60W VS 85w Lader til Macbook
Fra : Henrik Andresen

Dato : 31-08-10 09:40

Hej

Kan man bruge en 60W MacBook-lader til MacBookPro der normalt bruger 85W ?

Jeg vil selv gætte på det virker, man bare tager lidt længere tid at lade ?

/H

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-10 09:40

Henrik Andresen <hhandresen@gmail---------slet.com> wrote:

> Hej
>
> Kan man bruge en 60W MacBook-lader til MacBookPro der normalt bruger 85W ?
>
> Jeg vil selv gætte på det virker, man bare tager lidt længere tid at lade ?

ja

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-08-10 09:42

> ja

dog har jeg ikke hørt noget om det har indvirkning på længere sigt
(holdbarhed etc.)

/thomas

Fra : Jonas Jalling

Dato : 31-08-10 09:42

Den 31/08/2010 10:39, Henrik Andresen skrev:
> Hej
>
> Kan man bruge en 60W MacBook-lader til MacBookPro der normalt bruger 85W ?
>
> Jeg vil selv gætte på det virker, man bare tager lidt længere tid at lade ?

Ja, lige præcis!

/Jonas

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-10 11:13

Henrik Andresen <hhandresen@gmail---------slet.com> wrote:

> Kan man bruge en 60W MacBook-lader til MacBookPro der normalt bruger 85W ?
>
> Jeg vil selv gætte på det virker, man bare tager lidt længere tid at lade ?

Det kan man godt, og Apple meddelte officielt, at det var i orden. Man
skulle bare være forberedt på, at hvis man brugte sin MacBook Pro
samtidig, kunne den ikke altid lade batteriet så hurtigt op.
Vi gør det selv tit herhjemme, men der kan nu være et lille
problem. Min kone har arvet min 15" MacBook Pro fra vinteren 2008/9.
Modellen lige før Unibody. Den vil ikke rigtig gå på vågeblus af sig
selv (og jeg har prøvet alt). Hvis man glemmer at lukke låget ned, så
kører den sig selv helt død for strøm. Så kan man ikke vække den med en
60 W lader fra en MacBook. Forleden lod jeg den stå hele aftenen og
natten med uden effekt. Lampen på opladerstikket lyste bare grønt og
skiftede ikke til gult som tegn på opladning. Jeg måtte tage mit 24" LED
Cinema Display, der jo har indbygget oplader, og vække computeren med
det. Havde vi ikke haft den mulighed, kunne vi ikke have tændt
computeren, for min kone har ladet sin oplader blive i Aalborg. Det skal
siges, at batteriet er fra i sommer, så det er ret nyt.
Så længe vi altså sørger for, at der er bare lidt strøm på
MacBook Pro er der derimod ingen problemer med at bruge 60 W opladeren.
Jeg skal dog ikke udelukke, at vores MacBook Pro er et uheldigt
eksemplar. Som nævnt vil den aldrig gå på vågeblus, og den har også
myrdet et par batterier i år. Vi købte bl.a. et i januar, og det døde
efter et halvt år. Det nye virker til gengæld fint.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Andresen

Dato : 31-08-10 11:19

Den 31-08-2010 12:12, Henrik Münster skrev:

> Det kan man godt, og Apple meddelte officielt, at det var i orden. Man
> skulle bare være forberedt på, at hvis man brugte sin MacBook Pro
> samtidig, kunne den ikke altid lade batteriet så hurtigt op.

Sagen er at jeg ønsker en ekstra lader permanent på arbejde, så jeg ikke
skal slæbe min lader med frem og tilbage dagligt.

Så problemet med at løbe HELT tør for strøm er ikke et issue for mig.

Takker for dit svar.

/H

Fra : jagge

Dato : 01-09-10 18:58

> Så problemet med at løbe HELT tør for strøm er ikke et issue for mig.

Hey du kan også bare købe en billig kina lader på ebay. Det har jeg
gjort og det virker fint.

Apples er bare for dyr, jeg køber ikke originalt igen.

Hygge

Jakob

Fra : Henrik Andresen

Dato : 06-09-10 08:38

> [...]
> gjort og det virker fint.
>
> Apples er bare for dyr, jeg køber ikke originalt igen.

