Kobberbryllups-DVD ridset!
Fra : Lyrik

Dato : 05-09-10 07:48

Jeg optog en video til et kobberbryllup i familien. Der var printet
æske til. Der var printet DVD-overflade.
Nysselig var den og nysselig og uberørt af beskidte fingre blev den
afleveret og lagt i afspilleren.

Den kørte et stykke tid og så stoppede den, da den var ved at nå
højdepunktet, kobberbrudgommens tale.
DVD'en var defekt og kunne ikke afspilles.;-(
Ved eftersyn havde den nogle fine radiale ridser. Som den havde skuret
hen over noget i én retning.

Det prækære var at jeg ikke havde nogen back-up! Jeg tog den med hjem.
Jeg polerede den med sølvpudsecreme til den kunne spille og lade sig
kopiere. Klokken cirka 3 i nat. jeg kan ikke sove når der er "løse
ender."

Jeg kopierede den i iMac-alu-20" slot-in-drevet og lige inden jeg
lagde den i æske, så jeg den efter! Et par små radiale ridser viste
sig!!!

Det forholder sig sådan at alukanten på slot-in drevet på iMac, har
skarpe grater som ridser DVD-en ved udkast!!!

Jeg har rejfet graterne af med et knivsblad, for at blødgøre kanten og
løse problemet. Jeg synes I skulle være OBS på det.

Hilsen
Jens

Fra : Henrik 8600

Dato : 05-09-10 14:55

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg har rejfet graterne af med et knivsblad, for at blødgøre kanten og
> løse problemet. Jeg synes I skulle være OBS på det.

Takker, overvejer for tiden om det skal være en iMac næste gang.

Hvilken model er det? Hvad årgang?

H.

Fra : Lyrik

Dato : 05-09-10 08:19

On 5 Sep., 15:55, "Henrik 8600" <dk8008CUTTHISA...@hotmail.com> wrote:

> Takker, overvejer for tiden om det skal være en iMac næste gang.
>
> Hvilken model er det? Hvad årgang?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

2009 modellen 21,5" Core2Duo 3,06 GHz. Den beskrevne grat på kanten af
DVd-drevet er absolut ingen grund til at fravælge den.)) Det er den
ultimative arbejdsplatform som kan højligt anprises. Bortset fra
prisen som er kommet op hvor det begynder at gøre ondt for de
fleste.
De har lige opdateret den med en Core i3 processor. Ellers ser de ens
ud.

Hilsen
Jens

Fra : Henrik 8600

Dato : 05-09-10 16:46

> [...]
> fleste.
> De har lige opdateret den med en Core i3 processor. Ellers ser de ens

Ok, lyder som den nyere model i Alu???

H.

Fra : Pico

Dato : 05-09-10 18:00

> [...]
>
> Jeg har rejfet graterne af med et knivsblad, for at blødgøre kanten og
> løse problemet. Jeg synes I skulle være OBS på det.

Tak for advarslen. Vi har jo samme udgave af iMac så jeg har lige
kontrolleret "revnen" til dvd med en lup og fingerføling, der er absolut
intet på min så du må da have været ret uheldig med det. Det der så undre
mig er at du først har bemærket det nu efter næsten et år, det er vel ikke
sådan at du er kommet til selv at lave graten på en eller anden mystisk måde
?

--
MVH
Pico

Fra : Lyrik

Dato : 05-09-10 12:58

On 5 Sep., 18:59, "Pico" <Selveste...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> sådan at du er kommet til selv at lave graten på en eller anden mystisk måde
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Når jeg oplever ridser i en skive, mistænker jeg ligesom du indikere,r
først mig selv og den måde jeg har håndteret den på. Vi protestanter
mistænker altid først os selv og jeg er ingen undtagelse.
Jeg er kun som Luther udtrykte det:"En rådden sæk på Vorherres
mødding!" Ophavsmand til utallige DVD-ridser!

