det er en ekstra ting. Basis udgift ca. 1000 kr. plus
computer og harddisk.

Hvis du gerne vil rode mindst muligt med computer og penge ikke alt for
små, så se på Sonos. De laver en lækker løsning hvor man har en
fjernbetjening med super display osv. Pris 6000+ vistnok.

Vil man helt væk fra computeren så se på Naim, men det koster.

Mvh
Bruno

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-09-10 23:41

michael-corfitsen@stofanet.invalid (Michael Corfitsen) writes:

> CDerne kan naturligvis lægges på en HD (jeg vil foretrække i
> originalkvalitet frem for i mp3) og det vil fylde noget, men det er det
> mindste problem, men de skal så videre til musikanlægget.

Det afgørende problem er hvordan du ønsker at kunne fjernbetjene
musikafspilningen og hvor mange penge du ønsker at bruge på sagen.

725 cd'ere a cirka 2/3 tusind Mb stykket (det fylder cd-lyd) er vel
omkring 500 Gb ukomprimeret. Lad os bare sige at man kan få en faktor 4
ud med en tabsfri indkodning, så er vi på omkring 120 Gb. Dvs der er en
pæn chance for at AL din musik kan ligge på den største iPod classic med
160 Gb plads. Så kan man sætte den i en Dock og dertil virker
Apples fjernbetjening, og så sætte den i stereoanlægget, og så er du
hjemme. Ligeledes kan AppleTV fjernstyres (hvis du har et tv) og med
160 Gb er den på tilbud til 1500 kroner for tiden. Ny iPod plus Dock og
kabler ligger vel i 2000 samlet.

Du skal så lægge alle dine skiver over i iTunes med den rigtige
indkodning hvilket tager MEGET lang tid at gøre, men det går nu nok :)

Bare en tankevækker!

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-09-10 23:41

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> writes:

> [...]
> efter kopier af kopier på obskure steder, gemt i mapper på diverse
> maskiner og diske. drop det! det har jeg gjort.

Time Machine er en god ting.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-09-10 09:57

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100906 <nospam0002+20100906@gmail.com> wrote:

> Time Machine er en god ting.

Det er bare ikke så hurtigt at føre tingene over. Hvis man udskifter sin
harddisk, f.eks. hvis den er blevet for lille, så kopierer man bare
indholdet fra den gamle harddisk over på den nye. Jeg forstår ikke helt,
hvad det er for et problem, Lyrik beskriver.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-09-10 00:57

Michael Corfitsen wrote:
> [...]
> Jeg nyder at "gå på opdagelse" på hylderne, den fysiske kontakt med
> CDerne og dette " nå ja, den har jeg også, den vil jeg høre". Men de

Fylder 'noget'? - Nej, det fylder uhyggelig meget. - Jeg er selv ved
at lave noget tilsvarende - mest pga. 'dovenskab', men også fordi jeg
gerne vil skåne især mine LP plader. - Jeg véd, en del af dem, er ret
meget værd ved salg... - Så jeg bygger efterhånden et akriv op, og
allerede nu har jeg passeret godt 40.000 filer i primært 320kbps/mp3 og
320kbps/AAC. - Til alm. 'baggrundslytning' er jeg (næsten) ligeglad, -
bare det er mere end 128kbps... Skal jeg virkelig lytte - til fx. en god
klassisk koncert eller en opera, så hedder det helt klart stadig CD/LP,
og skal det endelig på 'putte', så hedder det AIFF/24bits/96khz - samme
format, som jeg bnruger, når jeg laver lydoptagelser til videreredigering...

> [...]
> til den fysiske CD-hylde, men vil være meget positiv p.g.a. pladsmangel.
> Jeg skal stadig have de originale CDer, men nu kan de ligge på et

Hm, svjv. har flere af disse sorround systemer én eller flere SPDIF
ind-/udgange, så jeg vil foreslå noget helt andet, så behøver du heller
ikke tage hensyn til netværk m.m....

Køb dig en Intel MacMini og en lille 10"-12" skærm*), sæt den op med
Windows XP Pro [ja, jeg véd det.]. Brug så WinAmp, VLC eller iTunes
for Windows som afspiller til bibliotekerne. - WinAmp er fremragende!
Den har en rigtig god brugerflade, der kan minimeres/maksimeres efter
behov, og så har den en yderst effektiv 10-bånds equalizer. - Og iTunes
for Windows er klart bedre end OS X versionen - også til ripning af
CD'ere. Windows versionen giver langt bedre nuancering ved ripning til
samme format - både AAC/ADTS (op til 5.1 sorround) og M4A. - Selv FLAC
synes jeg er bedre i iTunes Windows end OS X versionen.

Du kan selvfølgelig nøjes med OS X på en MacMini, og i så fald vil jeg
anbefale, at du bruger VLC som afspiller, da du så også kan nøjes med ét
program til både lyd og video.

Til lagermedier kan du købe fx. Iomega med FW400/800 diske på op til 2tb
i samme design som en MacMini og stable dem. MiniStack FW400/800 fra
NewerTech kabinetter er også i MacMini design, men desværre importeres
de ikke til Danmark, så her skal du selv købe dem hjem fra Otherworld
Computing.