Det var faktisk også det jeg gjorde, og fik sp bestilt forkert. Men den
flinke sælger sender 85w'er i stedet.

/H

Fra : Morten Lind

Dato : 06-09-10 16:37

> Det var faktisk også det jeg gjorde, og fik sp bestilt forkert. Men den
> flinke sælger sender 85w'er i stedet.
>
> /H

<og fik sp bestilt forkert.>......"sp" ????????

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 31-08-10 12:33

> Jeg skal dog ikke udelukke, at vores MacBook Pro er et uheldigt
> eksemplar. Som nævnt vil den aldrig gå på vågeblus,...

heller ikke, hvis du bruger kommandoen i æblemenuen?

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-10 16:30

> heller ikke, hvis du bruger kommandoen i æblemenuen?

Jo, det vil den gerne. Den går også på vågeblus, når man lukker låget i.
Den vil bare ikke gå på vågeblus automatisk efter et antal minutter, og
det regner kvinder og børn jo med, at en computer gør. Resultatet er, at
den kører sig selv helt ned under gulvbrædderne og ikke kan hentes op
med en 60 W oplader.
Jeg har prøvet at nulstille strømstyringen, og computeren har
været gennem flere opdateringer og nye styresystemer. Det er vist sket,
at det har virket det første stykke tid efter en opgradering af Mac OS,
men den er hurtigt faldet tilbage i den gamle vane. Det var vist det
samme, da den var ny, men jeg fik aldrig klaget over det under
garantien. Jeg regnede med, at det ville være svært at forklare, når nu
alt andet virker fint.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 31-08-10 18:24

> Jo, det vil den gerne. Den går også på vågeblus, når man lukker låget i.

Hmm...min powermac opfører sig ligeså

M.

Fra : Henrik Andresen

Dato : 01-09-10 07:56

Den 31-08-2010 17:29, Henrik Münster skrev:
> [...]
> samme, da den var ny, men jeg fik aldrig klaget over det under
> garantien. Jeg regnede med, at det ville være svært at forklare, når nu

Har du prøvet under energi-instillinger, at fjerne fluebenet ved at
netværket kan tænde computeren ?

Min imac havde det med at tænde flere gange om natten, selvom den var i
dvale.

Jeg har intet på mit netværk der sender 'wake-on-lan' alligevel har den
sovet siden jeg fjernede det flueben.

/H

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-10 07:58

> [...]

> dvale.
>
> Jeg har intet på mit netværk der sender 'wake-on-lan' alligevel har den

du du en nyere airport?

/thomas

Fra : Henrik Andresen

Dato : 01-09-10 08:40

Den 01-09-2010 08:58, Thomas von Hassel skrev:

> du du en nyere airport?

Det var med en dlink router, og bagefter også med en timecapsual

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-10 08:56

Henrik Andresen <hhandresen@gmail---------slet.com> wrote:

> Det var med en dlink router, og bagefter også med en timecapsual

ok .. fordi 10.6 og nyere airport dimser har en funktion hvor maskinen
kan falde i søvn men vækkes hvis der er nogen der skal have fat i f.eks.
delte mapper, iTunes share m.m.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-09-10 18:01

> [...]

> dvale.
>
> Jeg har intet på mit netværk der sender 'wake-on-lan' alligevel har den

Det er for længst slået fra. Jeg tror, jeg har prøvet alt. Problemet er
nu heller ikke så stort. Jeg har givet den til min kone.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Jensen

Dato : 01-09-10 12:04

On 31/08/10 12.12, Henrik Münster wrote:
> Henrik Andresen<hhandresen@gmail---------slet.com> wrote:

<KLIP>

> [...]
> MacBook Pro er der derimod ingen problemer med at bruge 60 W opladeren.
> Jeg skal dog ikke udelukke, at vores MacBook Pro er et uheldigt

Hm, det må være et tilfælde. Nu er jeg elektroniktekniker, og reparerer
jævnligt Macbook, Macbook pro mm. og spændingen på de to ladere er altså
ens.

