MS Windows
briani 27239
Win7: Hvilke fonte kan undværes?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-09-10 08:49

Foruden de fonte/skrifttyper Windows selv har installeret, er mit
sytem blevet befængt med fonte fra flere andre programmer. Mange af
dem ligner hinanden og jeg har mest lyst til at rydde bulen og
derefter kun installere dem jeg har brug for.

Findes der en oversigt over hvilke fonte Windows SKAL have til
rådighed?

Hvis jeg fjerner alle fonte som udgangspunkt, kommer Windows så med en
fejlmeddelelse der fortæller hvilke(n) font(e) der magler?

Fra : Kurd

Dato : 06-09-10 10:05

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis jeg fjerner alle fonte som udgangspunkt, kommer Windows så med en
> fejlmeddelelse der fortæller hvilke(n) font(e) der magler?

Det bliver sikkert sagt i højttaleren.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-09-10 14:33

On Mon, 6 Sep 2010 11:04:56 +0200, "Kurd" <kurd@kurd.xy> wrote:

>"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.dk> skrev i en meddelelse

>Det bliver sikkert sagt i højttaleren.

Hvorfor mener du dig berettiget til sarkasme? Er mit spørgsmål
ubegavet?

Fra : Kurd

Dato : 06-09-10 15:05

> Hvorfor mener du dig berettiget til sarkasme? Er mit spørgsmål
> ubegavet?

Ja.
Det er i klasse med "Kan jeg starte min Windows, hvis jeg formaterer
C-drevet, hvor Windows er installeret?".

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-09-10 15:46

On Mon, 6 Sep 2010 16:04:32 +0200, "Kurd" <kurd@kurd.xy> wrote:

>Ja.
>Det er i klasse med "Kan jeg starte min Windows, hvis jeg formaterer
>C-drevet, hvor Windows er installeret?".

Endnu engang fik vi bekræftiget at der ikke findes dumme spørgsmål,
kun dumme svar.

Man kan sagtens fortælle folk at det de har gang i er halsløs gerning
på en pæn måde, man behøver ikke give udtryk for at man syntes de er
idioter.
Det kan man derimod godt gøre længere inde i en given tråd hvis der er
nogen der ikke er modtagelige for velmenende kvalificerede råd/svar,
men man behøver det ikke.

Dem der giver kvalificerede råd/svar kan godt finde ud af dette med at
holde tilbage på frustrationen over andres manglende
forståelse/indsigt, de andre, idioterne, skal have det ud, og det
helst så hurtigt som muligt.

/Hans

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-10 17:54

Kurt Hansen wrote:

> Hvorfor mener du dig berettiget til sarkasme? Er mit spørgsmål
> ubegavet?

Jeg håber du vil lytte til et velment råd med lidt mere tålmodighed og
overbærenhed.

Hvorfor er det at du vil afinstallere skrifttyper i dit system? De
fylder praktisk taget intet og optager ikke nævneværdie ressourcer.

Jeg ved ikke hvad Windows vil sige til hvis du afinstallerede alle
skrifttypefiler, men jeg kan fortælle dig en masse ting som du ikke vil
kunne.

Du vil ikke kunne vise tekst i et tekstbehandlingsprogram med valgte
skrifttyper, fordi dem har du afinstalleret. Du vil heller ikke kunne
vise tekst på websider i din browser, fordi du har afinstalleret
tekstypefilerne.

Så alt i alt synes jeg det er en rigtigt dårlig ide. Jeg kan bedrøve dig
med at jeg ikke har tænkt mig at afinstallere alle mine for at se hvad
der sker.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-09-10 20:26

On Mon, 6 Sep 2010 18:53:57 +0200, "Erik Olsen"
<erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Jeg håber du vil lytte til et velment råd med lidt mere tålmodighed og
>overbærenhed.

Altid gerne.

>Hvorfor er det at du vil afinstallere skrifttyper i dit system? De
>fylder praktisk taget intet og optager ikke nævneværdie ressourcer.

Det har jeg faktisk svaret på andet steds i tråden: Message-ID:
<ok5a86pdg6nivc8l9s0sas0qi83ega6kar@4ax.com>

> [...]
>
>Du vil ikke kunne vise tekst i et tekstbehandlingsprogram med valgte
>skrifttyper, fordi dem har du afinstalleret.

