Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Copyright angivelse...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-10 17:57

Jeg er ved at lave kataloger over mit musik efterhånden, som jeg får det
overspillet til computeren... Dvs., at jeg laver kataloget sådan, at der
er en fortegnelse over dels pladerne, dels hvad der er på den enkelte
plade - både LP, MC og CD.

Hertil henter jeg så nogle billeder af den pågældende kunstner på div.
forskellige websider, fanklub sider osv. og indsætter dem fordelt i
dokumentet. Efter færdigindtastning arkiveres dokumentet så som en PDF
fil, hvorved det jo bliver noget hurtigere at læse/søge igennem, end
hvis man skal gennemsøge adskillige mapper med filer, hvis man har mange
plader af én bestemt kunstner/gruppe...

En hel del af de billeder er så 'overklistret' med copyright angivelse,
at det faktisk ødelægger billederne. - Hvorfor i alverden kan div.
fotografer ikke blot nøjes med at lave et enkelt lille felt eller en
enkelt linie nederst på billedet med angivelse af copyright,
galleri-sted osv.? - fremfor at plastre hele den nederste trediedel til
med store og oftest afskyelige skrifttyper i de mest mærkværdige
farvesammensætninger.!?!

Jeg véd godt, at man med Photoshop godt kan gå ind og fjerne/ændre på
sådanne angivelser, men det er jeg heller ikke interesseret i. - Ret er
ret, og er der copyright på billedet, selvom det ligger frit
tilgængeligt til gratis download, så er det helt i orden, at det skal
oplyses/markeres hvem/hvor/hvordan billedet er taget, og at det er
beskyttet mod uretmæssigt brug.

Så her en lille opfordring til alle de/jer fotografer, der laver den
slags billeder... - Lav jeres copyright oplysninger tydelige, men
diskrete, så billedet ikke ødelægges...

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-08-10 18:19

On Mon, 30 Aug 2010 18:57:18 +0200, Erik Richard Sørensen
<tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
>fotografer ikke blot nøjes med at lave et enkelt lille felt eller en
>enkelt linie nederst på billedet med angivelse af copyright,
For at gøre billederne uanvendelige for sådanne formål som du har gang
i.

>Så her en lille opfordring til alle de/jer fotografer, der laver den
>slags billeder... - Lav jeres copyright oplysninger tydelige, men
>diskrete, så billedet ikke ødelægges...
Og derved gøre det nemmere for andre at stjæle/benytte værket i anden
(uvedkommende) sammenhæng ?

/Hans

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 30-08-10 18:29

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev :

>Og derved gøre det nemmere for andre at stjæle/benytte værket i anden
>(uvedkommende) sammenhæng ?

Så længe man kun bruger billederne privat hjemme hos sig selv, så
må man bruge dem lige så tosset man vil.

Men de må aldrig gives videre til nogen udenfor ens husstand
eller offentliggøres på den ene eller anden måde.
--
Kerim
http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-08-10 18:34

On Mon, 30 Aug 2010 19:28:49 +0200, Kerim Ellentoft
<kerim@mail.tele.invalid> wrote:

>Så længe man kun bruger billederne privat hjemme hos sig selv, så
>må man bruge dem lige så tosset man vil.
Ja rent juridisk, men det er jo ikke sikkert at ophavsretholderen er
intereseret deri.

/Hans

Fra : N/A

Dato : 30-08-10 18:40

Fra : Soeren Friberg

Dato : 30-08-10 18:40

Den 30-08-2010 19:36, Soeren Friberg skrev:

> Hvor ser i den jura?

Har fundet det selv. I har ret. Jeg tog fejl. Interessant faktisk.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-10 19:15

Kerim Ellentoft wrote:

> Så længe man kun bruger billederne privat hjemme hos sig selv, så
> må man bruge dem lige så tosset man vil.
>
> Men de må aldrig gives videre til nogen udenfor ens husstand
> eller offentliggøres på den ene eller anden måde.

Lige præcis! - Og jeg er absolut ikke ude på at give noget væk. De
kataloger, jeg laver, er udelukkende til mit eget brug. - Og som skrevet
har jeg ikke sport imod copyrightangivelser - tværtom, - men jeg vil
altså gerne kunne se det originale sort/hvide billede af fx. Jimmie
Rodgers fra 1912 fremfor at se en stor fed ulækker rød-blå-gul
copyrightangivelse, så man kun lige kan se næsen af den 12-årige Jimmie.
- Heldigvis fandt jeg det tilsvarende billede på den officielle Jimmie
Rodgers hjemmeside...

mvh. Erik Richard

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-09-10 17:57

Kerim Ellentoft <kerim@mail.tele.invalid> skrev i meddelelsen
8fqn7650ub8o87dlkeraht5kp03g1gdd64@news.tele.dk:

> --
> Kerim
> http://www.facebook.com/Khilafah.nu.Kerim.Ellentoft

Khilafah nu? Kalifat nu? Hvor man klynger svanserøve som dig op i kraner, så
I kan sprælle i 60 sekunder, inden I dør en smertefuld og ydmygende død?

