MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Windows 7: Genveje i startmenuen og proces~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-09-10 16:54

Hej alle

Jeg har lige fået Windows 7, og der er et par ting jeg ikke kan
hitte ud af.

Jeg kan godt lægge genveje i startmenuen, men jeg kan ikke lægge
mapper så de virker som menumapper. Kan man ikke det?
De mappegenveje jeg lægger ind, åbner bare en almindelig mappe på
skrivebordet.

Kan man få mapper i proceslinjen?

Og så en anden ting forresten:
Jeg har stillet om til små ikoner, men de fylder alligevel en
afskyelig masse i bredden (tomt felt). Kan det ikke ændres? Det
gælder både skrivebordet og proceslinjen.

--
Bertel

Fra : emjeppesen

Dato : 03-09-10 17:55

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>
>Jeg kan godt lægge genveje i startmenuen, men jeg kan ikke lægge
>mapper så de virker som menumapper. Kan man ikke det?

Der er ikke nogen speciel ændring her.
Højreklik på proceslinjen
vælg egenskaber
Faneblad menuen start

>De mappegenveje jeg lægger ind, åbner bare en almindelig mappe på
>skrivebordet.
>
>Kan man få mapper i proceslinjen?
Næh, det har man da vist aldrig kunnet.

>Og så en anden ting forresten:
>Jeg har stillet om til små ikoner, men de fylder alligevel en
>afskyelig masse i bredden (tomt felt). Kan det ikke ændres? Det
>gælder både skrivebordet og proceslinjen.

Du kan lave en ny værktøjslinje til sine overskudsikoner, men jeg tror
ikke, du slipper for de store mellemrum ved at bruge mindre ikoner.

Hilsen emj

--

lamaguf.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-10 07:11

emjeppesen skrev:

> Der er ikke nogen speciel ændring her.
> Højreklik på proceslinjen
> vælg egenskaber
> Faneblad menuen start

Der kan jeg vælge om Windows præfabrikerede mapper skal vises
eller ej. Det hjælper mig ikke til at lægge mine egne mapper ind.

> Næh, det har man da vist aldrig kunnet.

Næ, det er også bare en idé fra Linux som ville være praktisk.

--
Bertel

Fra : emjeppesen

Dato : 04-09-10 11:58

Bertel Lund Hansen skrev:

>Der kan jeg vælge om Windows præfabrikerede mapper skal vises
>eller ej. Det hjælper mig ikke til at lægge mine egne mapper ind.

I stifinder kan du oprette et nyt bibliotek og det vil så dukke op som
de præfabrikerede mapper

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-09-10 00:53

emjeppesen skrev:

> I stifinder kan du oprette et nyt bibliotek og det vil så dukke op som
> de præfabrikerede mapper

Jeg kunne godt oprette et bibliotek, men det dukkede ikke op.

--
Bertel

Fra : Helge S

Dato : 26-09-10 20:37

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg kunne godt oprette et bibliotek, men det dukkede ikke op.

Til gengæld kan du højreklikke på stifinder-ikonet i proceslinjen og vælge
hvilken mappe af de sidst bruget eller de fastgjorte, du vil hen til. Ikke
så ringe endda, men det er tåbeligt og formynderisk at man ikke bare selv
kan vælge at lave en hvilken som helts genvej som før.

Fra : Jet

Dato : 04-09-10 00:36

On 3 Sep., 18:54, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:
> [...]
> afskyelig masse i bredden (tomt felt). Kan det ikke ændres? Det
> gælder både skrivebordet og proceslinjen.

Jeg har lagt en genvej ud på skrivebordet af min "gule" mappe
indeholdende excel dokumenter, fordi jeg ønsker hurtigt at åbne
egenskaber C:\Users\user\Documents\Excel dokumenter

/jet

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-09-10 14:33

On Fri, 03 Sep 2010 17:54:20 +0200, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>mapper så de virker som menumapper. Kan man ikke det?
>De mappegenveje jeg lægger ind, åbner bare en almindelig mappe på

I stedet for at minipulere med højreklik m.m. i selve startmenuen, går
du til mappen C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs med
stifinderen. Så kan du flytte rundt, oprette en mappestruktur o.s.v.

>Kan man få mapper i proceslinjen?

Det tror jeg ikke. Hvis du laver en mappe på skrivebordet og trækker
den ned på proceslinien, bliver den ikke hængende. Der er en besværlig
løsning, men hvor nyttig du vil finde den, ved jeg ikke.

Højreklik på proceslinien og opret en ny værktøjslije. Du skal så
vælge en mappe (vel underforstået en mappe der indeholder programmer
eller genveje, men en datamappe duer også.

Henne til højre dukker mappenavnet op, samt ">>". Prøv at
klikke/højreklikke og eksperimentér.

>Og så en anden ting forresten:
>Jeg har stillet om til små ikoner, men de fylder alligevel en
>afskyelig masse i bredden (tomt felt). Kan det ikke ændres? Det
>gælder både skrivebordet og proceslinjen.

Ja, det er træls, men en løsning har jeg aldrig fundet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-09-10 00:59

Kurt Hansen skrev:

> I stedet for at minipulere med højreklik m.m. i selve startmenuen, går
> du til mappen C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs med
> stifinderen. Så kan du flytte rundt, oprette en mappestruktur o.s.v.

Ja, men der sker det samme som hvis jeg bare flytter en mappe ned
på Start og sætter den fast. Når jeg peger på den, sker der
ingenting. Når jeg klikker på den, åbner der en almindelig mappe
på skrivebordet.

> Højreklik på proceslinien og opret en ny værktøjslije. Du skal så
> vælge en mappe (vel underforstået en mappe der indeholder programmer
> eller genveje, men en datamappe duer også.

Åh, det var et tip jeg kunne bruge. Så kan jeg lave mine egne
menuer.

--
Bertel