Andagt: Troen må prøves
Fra : Ole Madsen

Dato : 28-08-10 21:38

Oswald Chambers
Alt for ham

August 29

TROEN MÅ PRØVES
"Har jeg ikke sagt dig, at hvis du tror, skal du se Guds herlighed?" (Joh.
11,40)

Hver gang du vover dig ud i tro, vil du fi nde noget i din sunde fornuft,
der taler lige stik imod din tro. Sund fornuft er ikke tro, og tro er ikke
sund fornuft; de forholder sig til hinanden som det naturlige til det
åndelige.

Kan du stole på Jesus Kristus, når din sunde fornuft ikke kan stole på ham?
Tør du gå ud på Jesu Kristi ord, når kendsgerningerne i dit fornuftbestemte
liv råber: "Det er løgn"? Oppe på bjerget er det nemt at sige: "Ja, jeg
tror, Gud kan gøre det." Men hvad sker der, når du stiger ned i den
dæmonbesatte dal og der møder kendsgerninger, som ler hånligt ad din tro fra
forklarelsens bjerg?

Hver gang mine trosbeslutninger står klart i mine tanker, støder jeg på
noget, der modsiger dem. Sæt nu, at jeg siger, jeg tror, at Gud vil opfylde
alle mine behov, og han så lader mig løbe tør for alt, så jeg ikke kan se
nogen udvej, - så skal det vise sig, om jeg vil stå troens prøve igennem,
eller jeg vil synke tilbage til noget lavere.

Troen må stilles på prøve, fordi den kun kan forvandles til personlig
ejendom gennem kamp. Hvad står din tro overfor netop nu?

Prøven vil enten vise, at din tro er rigtig, eller også vil den dræbe den.
"Salig er den, der ikke forarges på mig." (Matt. 11,6).

Hvad det til syvende og sidst kommer an på, er tillid til Jesus. Tro
urokkeligt på ham, så vil alt, hvad du kommer til at stå overfor, udvikle
din tro. Der er en stadig prøve i troens liv, og den sidste store prøve er
døden. Må Gud gøre os kampberedte! Tro er uudsigelig tillid til Gud, som
aldrig drømmer om, at han ikke vil stå os bi.

Ole Madsen

O Madsen Media: Webdesign, Illustration
http://www.o-madsen.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-08-10 00:27

Den 28.08.2010 22:38, skreiv Ole Madsen:
> Oswald Chambers
> Alt for ham
>
> August 29
>
> TROEN MÅ PRØVES

Jeg minner deg om at videresendelse af slike andakter er brudd på loven
om opphavsrett. Jeg kjenner ikke den danske loven.

Jeg minner deg om en annen som reffererte temmelig fritt, her på
gruppen, det som andre hadde skrevet.

Han ble tiltalt for dansk rett. Ble dømt til et betydeligt erstatningsbeløp.

HM

Fra : Ole Madsen

Dato : 29-08-10 06:23

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> det som andre hadde skrevet.
>
> Han ble tiltalt for dansk rett. Ble dømt til et betydeligt

Kære Harald

jeg har fået lov, så tag det roligt

KH

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 29-08-10 06:52

Den 29.08.2010 07:22, skreiv Ole Madsen:

> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i meddelelsen

> Kære Harald
>
> jeg har fået lov, så tag det roligt

Jeg tar det roligt.