Du er eddermame for viderekommende, Knud-Gert Ellentoft. Du må have seriøst
knas i kraniet. Hvad siger distriktspsykiatrien? Hvad siger dine
Muhammed-tilbeder-venner til, at du er bæskubber? Ved de det?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-09-10 19:26

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
> knas i kraniet. Hvad siger distriktspsykiatrien? Hvad siger dine
> Muhammed-tilbeder-venner til, at du er bæskubber? Ved de det?

what the fuck har det med foto at gøre ?

/thomas

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 07-09-10 21:50

Der er ikke plads for svanserøve som dig der poster helt irrelevante
indlæg i en seriøs nyhedsgruppe.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Tue, 7 Sep 2010 18:57:29 +0200, "Jens Bruun"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-10 19:08

Hans Kjaergaard wrote:

> For at gøre billederne uanvendelige for sådanne formål som du har
> gang i.

Hvilket er fuldt lovligt, sålænge jeg ikke fjerner copyrightangivelsen!

> Og derved gøre det nemmere for andre at stjæle/benytte værket i anden
> (uvedkommende) sammenhæng ?

Jeg snakker ikke om at gøre noget nemmere, men om det rent æstetiske i
at kunne betragte et _billede_ og ikke en ualmindelig grim markering af
ejerskab!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-08-10 19:14

> [...]

> Jeg snakker ikke om at gøre noget nemmere, men om det rent æstetiske i
> at kunne betragte et _billede_ og ikke en ualmindelig grim markering af

Det er jo tit det, eller alternativet, nemlig ikke at lægge billeder op
overhovedet ...

/thomas

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-08-10 19:37

On Mon, 30 Aug 2010 20:08:06 +0200, Erik Richard Sørensen
<tulle@tulle.dk> wrote:

>Hvilket er fuldt lovligt, sålænge jeg ikke fjerner copyrightangivelsen!
Til dit eget private formål må du maltrakterer billederne som du selv
lyster ogsp evt. fjerner copyrightangivelse.

>Jeg snakker ikke om at gøre noget nemmere, men om det rent æstetiske i
>at kunne betragte et _billede_ og ikke en ualmindelig grim markering af
>ejerskab!
Den der placerer et givent billed der hvor pågældende nu gør dette
bestemmer selv fuldt og holdent hvorledes billedet præsenteres.
Der er ikke krav til æstetisk overhovedt, derfor skaber "kunstværker"
nogle gange store debatter.

Men formålen med copyrightangivelsen er at forhindre/forminske
muligheden for at andre misbruger ens værk, dertil kommer så at det
også er en måde til at reklamerer for sig selv på.
Så kan folk lide værket kan man henvende sig til ophavsretsindehaveren
og forhandle op en brug af værket i en anden form.

/Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-08-10 20:12

Hans Kjaergaard wrote:
> Til dit eget private formål må du maltrakterer billederne som du selv
> lyster ogsp evt. fjerner copyrightangivelse.

Det véd jeg godt, men jeg orker altså heller ikke bruge flere timer på
et enkelt billede...

> [...]
> Så kan folk lide værket kan man henvende sig til ophavsretsindehaveren
> og forhandle op en brug af værket i en anden form.

Præcis! - Men det er ikke tilladt for andre at tage et officielt og
familieejet billede og så smide sit eget copyright skilt på og lægge den
på div. websites. - Som jeg skrev i forb. med at finde gamle billeder
med Jimmie Rodgers, er det en rædsel, at en eller anden skør idiot har
placeret sit eget 'logo' tværs henover nederste trediedel. - Og som jeg
også skrev, så var jeg heldig at finde nogle rigtig gamle billeder på
denn officielle hjemmeside...

mvh. Erik Richard

Fra : Benny Mortensen

Dato : 31-08-10 07:44

> [...]
> i.

> Og derved gøre det nemmere for andre at stjæle/benytte værket i anden

Man skal ikke være så bange for at miste så lidt,
at man taber det hele....

M.V.H....Benny..

Fra : Allan

Dato : 30-08-10 19:36

Den 30-08-2010 18:57, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
>
> Så her en lille opfordring til alle de/jer fotografer, der laver den
> slags billeder... - Lav jeres copyright oplysninger tydelige, men

Når jeg køber musik i en forretning følger der ofte de flotteste
billeder med i coveret. Dem scanner jeg ind til mit personlige brug.
Når jeg køber musik over nettet (oftest TDC), følger der meget ofte et
coveromslag med, og det bruger jeg selvfølgelig.
Når jeg en sjælden gang har optaget noget lyd et eller andet sted fra
får det selvfølgelig et fint billed af et piratflag med navn under.

Rigtig god fornøjelse med arkivet.

mvh
Aben

Fra : Soeren Friberg

Dato : 30-08-10 20:13

Den 30-08-2010 20:35, Allan skrev:
> [...]
> Når jeg en sjælden gang har optaget noget lyd et eller andet sted fra
> får det selvfølgelig et fint billed af et piratflag med navn under.

Ja, der burde ikke være de store problemer. Har du været ude for, at der
ikke ligger billedfiler hos TDC?

Fra : Allan

Dato : 30-08-10 22:53

Den 30-08-2010 21:13, Soeren Friberg skrev:
> Har du været ude for, at der
> ikke ligger billedfiler hos TDC?

Nej