MS Windows
briani 27239
DOS
Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-09-10 16:57

Hej,
Windows 7 vil iukke gerne omgås DOS-programmer. Jeg har et par af disse, som
er ganske essentielle. Er der et program, der kan emulere DOS, så de vil
kunne afvikles
i W-7? (64 bits udgave)

Per

Fra : Hekatombe

Dato : 06-09-10 17:06

Den 6-09-2010 17:56, Per A. Hansen skrev:
> [...]
> som
> er ganske essentielle. Er der et program, der kan emulere DOS, så de vil

Når det kommer til ældre dos spil så har jeg gode erfaringer med DosBox
[http://www.dosbox.com] og det lader til at det kan køre på
Vista/Windows 7 [http://www.dosbox.com/wiki/DOSBox_and_Windows_Vista].

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-09-10 11:20

"Hekatombe" <hecknospam@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Når det kommer til ældre dos spil så har jeg gode erfaringer med DosBox
> [http://www.dosbox.com] og det lader til at det kan køre på Vista/Windows
> 7 [http://www.dosbox.com/wiki/DOSBox_and_Windows_Vista].

Hej - tak for svaret. Dosbox er installeret - men jeg må arbejde lidt med
det inden
det evt. virker med de 64.bit. Foreløbig har jeg fået et Z-drev

Mvh. Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-09-10 17:13

On Mon, 6 Sep 2010 17:56:39 +0200, "Per A. Hansen"
<perhansen@energimail.dk> wrote:

> [...]
>er ganske essentielle. Er der et program, der kan emulere DOS, så de vil
Prøv om du kan installerer Dosbox fra http://dosbox.com/

Eller kan virtualisering løse problemet, vmware er et bud, dog er det
noget tungt at trille DOS på den måde uden at installerer noget der
kan fortælle tilbage til virtualiserings sw at DOSen ikke laver noget.
Men det virker.

/Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-09-10 17:18

"Per A. Hansen" <perhansen@energimail.dk> skrev i meddelelsen
> Windows 7 vil iukke gerne omgås DOS-programmer.

Prøv at køre det i en kommandoprompt - det vil gå godt i mange tilfælde.

Ellers prøv at gå i start -> kør

og skriv

command.com

- så får du et vindue op som MS kalder for Windows DOS - det er det
nærmeste, du kommer en DOS i W7 - bemærk at du så kun kører med DOS's
8.3 filnavne.

Ellers download Dosbox - find den selv via Google....

Jan

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-09-10 22:05

Den 06-09-2010 18:17, Jan Vestergaard skrev:
> [...]
>
> - så får du et vindue op som MS kalder for Windows DOS - det er det
> nærmeste, du kommer en DOS i W7 - bemærk at du så kun kører med DOS's

Den fremgangsmåde fungere ikke i min Windows 7...

- Chano Andersen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-09-10 00:23

"Chano Andersen" <sunsite092009@chanoandersen.dk> skrev i meddelelsen
> Den fremgangsmåde fungere ikke i min Windows 7...
> - Chano Andersen

Den fungerer fint i den W7 Ultimate 32 bit, som jeg sidder på i
øjeblikket.

Jan

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-09-10 11:18

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> Den fungerer fint i den W7 Ultimate 32 bit, som jeg sidder på i
> øjeblikket.

Den virker ikke i min udgave p.g.a. kompatibilitetsproblemer med 64-bits
systemet.
Måske kan det slås til eller fre et eller andet sted?
Jeg arbejder videre.

Mvh. Per

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 07-09-10 15:55

Jan Vestergaard wrote:
> Den fungerer fint i den W7 Ultimate 32 bit, som jeg sidder på i
> øjeblikket.

Det hjælper bare ikke, da spørgeren bruger 64-bit Windows.
64-bit Windows understøtter ikke 16-bit programmer, så man kan
ikke køre gamle DOS-programmer uden at ty til omveje som
foreslået tidligere i tråden.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-09-10 05:57

Chano Andersen skrev:

> Den fremgangsmåde fungere ikke i min Windows 7...

Underligt. Det virker her med en Home-version af Win7.

Har du ikke en genvej under "Tilbehør" der hedder
Kommandoprompt"? Hvis du har, kan du kopiere genvejen og i
fanebladet "Genvej" erstatte "Destination" med stien til et
DOS-program.

--
Bertel

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 07-09-10 20:59

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen
> Har du ikke en genvej under "Tilbehør" der hedder
> Kommandoprompt"?

Det er ikke den samme, som du får ved at skrive command.com i kør.

Kommandoprompt giver en kommandoprompt

Command.com giver "Windows Dos"

Men comand.com virker åbenbart ikke på en 64 bit Windows.

Jan

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 08-09-10 09:58

Nej for 64bit Windows understøtter ikke 16bit programmer.
Til det skal du bruge Virtualisering som tidligere nævnt i tråden.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Laziter

Dato : 07-09-10 16:27

> [...]
> som
> er ganske essentielle. Er der et program, der kan emulere DOS, så de vil

Du kan prøve at hente og installere VirtualBox:
http://www.virtualbox.org/

I VirtualBox opretter du en ny maskine og installerer FreeDOS:
http://www.freedos.org/

Så får du en 100% MS-DOS kompatibel virtuel computer.

Mvh
Benjamin