*) Hvis dit TV har VGA/DVI/HDMI udgang, kan du bruge det til tilkobling,
så du kan se hele dit bibliotek på en noget større skærm.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-09-10 07:29

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> samme format - både AAC/ADTS (op til 5.1 sorround) og M4A. - Selv FLAC
> synes jeg er bedre i iTunes Windows end OS X versionen.

Der er absolut ingen forskel på ripning af CD'er på hhv. Mac og Windows
versionen af iTunes ... med mindre du kan fremtrylle et spektrogram fra
hhv. den ene og den anden ....

Og XP ? ... hvis det skal være windows så er Windows 7 langt bedre end
XP

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-09-10 12:00

Thomas von Hassel wrote:

> Der er absolut ingen forskel på ripning af CD'er på hhv. Mac og Windows
> versionen af iTunes ... med mindre du kan fremtrylle et spektrogram fra
> hhv. den ene og den anden ....

Thomas, Jeg kan godt garantere dig for, der er forskel på, om det er
Win-versionen eller Mac-versionen af iTunes! Lyden fra iTunes Windows er
klart mere nuanceret, jævnere frekvenskurver i både bas, mellemtone og
diskant, klart mere trancient især hørbar i klassisk musik. - Jeg kan
ikke sige hvorfor, da jeg kender for lidt til Windows kodning, men det
er et faktum, at iTunes Windows er væsentlig bedre! - Det skal lige
nævnes, at jeg endnu ikke har prøvet med iTunes 10 til Windows, så jeg
véd ikke, om den er anderledes end ver. 9.

> Og XP ? ... hvis det skal være windows så er Windows 7 langt bedre end
> XP

Muligt, men det er total overkill til styring af et mediecenter, - Og
XPPro er så gennemprøvet og bundstabil et system, når det skal være Windows.

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 07-09-10 13:14

On 07-09-2010 12:59, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> nævnes, at jeg endnu ikke har prøvet med iTunes 10 til Windows, så jeg
> véd ikke, om den er anderledes end ver. 9.

Nu ved jeg ikke om Apple har lavet forskel på Mac og Windows versionen,
men hvis ikke, kan det ikke passe.
Har du afspillet filerne på den samme computer, for der kan være voldsom
forskel på lydkort ?

> Muligt, men det er total overkill til styring af et mediecenter, - Og
> XPPro er så gennemprøvet og bundstabil et system, når det skal være
> Windows.

Det kommer 100% an på hvor ny hardwaren er, det er ikke sikkert der
findes XP drivere, hvis den er meget ny.
Og man får så mange ting og automatik foræret med W7, så der skal være
en dybere årsag til at vælge XP.

Jesper \

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-09-10 19:54

Jesper Hartoft wrote:

> Nu ved jeg ikke om Apple har lavet forskel på Mac og Windows versionen,
> men hvis ikke, kan det ikke passe.

Der er stor forskel på de to versioner. Bl.a. understøtter Windows
versionen både WMA og WMV, hvilket Mac versionen jo ikke gør.

> Har du afspillet filerne på den samme computer, for der kan være voldsom
> forskel på lydkort?

Ja, på samme maskine, - jeg har både OS X og WinXP Pro på den her
MacPro, så hardwaren er helt den samme.

> Det kommer 100% an på hvor ny hardwaren er, det er ikke sikkert der
> findes XP drivere, hvis den er meget ny.
> Og man får så mange ting og automatik foræret med W7, så der skal være
> en dybere årsag til at vælge XP.

Drivere til hvad? - Mig bekendt er der ingen Intel Macs, der ikke kan
køre XP/XPPro...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-09-10 22:39

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Der er stor forskel på de to versioner. Bl.a. understøtter Windows
> versionen både WMA og WMV, hvilket Mac versionen jo ikke gør.

WMA: ja, den kan konvertere dem ... WMV: Nej, ingen support for WMV

"iTunes afspiller ikke ubeskyttede WMA-arkiver, men konverterer i stedet
arkiverne til det arkivformat, der er angivet under
importindstillingerne. "

Og det er jo fordi iTunes kan bruge Windows libraryes som er på systemet
til at åbne filen og sende den forbi sin egen converter (quicktime)

<http://support.apple.com/kb/HT1844?viewlocale=da_DK>

> Ja, på samme maskine, - jeg har både OS X og WinXP Pro på den her
> MacPro, så hardwaren er helt den samme.

men sammenligner du filen på hver sin platorm eller sammenligner du på
_samme_ platform

bare rolig ... det kommer nok ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-09-10 02:16

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Og det er jo fordi iTunes kan bruge Windows libraryes som er på systemet
> til at åbne filen og sende den forbi sin egen converter (quicktime)

Så forklar lige, hvordan det kan være, jeg uden videre kan afspille WMA
filer i iTunes For Windows *uden* at importere dem, - og forklar så også
hvordan det kan være, at jeg uden videre kan afspille WMV filer i iTunes
- også uden import/konvertering!

De få CD'ere, jeg har lavet i WMA på XPPro ligger stadig fint i deres
mapper, og der er ingen dubletter i andre formater andre steder i
Windows systemet!