Jeg vil jo kunne vælge alle de skrifttyper jeg (selv) har installeret.
Men selvfølgelig ... har jeg et gammelt dokument med en skrifttype,
som i mellemtiden er afinstalleret, går der kage i den. Dog er Panose
fonterstatning opfundet. Om den så erstatter med noget fornuftigt, er
en anden sag.

> Du vil heller ikke kunne vise tekst på websider i din browser, fordi du har afinstalleret tekstypefilerne.

De relativt få (heldigvis) hjemmesider der er designet med en fancy
skrift, duer alligevel ikke. Der er endnu ikke skabt en fornuftig
løsning på dette (problem?).

Hvis skriften ikke findes på min maskine, erstattes den bare af en
standardskrift i browseren.

>Så alt i alt synes jeg det er en rigtigt dårlig ide. Jeg kan bedrøve dig
>med at jeg ikke har tænkt mig at afinstallere alle mine for at se hvad
>der sker.

Mit første forsøg fejlede. Nu har jeg i mellemtiden installeret en
demo af Font Fitting Room Deluxe. Den markerer alle systemfonte med
grå farve. Jeg markerede alle de øvrige og afinstallerede dem og
faktisk startede Windows uden problemer.

Efter lidt klik-klik viste der sig uheldige sideeffekter, f.eks. at et
bestemt program viste navnet i titelbjælken på kinesisk.

Konklusion: Man skal faktisk vide hvilke fonte alle brugerprogrammer
betjener sig af. Jeg må formode at programudbyderne bruger løs af hvad
de nu synes, ud fra listen over skrifter der installeres med Windows
som standard. Man kan åbenbart aldrig vide sig sikker og jeg må nok
hellere lade dem ligge.

Det irriterer mig med alle disse ligegyldige skrifter der bare
forplumrer listen, når man skal vælge en skrifttype i f.eks.
tekstbehandling eller i et tegneprogram.

Det ville være smart med en font manager der kunne lave en
liste/gruppe af filer, som man ønsker skal være tilgængelige i
brugerprogrammer, så man kan slippe for alt snadsket.

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-09-10 20:47

Kurt Hansen wrote:

> Det har jeg faktisk svaret på andet steds i tråden: Message-ID:
> <ok5a86pdg6nivc8l9s0sas0qi83ega6kar@4ax.com>

Hvis du vil lave et klikbart link med et message-ID, skal det se således
ud: news:ok5a86pdg6nivc8l9s0sas0qi83ega6kar@4ax.com ("news:".indsættes
foran). Ellers bør du lade være at forsøge.

Jeg har selv 568 fontfiler installeret. De er primært installeret sammen
med programmer, jeg har selv kun installeret relativt få som jeg skulle
bruge til specifikke opgaver. Jeg anser det ikke for noget problem.

> De relativt få (heldigvis) hjemmesider der er designet med en fancy
> skrift, duer alligevel ikke. Der er endnu ikke skabt en fornuftig
> løsning på dette (problem?).

Hvis websideprogrammøren løser sin opgave korrekt.

> [...]

> de nu synes, ud fra listen over skrifter der installeres med Windows
> som standard. Man kan åbenbart aldrig vide sig sikker og jeg må nok

Udmærket illustration af omfanget af hvad du har kastet dig ud i. Du
hører åbenbart til den type som selv skal opleve tingene for at kunne
erkende det som en erfaring.

> Det irriterer mig med alle disse ligegyldige skrifter der bare
> forplumrer listen, når man skal vælge en skrifttype i f.eks.
> tekstbehandling eller i et tegneprogram.

Måske en forslidt bemærkning, men velkommen til den virkelige verden.

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-09-10 22:04

Erik Olsen skrev:

> Jeg har selv 568 fontfiler installeret.

Jeg har 1289

> Jeg anser det ikke for noget problem.

Heller ikke her - jeg åbner min Word, klikker en
enkelt gang i skrifttypefeltet, skriver navnet på
skriften, eller bare de første karakterer af navnet,
så går det hele af sig selv.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-09-10 04:30

On 06/09/2010 23:04, Allan Vebel wrote:
> Heller ikke her - jeg åbner min Word, klikker en
> enkelt gang i skrifttypefeltet, skriver navnet på
> skriften, eller bare de første karakterer af navnet,
> så går det hele af sig selv.

