Nyt licens sikrings system
Fra : Gigasoft Danmark

Dato : 07-08-01 01:29

Hej igen alle sammen

Er der nogen der vil hjælpe mig med at teste et brugerlicens sikringssystem?

Jeg har lavet et system der gør det umuligt at kunne kopiere en licens
diskette:
Og dermed gøre piratkopiering umuligt.

Og nu mangler jeg nogle skrappe testere.

Systemet er opbygget således at man kan medsende en licens diskette med sit
software og så på denne lave en eller flere licenser.
Når disse licenser så er brugt udløber disketten, og den kan ikke bruges
mere.

Ulempen har altid været ved den slags licenser at disketterne kunne kopieres
før man begyndte at bruge licenserne. Det er det problem jeg har fået løst
nu.
Således at en kopi ikke vil kunne bruges men kun originaldisketten vil kunne
bruges.

Jeg mener selv at systemet er sikkert og ikke kan omgås, men jeg vil gerne
have det testet.

Så jeg vil gerne høre fra nogle der kunne have lyst til at forsøge at bryde
systemet.

Opgaven er ganske simpelt, at forsøge at lave en kopi af licensdisketten der
kan bruges.

Dem der vil teste få et lille program til at lave licens disketter med og et
andet der skal bruge licens disketten.

Man kan altså selv lave sine licens disketter, men laver man kopier af dem
vil kopidisketterne ikke virke.

Bjarne Østergård
www.gigasoft.dk
boe@gigasoft.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-08-01 01:56

On Tue, 7 Aug 2001 02:29:02 +0200, "Gigasoft Danmark"
<boe@gigasoft.dk> wrote:

>Jeg har lavet et system der gør det umuligt at kunne kopiere en licens
>diskette:
>Og dermed gøre piratkopiering umuligt.

Hvor meget er det lige, du vil betale for at få testet et system, der
efter sigende vil indbringe milliarder og atter milliarder af kroner
fra softwareindustrien?

--
- Peter Brodersen

Fra : Kim Nielsen

Dato : 07-08-01 07:04

Gigasoft Danmark wrote:

> Og nu mangler jeg nogle skrappe testere.

Så er jeg ked af at sige at du måske leder det forkert sted. Hvis du
frigiver sourcen er jeg villig til at kigge det igennem efter fatale
fejl og evt. mangler.

Mvh.
Kim

Fra : Gigasoft Danmark

Dato : 08-08-01 20:51

"Kim Nielsen" <knielsen@proventum-solutions.net> wrote in message

> Så er jeg ked af at sige at du måske leder det forkert sted. Hvis du
> frigiver sourcen er jeg villig til at kigge det igennem efter fatale
> fejl og evt. mangler.

Tak men sourcen vil jeg ikke frigive endnu.

Måske senere, jeg har knap nok det hele færdig endnu.

Har lige fået en opgave i huset der nok forsinker det her projekt lidt.

Bjarne Østergård
www.gigasoft.dk
boe@gigasoft.dk

Fra : Troels Thomsen

Dato : 08-08-01 19:04

> Og dermed gøre piratkopiering umuligt.

<cut>

> Dem der vil teste få et lille program til at lave licens disketter med og
et
> andet der skal bruge licens disketten.

- og hvad hvis nogen patcher det dyrebare program så det ikke skal bruge en
diskette ??

tpt

Fra : Gigasoft Danmark

Dato : 08-08-01 20:57

"Troels Thomsen" <tpilt@usa.net> wrote in message

> <cut>

> et
> >

> - og hvad hvis nogen patcher det dyrebare program så det ikke skal bruge
en
> diskette ??

Det problem har jeg løst og brugt de sidste par år, det er så godt at
microsoft nu er begyndt på også at forsøge opfinde et lignende system.

Problemet er at ikke alle har adgang til internet endnu og derfor ikke kan
registrere sit software online, derfor disketteløsningen, men den er meget
svære at gøre kopisikker end løsningen med online registrering.

Bjarne Østergård
www.gigasoft.dk
boe@gigasoft.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 08-08-01 21:10

Den Wed, 8 Aug 2001 21:56:45 +0200 skrev Gigasoft Danmark:

> [...]
>
>Det problem har jeg løst og brugt de sidste par år, det er så godt at
>microsoft nu er begyndt på også at forsøge opfinde et lignende system.

Det var da på tide, så kan de endelig slippe af med den hovsa-løsning de
har fået proppet i windows XP

Mvh
Kent
--
Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-08-01 21:16

On Wed, 8 Aug 2001 21:56:45 +0200, "Gigasoft Danmark"
<boe@gigasoft.dk> wrote:

>Problemet er at ikke alle har adgang til internet endnu og derfor ikke kan
>registrere sit software online, derfor disketteløsningen, men den er meget
>svære at gøre kopisikker end løsningen med online registrering.