> men sammenligner du filen på hver sin platorm eller sammenligner du på
> _samme_ platform

Begge dele selvfølgelig... - Ellers er der jo ingen sammenligningsgrundlag.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-09-10 08:01

> [...]

> De få CD'ere, jeg har lavet i WMA på XPPro ligger stadig fint i deres
> mapper, og der er ingen dubletter i andre formater andre steder i

Der er så meget der ikke giver mening af det du siger så det undrer mig
ikke. Jeg holder mig til hvad Apple siger + egne erfaringer.

> Begge dele selvfølgelig... - Ellers er der jo ingen sammenligningsgrundlag.

Jeg tror du misforstår ... for at sammenlige rigtigt skal du lave
kompimeringen på hhv. mac og windows og sammenligne resultatet på et
"reference system"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-09-10 15:10

Thomas von Hassel wrote:

> Der er så meget der ikke giver mening af det du siger så det undrer mig
> ikke. Jeg holder mig til hvad Apple siger + egne erfaringer.

Og jeg bygger lige præcis på de erfaringer, jeg har gjort ved at gøre
forsøgene!

> Jeg tror du misforstår ... for at sammenlige rigtigt skal du lave
> kompimeringen på hhv. mac og windows og sammenligne resultatet på et
> "reference system"

Nej, men du kan åbenbart ikke læse indenad. - Men så skal jeg da pensle
det ud. - Har rippet samme CD i hhv. itunes 9.x på OS X, og iTunes 9.x
på Windows XPPro, afspillet filerne fra Mac-ripningen på XPPro,
afspillet XP-ripningen på OS X på MacPro'en.

Desuden har jeg afspillet begge ripninger på en helt tredie Mac - en MDD
1,25ghz med OS X. - Højttaler/forstærkersystem på både MacPro med OS X
og XPPro og på MDD'en er det samme mærke, samme model og købt samme dag
- altså to identiske sæt.

Mac-ripningen lød nogenlunde ens på alle tre systemer, mens XP-ripningen
lød væsentlig klarere og langt mere nuanceret på både MacPro/OS X og
MDD/OS X.

Og jeg er altså stadig ikke nogen nybegynder inden for lyd...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 08-09-10 17:33

On 2010-09-08 16:09:46 +0200, Erik Richard Sørensen said:

> [...]
>
> Mac-ripningen lød nogenlunde ens på alle tre systemer, mens
> XP-ripningen lød væsentlig klarere og langt mere nuanceret på både

Så vil jeg gætte på at cd'en er rippet forkert på Mac'en.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-09-10 18:37

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> Så vil jeg gætte på at cd'en er rippet forkert på Mac'en.

enig. Så meget forskal _kan_ der simpelthen ikke være ... og jeg har
faktisk søgt efter om andre har oplevet det samme .. Google finder
ihvertfald ingen hits ang. det problem.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-09-10 19:10

Kurt Brixen wrote:

> Så vil jeg gætte på at cd'en er rippet forkert på Mac'en.

Niet! - Begge iTunes sat til 320kbps/44,1khz/16bits AAC - ingen variabel
bitrate eller noget af den slags juks.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 08-09-10 21:09

On 2010-09-08 20:10:14 +0200, Erik Richard Sørensen said:

> Niet! - Begge iTunes sat til 320kbps/44,1khz/16bits AAC - ingen variabel
> bitrate eller noget af den slags juks.
>
> mvh. Erik Richard

Okay - jeg troede at du havde rippet til et tabsfrit format.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-09-10 15:16

> [...]

> nævnes, at jeg endnu ikke har prøvet med iTunes 10 til Windows, så jeg
> véd ikke, om den er anderledes end ver. 9.

Koden er jo den samme .. nej, ikke UI lag osv. men de grundlæggende
librarys er de samme ... så der er _ikke_ forskel ...

Og menneskers ører er ikke noget særlig præcist måleinstrument, så selv
_hvis_ der er forskel så vil du ikke kunne _høre_ det.

Jeg har ikke adgang til en XP maskine ligenu, ellers ville jeg lave en
MP3 fra begge og lave spektrogram på begge .. så du _se_ at der ikke er
forskel.

> Muligt, men det er total overkill til styring af et mediecenter, - Og
> XPPro er så gennemprøvet og bundstabil et system, når det skal være Windows.

jeg vil sige Win 7 efterhånden slår XP både på stabilitet og på features
.... men ok, du tilbeder stadig OS 9 ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-09-10 01:59

Thomas von Hassel wrote:

> Koden er jo den samme .. nej, ikke UI lag osv. men de grundlæggende
> librarys er de samme ... så der er _ikke_ forskel ...

Koden er *IKKE* den samme og har aldrig været det!

> Og menneskers ører er ikke noget særlig præcist måleinstrument, så selv
> _hvis_ der er forskel så vil du ikke kunne _høre_ det.

For det første er der meget stor forskel på menneskets ører, og for det
andet er min hørelse særdeles veludviklet, som bl.a. i nogen grad
skyldes mit manglende syn, og for det tredie, så har jeg altså en hel
del kendskab til både musik, musikoptagelse og gengivelse qua, at jeg
faktisk selv har både produceret og udgivet musik. Og for det fjerde
kender du INTET til min hørelse!