Underligt at jeg ikke behøver gøre det... Er det et tilbageskridt der er
sket med Word 2007 eller 2010? Elle er det bare mit der er en udpræget
monofon(t) type?

--
Peter Knutsen

Fra : emjeppesen

Dato : 07-09-10 16:02

Peter Knutsen skrev:

>Underligt at jeg ikke behøver gøre det... Er det et tilbageskridt der er
>sket med Word 2007 eller 2010? Elle er det bare mit der er en udpræget
>monofon(t) type?

Word 2007 funker på samme måde. Bare skriv de første bogstaver af den
skrifttype, du ønsker at bruge.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 08-09-10 05:26

On 07/09/2010 17:01, emjeppesen wrote:

> Word 2007 funker på samme måde. Bare skriv de første bogstaver af den
> skrifttype, du ønsker at bruge.

Nej! Sådan funker min Word 2003 *ikke*. Jeg behøver *ikke* skrive noget
som helst.

--
Peter Knutsen

Fra : emjeppesen

Dato : 08-09-10 07:37

Peter Knutsen skrev:

>Nej! Sådan funker min Word 2003 *ikke*. Jeg behøver *ikke* skrive noget
>som helst.

Man behøver ikke skrive noget, men kan vælge i dropdownpilen, men man
kan altså godt skrive de 2 første bogstaver i stedet for.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-09-10 04:28

On 06/09/2010 21:26, Kurt Hansen wrote:
[...]
> Det irriterer mig med alle disse ligegyldige skrifter der bare
> forplumrer listen, når man skal vælge en skrifttype i f.eks.
> tekstbehandling eller i et tegneprogram.

MS Word 2003 er trods alt så klog, at den placerer de mest brugte
skrifttyper øverst i skrifttuypevalsmenuen. Jeg har Goudy Old Style og
Courier stående dér, fordi jeg bruger dem, og Time New Roman fordi den
er default selv om jeg aldrig bruger den (jeg havde på en tidligere
installation indstillet default til GOS, men har ikke gidet finde ud af
hvordan man gør det igen).

Hvilken tekstbehandler bruger du?

> Det ville være smart med en font manager der kunne lave en
> liste/gruppe af filer, som man ønsker skal være tilgængelige i
> brugerprogrammer, så man kan slippe for alt snadsket.

Eller bare opdele fonte i "frequently selected by user" og "not

Fra : /John

Dato : 07-09-10 16:28

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.dk> skrev i en meddelelse

> Er mit spørgsmål ubegavet?

Nej, slet ikke.

"Removing Extra Fonts for Speed.

Windows XP has over 250 different font variations that it loads for use when
the system boots up. Of these 250 variations, only a handful are used on a
regular basis. Most likely, you really own use the core Windows fonts such
as Tahoma, Times New Roman, Arial, Verdana, Trebuchet, and MS Sans Serif.
All of the other fonts can be removed from the fonts folder. As you can
imagine, loading over 250 fonts is something that will take the system more
time to do":

http://www.extremetech.com/article2/0,2845,1786005,00.asp

John

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-09-10 13:01

http://www.microsoft.com/typography/fonts/

Bemærk at hvis du fjerner en speciel font som bruges af et program kan
du risikere at det ikke længere fungerer.

Hvis du fjerner alle fonte (ikke direkte muligt) vil Windows ikke
kunne vise noget tekst.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-09-10 14:48

On Mon, 06 Sep 2010, Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>http://www.microsoft.com/typography/fonts/

Den havde jeg set, men det er ikke det jeg spørger om. Den viser de
fonte der leveres med de forskellige MS produkter - jeg spørger om
hvilke fonte der kan undværes, eller sagt på en anden måde: Hvilke kan
jeg afinstallere uden risiko.

>Bemærk at hvis du fjerner en speciel font som bruges af et program kan
>du risikere at det ikke længere fungerer.
>
>Hvis du fjerner alle fonte (ikke direkte muligt) vil Windows ikke
>kunne vise noget tekst.

Jeg læste et sted, at hvis man markerer alle fonte til afinstallering,
vil der være nogen tilbage som ikke bliver slettet/afinstalleret og
det er dem Windows skal bruge. Subsidiært vil Windows automatisk
installere dem der mangler ved næste genstart.