Den eneste måde Macbook'en kan identificere laderen på, er via stikket,
der sidder noget identifikationselektronik i det (jeg mener at det er en
modstand) på det midterste ben i stikket. Det er også dette ben der
driver den tofarvede lyadiode.

Så hvis maskinen ikke vil vækkes, det kan være mange ting, men det lyder
ikke rigtigt at den ikke kan vækkes med den "lille" lader....

Det er jo heller ikke en lader i den forstand, spændingen på laderen er
konstant, og det er heller ikke laderen der styrer ladeprocessen, det er
elektronikken i computeren, og delvist elektronikken der sidder inden i
selve batteripakken. "laderen" til computeren er blot en strømforsyning
der leverer en fast spænding, og de forskellige modeller kan så blot
levere forskellige mængder strøm, før at de lukker ned eller
overopheder. Computeren belaster aldrig laderen så meget, at spændingen
dykker nævneværdigt, og laderen lukker ned.

Dette er det samme på bærbare PC'ere - der er ingen forskel på hverken
batterier eller lade-eletronik i PC eller Mac, selvom at nogen påstår dette.

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-09-10 12:12

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> Så hvis maskinen ikke vil vækkes, det kan være mange ting, men det lyder
> ikke rigtigt at den ikke kan vækkes med den "lille" lader....

den er nu god nok. I mit gamle job havde vi en lille 60W fast tilsluttet
på værkstedet til diverse service opgaver .. hvis en stor macbook pro
var _helt_ afladet så vil den lille lader ikke kunne starte opladningen
og vække/starte maskinen.

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-09-10 15:17

> [...]
> på værkstedet til diverse service opgaver .. hvis en stor macbook pro
> var _helt_ afladet så vil den lille lader ikke kunne starte opladningen

Det glæder mig da, at andre har observeret det samme. Så er det ikke
bare mig, der er tosset. Men jeg vil give Per helt ret i, at det lyder
underligt og ikke videre logisk.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 02-09-10 07:25

> Det glæder mig da, at andre har observeret det samme. Så er det ikke
> bare mig, der er tosset. Men jeg vil give Per helt ret i, at det lyder
> underligt og ikke videre logisk.

Er svagstrømssidens kabel ikke også mindre end 85 Watt'erens?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-09-10 23:22

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Er svagstrømssidens kabel ikke også mindre end 85 Watt'erens?

Nu har jeg godt nok ikke en 85 Watt oplader i nærheden, og det får jeg
nok heller ikke den næste uges tid. Til gengæld har jeg et 24" LED
Cinema Display, som har en indbygget oplader, der vel må svare til en 85
Watt. Kablet på den har samme tykkelse som det på en 60 Watt oplader.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-09-10 09:16

> [...]
> Display, som har en indbygget oplader, der vel må svare til en 85 Watt.
> Kablet på den har samme tykkelse som det på en 60 Watt oplader.

Dit kabel er et 230 volts kabel, det som jeg taler om er "startkablet"
på 18,5 volt siden. Jeg gætter på at der ikke kan løbe 4,5 A i 60 watt's
strømforsyningens kabel, og at den derfor ikke kan klare
peakstrømbehovet ved opladeningen af MBP når den er drænet helt. Og
sikkert også godt det samme, da den formentlig er dimonsioneret til ikke
smelte ved det lavere forbrug. Lidt inspiration:
http://www.elfrasolen.dk/Support/Kabel/Dimensionering.htm

--
Venlig hilsen Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-09-10 12:02

> [...]
> sikkert også godt det samme, da den formentlig er dimonsioneret til ikke
> smelte ved det lavere forbrug. Lidt inspiration:

Med fare for at virke flabet, så vil jeg mene, at du ikke kan vide,
hvilket kabel jeg har set på. Du skriver selv "svagstrømssidens" kabel.
Samtidig drejer hele diskussionen sig om forskellen på 60 W og 85 W
strømforsyningen. Jeg kan derfor godt regne ud, at det ikke er
lysnetkablet, jeg skal se på. Jeg har trods alt læst syv år på
universitetet.
Jeg har selvfølgelig set på kablet med det magnetiske stik, som
man sætter ind i sin MacBook. For mig at se er det samme tykkelse på LED
Cinema Display og 60 W opladeren. Der kan vel også være andre forskelle
på de to opladere end kablet. De har f.eks. ikke samme størrelse, så det
er vel nogle andre komponenter end kablet, der er den begrænsende
faktor.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 05-09-10 13:11

