Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
USB2 vs netværk
Fra : skeptikeren

Dato : 30-08-10 11:57

Jeg har lige anskaffet en dejlig fotoprinter, der både kan forbindes
med USB2 og netværkskabel.
Den skal kun bruges med min billedcomputer tæt ved printeren og IKKE
med andre computere.
Er der overhovedet nogen gode argumenter for at anvende
netværksforbindelsen i stedet for USB2? (Der må ikke anvendes begge
forbindelser samtidigt).

mvh

sk

Fra : Kurd

Dato : 30-08-10 12:01

"skeptikeren" <skeptikeren@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der overhovedet nogen gode argumenter for at anvende
> netværksforbindelsen i stedet for USB2? (Der må ikke anvendes begge

Nej.

Fra : smiley

Dato : 30-08-10 12:02

On 30-08-2010 12:57, skeptikeren wrote:
> [...]
> Er der overhovedet nogen gode argumenter for at anvende
> netværksforbindelsen i stedet for USB2? (Der må ikke anvendes begge

Nej.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-08-10 13:41

On Mon, 30 Aug 2010 12:57:11 +0200, skeptikeren
<skeptikeren@privat.dk> wrote:

> [...]
>med andre computere.
>Er der overhovedet nogen gode argumenter for at anvende

Ja, hastigheden og så undgår man at få en masse USB drivere ind, det
er ikke altid at alt USB kan sammen.

Og så mener jeg at det er nemmere at sætte netværkskomponenter op end
at slås med at få USB til at virke (hvis det skulle drille)

/Hans

Fra : Steen Lund Hansen

Dato : 30-08-10 17:20

On 2010-08-30 12:57, skeptikeren wrote:
> [...]
> Er der overhovedet nogen gode argumenter for at anvende
> netværksforbindelsen i stedet for USB2? (Der må ikke anvendes begge
Det er lidt svært at sige uden at kende lidt flere detaljer om printeren
og dens netværksinterface. USB kører (teoretisk) max. 480 Mbit/s,
hvilket (teoretisk set) er en del hurtigere end et typisk 100 Mbit/s
netværk. Bruger du netværket skal printeren have en IP adresse. Den kan
den få fra din udbyder, hvis du sætter den til din router, forudsat at
din udbyder vil tildele dig flere IP adresser (din PC skal også have
en). Dette er ofte noget udbydere tager penge for. Der findes andre
metoder til at sætte den slags op internt, men da du skriver, at du kun
skal bruge den fra een PC, ville jeg klart vælge USB. Det er bestemt
nemmere at sætte op end et internt netværk med DHCP server, printer
server, ekstra IP range osv.

-Steen Hansen, Aalborg.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 30-08-10 18:03

On Mon, 30 Aug 2010 18:19:41 +0200, Steen Lund Hansen
<steenlundhansen@stofanetNOSPAM.dk> wrote:

>Bruger du netværket skal printeren have en IP adresse.
Ja, hvilket normalt vis ikke er et problem.

>Den kan
>den få fra din udbyder, hvis du sætter den til din router, forudsat at
>din udbyder vil tildele dig flere IP adresser (din PC skal også have
>en).
Her hoppede kæden vist af ? Hvad skal man dog med en ekstra IP fra ens
ISP når man har en router hvor der med stor sandsynlighed er både NAT
og DHCP i ?

>Dette er ofte noget udbydere tager penge for.
Ja og ....

>Der findes andre
>metoder til at sætte den slags op internt
Og har man en SOHO router (og det er der ret mange, nok de flleste,
der har) er det ikke noget der bør volde problemer, bare man kan læse
sin brugsanvisning til hhv. router og det nækværksgrej man skal have
sat til.

>, men da du skriver, at du kun
>skal bruge den fra een PC, ville jeg klart vælge USB. Det er bestemt
>nemmere at sætte op end et internt netværk med DHCP server, printer
>server, ekstra IP range osv.
Ja, du fik da forklaret hvor lidt, om noget, du ved om LAN opsætning.

/Hans

Fra : Steen Lund Hansen

Dato : 30-08-10 19:02

On 2010-08-30 19:03, Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> Her hoppede kæden vist af ? Hvad skal man dog med en ekstra IP fra ens
> ISP når man har en router hvor der med stor sandsynlighed er både NAT
Enig. Den smuttede i farten.

> [...]
> sat til.

> Ja, du fik da forklaret hvor lidt, om noget, du ved om LAN opsætning.
Så beklager jeg, at jeg spildte din tid. Jeg vil nu stadig mene, at det
er nemmere at sætte USB stikket i, og at der er meget få eller ingen
fordele ved at anvende netværket, især da skeptikeren IKKE skal bruge
printeren fra mere end een computer.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-08-10 18:04

> [...]
> Er der overhovedet nogen gode argumenter for at anvende
> netværksforbindelsen i stedet for USB2? (Der må ikke anvendes begge

Hvis du i forvejen har et netværk i huset, så sæt den til der. Det giver
mulighed for at bruge den fra mere end en computer, og det giver sikkert
osse fleksibilitet mht hvor du har den stående fysisk.

Men du kan godt nøjs med at installere driveren på een computer. Og det
kan være en fordel. Jeg husker da min datter ved en fejl printede en
tysk stileopgave på 20 sider på min fotoprinter, hvor jeg lige havde sat
en 24" rulle dyrt bomulds-lærred i til portrætter. Så nu er der KUN
driver på MIN maskine.

Bo //

Fra : Soeren Friberg

Dato : 30-08-10 18:07

Den 30-08-2010 19:03, Bo Bjerre skrev:
> Hvis du i forvejen har et netværk i huset, så sæt den til der. Det giver
> mulighed for at bruge den fra mere end en computer, og det giver sikkert
> osse fleksibilitet mht hvor du har den stående fysisk.

Jep; med de komisk lave priser er det bare at sætte nogle net-raid-diske op!

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : skeptikeren

Dato : 31-08-10 07:23

> [...]

>med USB2 og netværkskabel.
>Den skal kun bruges med min billedcomputer tæt ved printeren og IKKE

Tak for alle input. Bo Bjerres eksempel var skræmmende og realistisk.
Jeg har ikke netværk i huset, kun trådløst, og det klarer printeren
ikke. Så jeg ender nok med lige at sætte den i USB stikket i første
omgang.

mvh

sk