> Jeg har ikke adgang til en XP maskine ligenu, ellers ville jeg lave en
> MP3 fra begge og lave spektrogram på begge .. så du _se_ at der ikke er
> forskel.

Nej, men det har både jeg og andre... En gang imellem burde du undlade
at udtale dig om noget, du så åbenlys intet kender til og holde dig til
det, du /véd/ noget om!

> jeg vil sige Win 7 efterhånden slår XP både på stabilitet og på features
> ... men ok, du tilbeder stadig OS 9 ....

Så forklar lige, hvorfor der allerede nu er begyndt at komme Win7 på
brugtmarkedet, hvor folk vil bytte lige over - og i nogle tilfælde endda
vil give penge i bytte på XPPro?

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 08-09-10 07:29

On 08-09-2010 02:59, Erik Richard Sørensen wrote:

> Så forklar lige, hvorfor der allerede nu er begyndt at komme Win7 på
> brugtmarkedet, hvor folk vil bytte lige over - og i nogle tilfælde endda
> vil give penge i bytte på XPPro?

Med 99,9% sandsynlighed fordi de har noget hardware der ikke er Windows
7 drivere til, f.eks. er jeg nødt til at udskifte min scanner af samme
årsag, når jeg opgraderer.
De sidste 0,01% kan sikkert forklares med en eller anden form for
nostalgi. Der er ingen teknisk valid årsag til at gøre det.

Jesper \

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-09-10 08:01

> [...]

> der er _ikke_ forskel ...
>
> Koden er *IKKE* den samme og har aldrig været det!

_ved_ du det ? .. kan du med sikkerhed sige at konverterings motoren
ikke er kompileret fra den samme "codebase" ?

Jeg vil sige at den med al sandsynlighed _er_ den samme ... men jeg er
klog nok til ikke at sige det med absolut sikkerhed, fordi jeg _ved_ det
ikke ...

> [...]
> udtale dig om noget, du så åbenlys intet kender til og holde dig til det,

måske ... men når du udtaler dig, om alt mellem himmel og jord, så gør
du det på en måde der får det til at se _ud_ som om du ved det hele ...
men dine påstande er sjældent underbygget af fakta, og når man spørger
efter kilder/beviser så ved du "fra en du kender" men ikke må afsløre
.... eller vi skal stole på din hørelse.

Hvis det er så kendt et issue at iTunes til Windows er bedre end til Mac
til konvertering, så må du have nogen links der underbygger din påstand
? ... eller nogen vi kan ringe til ?

> Så forklar lige, hvorfor der allerede nu er begyndt at komme Win7 på
> brugtmarkedet, hvor folk vil bytte lige over - og i nogle tilfælde endda
> vil give penge i bytte på XPPro?

Der er _altid_ et brugtmarked ... og nogen har brug for XP af
forskellige grunde .. gammel hardware f.eks.

Men det er nok verdens tyndeste argument. Man bruger XP hvis man er
_nødt_ til det... eller er nostalgisk. Ikke fordi det skulle være
"bedre". Alene pga. sikkerhed vil jeg hellere have Win7 end XP.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-09-10 17:01

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Jeg vil sige at den med al sandsynlighed _er_ den samme ... men jeg er
> klog nok til ikke at sige det med absolut sikkerhed, fordi jeg _ved_ det

Ja, jeg /véd/ det. Jeg har haft begge program,kernet åbnet med både
BBEdit 8,5.x på OS X og en Windows Code editor.

> [...]
>
> Hvis det er så kendt et issue at iTunes til Windows er bedre end til Mac
> til konvertering, så må du have nogen links der underbygger din påstand

Hvis du lægger mærke til det, så er der flere tråde/emner, jeg
overhovedet ikke blander mig i - modsat dig. - Jeg er endnu ikke stødt
på en tråd, vor du ikke har haft en eller flere kommentarer.

Og mht. at iTunes for Windows er bedre. Det behøver man ikke beviser med
div. links for at afsløre. - En ganske simpel test med ripning og
lytning siger det hele. Det samme gælder i øvrigt andre af Apples
Windows produkter som fx. AppleWorks 6.x.

- At både iTunes+QT har haft så svært ved at slå igennem på Windows
platformen skyldes med garanti helt andre årsager, som du nok heller
ikke er helt uvidende om - nemlig kampen mellem Windows og Apples
styresystemer.

> [...]
> _nødt_ til det... eller er nostalgisk. Ikke fordi det skulle være
> "bedre". Alene pga. sikkerhed vil jeg hellere have Win7 end XP.

Faktisk er jeg ret overrasket over, /hvor/ mange, der skifter tilbage
fra Win7 til XP/XPPro - selv på helt nyindkøbte maskiner... - Hvad
'sikkerhed' angår, er det såmænd 2 alen af samme (halv)dårlige stykke,
så det argument holder ikke. Og mht. brugerfladen, så er Win7 en
ordentlig omgang lir og legetøj, der ikke er nyttig til ret meget og
noget nær ubrugeligt for folk med synsproblemer af den ene eller anden art.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-09-10 18:37

> [...]