Jeg gjorde forsøget, men det passer i hvert fald ikke. Windows viste
al tekst som små hænder og politibiler. Kun fordi jeg kunne huske
placeringen af mit recoveryprogram i startmenuen, lykkedes det at
genetablere med et image, som jeg havde lavet så sent som i går.

Ikke engang det hjalp. Al systemtekst var nu læsbar, men i fed skrift
og uden danske karakterer.

Først en recovery "udefra" ved at boote på en recoverydisk, bragte
systemt tilbnage til 100% som før.

Der er således ingen skade sket. Det var et interessant eksperiment,
men bør tjene som advarsel: Slet ikke fonte som du ikke ved hvad er!

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-09-10 15:15

On Mon, 06 Sep 2010 15:48:11 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk>
wrote:

> [...]
>fonte der leveres med de forskellige MS produkter - jeg spørger om
>hvilke fonte der kan undværes, eller sagt på en anden måde: Hvilke kan
Alle undtagen systemfonten, men, det kan betyde at givne programmer
ikke kan finde den font de normalt benytter og derfor ikke viser noget
som helst eller helt går i sort. Men læs videre......

Systemfonten er ikke en specifik font, det er den systemet benytter
til at vise "noget" med når der ikke specificeres en font.

Når systemfonten slettes så benytter systemet en anden font til at
vise systemmeddelser med, derfor fik du mærkelige tegn at se da det
lykkedes at slette den font der blev benyttet som systemfont, systemet
valgte så en anden font (den næste den kunne få øje på) og det var så
en font med grafiske symboler i.

Der er så at sige 2 svar til spørgsmålet, det ene er at der skal være
en font tilbage der kan bruges til at vise tekst med, ellers er PCen
ubrugelig.
Det næste svar er du ikke bør slette fonte der benyttes i programmer
som ikke benytter systemfonten, du vil da ikke være i stand til at
læse noget fra disse programmer.

Om det så kan lykkedes at slette alle fonte skal jeg lade være usagt.

Jeg vil mene at man skal være meget i pladsproblemer før man bare så
meget som overvejer at slette fonte.

/Hans

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 06-09-10 17:13

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev :

>Jeg vil mene at man skal være meget i pladsproblemer før man bare så
>meget som overvejer at slette fonte.

I gamle dage gjorde man det, fordi mange installerede fonte
gjorde 'puteren langsom, især ved opstart.

Med de maskiner man har i dag, så burde det ikke give nogen
problemer med mange fonte.
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-09-10 17:32

On Mon, 06 Sep 2010 18:14:57 +0400, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Jeg vil mene at man skal være meget i pladsproblemer før man bare så
>meget som overvejer at slette fonte.

Jeg har en 64 hestes med 4 kaburatorer, så det er ikke af
performancehensyn, men af hensyn til overskuelighed.

Jeg arbejder en del i grafiske programmer, hvor jeg skal vælge en
passende skrifttype. Alene Windoiws 7, Corel Draw og Photoshop har
installeret over 500 fonts og de fleste er standars serif og sans
serif, der i hobetal ligner hinanden.

Jeg har et fontbibliotek med nogle af de skrifter jeg bruger meget i
grafisk sammenhæng, men de vil jo drukne i mængden og være
langsommelige at finde i dropdown-boksen.

Derfor!

Fra : emjeppesen

Dato : 06-09-10 17:50

Kurt Hansen skrev:

> [...]
>passende skrifttype. Alene Windoiws 7, Corel Draw og Photoshop har
>installeret over 500 fonts og de fleste er standars serif og sans

Der er nu alligevel forskel på de fonte, som du har i Photoshop og
windowsfonte
Adobes fonte er Type 1 fonte. Såvidt jeg husker er de designet til
postscript udskrift.
Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 06-09-10 20:09

On Mon, 06 Sep 2010 18:49:33 +0200, emjeppesen <emj@> wrote:

>Der er nu alligevel forskel på de fonte, som du har i Photoshop og
>windowsfonte
>
>Adobes fonte er Type 1 fonte. Såvidt jeg husker er de designet til
>postscript udskrift.

Det er korrekt, og arbejdede jeg professionelt - hvilket jeg ikke gør
- ville det have betydning. Jeg beholder kun Type 1 skrifter, hvis det
er en skrift jeg ikke har i forvejen. Open Type og True Type er
tilstrækkelige til skærm og inkjet-print.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-09-10 17:55

On Mon, 06 Sep 2010 18:32:13 +0200, Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk>
wrote:

> [...]
>grafisk sammenhæng, men de vil jo drukne i mængden og være
>langsommelige at finde i dropdown-boksen.

