IEEE 1394 - Macbook til Thinkpad X60
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-09-10 18:57

Har anskaffet et Iogear Firewire 6 - 4 kabel - for en 10'er hos
Elgiganten. Ville gerne benytte min Macbook's DVD drev på min Thinkpad
X60 (en sub notebook, som ikke har indbygget optisk drev) med kablet (4
ben på MB -> 6 ben på TP) men når jeg har forbundet kablet efter at ha'
startet Macbook'en i Target Mode kommer drevet ikke frem under Denne
Computer under Windows XP Pro.

Jeg mangler nok en driver til Windows og det vil jeg rode lidt på
Lenovo's HP efter. Men det er lidt mystisk, at IEEE 1394 porten ikke
dukker op i BIOS på TP'en. Det gør de andre porte - USB, Seriel,
Parallel, IR og hvad der ellers måtte være.

Er der nogen der har prøvet at forbinde en Mac i Target Mode til en
Windows PC?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-09-10 17:35

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> [...]
> ikke dukker op i BIOS på TP'en. Det gør de andre porte - USB,
> Seriel, Parallel, IR og hvad der ellers måtte være.

Hmm! Det skulle slet ikke være nødvendigt med en driver - IEEE 1394
"is built-in" når det er XP.

<http://support.microsoft.com/kb/310433>

> Er der nogen der har prøvet at forbinde en Mac i Target Mode til
> en Windows PC?

Er der?

Firewire porten på X60 kan selvfølgelig været gået udu. Måske skulle
jeg prøve fra 64 bit Vista HP SP2 på Macbook til/fra vores Powerbook
Firewire 800 i Target Mode?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Jon

Dato : 04-09-10 16:12

> [...]
>
> Firewire porten på X60 kan selvfølgelig været gået udu. Måske skulle
> jeg prøve fra 64 bit Vista HP SP2 på Macbook til/fra vores Powerbook

Men vil ikke en Mac i Target Mode fremstå for omverdenen som et
HFS+-drev? I så fall vil det jo være komplett meningsløst for en
Windows-maskin uten dertil egnet driver.
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-09-10 23:22

"Jon" <see_signature@invalid.com> skrev:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Men vil ikke en Mac i Target Mode fremstå for omverdenen som et
> HFS+-drev? I så fall vil det jo være komplett meningsløst for en
> Windows-maskin uten dertil egnet driver.

Ja, det har jeg efterhånden opdaget. HFS+ drevet optræder som et "!" under
"drev" i Enhedshåndtering på X60 med XP.

Men hva' med DVD drevet?

Der dukker (sommetider) "noget" op i Enhedshåndteringen - uden "!" - et
drev, men det optræder ikke som et drev under Denne Computer. Det er lidt
mystisk.

Firewire porten på X60 er ikke udu. Men det kan heller ikke lade sig gøre,
at forbinde mellem 2 netværk; fra min Macbook via Firewire til X60 med en
bro (fra 1394 til trådløs) i XP og videre til min router. De taler åbenbart
forskelligt TCP-over-Firewire.

Og så har MS forladt understøttelse for IEEE 1394 igen fra og med Vista. Det
er ved at være noget af en død standard.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-09-10 17:36

> [...]
>
> Og så har MS forladt understøttelse for IEEE 1394 igen fra og med Vista. Det
> er ved at være noget af en død standard.

For at slutte med lidt information.

Ideen var, eftersom en Thinkpad X60 ikke har noget optisk drev, at
benytte CD/DVD drevet fra en Mac/Powerbook i Target Mode til at
installere OS'et - Windows XP Pro fra.

Men jeg havde ikke et kabel med de rigtige stik; et lille stik med 4 ben
(og ikke som jeg skrev før, med 6) til X60 og et større stik med 6 ben
til Firewire porten på en Mac.

Så jeg benyttede en ekstern USB optisk drev til at lægge XP på.

Nu havde jeg så fået fat i et kabel og kunne afprøve det, og det kan
ikke lade sig gøre. Årsag, at IEEE 1394 ikke understøttes i BIOS - på
X60. Tænd/sluk for IEEE 1394 optræder slet ikke i BIOS.

Det understøttes i (nogle) OS - bl.a Win XP Home/Pro.

Men IEEE 1394 må åbenbart være understøttet i det der svarer til BIOS på
en Mac, EFI - Extendable Firmware Interface

http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

- siden det kan lade sig gøre, at boote fra drevet i en (anden) Mac i
Target Mode.

So there you, it's not there

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-09-10 19:51

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> [...]
> ben på MB -> 6 ben på TP) men når jeg har forbundet kablet efter at ha'
> startet Macbook'en i Target Mode kommer drevet ikke frem under Denne

Se efter om den overhovedet kan se disken i Denne Computer ->
Administrer.

Derudover er jeg ikke sikker på at XP understøtter Apple-partitionerede diske.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 05-09-10 19:54

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> writes:

> Men hva' med DVD drevet?

> Der dukker (sommetider) "noget" op i Enhedshåndteringen - uden "!" -
> et drev, men det optræder ikke som et drev under Denne Computer. Det
> er lidt mystisk.

DVD-drevet kommer ikke med i targetmode, kun harddisk 1.

> [...]
> X60 med en bro (fra 1394 til trådløs) i XP og videre til min
> router. De taler åbenbart forskelligt TCP-over-Firewire.

Jeg har forbundet XP med Mac via firewire, men det er længe siden.

> Og så har MS forladt understøttelse for IEEE 1394 igen fra og med
> Vista. Det er ved at være noget af en død standard.

Intel står for USB-protokollen _OG_ leverer noget Microsoft har brug
for. Skal vi skyde på at der muligvis kunne være en kobling til at
konkurrenter til USB bliver dårligere behandlet?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 05-09-10 22:13

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100905 <nospam0002+20100905@gmail.com> wrote:

> DVD-drevet kommer ikke med i targetmode, kun harddisk 1.

Det er lidt forskelligt.

Jeg forbinder min kones Powerbook Firewire 800 ,ed min 13" Macbook fra
marts 2009 med et IEEE 1394 kabel gennem FW400 stikkene.

Sætter jeg PB'en i TM og putter en CD i drevet "mounter" det ikke på
MB'en. Men sætter jeg MB'en i TM og putter CD'en i drevet der, dukker
det op på skærmen på PB'en.

Det var osse den sidste opstilling, med MB'en i TM jeg prøvede med X60.

> Jeg har forbundet XP med Mac via firewire, men det er længe siden.

TM? Netværk - ip-over-firewire?

Ingen af dem virker hos mig. Skal lige tilføje, at netværk var trådløs.
Muligvis virker det med kabel.

> Intel står for USB-protokollen _OG_ leverer noget Microsoft har brug
> for. Skal vi skyde på at der muligvis kunne være en kobling til at
> konkurrenter til USB bliver dårligere behandlet?

Konspirationsteorier kan man altid ha'...

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-09-10 16:00

> [...]

> Sætter jeg PB'en i TM og putter en CD i drevet "mounter" det ikke på
> MB'en. Men sætter jeg MB'en i TM og putter CD'en i drevet der, dukker

Virkeligt? Fikst :)

> TM? Netværk - ip-over-firewire?

øh? Ja, tror jeg satte Mac'en til at dele internet over firewire, så
disker den fint op med en ip-adresse til pc'en.

> Konspirationsteorier kan man altid ha'...

Lige Microsoft tiltror jeg en del mht markedsforvridning.