> 'sikkerhed' angår, er det såmænd 2 alen af samme (halv)dårlige stykke,
> så det argument holder ikke. Og mht. brugerfladen, så er Win7 en

I det store og hele så bruger folk det deres maskine kommer med ... dvs.
90-95% er fint tilfredse med det de får.... faktisk vil mange af dem nok
ikke engang kunne svare på om de kører Vista eller Win7 ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-09-10 20:16

Thomas von Hassel wrote:

> I det store og hele så bruger folk det deres maskine kommer med ... dvs.
> 90-95% er fint tilfredse med det de får.... faktisk vil mange af dem nok
> ikke engang kunne svare på om de kører Vista eller Win7 ...

Er Win7 da /så/ dårlig...? - Så er det da endnu en grund til at blive på
XP. - Men prøv fx. at spørge div. gymnasielærere, der bruger Win7 og
så de nye Outlook netværk... - Jeg kender til et gymnasium her i
regionen, hvor de fra regionens side tvangsopdaterede til nyeste Outlook
og nyeste Windows server med det resultat, at ca. halvdelen af både
lærere og elever ikke kan logge på, - og kommer de endelig på, bliver de
smidt af igen både tidlig og sent. - Og det er lige præcis den halvdel,
der bruger Vista og Win7. - XP brugerne futter ind og ud, som de har
lyst til - uden problemer af nogen art!

Forleden spurgte jeg en af mine venner, der er officiel MS tester,
hvordan han syntes, Win7 var på hans nye 3.16ghz QuadCore HP. - Hans
svar var, at det såmænd gik meget godt, men det er altså ikke XPPro... -
Han er utilfreds med både interface og ikke mindst sprogpakker. De
skriver en del på thai til hans svigerfamilie, og det fungerer ad h til
på Win7, mens det fungerer glimrende på XPPro.

Og skal vi lige gøre det lidt mere internationalt, så har jeg spurgt en
del af vores Nisus brugere, hvordan de har det på div. universiteter,
der kører Win7 Server og Win7 Workstations. Flere af dem har meldt
tilbage, at det kører ikke godt sammen med deres MBP, og at fx. centralt
lagret undervisningsmateriale (Kobe Women's University, Japan) bliver
til det rene volapyk, når det hentes ind på både Win7 Workstations og MBP.

Samme melding har jeg fået fra Univercidad de Rio de Janeiro, Berkeley
CA, Melbourne State University og fra en kineser...hm, lad os kalde ham
for Weng, - der arbejder på en højere læreranstalt i det nordøstlige Kina...

Kun de steder, hvor der stadig køres med XP Server og/eller rene Mac
netværk fungerer det...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-09-10 20:45

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Er Win7 da /så/ dårlig...? - Så er det da endnu en grund til at blive på
> XP. -

Du ved jo godt hvad jeg mener ...

> [...]
> smidt af igen både tidlig og sent. - Og det er lige præcis den halvdel,
> der bruger Vista og Win7. - XP brugerne futter ind og ud, som de har

Der er forskel på om produktet er fejlbefhæftet eller om deres IT
administraion har kunnet håndtere den migrering korrekt ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-09-10 23:27

Thomas von Hassel wrote:

> Du ved jo godt hvad jeg mener ...

Du minder efterhånden om den sure nej-snegl fra ejendomsmægler
reklamerne.

> Der er forskel på om produktet er fejlbefhæftet eller om deres IT
> administraion har kunnet håndtere den migrering korrekt ...

Uha da da... - Sig lige det til Microsoft... Det var nemlig en af deres
business partners, der installerede det. - Faktisk er deres admin IT
uddannet og har arbejdet inden for branchen, inden han tog en cand.mag.
og blev gym-lærer. - Det var endda ham, der frarådede at opgradere og
han fraråder både lærere og elever at opg. til Win7 på nuværende
tidspunkt, fordi Win7 har næsten lige så mange fejl som Vista...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-10 00:01

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Du minder efterhånden om den sure nej-snegl fra ejendomsmægler
> reklamerne.

eftersom jeg sjældent ser fjernsyn må jeg nok sige at den sætning
forstår jeg ikke en brik af ...

> Uha da da... - Sig lige det til Microsoft... Det var nemlig en af deres
> business partners, der installerede det.

Igen, det siger ikke ret meget. At blive business partner er ikke ret
svært og kræver ikke nogen lang og indviklet uddannelse ..

> [...]
> han fraråder både lærere og elever at opg. til Win7 på nuværende
> tidspunkt, fordi Win7 har næsten lige så mange fejl som Vista...

Det her er en åndsvag diskussion .. fordi uanset om det er XP, Vista
eller Win7 .. så er det stadig _windows_

Men efter at have Win7 mellem hændere her fornyligt vil jeg hellere have
Win7 end XP ...

Derudover har du jo maskiner nu som slet ikke kommer med XP drivere og
så du jo fucked anyway...

thomasd

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-10 00:22

Thomas von Hassel wrote:

> eftersom jeg sjældent ser fjernsyn må jeg nok sige at den sætning
> forstår jeg ikke en brik af ...

Så skulle du prøve at holde øje med, når den kommer. Det er faktisk en
af de sjoveste reklamer, der kører på TV lige nu...

