Grønne tomater - syltede
Fra : Emil

Dato : 29-08-10 03:42

Syltede grønne tomater

Det varer ikke længe, førend frilandstomaterne er færdige med at
rødme. De resterende mange kg grønne tomater kan dog stadig anvendes
som tilbehør. De er sjældent til salg i butikkerne.

Jeg har sakset noget rundt omkring til mine egne noter - blot til
inspiration. Derfor ingen kildeangivelser. Kilderne kan dog nemt
findes ved at kopiere en sætning, og så Google på den.

Jeg har aldrig selv lavet dem, hvorfor ingen anbefalet opskrift. De
bedste, som jeg har smagt, var kraftigt krydrede, og specielt gode i
små mængder til svinekød (pålæg og varme retter). Det vigtigste var
sødme- og syre-ballancen (søg på "gastrik").
Der bør være vanilje, lidt kanel- og nellikesmag tilstede.

Tomatinindholdet er højest 25mg/kg, når almindelige (de, som kan blive
røde) tomater er gulgrønne. På det stadie er smagen også bedst.
Ved en alm. servering er tilbehøret max 100 gr grøn tomat, som så
højest kan indeholde 2,5 mg tomatin i alt. Altså rimeligt uskadeligt.

Generelt bør man ikke anvende mørkegrønne tomater til spisning. Ved at
udsætte de mørkegrønne tomater for sollys og varme, bliver de
gulgrønne eller måske røde, så tomatinindholdet er så tæt på nul, som
det kan komme.

Her kommer advarslen og de saksede opskrifter.

HVIS du kommenterer dette indlæg, så vær venlig at slette alt det, som
du ikke svarer på.

m.v.h. Emil

------------------------------------
Grønne tomater
Stegte grønne tomater, syltede grønne tomater og kandiserede grønne
tomater er lækre delikatesse for mange mennesker. Men grønne tomater
indeholder også nervegiften, tomatin. Tomatin er beslægtet med
solanin, som findes i store koncentrationer i grønne kartofler.
Solanin kan give hovedpine, kvalme, krassen i halsen, opkast, diaré og
svimmelhed. Får man meget store doser, kan man dø af det. Derfor må
man ikke spise grønne kartofler.

Grønne tomater indeholder mellem 50 og 300 mg tomatin pr. kg, og det
er nok til, at de tyske sundhedsmyndigheder advarer folk imod at spise
grønne tomater. Ifølge dem er 25 mg nok til at give en forgiftning og
400 mg er en dødelig dosis. I Danmark advarer vi ikke imod at spise
grønne tomater.

Læs mere på:
<http://www.infodienst-mlr.bwl.de/ernaehrung/lebensmittel/waren/obst_gem/02_GEMUE/SOLANIN1.HTM>
----------------------------------

Ingredienser

1 kg. små grønne tomater
700 g. rørsukker
2 dl. æble eddike
1 flækket stang vanille
Skal fra en citron og en appelsin
10 nelliker
1 1/2 dl. vand

Tilberedning

Alle ingredienser, på nær tomater, kommes i en gryde og koges op.
Imens prikkes tomaterne med en gaffel.

Tomaterne tilsættes i den kogende lage, og koges ved svag varme i 5
minutter. Herefter stilles gryden til afkøling i køleskabet til dagen
efter.

Dagen efter sættes gryden med tomaterne over igen. Når gryden har
været i kog i 5 minutter, tages tomaterne op af lagen og lægges i
atamon skyllede, tæt sluttende glas.

Resten af lagen koges lidt ind i ca 15 minutter, og hældes over
tomaterne. Glassene lukkes og stilles et køligt sted.

Tomaterne kan bruges som tilbehør til svinekød på smørrebrød, varm
kylling eller hvad man lyster.
---------------------------------------

Ja, jeg har fundet denne opskrift på Tørsleffs hjemmeside-
www.toersleff.dk -
de har også opskrifter med sursyltede og sødsyltede grønne tomater
samt en
grønne tomater og løgpickles.

