Ekstern harddisk
Fra : Marianne

Dato : 27-08-10 21:39

Hej

Jeg skal have flyttet en masse filer fra en mac til en pc. Det er
billedfiler og pdf-filer.

Forsøgte her til aften med min eksterne hd, men den gik ikke. Jeg er ellers
sikker på, at jeg tidligere har kunnet flytte hd'en frem og tilbage mellem
mac og pc.

Er det noget, jeg bilder mig ind at have kunnet? Erindrer ikke noget om at
have formatteret den eksterne hd, men det er også lang tid siden, jeg
anskaffede mig en ny. Så måske kan jeg bare ikke huske det.

mvh
Marianne

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-08-10 21:44

Marianne <mjanneh@gmail.com> wrote:

> [...]
> have formatteret den eksterne hd, men det er også lang tid siden, jeg
> anskaffede mig en ny. Så måske kan jeg bare ikke huske det.

Formater disken i FAT32 så skulle det gerne virke. (med mindre du har
meget store filer eller filer med mystiske filnavne)

(flere detaljer om dit system, evt. fejl og hvad der sker eller ikke
sker vil også hjælpe)

/thomas

Fra : Marianne

Dato : 28-08-10 05:25

> Formater disken i FAT32 så skulle det gerne virke. (med mindre du har
> meget store filer eller filer med mystiske filnavne)

OK - det prøver jeg. Filerne kan være op til 15 MB, men det er vel ikke så
stort.

> (flere detaljer om dit system, evt. fejl og hvad der sker eller ikke
> sker vil også hjælpe)

Ja .. men der sker ikke en s...! Når jeg klikker på en fil på mac'en og
trækker den over på den ekserne HD i 'Finder', så er reaktionen ..
ingenting.

Når jeg prøver at klikke 'kopier', går over på den eksterne HD, så er
muligheden 'sæt ind' der bare ikke.

Takker

mvh
Marianne

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-08-10 07:10

"Marianne" <mjanneh@gmail.com> writes:

> OK - det prøver jeg. Filerne kan være op til 15 MB, men det er vel ikke så
> stort.

Det har nok virket fra pc til Mac på en NTFS-formatteret disk. Mac'en
kan kun læse, men ikke skrive den slags.

Afhængig af hvor meget du selv har lyst til at nørkle og pille, er det
nemmeste - hvis du skal gøre det en anden gang - at bruge en
NTFS-driver. Paragon har en prøveudgave på
http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/ som du kan teste med.
Skal du bruge det næste gang så koster det $40.

Et andet alternativ hvis begge maskiner er på Internettet og filerne
ikke er så store (samlet under 2Gb) er at bruge DropBox. Så lægger man
det over på den ene maskine, og efter lidt tid er det synkroniseret over
på alle de andre maskiner der deler DropBoxen. Jeg bruger det en del
til at dele småfilm (som er for store til email) med familien.

https://www.dropbox.com/

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-08-10 09:30

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 <nospam0002+20100828@gmail.com> wrote:

> [...]
> på alle de andre maskiner der deler DropBoxen. Jeg bruger det en del
> til at dele småfilm (som er for store til email) med familien.

Denne er gratis:

<http://www.macupdate.com/info.php/id/24481/ntfs-3g>

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 28-08-10 09:31

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Denne er gratis:
>
> <http://www.macupdate.com/info.php/id/24481/ntfs-3g>

Jeg glemte lige at sige: jeg har ikke selv haft afprøvet den.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 28-08-10 10:25

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg glemte lige at sige: jeg har ikke selv haft afprøvet den.

Og så skal man som regel tage ordet "gratis" med et gran salt.

Enten i forhold til ydelse eller kvalitet.

M., der ved, at blot luft er gratis.

Fra : Jon

Dato : 28-08-10 10:00

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 <nospam0002+20100828@gmail.com> wrote:

> https://www.dropbox.com/

Anbefales meget, meget sterkt. Jeg bruker den mellom to Macer og en
iPhone, og kunne godt ha gjort det fra en PC også.

Eneste obs. er: Det må være plass til alle filene på alle påloggede
maskiner (gjelder ikke iPhone/iPod Touch). Når de er synkronisert, betyr
det lik tilgang til alle filer fra alle påloggede maskiner, og fra
iPhone/iPod Touch så lenge man har datatilgang enten via 3G/Edge eller
WiFi (man kan i tillegg merke noen filer som "Favorites" som blir
permanent lastet ned til fonen). I tillegg kan man komme til alle filer
somm ligger i Dropbox-mappen fra en hvilkensomhelst nettleser
hvorsomhelst. Genialt enkelt.

Jeg har lagt den mappen jeg til vanlig lagrer mine skriftlige ting inn i
DropBox-folderen, og så laget et alias til den der jeg ellers forventer
å finne den. Slik er alle mine dokumenter til enhver tid synkronisert
idet jeg lagrer dem der jeg ellers ville gjort - og etter den initielle
synk tar det jo kun sekunder senere. (Jeg bruker den til alle skriftlige
dokumenter, ikke video/bilder, men det kan man selvsagt også -
kapasiteten på 2GB føles bare ikke så stor da.)
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 28-08-10 09:47

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Denne er gratis:
>
> <http://www.macupdate.com/info.php/id/24481/ntfs-3g>

Jeg tænkte Marianne vægtede mængden af muligt bøvl højere end prisen :)

Herudover er der jo en trial så hun kan komme gratis i mål lige NU.

Fra : Marianne

Dato : 28-08-10 11:07

Dropbox it is!

- men fint at forklaringerne omkring filformat. Det er nok det, der er sket.
Eftersom jeg har flere, store eksterne harddiske, (som alle er fyldt i en
eller anden grad) så syntes jeg ikke, jeg behøvede en mere.

Og Dropbox kan hele familien bruge!

mvh
Marianne