> [...]
> på de to opladere end kablet. De har f.eks. ikke samme størrelse, så det
> er vel nogle andre komponenter end kablet, der er den begrænsende

Av av av. Jeg gik ind op Apples side og tjekkede din skærm ud og jeg så
ikke noget kabel til din MacBook, men ak, jeg husker jo nu, at du har
nævnt tidligere, da du anskaffede den, at den kan give strøm til dine
bærbare. Egentlig en pudsig ting, som jeg personligt aldrig har set før.
Et design med strømkabler hængende ud af. Men pratisk er det sikkert.
Med mindre man ikke kan skifte strømforsyningen
Og uha, jeg ved skam godt du kan regne, og i stråler og alt muligt,
hatten af for det, faktisk blev jeg næsten lige gennemlyst kunne jeg
mærke

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-09-10 19:23

> [...]

> Og uha, jeg ved skam godt du kan regne, og i stråler og alt muligt,
> hatten af for det, faktisk blev jeg næsten lige gennemlyst kunne jeg

Jeg undrede mig faktisk også over din bemærkning, men hvis du ikke
kender skærmen, så forstår jeg det naturligvis. Der går et tykt kabel ud
fra skærmen. De sidste 20 cm deler sig op i tre kabler: Et skærmkabel
med mini-DisplayPort, et USB-kabel og et ladekabel til den bærbare med
magnet-stik. Det sidste er helt identisk med det, der sidder i opladerne
til Apples bærbare.
Skærmen er enormt praktisk, når man bruger sin MacBook (Pro)
meget stationært. Dels giver det færre kabler på skrivebordet og man
skal ikke tage sin oplader op fra tasken, hver gang man kommer hjem. Jeg
blev enormt begejstret for den, da den blev præsenteret, og jeg købte
straks en ny MacBook Pro, selv om den gamle kun var 11 måneder gammel,
så jeg kunne få skærmen. Jeg nåede lige ned til Fona, da de fik skærmen
hjem og var ved at sætte den op på hylde som demo, og jeg købte den
straks. Det skal siges, at min kone trængte til ny computer og fik min
gamle MacBook Pro. Så ødsel er jeg trods alt ikke, at jeg bare skifte ud
med mindre end et års mellemrum.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Andresen

Dato : 31-08-10 11:15

> [...]
>
> Jeg vil selv gætte på det virker, man bare tager lidt længere tid at lade ?

Takker mange gange for alle svar :)

/H

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 31-08-10 16:44

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Jo, det vil den gerne. Den går også på vågeblus, når man lukker låget i.
> Den vil bare ikke gå på vågeblus automatisk efter et antal minutter,

Det kan være EyeTV, det har den været slem til. Det er blevet bedre i
nyeste version.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 31-08-10 18:07

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100831 <nospam0002+20100831@gmail.com> wrote:

> Det kan være EyeTV, det har den været slem til. Det er blevet bedre i
> nyeste version.

Er det ikke Little Snitch der er god til at fortælle hvad der foregår i
baggrunden?

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-08-10 20:04

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Er det ikke Little Snitch der er god til at fortælle hvad der foregår i
> baggrunden?

Jeg har lidt den erfaring fra min arbejdsplads, hvor vi har 30-40 ens
computere, som i øvrigt lige er blevet opgraderet med nye, at der bare
er nogle computere, der ikke opfører sig helt godt. Der er bare oftere
lidt bøvl med dem. Programmerne crasher oftere, eller der er noget andet
galt. Det er bare ikke nok til, at man ligefrem kan kalde dem defekte.
Et program kan jo altid crashe. På samme måde har jeg før haft en
bærbar, der bare ikke ville gå på vågeblus. Tænk på, hvor lidt der skal
til, for at der er noget mekanisk galt i en computer. Chippene er jo
mikrometer-tynde. Der kan vel godt være en lidt halvdårlig forbindelse
et sted, som driller.
Den har i øvrigt ikke EyeTV installeret og har aldrig haft det.
Og dens opsætning blev i sin tid bare ført videre til min nyere MacBook
Pro via Apples program ved installationen, og den nye MacBook Pro har
aldrig haft svært ved at gå på vågeblus.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-09-10 07:58

> [...]
> Pro via Apples program ved installationen, og den nye MacBook Pro har
> aldrig haft svært ved at gå på vågeblus.