Syltede grønne tomater

Ingredienser:
Ca. 1 1/2 liter

1 kg grønne tomater
2 grønne- eller gule chili
2 stænger Tørsleffs vanille

Lage:
3 dl hvidvinseddike
3 dl vand
400 g sukker
4 tsk. flydende Tørsleffs Atamon

Tilberedning:
Tomater og chili vaskes og prikkes dybt nogle gange med en gaffel.
Vanillestængerne flækkes. Eddike, vand og sukker koges til en lage.
Chili og de flækkede vanillestænger tilsættes. Tomater koges ved svag
varme i 5-7 min. i et lag ad gangen. Tomater, chili og
vanillestængerne tages op af lagen og lægges i et Atamonskyllet glas.
Lagen koges op og fjernes fra varmen. Atamon tilsættes og hældes varm
over tomaterne. Glasset lukkes straks. Efter 8 dage fjernes chilierne.
Tomaterne skal trække i lagen i ca. 2 uger, før de spises.

Syltede grønne tomater

1 kg små grønne tomater

Forlage:
3 dl kogt, koldt vand, 3 dl eddike

Sukkerlage:
3 dl forlage
750 g sukker
3 hele nelliker
1 stk ingefær
5 cm hel kanel
2 tsk konserveringsvæske

Skyl tomaterne, prik dem tæt og dybt og læg dem i blandingen af vand
og eddike i 6 - 12 timer. Hold dem under lagen med et let pres.
Kasser halvdelen af lagen.

Kog tomaterne sagte i resten af lagen i ca 5 minutter. Drys sukker i
og tilsæt krydderier. Kog tomaterne videre endnu 10-15 minutter
afhængig af størrelsen.

Læg tomaterne i rengjorte glas.

Kog lagen ind ca 15 minutter, til den er jævn. Tilsæt
konserveringsmiddel og hæld lagen over tomaterne. Læg straks låg på.

Bliver lagen tynd efter 1-2 uger, så hæld den fra og kog den ind igen.
Tilsæt 1 tsk konserveringsvæske, og hæld den varm over tomaterne.
---------------------------------------

et kilo grønne tomater
fire deciliter eddike
fire deciliter vand

Lage
en halv deciliter vand
en deciliter eddike
500-600 gram sukker
en vanillestang

Forberedelse

Man skal forberede sig en dag i forvejen.
Nyd synet af tomaterne, inden du begynder.
Kog tomaterne i fire deciliter eddike og fire deciliter vand i ti
minutter.
Lad dem stå i kogevandet til dagen efter.

Lagen

Hæld vandet ud.
Flå skindet af tomaterne og del dem i to til fire stykker, alt efter
størrelsen.
Kog en lage af eddike, vand, sukker og vanillestang.
Skum lagen.
Læg tomaterne i og kog dem i to til tre minutter.
Tag dem op igen og kog lagen ind i ti minutter.

Tomater i krukker og glas

Giv til sidst tomaterne et opkog i saucen.
Tomaterne er nu klar til at blive fyldt i krukker eller glas.

Serveringsforslag
Som tilbehør til kød eller grøntsagsretter.
---------------------------------------

Syltede grønne tomater
Ingredienser

1 kg grønne tomater

Lage 1:
1/2 l vand
1/2 l eddike
1 spsk salt

Sukkerlage:
750 g sukker
1 dl eddike
1 dl vand
1 stang vanille
Atamon

Fremgangsmåde

Lage 1 koges sammen, og tomaterne (lidt af gangen) koges ca 2
minutter. Tomaternekan evt. flåes eller prikkes. Sukkerlagen koges
sammen. Heri koges tomaterne 3 - 4 minutter (efter størrelse, store
tomater måske 10 minutter), står i lagen til næste dag, hvorefter de
atter koges nogle få minutter. Nu tages tomaterne op, lægges i
Atamon-skyllede glas, og lagen koges ind til den er tyktflydende,
tilsættes lidt Atamon før den hældes over tomaterne. Bindes til
straks.

