Den fede mad
Fra : smiley

Dato : 30-08-10 09:39

Endnu en undersøgelse viser at Atkins kuren
med den megen fedt og protein, ikke øger
kolesterol tallet, tvært imod.

Kan vi så lige se at få fjernet fedt afgiften
og flytte den over på kulhydrater.

Og sloganet spis brød til må følges med en advarsel
pasta og hvide ris er farligt for dit helbred.

Fedtfattig smager af mindre og det er ikke sundere
så spis bare stegt flæsk men pas på med persille sovsen
og kartoflerne. )

http://politiken.dk/tjek/tjekmad/tjekmadartikler/1045885/atkins-kuren-er-bedre-end-sit-ry/

http://videnskab.dk/content/dk/krop_sundhed/proteiner_gor_dig_slank

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-08-10 20:59

smiley <smileymaxphoto@gmail.com> skrev i meddelelsen
4c7b6e14$0$50453$14726298@news.sunsite.dk:

> Og sloganet spis brød til må følges med en advarsel
> pasta og hvide ris er farligt for dit helbred.

I sydøst- og østasien, hvor du jo selv ofte slår dine folder, lever man
stort set af dén slags kulhydrater, så måske tingene ikke er *så* simple?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-08-10 21:07

On Mon, 30 Aug 2010 21:59:15 +0200
"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> I sydøst- og østasien, hvor du jo selv ofte slår dine folder, lever
> man stort set af dén slags kulhydrater, så måske tingene ikke er *så*

så i sin tid et program hvor de sammenlignende nogle steder i verden
hvor folk bliver ualmindeligt gamle. Det ene var i Japan hvor de levede
med "mådehold" og kun spiste til de var 80% mætte. Et andet sted var på
Sicilien hvor de åd massere af fed mad med kulhydrater (brød/pasta) og
drak store mængde vin fra en tidlig alder.
Et 3. sted var i det nordlige Canada/grønland hvor inuitter levede af
bl.a. sæl fedt, råt kød og lignende sager.

Den eneste fællesnævner de kunne finde for stederne var at der ingen
fællesnævner var.
Tror der skal mere end kost til at påvirke hvordan ens helbred er.

kim

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-08-10 22:31

smiley wrote:

> Endnu en undersøgelse viser at Atkins kuren
> med den megen fedt og protein, ikke øger
> kolesterol tallet, tvært imod.

Hvis det er den nyligt offentligtgjorte undersøgelse om proteiner (dit
andet link) så synes jeg du lægger en del mere i undersøgelsen end hvad
godt er. Den handler jo ikke om fedt i maden, men om protein. Nu har jeg
aldrid studeret atkinskuren nærmere, men den blev i hvert fald "solgt"
på at man kunne spise fed mad, ikke specielt proteinrig mad.

Og at proterinrig mad er godt hvis man vil tabe sig, er gammel viden.
Det er i al fald mere end 10 siden jeg læste om det første gang. At man
så nu måske er kommet lidt nærmere årsagen (brunt fedt) er en anden sag.

Alt i alt har jeg meget svært ved at se hvordan du kan bruge
undersøgelsen til at reklamere for atkinskuren!

Jeg har igennem årene lagt mærke til én fælles ting for alle slankekure
og diæter: øget kostbevidsthed. Hvis du *seriøst* følger en kur, spiser
du mindre wienerbrød, slik, hotdogs og alt muligt andet som trækker
vægten opad. Og sikkert også mindre portioner. Tilsvarende vil du
sandsynligvis få mere motion uden du nødvendigvis kaster dig ud i løb
eller spinning osv, men du tænker over hvordan du bevæger dig.

Derfor virker alle slankekure hvis du går seriøst til værks.

Martin

Fra : smiley

Dato : 01-09-10 13:25

On 31-08-2010 23:30, Martin Larsen wrote:

> [...]
> eller spinning osv, men du tænker over hvordan du bevæger dig.
>
> Derfor virker alle slankekure hvis du går seriøst til værks.