> [...]
>
> Det her er en åndsvag diskussion .. fordi uanset om det er XP, Vista
> eller Win7 .. så er det stadig _windows_

Præcis, men i og med, der findes langt flere musikstyringsprogrammer til
Windows end til OS X, så er det mindste 'onde' med det bedste resultat
stadig at bruge XP!

> Men efter at have Win7 mellem hændere her fornyligt vil jeg hellere have
> Win7 end XP ...

Det troede jeg også, da den kom frem, og jeg overvejede seriøst at
udskifte XPPro til fordel for Win7, men efterhånden som folk i div.
Win-grupper brokker sig mere og mere, er jeg glad for, jeg ikke spildte
de penge på at opgradere!

> Derudover har du jo maskiner nu som slet ikke kommer med XP drivere og
> så du jo fucked anyway...

?? - Hvilke 'maskiner' er det? - Min 'maskine' er en MacPro, - de andre,
jeg har, er alle G4 og har aldrig understøttet Windows. - Min scanner en
forholdsvis ny HP understøttes - stadig - af XP, begge mine printere
understøttes af XP. Alle mine eksterne drev understøttes af XP - endda
UDEN drivere. Begge mine skærme - den ene en 6 uger gl. HP pivot -
understøttes af XP out-of-the-box, og begge mine digitalkameraer
understøttes af XP. - Den ene en ca. 3 mdr. gl. Samsung har medflg.
drivere til XP, Vista og Win7, og mit EOS D60 er stadig understøttet af
XP og Vista, og nye drivere til Win7 kan hentes hos Canon USA... - Så
hvad er det, jeg har, der er så ny, at det ikke understøttes af XP?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-10 00:41

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Så skulle du prøve at holde øje med, når den kommer. Det er faktisk en
> af de sjoveste reklamer, der kører på TV lige nu...

Der kommer bare så sjældent noget i dansk fjernsyn der er værd at se ...
og jeg nægter at se fjernsyn bare for reklamerne :)

> [...]
> XP og Vista, og nye drivere til Win7 kan hentes hos Canon USA... - Så
> hvad er det, jeg har, der er så ny, at det ikke understøttes af XP?

sorry .. det skulle have stået "man" ... det jeg prøvede på at sige er
at der er maskiner i handlen hvor producenten ikke har lavet XP drivere
fordi maskien er født med Win7 .. måske enda kun lavet 64bit drivere og
så er du fucked hvis du vil have XP på sådan en maskine.

Vi havde en maskine på arbejdet med netop det problem (En eller anden
Dell stationær ...)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-10 01:14

Thomas von Hassel wrote:

> Der kommer bare så sjældent noget i dansk fjernsyn der er værd at se ...
> og jeg nægter at se fjernsyn bare for reklamerne :)

En gang imellem er det faktisk reklamerne, der er både det bedste og
sjoveste...

> [...]
> så er du fucked hvis du vil have XP på sådan en maskine.
>
> Vi havde en maskine på arbejdet med netop det problem (En eller anden

I vinters fik de ansatte på det pågældende gymnasium helt nye bærbare
computere. De kunne vælge mellem to forskellige modeller fra Lenovo, men
begge modeller er født med Win7. Ca. 2/3 af de ansatte fik dem
nedgraderet til XPPro. - Jeg har en rigtig god veninde, der er ansat på
det gymnasium, og hende hjalp jeg med at købe en ny 17" HP (64bits) også
her i vinters. - Den er ligeledes født med Win7. Hun har fået Lenovo'en
nedgraderet, og den fungerer bare - også på det nye netværk, men det gør
hendes HP ikke altid. Gymnasiets admin har en HP magen til - købt ugen
før, og den har han også nedgraderet, - og den fungerer.

At så Dell laver et eller andet obskurt makværk, kan jeg ikke tage som
en generel tendens. Det er jo ikke første gang, de har forsøgt at lave
noget, hvor kun deres egne periferi-udstyr vil virke på. Og efter de to
TV udsendelser, der har været på hhv. DRTV og ZDF omkring Dells mangel
på service og manglende opfyldelse af både garanti og rekalamtionsretten
inden for hhv. Danmark og EU, så har jeg mistet al respekt for det
firma, og jeg kan godt garantere for, der ALDRIG kommer noget af det
mærke inden for mine døre - så hellere en billig bambus-PC!

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 09-09-10 07:40

On 09-09-2010 02:13, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> hendes HP ikke altid. Gymnasiets admin har en HP magen til - købt ugen
> før, og den har han også nedgraderet, - og den fungerer.

Det er jo stadig ikke pga. Win7, men IT admins osv. som ikke gør deres
arbejde ordentligt.
Vi kravler stille og roligt fra XP til Win7 og oplever ingen problemer,
tværtimod er brugerne glade for skiftet og oplever en bedre og hurtigere
Windows. Specielt dem der har behov for mere end de 3GB RAM XP kan
håndtere i 23-bit versionen, er ekstremt glade for deres 64-bit Win7.
Alle kan uden problemer tilgå netværksdrev, printere, mail osv. og der
har ikke været andre udfordringer end en 64-bit printerdriver.

