Harddisk utilgængelig hver time
Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 03-09-10 19:15

Harddisken i min Mac bliver stort set utilgængelig i 5-10 minutter
præcis en gang i timen. Det betyder, at der vises badebold i alle
programmer. Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre ved det! Jeg er ved at
blive skør!

Hvis nogen har ideer til, hvad jeg kan gøre, ville jeg blive rigtig
glad.

På et fast minuttal sker der det, at programmerne stort set ikke kan
tilgå harddisken i en "spærreperiode". Så længe et program ikke bruger
harddisken, kan det godt køre, men så snart det skal læse eller skrive
til harddisken, vises badebolden. iTunes holder op med at spille o.s.v.
Så venter jeg cirka 5-10 minutter, og så er alt normalt igen.

Da det sker hver time, tænkte jeg, at det havde med Time Machine at
gøre. Men det sker uanset, om Time Machine er slået til eller ej. Jeg
har også slået Time Machine helt fra (skiftet disk til "ingen"), og jeg
har brugt Mac'en, hvor Time Machine-disken ikke har været tilgængelig.
Samme resultat: Mac'en låser hver time.

Og så alligevel: NÅR jeg har Time Machine kørende, så er Time Machine
altid i gang med et aller andet, når det sker. Men det er ikke altid det
samme, som Time Machine er i gang med (forbereder, kopierer, afslutter).

Det sker også fra alle brugere på Mac'en, og det sker også, selv om der
ikke er logget en bruger ind.

Jeg har selvfølgelig genstartet, tjekket disken, repareret tilladelser.

Når jeg skriver "stort set", så er det, fordi programmerne af og til
lige får lov at røre harddisken i "spærreperioden". For eksempel spiller
iTunes af og til så lige et par sekunder, før den igen stopper.
Tilsvarende kan det være, at Word pludselig opfanger et tastetryk eller
to, før det igen viser badebold. Jeg kan godt skifte mellem programmer,
medmindre dock'en skal bruge harddisken - så låser også den. Så status
er altså, at harddisken stort set er utilgængelig.

Jeg har prøvet at kigge i Aktivitetsovervågning, men problemet er, at
den jo hele tiden bruger harddisken, så det program er faktisk helt låst
i "spærreperioden". Kan man mon "logge" brugen af harddisken på en eller
anden måde?

Detaljer:
MacBook Pro, 2.2 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB ram
500 Gbyte harddisk, jeg selv har sat i for nogle måneder siden.

Nå ja, faktisk er der også sket det, at Mac'en generelt er blevet
håbløst langsom. Jeg har så startet i "Safe mode", slukket og startet
igen. Så kører den fint videre... Mærkeligt. Nå, måske er det ikke
relateret til det andet, men det virker bare sådan.

Suk...

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Lyrik

Dato : 03-09-10 15:08

On 3 Sep., 20:15, j...@cyrk.dk (Jesper Juellund Jensen) wrote:
> [...]
> igen. Så kører den fint videre... Mærkeligt. Nå, måske er det ikke
> relateret til det andet, men det virker bare sådan.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Alle systemer korrumperes, fra regeringer til styresystemer. Så skal
de skiftes ud!
Mon ikke det er tiden for dit vedkommende?
Herregud mand det tager en times tid at boote op på systemskiven og
reinstallere. Du har jo til overmål gemt alt dit "crap" med
"timemachine" så du har pulterkammeret fyldt med "containeraffald" du
kan hælde på det nye system.))
Men prøv at lade det ligge i "pulterrummet" er min gode idé.

Et frisk system er skønt! det kører hurtigt! Filerne åbner med det
vuns! Det holder ikke badeboldspauser! man kan også sortere alt det
fra man aldrig bruger. det betyder også genindvundet diskplads.
Og selv om du måske har en Windows i dualboot, så er det også hurtigt
at geninstallere den.

Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-10 22:18

Hej Jesper,

> Harddisken i min Mac bliver stort set utilgængelig i 5-10 minutter
> præcis en gang i timen. Det betyder, at der vises badebold i alle
> programmer. Jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre ved det! Jeg er ved at

I første omgang vil jeg sige, at du skal se bort fra den gang "sladder",
du har fået fra Lyrik - og istedet finde frem til årsagen til problemet.

Tag og åbn Console programmet og kig i systemloggen og se, om der bliver
rapporteret fejl i de tidsrum, hvor systemet har været utilgængeligt.
Forstår du ikke at læse system loggen, så tag en kopi af _hele_ loggen
og læg ud på fx pastebin.com og send et link til gruppen her, så vi
andre kan hjælpe dig med at se den igennem.