Det er svært at diskutere hvis du ikke har sat dig ind
i hvad Atkins rent faktisk siger. Og ikke uvæsentligt
at han har revideret kuren siden den oprindelige version.
Og at det ikke kun er en slanke kur, men en livs diæt.

Professor Astrup skrev et eller andet sted at han ikke
mente kuren var så effektiv som Atkins postulerer. Astrup
mener folk taber sig fordi de spiser mindre. Det er sku
da også noget lort at folk får trang til at spise mindre.
Ja Astrup har fuldstændig ret. Faktisk handler bogen om
at få styr på blodsukkeret, det er fundamentet i Atkins
mad filosofi. Jeg tror det var en artikel i EB hvor
professoren syns det var lidt snyd at folk tabte sig fordi
de spiste mindre.

Så er der versionen at man blir så træt af kød og fedt at
man ikke gider spise, ja det kan jeg godt se det er sku
noget lort man ikke gider spise mere end kroppen har brug
for. På alle andre kure er maden så fandens lækker at man
tuder af hunger efter dette eller hint, se det lyder som
en fornuftig slankekur. Hvorfor faen skal man også gøre
det lettere for sig selv.

Men forklaringen er en anden. Ifølge Atkins, så spiser vi
når vores blodsukker falder, vi spiser af lyst, vi får et
kick når blodsukkeret går i vejret. Er der andre end mig
der syns det minder om noget. Ja jeg stiller bare spørgsmålet,
fordi jeg syns det lyder som en afhængighed. Når noget
tilfredsstiller et behov og gir en lykke fornemmelse..

Jeg er ikke sikker, men jeg mener Atkins omtaler det brune
fedt i hans sidste udgave af bogen, "nyere forskning viser etc."
Det var ikke med i den oprindelige version, men det er muligt
jeg husker galt. Men uden forskning viste hans resultater at
folk der spiste en høj protein lav kulhydrat diæt tabte sig.

Han påstod også at indtagelse af fedt ikke feder, hvis og hvis
man afholder sig fra at indtage kulhydrater. Det han siger er
hellere fed ost end mager ost, den fede ost mætter bedre og den
indeholder lidt færre kulhydrater. Mælk er det samme, der er
faktisk mange kulhydrater i mælk, når man tager i betragtning
at det er en vædske der ikke gir mætheds fornemmelse, så han
siger hellere bruge fløde i kaffen eller teen, fordi du naturligt
vil bruge mindre af den. En cafe latte half and half, med fløde
vil du måske have et forhold 10-90%. Ja jeg er klar over det ikke
er det samme, men jeg tror skal man smide nogle kilo så er det
et kompromis man kan leve med.

Atkins sagde spis æg, masser af æg, det er en fremragende kilde
til protein og andre gode ting. På det tidspunkt og stadig idag
har folk et kolesterol paranoia overfor æg. Men forskningen viser
jo at Atkins kuren ikke øger kolesterol tallet, tvært imod. Det
skriver han i bogen, men det er først nu uafhængig forskning gir
ham ret.

Måneder efter vi indfører en fedt afgift, kan vi læse i ganske
almindelige aviser at forskere er uenige i om fedt faktisk er
den store synder, om ikke det rent faktisk er al den fcking
pasta og alt det hvide brød og ris, der ernærings mæssigt er
lig med nul, men som vi propper i os fordi vi tror vi skal spise
som en cykel rytter under tour de France. Masser af brændstof,
men ikke noget at bruge den til. Det er kulhydraterne der tager
livet af folk, eller blæser dem op som zeppelinere, det er ikke
fedtet.