Jesper \

Fra : Øyvind Rise

Dato : 08-09-10 23:31

> Ja, jeg /véd/ det. Jeg har haft begge program,kernet åbnet med både
> BBEdit 8,5.x på OS X og en Windows Code editor.

Hva er du sammenligner? Er det maskininstruktioner?

<http://www.denstoredanske.dk/It%2c_teknik_og_naturvidenskab/Informatik/
Software%2c_programmering%2c_internet_og_webkommunikation/maskinsprog>

--
Øyvind Rise

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-10 00:02

Øyvind Rise wrote:

> Hva er du sammenligner? Er det maskininstruktioner?
>
> <http://www.denstoredanske.dk/It%2c_teknik_og_naturvidenskab/Informatik/
> Software%2c_programmering%2c_internet_og_webkommunikation/maskinsprog>

Det hele... Både selve maskinkoden, hexa-decimaler, code strings,
styreinstrukser, kalde-ID (I/O call ID instructions), kobling mellem
plug-ins og programkerne osv.osv.

Jeg har en plug-in til BBEdit, der kan vise ligheder og forskelle mellem
to dokumenter, og der er mange 'røde linier' i Windows versionen i
forhold til Mac versionen af iTunes 9.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-10 00:08

> [...]

> Jeg har en plug-in til BBEdit, der kan vise ligheder og forskelle mellem
> to dokumenter, og der er mange 'røde linier' i Windows versionen i

Du har _ingen_ som helst anelse om hvad det er du sammenligner ... skal
vi ikke bare lade den ligge inden blamerer dig mere ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-10 00:39

Thomas von Hassel wrote:

> Du har _ingen_ som helst anelse om hvad det er du sammenligner ... skal
> vi ikke bare lade den ligge inden blamerer dig mere ?

Hvad kender du til, hvad jeg véd? - Ikke en hujende fis! - Det var
bedre, du blandede dig fuldstændig udenom, når du ikke kan andet end
rakke ned på stort set alt det, jeg skriver!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-10 00:42

> [...]

> bedre, du blandede dig fuldstændig udenom, når du ikke kan andet end
> rakke ned på stort set alt det, jeg skriver!

Slet ikke .. men hvis du sammenligner den kompilerede kode til hhv. mac
og windows så vil der _aldrig_ være forskel ... sådan er det bare. For
at vide nøjagtigt hvad der sker hvor og hvordan skal du have fat i
kildekoden ... og efter som ingen af os har den slags adgang bliver vi
nødt til at gætte os til hvad der foregår ...

/thomas

Fra : Øyvind Rise

Dato : 09-09-10 14:33

> [...]
>
> Jeg har en plug-in til BBEdit, der kan vise ligheder og forskelle mellem
> to dokumenter, og der er mange 'røde linier' i Windows versionen i

Maskininstruksjoner for programmer, som ellers gjør like oppgaver,
kompilert for to såpass ulike styresystemer, blir ikke like.
System-/API-kall er forskjellige og ulike kompilatorer gjør forskjellige
valg.

Det som er mer av interesse er om bufferet til lydkretsen fylles med
avvikende PCM-signaler under utpakking av like lydfiler på forskjellige
styresystemer. En idé kan være å route om signalet til bufferet og inn i
et program med opptaksfunksjon, eller direkte til fil.

<http://cycling74.com/products/soundflower/>

--
Øyvind Rise

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-10 15:36

Øyvind Rise wrote:

> [...]
> styresystemer. En idé kan være å route om signalet til bufferet og inn i
> et program med opptaksfunksjon, eller direkte til fil.

Ja, det er da klart, det har noget at sige, men den plug-in, jeg bruger
i BBEdit åbner helt ned i grundkoden, så jeg kan sammenligne linie for
linie. Og det er her, jeg kan se, der dels er forskel, dels er dele i
Windows versionen, der overhovedet ikke er i Mac versionen af iTunes 9.

> <http://cycling74.com/products/soundflower/>

Kender godt SoundFlower. Det er faktisk et fantastisk godt stykke
værktøj. Jeg bruger det af og til, men det er afhængigt af, hvilket
program jeg anvender ved optagelse. - Faktisk har jeg tre forskellige
'driver-systemer' - Apples eget CoreAudio, DigiDesign Core Audio og så
SoundFlower. Mit primære valg er altid DigiDesigns, da det er det
system, der giver det bedste resultat - både med Amadeus Pro og ProTools
7.4.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-10 15:55

Hej,

> Ja, det er da klart, det har noget at sige, men den plug-in, jeg bruger

Hvilken plugin er det?

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-10 15:59

> [...]

> linie. Og det er her, jeg kan se, der dels er forskel, dels er dele i
> Windows versionen, der overhovedet ikke er i Mac versionen af iTunes 9.

kan du ikke smide et par linier af den grundkode så vi kan se med ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-10 18:59

Thomas von Hassel wrote:

> kan du ikke smide et par linier af den grundkode så vi kan se med ?