Dernæst vil jeg foreslå dig at slå _både_ Time Machine og Spotlight fra
midlertidigt for at se, om det afhjælper situationen (træk evt.
harddisken med problemet over i 'Privacy' i spotlights indstillinger, så
den ikke længere bliver indekseret).

> MacBook Pro, 2.2 GHz Intel Core 2 Duo, 4 GB ram
> 500 Gbyte harddisk, jeg selv har sat i for nogle måneder siden.

Hvor gammel er din maskine? - er problemet opstået nogenlunde samtidigt
med at du skiftede disk?

Apple havde for et par år siden et problem med netop de symptomer, du
nævner. Så vidt jeg husker var der tale om, at der ikke var problemer
med default disken, men for de brugere som havde opgraderet til 7200 RPM
disk var der de her "låsninger" af systemet, som - så vidt jeg husker -
skyldtes at chipsettet havde svært ved at håndtere den hurtigere SATA-mode.

Dengang var løsningen noget med at nedgradere/opgradere firmware
og/eller sætte disken i den langsomme SATA med en jumper, hvis muligt.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Lyrik

Dato : 04-09-10 02:12

On 3 Sep., 23:18, Jens Kristian Søgaard <j...@mermaidconsulting.dk>
wrote:
> [...]
>
> Dengang var løsningen noget med at nedgradere/opgradere firmware
> og/eller sætte disken i den langsomme SATA med en jumper, hvis muligt.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

I stedet for at læse det jens Christian skriver, så skulle du tage dig
en lur i den tid det ville have taget at læse det.
Man skal løse sine problemer, ikke give dem svømmeundervisning.

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-09-10 20:02

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
> en lur i den tid det ville have taget at læse det.
> Man skal løse sine problemer, ikke give dem svømmeundervisning.

Bare fordi du ikke forstår hvad han skriver betyder det jo ikke at det
er sludder ...

/thomas

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 06-09-10 07:25

On 04-09-2010 10:12, Lyrik wrote:

> [...]
> en lur i den tid det ville have taget at læse det.
> Man skal løse sine problemer, ikke give dem svømmeundervisning.

Og som du måske har læst længere nede, blev problemet løst uden de store
armbevægelser...
Det er ikke altid en god ide at kyle alt ud og starte forfra, uden at
finde årsagen til problemerne, de kunne jo dukke op igen

Jesper \

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 04-09-10 10:03

Jens Kristian Søgaard skrev:

> [...]
> fra midlertidigt for at se, om det afhjælper situationen (træk evt.
> harddisken med problemet over i 'Privacy' i spotlights indstillinger, så

Det gjorde jeg - og det virkede! Nu kører min Mac fint. Jubii!!

Eller det vil sige: Nu virker Spotlight så selvfølgelig ikke. Jeg er
lidt bange for bare at slå det til igen. Men nu prøver jeg...

Ellers er der måske en måde at "nulstille" Spotlight på? Nå, det må jeg
kunne finde ud af (Google). Nu er jeg i hvert sporet ind på, hvor
problemet ligger. Tusind tak.

> Hvor gammel er din maskine? - er problemet opstået nogenlunde samtidigt
> med at du skiftede disk?

Nej. Det opstod noget senere; Mac'en havde kørt fint i flere måneder med
den nye harddisk. Den oprindelige harddisk var i øvrigt også en 7200
rpm.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-10 10:03

Hej Jesper,

> Det gjorde jeg - og det virkede! Nu kører min Mac fint. Jubii!!

Super!

> Ellers er der måske en måde at "nulstille" Spotlight på? Nå, det må jeg

Den nemmeste er at hive disken ind i "Privacy" og så ud igen lidt efter
- så vil Spotlight genopbygge indekset.

Virker det ikke, må du lige sige til, så skal man lidt "grovere" til værks.

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 05-09-10 08:56

> Super!

Ja, det er noget af en lettelse.

Selv om jeg ellers har fået spillet en masse klaver: 10 minutter hver
time...

> Den nemmeste er at hive disken ind i "Privacy" og så ud igen lidt efter
> - så vil Spotlight genopbygge indekset.

Det virkede. Nu kører Spotlight igen (efter en del timers genopbygning
af indekset), og der er ingen af disse irriterende afbrydelser hver
time.

Fantastisk. Jeg er en glad mand!

--
Jesper Juellund Jensen
http://cyrk.dk/jjj/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-09-10 19:55

jjj@cyrk.dk (Jesper Juellund Jensen) writes:

> [...]
> igen. Så kører den fint videre... Mærkeligt. Nå, måske er det ikke
> relateret til det andet, men det virker bare sådan.

Står der noget spændende i Konsol-applikationen?