Well hvis du stadig er skeptisk, og det skal man fanme være,
så kan jeg og skal jeg ikke overbevise dig om noget. Men vend
den lidt i hovedet, den med blodsukkeret, og næste gang du shopper
så tjek lige kulhudraterne i det der blir fremhævet som helse kost.
Og sammenlign med det vi plejer at kalde junk food. Selvom et brød
indeholder 10% fibre, så indeholder det altså stadig 90% mel som
er lig med dårlig dårlig kulhydrater. Fødevare branchen mener jeg
er kulhydrat pushere, det er billigt og det får dit blodsukker op
i det glade felt så du får lyst til mere. En diæt af protein og fedt,
påvirker ikke blodsukkeret på den måde og du spiser det du har brug
for så din krop fungerer.

Jeg er langt fra fanatisk, og jeg har det fint med at man tager
bilen, eller toget til Ålborg fra København, man kan sku osse
flyve eller cykle og gå. Det eneste jeg virklig håber er at du
ikke gør dine unger afhængige af kulhydrater, det er ikke det
søde i munden, det er kicket i hovedet, og skal vi have adfærds
ændrende afgifter, og det siger jeg ikke vi skal, men så bør de
være på de produkter der er vanedannende, og spiller banjo med
vores blodsukker. Ind til da sætter jeg mine penge i Novo Nordisk
og Kelloggs og skorer kassen på at flere og flere blir hooked og
vil få Diabetes. Og hvorfor ikke også professorenes slanke medicin.
Jeg blir næsten velhavende på en forfejlet sundheds politik.
Og det pisser mig helt af. -max-

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-09-10 20:58

Hej Max

Tak for et langt indlæg, som jeg ikke lige har tid og overskud til at
kommentere i detaljer.

Blot en ting:

Hvordan kan det være at fx kinesere og japanere generelt er slanke når
de spiser en ret fedtfattig kost med mange lette kulhydrater? Jeg har
selv være i kina, og de spiser ris morgen, middag og aften. Hvide
polerede ris. Samtidig er der er tydelig tendens til fedme i samme lande
i takt med (men selvfølgelig ikke *nødvendigvis* på grund af) at de
spiser mere og mere vestlig mad, dvs. kød og ikke mindst fedtholdig
fastfood.

Men for mit eget vedkommende skal jeg ikke kigge så langt: I perioder
hvor jeg spiser fedtholdig kost, tager jeg på, og i perioder hvor jeg
spiser mager og grov (fiberholdig) kost, taber jeg mig eller holder i
det mindste vægten.

Faktisk tror jeg at mennesker er forskellige, og den kur der virker godt
på en, virker ikke nødvendigvis godt på en anden. Enten pga.
fysiologiske forhold, eller simpelthen temperament. Det er derfor jeg
mener at alle kure i princippet virker: du finder næppe en kur der ikke
har virket godt på nogen, ligesom du heller ikke finder nogen kur der
virker godt på alle.

Så atkinskuren kan sagtens være fin for mange, men man skal ikke udråbe
den til en mirakelkur.

Fra : smiley

Dato : 23-09-10 11:35

Det er imponerende at danske forskere ignorer
de nye undersøgelser der frikender mættet fedt.

Men det lader til mælk er et mirakel middel
der forebygger diabetes, slagtilfælde og
visse typer kræft. Til gengæld skal mænd
holde sig fra mælk, da de i stedet for
kræft i endetarmen risikerer kræft i
prostata, pest eller kolera du kan
selv vælge.

Og husk nu det skal være fedtfattig mælk,
i følge danske anbefalinger.

Ja det lyder som om nogen har læst nogle
bøger, hvilke, ved vi ikke, men de føler
åbentbart de kan komme med en pressemeddelelse,
der lyder som en mælke reklame.

http://www.berlingske.dk/danmark/forskere-fortsaet-med-drikke-maelk

Så er dem der skriver en hel bog om mælk,
hva faen bilder de sig ind at komme med
den modsatte konklusion.

http://www.berlingske.dk/viden/ny-bog-om-maelk-faar-oeksen

Men ind til videre afviser danske forskere den
seneste amerikanske undersøgelse, med mere end
300.000 forsøgs personer, der frikender fedt som
roden til alt ondt.
-max-