.... og du tror ikke at nogen kan "freeze" en installeret udgave ned og
patche den, så den kan flyttes til en anden computer? Eller præpatche
installationen, så den i første omgang tror at den har været online?

--
- Peter Brodersen

Fra : Gigasoft Danmark

Dato : 09-08-01 09:22

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message

> ... og du tror ikke at nogen kan "freeze" en installeret udgave ned og
> patche den, så den kan flyttes til en anden computer? Eller præpatche
> installationen, så den i første omgang tror at den har været online?

Nej

Bjarne Østergård
www.gigasoft.dk
boe@gigasoft.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-08-01 09:32

On Thu, 9 Aug 2001 10:21:31 +0200, "Gigasoft Danmark"
<boe@gigasoft.dk> wrote:

>Nej

Hvorfor skulle de ikke kunne det?

Et program kører ikke nødvendigvis på sine egne præmisser. Fx bliver
programmers valideringsmekanisme patched/knækket, så uanset hvor god,
denne validering er, bliver den helt deaktiveret.

--
- Peter Brodersen

Fra : Alex Holst

Dato : 09-08-01 09:56

Gigasoft Danmark <boe@gigasoft.dk> wrote:

> Nej

Jeg synes du regelmaessigt udviser en fantastisk mangel paa erfaring og
forstaaelse i de omraader du lader til at leve af. Jeg frygter, at de eneste
grunde til du stadigt er i forretning er fordi at 1) de som beslutter om de
skal koebe dine produkter eller ej ikke forstaar hvad de ser paa, og 2) de
som _har_ evnerne til at rive dine produkter fra hinanden enten ikke er
motiveret til at gide, eller de har ikke adgang til det information de skal
bruge.

Alt kode der bliver lagt paa en harddisk eller bliver laest op i hukommelsen
paa min maskine kan manipuleres praecist som jeg har lyst. Giv mig en
teknisk forklaring paa hvorfor dette ikke er muligt i dit system.

Fra : Gigasoft Danmark

Dato : 15-08-01 15:38

"Alex Holst" <a@area51.dk> wrote in message

> [...]
> paa min maskine kan manipuleres praecist som jeg har lyst. Giv mig en
> teknisk forklaring paa hvorfor dette ikke er muligt i dit system.

Ganske simpelt fordi jeg har formateret en del af disketten med mit eget
udviklet DOS (Disk Operativ System), dette system kan kun mit software læse
og forstå ingen anden.

Så du kan end ikke læse disketten op i hukommelsen med windows unix eller
nogen anden kendt system.

Disketten kan derfor ikke kopieres før den er formateret, og formaterer du
den sletter du filerne der ligger på disketten og så har man intet ud af
dette.

Enkelt og effektivt.

Bjarne Østergård
www.gigasoft.dk
boe@gigasoft.dk

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 15-08-01 15:43

"Gigasoft Danmark" <boe@gigasoft.dk> writes:

> Ganske simpelt fordi jeg har formateret en del af disketten med mit eget
> udviklet DOS (Disk Operativ System), dette system kan kun mit software læse
> og forstå ingen anden.

Hvis du kan lave et program der kan læse disketten kan andre også. Om
ikke andet så kan man, udstyret med en debugger/disassembler, pille
din kode fra hinanden.

Fra : Gigasoft Danmark

Dato : 15-08-01 16:11

"Thomas Jespersen" <thomas@daimi.au.dk> wrote in message

> Hvis du kan lave et program der kan læse disketten kan andre også. Om
> ikke andet så kan man, udstyret med en debugger/disassembler, pille
> din kode fra hinanden.

Så skal de da først skaffe sig denne kode og den er låst inde her i
virksomheden.

Det der er på disketten er ikke koden men kun resultatet heraf.
Det eneste man kan gøre er at fremstille et andet stykke software der kan
fortælle om disketten er en licens diskette fra Gigasoft eller ej.

Og det er da fint nok, men disketten kan stadigvæk ikke kopieres, og jeg ved
ikke hvordan det skulle kunne gøres for vi kan ikke selv kopiere en licens
diskette når først vi har lavet den. så ikke en gang vores sourceskode vil
hjælpe nogen til at kunne kopiere vores disketter.

Derimod vil de så kunne lave nye disketter og det er vel lige så galt.