God forklaring, så må opgaven være at finde ud af hvilke fonte MS selv
installerede fra begyndelsen og sætte dem på "slet ikke" listen.
Derefter må man prøve at finde ud af hvilke programmer der har
installeret hvilke fonte og så ud fra det slette fonte fra et program
ad gangen og så derefter teste på om programmet stadig virker efter
hensigten sådan rent tekst messigt.

Får man lavet en oversigt over de fonte man kan undvære vil det være
en simpel sag at lave et script der sletter ud fra denne liste til
næste gang man vil rydde lidt op i fontene.

Det vil nok være en stor opgave at gå i kast med med over 500 fonte.
God arbejdslyst.

/Hans

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-09-10 04:33

On 06/09/2010 18:55, Hans Kjaergaard wrote:
> [...]
> næste gang man vil rydde lidt op i fontene.
>
> Det vil nok være en stor opgave at gå i kast med med over 500 fonte.

Er det helt uladsiggørligt med et program der går ind og laver
Stasi-overvågning af font-folderen, og holder regnskab med hvornår hver
enkelt font sidst har været i brug?

--
Peter Knutsen

Fra : cykelsmeden

Dato : 07-09-10 17:08

Den 06-09-2010 18:55, Hans Kjaergaard skrev:
> Får man lavet en oversigt over de fonte man kan undvære vil det være
> en simpel sag at lave et script der sletter ud fra denne liste til
> næste gang man vil rydde lidt op i fontene.

hvis du har en MSwordversion, kan du få listen af installerede fonte med
følgende makro:
' fonts Makro
' Makro oprettet 04-08-2010 af Cykelsmeden
'
Dim J As Integer
Dim FontTable As Table
'opret dokument
Set NewDoc = Documents.Add
'opret tabel med header
Set FontTable = NewDoc.Tables.Add(Selection.Range, FontNames.Count + 1, 2)
With FontTable
.Borders.Enable = False
.Cell(1, 1).Range.Font.Name = "Arial"
.Cell(1, 1).Range.Font.Bold = 1
.Cell(1, 1).Range.InsertAfter "Font Name"
.Cell(1, 2).Range.Font.Name = "Arial"
.Cell(1, 2).Range.Font.Bold = 1
.Cell(1, 2).Range.InsertAfter "Font Example"
End With
'step gennem fontene og husk navnene
For J = 1 To FontNames.Count
With FontTable
.Cell(J + 1, 1).Range.Font.Name = "Arial"
.Cell(J + 1, 1).Range.Font.Size = 10
.Cell(J + 1, 1).Range.InsertAfter FontNames(J)
.Cell(J + 1, 2).Range.Font.Name = FontNames(J)
.Cell(J + 1, 2).Range.Font.Size = 10
.Cell(J + 1, 2).Range.InsertAfter "ABCDEFG abcdefg 1234567890"
End With
Next J
FontTable.Sort SortOrder:=wdSortOrderAscending
End Sub

Fra : cykelsmeden

Dato : 07-09-10 18:57

Sub fonts()
'
' fonts Makro
' Makro rettet 07-09-2010 af Cykelsmeden
'
Dim J As Integer
Dim FontTable As Table
'Start off with a new document
Set NewDoc = Documents.Add
'Add a table and set the table header
Set FontTable = NewDoc.Tables.Add(Selection.Range, FontNames.Count + 1, 3)
[...]
.Cell(1, 3).Range.Font.Name = "Arial"
.Cell(1, 3).Range.Font.Bold = 1
.Cell(1, 3).Range.InsertAfter "DK-support"
End With
'Go through all the fonts and add them to the table
[...]
.Cell(J + 1, 3).Range.Font.Name = FontNames(J)
.Cell(J + 1, 3).Range.Font.Size = 10
.Cell(J + 1, 3).Range.InsertAfter "Blåbærsyltetøj"

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-09-10 14:01

Benyt et Værktøj som dette til at håndtere dine fonte:
http://www.freewarefiles.com/NexusFont_program_41157.html

Fra : /John

Dato : 07-09-10 16:24