Det orker jeg ganske enkelt ikke, som helbredet har det lige nu. -
Det tager en hulens til tid, når det skal gøres korrekt.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-09-10 00:08

Øyvind Rise <oyvind.rise@bio.uio.no> wrote:

> Hva er du sammenligner? Er det maskininstruktioner?
>
> <http://www.denstoredanske.dk/It%2c_teknik_og_naturvidenskab/Informatik/
> Software%2c_programmering%2c_internet_og_webkommunikation/maskinsprog>

Hvis det er det han sammenligner så er det jo helt hen i skoven ..

/thomas

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 08-09-10 11:13

> [...]
> del kendskab til både musik, musikoptagelse og gengivelse qua, at jeg
> faktisk selv har både produceret og udgivet musik. Og for det fjerde

Med al respekt for din hørelse, så er hørelse ekstremt subjektivt. Og med
respekt for erfaring og alder, så kan de unge mennesker på under 20 år høre
nuancer, som vi andre ikke aner er der.

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-09-10 18:07

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Med al respekt for din hørelse, så er hørelse ekstremt subjektivt. Og med
> respekt for erfaring og alder, så kan de unge mennesker på under 20 år høre
> nuancer, som vi andre ikke aner er der.

Det er ikke bare aldersbetinget, men selvfølgelig vil hørelsen blive
reduceret, som alderen stiger for _normale_ personer, men for os, der
baserer os på +75% hørelse, har det altså temmelig meget med træning at
gøre.

Men generelt er de unges hørelse i aldersgruppen 15-29 år blevet ca. 10%
dårligere gennem de sidste 10 år - iflg. en undersøgelse fra de
amerikanske federale sundhedsmyndigheder, der har fulgt en gruppe unge
på ca. 350.000 i USA og Canada. - Det blev nævnt i Radioavisen P1
forrige uge i udsendelsen kl. 3:00 og samme aften også i TVAvisen DR1.

Årsagen kunne de ikke sige, hvad er, men de har mistanke om overdrevet
brug af headsets og alt for høj musik. Det falder meget godt i tråd med
en tilsv. tysk undersøgelse, jeg kom til at høre i nyhederne på ARD
sidste vinter, hvor de tyske sundhedsmyndigheder havde lavet en
undersøgelse, der viser, at unge tyskeres hørelse i aldersgruppen 12-17
år er nedsat med mere end 8%...

Så fysisk alder behøver nødvendigvis ikke at have indflydelse på
høreevnen....

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-09-10 09:02

On 2010-09-06 22:21:35 +0200, Michael Corfitsen said:

> [...]
> uanede muligheder externt. Er det så i iTunes fra computer via Airport
> til forstærker, "bladre" i iTunes biblioteket og så vælge.

Kig på Sonos. Det bruger jg selv nu. Og hører mere musik.
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tradlos-lyd/ - nederst på siden.

Det virker på den måde, at musikken kommer rundt gennem
hjemmenetværket. Det er et krav at den ene Sonos enhed SKAL kobles med
ledning til routeren, resten går trådløst fra den ene Sonos til den
anden.

Musikken kan ligge på en harddisk sat til en tændt computer, eller på
en netværksharddisk (NAS). Musikken kan styres på 3 måder: Med et
program på Mac el. PC, med en Sonos fjernbetjening, eller med en app
til iPhone/iPod Touch/iPad.

Hi-fi klubben har eneforhandling på Sonos i Danmark, så du kan kun høre
det i én af deres butikker.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-09-10 16:52

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Muligt, men det er total overkill til styring af et mediecenter, - Og
> XPPro er så gennemprøvet og bundstabil et system, når det skal være
> Windows.

Windows Media Center følger med som standard i Windows 7. Det gør det
ikke i XP.

SÃ¥, nej, det er ikke overkill. Det er lige tilpas.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-09-10 18:31

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Så fysisk alder behøver nødvendigvis ikke at have indflydelse på
> høreevnen....

Forkert konklusion.

En bedre er: Nedsat høreevne kan altså fx skyldes alder og/eller
overdrevet høj musik.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-09-10 15:49

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Er Win7 da /så/ dårlig...? - Så er det da endnu en grund til at blive
> på XP. - Men prøv fx. at spørge div. gymnasielærere, der bruger

Jeg bruger Windows 7 til daglig på mit arbejde og det er ganske, ganske
fortrinligt. De små forbedringer der er især i vindueshåndteringen og
taskbaren er så hjælpsomme at jeg vil være meget ked af at nedgradere.

Hvis du spørger MIG er der absolut ingen grund til _ikke_ at opgradere.

> [...]
> nordøstlige Kina...
>
> Kun de steder, hvor der stadig køres med XP Server og/eller rene Mac

Jaja, få du nu noget personlig erfaring istedet for alle dine anden og
trediehånds rapportager...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-09-10 15:52

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> writes:

> Okay - jeg troede at du havde rippet til et tabsfrit format.

Havde været oplagt i forbindelse med en lyttetest, men åbenbart ikke.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 09-09-10 15:55

> Hvad kender du til, hvad jeg véd? - Ikke en hujende fis! - Det var
> bedre, du blandede dig fuldstændig udenom, når du ikke kan andet end
> rakke ned på stort set alt det, jeg skriver!

Thomas har desværre ret. Du mangler basal indsigt i hvordan ting
fungerer, og det ændres ikke af at blive børnehavefornærmet.