Det er min erfaring at hvis man kører en burn-in test i 14 dage, og det
går glat, så kører de også bagefter. Sammenholdt med din erfaring bør
det jo egentlig næste gang i køber udstyr, at det indgik i entreprisen,
at man foretog en gennemgang efter 14 dage, og de maskiner der faldt
igennem blev byttet ud. Jeg foretog en stresstest med de programmer der
faktisk skulle bruges, og så lagde jeg typisk en avanceret grafisk
krævende spil oven i hatten.

Mine personlige Mac's har alle som en, i perioder haft ukontrollabel
vågeblus. Mit problem har været at det startede uden mit ønske.
Ved nærværende computer stoppede det efter TvH i en anden sammenhæng
pegede på at opladerstikke ikke var optimalt, hvilket fik mig til at
tænke på om maskinen mon stod og skiftede mellem indtillingsfilen til
bærbar henholdsvis stationært brug, hvilket må gå galt på et tidspunkt.
Og det var faktisk tilfældet.

Jeg er derfor omhyggelig med at der er god stabil forbindelse til
strømstikket. På en MBP kan man umiddelbart se om kontaktfladerne er
rene.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-09-10 18:01

> [...]

> igennem blev byttet ud. Jeg foretog en stresstest med de programmer der
> faktisk skulle bruges, og så lagde jeg typisk en avanceret grafisk

Det er sådan set også min erfaring, at fejl opstår i starten. Vores søns
3.06 GHz 24" iMac fik dog grafikproblemer efter halvandet år, så der kan
også ske noget senere. Ellers tænker jeg her i tråden mere på så små
problemer, at de kan være svære at eftervise og dermed svære at klage
over.

> [...]
>
> Jeg er derfor omhyggelig med at der er god stabil forbindelse til
> strømstikket. På en MBP kan man umiddelbart se om kontaktfladerne er

For mig at se ser det fint ud. Som nævnt virker andre opladere fint på
computeren, og den lille oplader virker fint på den tilhørende MacBook.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-09-10 16:57

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> <og fik sp bestilt forkert.>......"sp" ????????

Kan du finde et bogstav placeret ved siden af "p" på klaviaturet der
passer ind?

Fra : Morten Lind

Dato : 06-09-10 17:06

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100906 <nospam0002+20100906@gmail.com> wrote:

> Kan du finde et bogstav placeret ved siden af "p" på klaviaturet der
> passer ind?

"o" & "å" - giver det mening?

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-09-10 17:46

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> "o" & "Ã¥" - giver det mening?

Og fik so bestilt forkert?

Og fik så bestilt forkert?

Giver det mening?

Fra : Morten Lind

Dato : 06-09-10 17:56

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100906 <nospam0002+20100906@gmail.com> wrote:

> Og fik so bestilt forkert?
>
> Og fik så bestilt forkert?
>
> Giver det mening?

Ja, når du nu så venligt dechifferer det danske skriftsprog for mig - så
giver det mening, tak

Jeg mangler jo et "jeg" i sætningen, førend jeg kan forstå den, men pyt,
jeg skal jo ikke holde så længe

M.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 06-09-10 18:15

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Ja, når du nu så venligt dechifferer det danske skriftsprog for mig - så
> giver det mening, tak

Man må jo hjælpe hvor man kan.

> Jeg mangler jo et "jeg" i sætningen, førend jeg kan forstå den, men pyt,
> jeg skal jo ikke holde så længe

Nu er der 4 jeg'er i den sætning. Er det nødvendigt for at du selv kan
forstå den?