Så du skal ikke være bange, jeg har altid selv taget skylden for DVD
ridser. Puds Apples glorie Ib! Mine egne ridsede DVD-er bliver bare
kasseret med et skuldertræk. Jeg påtager mig den fulde skyld!

Men så opdagede jeg maskinens finger i ridsespillet! Derpå faldt noget
af skylden fra mine egne skuldre! Jeg ved ikke om du kan følge mig
Ib? Hvorfor det tog så lang tid at opdage?
Netop fordi jeg skulle aflevere denne specielle DVD til fremmede
mennesker. Og at jeg derfor havde været specielt omhyggelig med den.
Behandlet den som et råddent æg!
Og så var den alligevel ridset! Det satte en omhyggelig "Sherlock-
Holmesundersøgelse" i gang. Den måde ridserne så ud på! Lige ridser
fra et stykke ude på skiven ind mod centrum! der var noget der ikke
var som det burde være!
Fine skarpe ridser som stammende fra noget metal. Da alle indicier var
stykket sammen havnede synderen bag tremmer. Det var slot-in-drevet på
min iMac.
Det var kopieringen af den ridsede skive der gav opklaringen. For da
jeg tog den nye kopierede disk ud havde den de samme ridser blot lidt
mindre end den spolerede skive. Og den nye skive havde jeg inspiceret
inden den blev sat i til kopiering! Den var blank og fejlfri! Det var
den ikke da den kom ud!

Sådan forløb hele undersøgelsen Ib og sådan faldt konklusionen. Alene
det at slot-indrevet kun spytter skiven halvt ud og at man derefter
skal have fat i den, introducerer muligheden for at skiven strejfer
kabinettet under proceduren. Så det skulle ikke undre om der kan komme
ridser bare ved berøring af metallet, uafhængigt af eventuelle grater.

Jeg ville foretrække en laptop løsning med en skuffe der kunne ejecte,
istedet.

Håber hele "sagen" er belyst nu?

hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-09-10 21:53

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> Jeg ville foretrække en laptop løsning med en skuffe der kunne ejecte,
> istedet.

eller du kunne lade være med at være så fumlefingret ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-09-10 15:58

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> writes:

> Jeg ville foretrække en laptop løsning med en skuffe der kunne ejecte,
> istedet.

Havde du ikke en ekstern bluray-brænder? Den kan sikkert også brænde dvd'er.

Fra : Lyrik

Dato : 06-09-10 12:24

On 6 Sep., 16:58, nospam0002+20100...@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen, 20100906) wrote:

> Havde du ikke en ekstern bluray-brænder?  Den kan sikkert også brænde dvd'er.

>   Thorbjørn Ravn Andersen   "... plus... Tubular Bells!"
,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jo den plejer jeg også at bruge. Men på det seneste er jeg begyndt at
bruge den interne brænder også. Jeg har holdt mig tilbage fordi jeg
har været bange for at noget skulle sætte sig fast i slot-in-drevet.
Men hvis du husker tilbage, så var det jo sådan at slot-in-drev havde
pels i sprækken som modtog udkastet. Hvor er de blevet af? Den 20"
iMac jeg har givet min gamle barndomsven. smider ligefrem DVD-er ud på
bordet så de triller ned på gulvet!
Han har lært at sætte hånden for. Men jeg savner pels i sprækken..
Iøvrigt har jeg testet det efter og er omhyggelig med at lægge
fingrene ind over udkastet og føre den ind imod mig. Så sker der ikke
noget.
har du iøvrigt fået styr på din DVD-fremstilling?

Hilsen
Jens

Fra : Martin

Dato : 06-09-10 19:44

On 06-09-2010 20:23, Lyrik wrote:
> Men jeg savner pels i sprækken.

Det vil jeg gerne frabede mig tak...

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-09-10 20:47

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> writes:

> har du iøvrigt fået styr på din DVD-fremstilling?

Ikke uden at omkode. Det gør jeg så i de efterhånden sjældne tilfælde
jeg har brug for et fysisk medie.

Det hjalp en del med en dims der kan afspille EyeTV-optagelser i
hardware, sat til fjernsynet.