Muligt?
Fra : Henrik 8600

Dato : 04-09-10 13:49

Jeg har en MacBook Pro, der er ét Firewire stik.

Og jeg har én ekstern harddisk med Firewire interface. En Western Digital.

Der er 1 tb på den, og den er ved at være fyldt, derfor vil jeg gerne ha en
større disk.

Hvis nu jeg køber en ekstern disk til med Firewire interface, bare med bedre
plads,
hvordan får jeg så data fra den ene disk over på den nye disk?

Findes der eks. en Firewire Hub / Switch, eller lignende?

H.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-10 13:55

Henrik 8600 wrote:
> [...]
> hvordan får jeg så data fra den ene disk over på den nye disk?
>
> Findes der eks. en Firewire Hub / Switch, eller lignende?

Er der ikke to FW stik på din nuværende FW disk? - I så fald er det bare
at putte den i halen på den næste, - tænde begge og så dukker de op på
skrivebordet, og så kan du kopiere fra den ene til den anden.

Og ja, der findes en FW hub til 6x FW400 stik. Jeg har en Belkin, så jeg
har alle mine Mercury diske koblet på den. Det virker fint, men den er
halvdyr - 449kr. på AppleStore.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik 8600

Dato : 04-09-10 21:32

"Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Jeps, der er to Firewirestik, de er ikke helt som i den ende mder går ind i
MCPén, men sådan firkantede.

Så jeg skal vel ha´ et kabel der er sådan i begge ender???

Der er også ét Mini USB stik og et eSATA, det sidste aner jeg ikke hvad
er...

H.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-09-10 22:15

Henrik 8600 wrote:

> [...]
>
> Så jeg skal vel ha´ et kabel der er sådan i begge ender???
>
> Der er også ét Mini USB stik og et eSATA, det sidste aner jeg ikke hvad

Hvis stikkene er mere firkantede, er det Firewire 800 stik. - Du skulle
også gerne have et sådant stik på din MBP, og så er det blot et FW800
kabel, du skal bruge. - Det samme, hvis dit nye drev har både FW400 og
FW800, så følger der normalt kun et FW400kabel med, og så skal du blot
købe et FW800 kabel.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik 8600

Dato : 04-09-10 22:21

> [...]
> OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Stikket i MCPen ser normalt ud, det i den eksterne disk er mere kvadratisk.
Sådan med et hak i den ene af de fire kanter...

H.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-09-10 23:29

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> Stikket i MCPen ser normalt ud, det i den eksterne disk er mere kvadratisk.
> Sådan med et hak i den ene af de fire kanter...

Forleden spurgte min søn på 10 år også, om vi ikke kunne stille radioen
om på en station, der spillede normal musik. Hvad er normalt? Du tænker
sikkert på FW400-stikkene, der er firkantede i den ene ende og mere
spidse i den anden, hvis man kan udtrykke det sådan. De sidste par
generationer MacBook Pro startende med Unibody-modellerne, hvis jeg
husker ret, har haft FW800, som har mere kvadratiske stik, som du
beskriver. Der findes kabler med et stik af hver slags, så man kan
forbinde FW400 med FW800.
Det er mit indtryk, at der findes andre typer stik end disse to,
som Apple bruger, til både FW400 og FW800. Jeg mener at have læst
engang, at pc'er ofte bruger en anden type. Da jeg aldrig har set
nærmere efter på en pc, tør jeg ikke sige det. Du skal bare være
opmærksom på at få det rigtige kabel, når du køber. Endvidere vil det
være smartest at købe enheder til FW800 fremover, da din næste computer
sikkert vil have det. Hvis du da ikke venter så længe med at skifte, at
den har FW1600
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 04-09-10 23:46

> Stikket i MCPen ser normalt ud, det i den eksterne disk er mere kvadratisk.
> Sådan med et hak i den ene af de fire kanter...

Der findes 3 slags Firewire kabler FW400 med eller uden strøm og FW800.
Eller Firewire 4p/6p/9p.

Lyder som om du skal have et FireWire 800 til 400 kabel. Eller Firewire
6p/9p, som de kalder det her:
http://www.av-cables.dk/firewire/firewire_6p_til_9p_239_da

En glimrende butik - hurtig og billig!

- Mikael

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-09-10 04:10

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> [...]
> Eller Firewire 4p/6p/9p.
>
> Lyder som om du skal have et FireWire 800 til 400 kabel. Eller Firewire

Og så er der lige det fjerde, femte og sjette.
- Mini-FW400->std.-FW400 [2-way]
- Mini-FW400->std.-FW800 [2-way]
- Mini-FW400->std.-FW400 [1-way]

De er ikke almindelige på Mac, men bruges en del på bærbare PC'ere som
fx. HP og Compaq. - En god veninde har en næsten ny HP med netop
Mini-FW400, og da jeg købte en WD MyBook med både FW og USB til hende,
måtte hun 'nøjes' med at bruge USB, da hun ikke har et FW kabel, der kan
bruges... - Og en anden af mine venner har for nylig købt en større
stationær HP Mediacenter Pro, hvor der er både Mini-FW og Mini-USB på
front + alm. FW400 og FW800 på bagsiden. Iflg. ham er Mini-FW jvf.
manualen primært beregnet til brug med bl.a. HPs eget videokamera og
Panasonics semi-proffe videokameraer...

mvh. Erik Richard

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 05-09-10 11:06

> Og så er der lige det fjerde, femte og sjette.

Jeg mente, der er 3 FW stik. Så kan de kombineres til i alt 6 slags kabler.

- Mikael

Fra : Henrik 8600

Dato : 05-09-10 14:48

"nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg mente, der er 3 FW stik. Så kan de kombineres til i alt 6 slags
> kabler.
>
> - Mikael

Altså, jeg har en WD ekstern disk, der går et kabel fra MCP til HDD, dét
kabel er forskelligt i enderne, og det er jo med når man køber disken...

Dét jeg skal bruge er et kabel der er ENS i begge ender, det skal jo passe
ind i begge HDDér, når altså jeg køber den næste WD eksterne disk med bedre
plads på

Hvad hedder dé stik?? ((-:

H.

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-10 15:04

Hej Henrik,

> Altså, jeg har en WD ekstern disk, der går et kabel fra MCP til HDD, dét
> kabel er forskelligt i enderne, og det er jo med når man køber disken...

Jeg går ud fra at du mener MacBook Pro, når du skriver MCP (forkortes
normalt MBP).

> Dét jeg skal bruge er et kabel der er ENS i begge ender, det skal jo
> passe ind i begge HDDér, når altså jeg køber den næste WD eksterne disk
> med bedre plads på
> Hvad hedder dé stik?? ((-:

Istedet for al den snak om store/små/kvadratisk osv. er det noget
nemmere, hvis du går ind og kigger på et billede af de forskellige stik,
og fortæller hvad det er for et, du skal bruge.

Kig fx på den butik, som blev anbefalet tidligere i tråden:

http://www.av-cables.dk/firewire_kabel_189_da/

Der er billeder af de forskellige stiktyper.

Hvis du ikke kan se det tydeligt nok der - så tag Google Images og søg
på firewire cable og find et billede af den type stik, du mangler.

Alternativt kunne du fortælle, hvad det er for en disk, du har købt.
Dvs. konkret modelnummer hos WD.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 07-09-10 13:04

> [...]
>
> Dét jeg skal bruge er et kabel der er ENS i begge ender, det skal jo passe

Kan du ikke selv se, at du kommer med for upræcise oplysninger?
Du må slå op/google hvilke stik, der sidder på de apparater, der skal
forbindes.

- Mikael