Servering: Serveres til Frikadeller mm.
------------------------------------

Giver knapt 2 liter

1 kg små grønne tomater
1 kg sukker
2,5 dl æblecidereddike
1,5 dl vand
1 kanelstang
1 vanillestang
Skal af en usprøjtet citron

Vanillestangen flækkes, kornene skrabes ud og blandes godt med
sukkeret.
Kom alt undtagen tomater i en gryde, kog op og kog 5 minutter.
Prik tomaterne omhyggeligt (hvis tomaterne er større end en
bordtennisbold, deles de)
Kom tomaterne i den kogende lage, kog op og kog for svag varme i
5 minutter.
Tag det af varmen og læg en skoldet tallerken ned over
tomaterne, så de holdes under væsken.
Stil det køligt til næste dag.
Tag tallerkenen op, kog op og kog 2 minutter.
Tag tomaterne op og læg dem i skoldede glas med lidt Atamon.
Kog lagen ind ved god varme i 10-15 minutter og hæld den over.
Lad det køle af i 5 minutter og luk så til.

Godt til f.eks. pate.
---------------------------------

Syltede grønne tomater

* 500 g grønne tomater (små tomater er bedst egnet)
* 500 g sukker
* 3/4 dl eddike
* ½ stang kanel
* 5 nelliker
* 1 spsk Atamon

Tomatskindet fjernes. Ved at lade tomaterne koge ca. 4 min. i lidt
eddikevand (1 del eddike 1 del vand) er skindet lige til at trække af.
Sukker, eddike, kanelstang og nelliker koges til en lage. Tomaterne
kommes i og koges ca. 3 min. Ilden slukkes. Tomaterne skal stå under
låg til næste dag, hvor de gives et opkog. Tomaterne lægges i rene
Atamonskyllede glas. Saften koges ind, til den er tilpas jævn. Ilden
slukkes, og Atamon røres i. Saften hældes over tomaterne, og glassene
bindes til.
-----------------------------------

Syltede grønne tomater 2

1 kg grønne tomater

Lage 1:
½ l vand
½ l eddike
1 spsk salt

Sukkerlage:
750 g sukker
1 dl eddike
1 dl vand
1 stang vanille
Atamon

Lage 1 koges sammen, og tomaterne (lidt af gangen) koges ca 2
minutter. Tomaterne kan evt. flås eller prikkes. Sukkerlagen koges
[...]

Kilde: Jens Hilligsøe

1 kg. grønne tomater
5 dl. eddike
5 dl. vand
500 g. sukker
1 stk. hel kanel
1 stk. hel ingefær
5-6 hele nelliker
Atamon til konservering.

Skyl, tør og prik tomaterne, vand og eddike bringes i kog.
Tomaterne kommes i, koges 5-7 minutter, tomaterne tages op.
Mål 5 dl. af den lage tomaterne er kogt i og kom sukker og
krydderierne i.
Lagen bringes i kog, tomaterne lægges i, koges igen i 5-7 minutter tag
gryden af varmen og lad tomaterne trække i lagen natten over.
Næste dag bringes tomater og lage langsomt i kog og koges sagte i 5-7
min.
Tag forsigtigt tomaterne op med en hulske og læg dem i rene, skoldede
krukker.
Lad lagen koge yderligere et par minutter tag den af varmen, skum den,
tilsæt konserveringsmiddel, hæld lagen over tomaterne og luk eller
bind til.
-----------------------------------

Syltede grønne tomater:
Grønne tomater
2 dl eddike
1 stængel krondild
100 gram sukker
3 dl vand
1stk. bananskalotteløg

Vand, eddike, sukker og krondild bringes i kog. Skalotteløg snittes i
ringe og blandes med de skyllede tomater. Når lagen koger kommes
tomater og løg i, dette koger i ca.3 minutter og hældes efterfølgende
på atamon skyllede glas og stilles på køl.