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-09-10 09:43

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100906 <nospam0002+20100906@gmail.com> wrote:

> Nu er der 4 jeg'er i den sætning. Er det nødvendigt for at du selv kan
> forstå den?

Lige i den pågældende sætning kan man vel godt undvære "jeg", men ellers
vil jeg da oplyse Morten om, at det er blevet moderne at fjerne "jeg"
fra sætninger. Måske kommer det fra SMS-sprog, hvor man skal skrive så
lidt som muligt. I dag er det helt almindeligt med sætninger som: "Så
glad for at høre fra dig". "Tog ind til byen i går". "Har haft det skidt
i dag. Var sygemeldt fra arbejde". Der er bare ingen grundled i de
sætninger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 07-09-10 17:22

> [...]
> glad for at høre fra dig". "Tog ind til byen i går". "Har haft det skidt
> i dag. Var sygemeldt fra arbejde". Der er bare ingen grundled i de

Tak Henrik - jeg synes blot, det både lyder og syner latterligt og
fattigt.

Men hver sin smag.

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 07-09-10 19:00

> Tak Henrik - jeg synes blot, det både lyder og syner latterligt og
> fattigt.
>
> Men hver sin smag.
>
> M.

Det er i øvrigt et karakteristika ved dansk at grundleddet er
underforstået. Det går fx ikke på engelsk.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-09-10 22:53

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

Det er såmænd heller ikke fordi, jeg er begejstret for den tendens, men
det lød som om, du ikke havde bemærket den. Der kan være situationer,
hvor det kan give en effekt rent sprogligt, men normalt vil jeg også
foretrække, at der er et grundled. Jeg har bare bemærket tendensen, når
man ser folk skrive, og vel også når de taler, i dag. Men sådan er der
jo så meget. Når folk vil skrive: "Jeg har fået at vide, at osv.", så
bliver det til: "Jeg har fået afvide, at...".

> Det er i øvrigt et karakteristika ved dansk at grundleddet er
> underforstået. Det går fx ikke på engelsk.

Mener du ikke, at grundleddet KAN VÆRE underforstået på dansk? I
almindelighed er der jo et grundled. Jeg var i øvrigt ikke klar over, at
det er en forskel på engelsk og dansk. Vi er måske nogle gamle nisser,
der vil mene, at der skal være et grundled. Er det en officiel regel, at

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-09-10 06:50

> [...]
> der vil mene, at der skal være et grundled. Er det en officiel regel, at
> grundleddet kan være underforstået på dansk?

Fx
Jens gik hen ad vejen, og drejede så til venstre ...
Jens walked down the lane, and then _he_ turned left ...

Finde vej til ...
Find one's way to ...

Lidt det samme mønster ser man med det bestemte kendeord som skal
skrives på engelsk:
Er han den kendte læge Dr. Krank?
Is he 'the Dr. Krank?

Herren skred.
The Lord split.

Med forbehold indtil Hr. Rønne har set på bærene.
--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-09-10 08:44

> [...]
>
> Herren skred.
> The Lord split.
>
> Med forbehold indtil Hr. Rønne har set på bærene.

Aha, det er på den måde, du mener. Det har du da ret i. Men du må give
mig ret i, at det er noget nyt og vel strengt taget ikke helt korrekt,
når folk i dag bare siger: "Har det lidt skidt her til morgen" og
undlader at indlede sætningen med "Jeg".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Flemming Rubini

Dato : 08-09-10 09:21

> [...]
> når folk i dag bare siger: "Har det lidt skidt her til morgen" og
> undlader at indlede sætningen med "Jeg".

Psykologisk er det klogt at sige "jeg" hvis målet er at være klar i
spyttet overfor omgivelserne. Så der kan være tale om konteksten til
forskel. Men generelt er det min opfattelse at de fleste af denne type
af vurderinger, kommer til kort, på grund af manglende bevidsthed om
hvad der er hørende til talesprog, og hvad der er skriftsprog. Dertil
kommer en udtalt manglende genrebevidsthed.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 08-09-10 15:19

> [...]
> når folk i dag bare siger: "Har det lidt skidt her til morgen" og
> undlader at indlede sætningen med "Jeg".

Det var min pointe.

M.