lidt JavaScript / PHP / mySQL
Fra : spam]@mail.dk (Bo Ra~

Dato : 07-08-01 09:47

Jeg har en side der er opbygget med to sprog dansk / engelsk.

De forskellige tekster / ord ligger så i en MySQL database som vist
her:

title      dk      en
password   Kodeord   Password

På siden har jeg så f.eks. en form hvor der skal indtastes Brugernavn
og password. Formen tjekkes så via JavaScript der så skal fejlmelde
hvis der f.eks. er brugt mellemrum eller andre ugyldige tegn.

Mit spørgsmål er så - hvordan kan jeg bedst indarbejde oplysningerne
fra databasen sammen med JavaScript rutinen ?

Evt. noget med at jeg anvender PHP til at genererer en .js fil med
værdierne der så inkluderes i min verify.js fil ?

Bo

Fra : Thomas Jensen - pil.~

Dato : 07-08-01 09:48

On Tue, 07 Aug 2001 08:46:58 GMT, bo.rattenborg[no spam]@mail.dk (Bo
Rattenborg) wrote:

> [...]
>
>Mit spørgsmål er så - hvordan kan jeg bedst indarbejde oplysningerne
>fra databasen sammen med JavaScript rutinen ?

personligt ville jeg droppe javascript-tingen og så lave noget
serversidevalidering.

--
vh
Thomas Jensen, http://pil.dk/

Fra : spam]@mail.dk (Bo Ra~

Dato : 07-08-01 11:18

On Tue, 07 Aug 2001 10:47:47 +0200, Thomas Jensen - pil.dk
<tj@dev.null> wrote:

>personligt ville jeg droppe javascript-tingen og så lave noget
>serversidevalidering.

ja det er jo en mulighed, men jeg synes at den anden løsning har den
fordel at der oplyses om evt. fejl inden der skal ventes på svar fra
serveren.

Bo

Fra : Finn Nielsen

Dato : 07-08-01 17:04

bo.rattenborg[no spam]@mail.dk (Bo Rattenborg) writes:

> ja det er jo en mulighed, men jeg synes at den anden løsning har den
> fordel at der oplyses om evt. fejl inden der skal ventes på svar fra
> serveren.

Men det har den ulempe at du ikke kan stole på at javascript-validering
er udført. Javascript validering = klienten autoriserer sig selv = ingen
sikkerhed. Uanset om man validerer clientside for at give bedre respons
til brugere så *skal* data valideres igen serverside (medmindre du er
ligeglad med sikkerhed).

Et råd: Lav altid serverside valideringen først og få den del til at
virke. Derefter kan man i visse tilfælde give brugeren en bedre oplevelse
ved at tilføje javascript validering.

Serverside validering er et must hvis du vil være sikker på at de data du
arbejder med er gyldige.

--
Finn Nielsen - http://www.zznyyd.dk/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 07-08-01 10:07

Bo Rattenborg wrote:

> hvordan kan jeg bedst indarbejde oplysningerne
> fra databasen sammen med JavaScript rutinen ?

Der er to måder at gøre det på:

1. Skriv oplysningerne fra databasen i JavaScript-koden:
<script type='text/javascript'>
<!--
var1 = "<?php echo $nogetFraDatabasen; ?>"
var2 = "<?php echo $nogetAndetFraDatabasen; ?>"
// -->
</script>

2. Skriv oplysningerne i querystringen og foltolk dem i JavaScript-koden
vha. location.search.

--
Jonas Koch Bentzen

Fra : spam]@mail.dk (Bo Ra~

Dato : 07-08-01 11:19

> [...]
><!--
>var1 = "<?php echo $nogetFraDatabasen; ?>"
>var2 = "<?php echo $nogetAndetFraDatabasen; ?>"

den vil jeg kikke lidt nærmer på.

ved du om det er muligt at inludere js. filer i andre .js filer ?

>2. Skriv oplysningerne i querystringen og foltolk dem i JavaScript-koden
>vha. location.search.

hmmm der er jeg ikke helt med

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 07-08-01 12:01

Bo Rattenborg wrote:

> hmmm der er jeg ikke helt med

Lad os sige, du kalder filen test.php?var1=noget. I den fil kan du så
skrive følgende:

<script type='text/javascript'>
<!--
queryString = location.search

// Indholdet af variablen var1 er "noget":
var1 = queryString.substr(6)
// -->
</script>

--