Syltede grønne tomater

Ingredienser
1 kg små grønne tomater, kogende vand

Lage
5 dl 6%eddike
4 dl Lys Sirup
2 stænger hel kanel
6 hele kryddernelliker

1. Skyl tomaterne, og fjern blomsten. Prik tomaterne, eller rul dem
over et rivejern.

2. Blancher tomaterne i 5 minutter. Kom dem i nyskoldede glas.

3. Giv alle ingredienser til lagen et opkog. Hæld den varme lage over
tomaterne.

4. Lad det stå i tre døgn. Giv lagen endnu et opkog. Si krydderierne
fra, og hæld lagen over tomaterne. Glasset lukkes og opbevares køligt.
----------------------------------

2 stk. grønne tomater, stikkes med en gaffel og saltes natten over
1 dl. Eddike
½ dl sukker
5 hvide peberkorn
1 laurbærblad

lagen koges op og hældes over tomaterne, skal stå mindst 1 uge
-------------------------------

Umodne, syltede tomater

Art:
Garniture til vildt samt kød- og farsretter
Tid:
30 minutter (ventetid: 20 timer)
Ingredienser:

* 1 kg grønne tomater af ensartet størrelse, helst på størrelse
med valnødder
* 1 kg stødt melis
* 1½ dl eddike
* 12 hele nelliker
* 1 stang vanille
* 2 stykker hel kanel
* Atamon

Forarbejde:
Vask tomater, fjern stilkene.
Skyl sylteglas med Atamon.
Fremgangsmåde:
Sukker og eddike koges sammen til en jævn sirup.
Tomaterne koges heri i 3 - 4 minutter. Skindet vil revne, men sådan
skal det være.
Hæld tomater og sirup over i en skål og lad det stå i et lille døgn.
Hæld tomater og sirup i en gryde og lad det koge op. Fjern tomaterne
(let med en hulske) og læg dem i et passende antal sylteglas.
Tilsæt kanel, vanille og nelliker til siruppen, der koges til den
føles tyk og blank (½ time plejer at række).
Fordel siruppen og krydderierne over tomaterne, der skal dækkes helt.
Efter afkøling lukkes glassene.
Nu bør tomaterne trække i lagen i mindst 2 uger, før de bruges.
Servering:
Serveres i en lille, pæn skål med en lille gaffel og er meget velegnet
til vildt.
Bemærkninger:
Det kan være svært at komme til at købe umodne tomater, man er næsten
nødt til at dyrke dem selv, og håbe på en kort sommer!
------------------------------

Syltede grønne tomater

Smager skønt til stegte kødretter - eller en stegt rødspætte.
1 kg grønne umodne tomater
salt
3/4 l vand
3/4 l eddike
Kogelage:
1/2 l hvidvinseddike
600 g sukker
1 stang vanilje
1 stang kanel
2 tørrede chilier

Skyl tomaterne, og skær stilken væk. Gnid derefter tomaterne med salt,
og lad dem trække et døgn ved stuetemperatur. Tør saltet af tomaterne,
og kog dem ca. 3 min. i vand og eddikeblandingen.
Tag tomaterne op, og skyl dem straks i koldt vand. Bring eddike,sukker
og krydderier i kog, tilsæt tomaterne, og lad dem koge ca. 5 min. Skyl
sylteglasset i Atamon, fyld det med tomaterne og kogelagen, og luk
til.

e.o.f. (End Of File = der er ikke mere at læse)

Fra : Carsten Stage

Dato : 29-08-10 08:06

Emil wrote:

> Syltede grønne tomater

Din opskrift er i praksis den samme jeg bruger - rigtig godt resultat.

Der er også ofte overskud af grønne bønner fra køkkenhaven, og de kan med
godt resultat syltes sødt med samme lage. Fint tilbehør til både varmt og
koldt. Hjemmelavet leverpostej med et par af bønnerne er guf.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Emil

Dato : 30-08-10 01:23

"Carsten Stage" wrote:

>Din opskrift er i praksis den samme jeg bruger - rigtig godt resultat.

De mest krydrede varianter, i små mængder, synes jeg bedst om.
Da jeg i år har rigtigt mange fine gul-grønne frilandstomater, vil jeg
afprøve nogle kraftigere krydringer.

>Der er også ofte overskud af grønne bønner fra køkkenhaven, og de kan med
>godt resultat syltes sødt med samme lage. Fint tilbehør til både varmt og
>koldt. Hjemmelavet leverpostej med et par af bønnerne er guf.

Det havde jeg ikke tænkt på, så tak for idéen. Det skal prøves.

m.v.h. Emil

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-09-10 21:02

Emil wrote:

> Syltede grønne tomater

Mange spændende opskrifter i dit indlæg, det vil jeg gemme

Martin