Nå men jeg har sendt nogle disketter til test hos nogle det har villet
forsøge at lave en kopi af disketten så får vi se om det lykkedes for dem.
Gør det det, må jeg jo så tage fat igen.

Bjarne Østergård
www.gigasoft.dk
boe@gigasoft.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-08-01 16:30

On Wed, 15 Aug 2001 17:10:54 +0200, "Gigasoft Danmark"
<boe@gigasoft.dk> wrote:

> [...]
>diskette når først vi har lavet den. så ikke en gang vores sourceskode vil
>hjælpe nogen til at kunne kopiere vores disketter.

1. Det letteste ville være at patche et program til at tro, at det
allerede er registreret. Med andre ord kan diskette-hemmeligheden være
så hamrende god - det vil bare være ligegyldigt, for der kigges aldrig
på disketten. Det samme trick kan typisk bruges ved fx
online-registrationer: Et crack-program kan agere mini-webserver og
pille i hosts-filen, så når programmet forsøger at forbinde til
registreringsserver.domæneforprogram.com, forbinder den bare til
maskinen selv, hvor crack-webserveren accepterer hvadsomhelst.

2. Det, du siger, er at hvis du giver mig eller en anden læser her i
gruppen en alm. diskette, så kan vi ikke lave en eksakt kopi af
disketten eller læse den råt? Igen tror jeg du bliver skuffet. Der
findes glimrende programmer til at lave en imagefil af en diskette, og
det er uanset hvordan disketten er formatteret. Kan drevet læse
disketten, kan den kopieres. I det tilfælde ville man ret let tillige
kunne gemme disketten som en image-fil, og måske ikke engang gide
skrive den ned til endnu en diskette, men i stedet bare finde et
program, der kan mount'e image-filer (der findes fx allerede
tilsvarende programmer alene under Windows til at mount'e .iso-filer
som cd-drev).

--
- Peter Brodersen

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 15-08-01 16:33

"Gigasoft Danmark" <boe@gigasoft.dk> writes:

> Så skal de da først skaffe sig denne kode og den er låst inde her i
> virksomheden.

Ok, jeg fulgte ikke diskussionen godt nok.

> Det der er på disketten er ikke koden men kun resultatet heraf.
> Det eneste man kan gøre er at fremstille et andet stykke software der kan
> fortælle om disketten er en licens diskette fra Gigasoft eller ej.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvor svær det er at kopiere
disketten, men hvis man frakobler den funktion der kontrollerer
disketten i det program der bruger den har man vel gjort den
overflødig.

> Nå men jeg har sendt nogle disketter til test hos nogle det har villet
> forsøge at lave en kopi af disketten så får vi se om det lykkedes for dem.
> Gør det det, må jeg jo så tage fat igen.

Jeg vil gerne forsøge hvis du stadig mangler testere. Er formålet at
kopiere disketten, eller at knække et program der bruger den ?

Hvor melder jeg mig til ? :)

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 15-08-01 16:58

> læse

Sikke noget vrøvl. Det er muligt det kun er dit system der kan forstå
det, men kopiering kræver kun at man kan læse det, og det skulle ikke
være svært at læse disketten sektor for sektor. (F.eks. kunne man bruge
unix-programmet dd.)

> Så skal de da først skaffe sig denne kode og den er låst inde her i
> virksomheden.

Vås igen. Hvis systemet skal kunne bruges til noget, må
installationsprogrammet for det man nu har købt licens til, kunne læse
den del af disketten. Man er altså ikke nødt til at bryde ind hos dig
for at skaffe sig kode der kan læse dine disketter. Men det er som sagt
sandsynligvis ganske ligegyldigt.

> Det der er på disketten er ikke koden men kun resultatet heraf.
> Det eneste man kan gøre er at fremstille et andet stykke software der kan
> fortælle om disketten er en licens diskette fra Gigasoft eller ej.

Og her indrømmer du så at andre stykker software vil kunne læse den
"hemmelige" del af disketten.

> [...]
> diskette når først vi har lavet den. så ikke en gang vores sourceskode vil
> hjælpe nogen til at kunne kopiere vores disketter.

En god grund til at afholde sig fra handle med dig.

> Nå men jeg har sendt nogle disketter til test hos nogle det har villet
> forsøge at lave en kopi af disketten så får vi se om det lykkedes for dem.
> Gør det det, må jeg jo så tage fat igen.

Et godt råd: Lad være med at indgå væddemål om at det ikke lykkes.

..Henrik

--
"Det er fundamentalt noget humanistisk vås, at der er noget,
der hedder blød matematik."

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-08-01 17:12

On 15 Aug 2001 17:58:11 +0200, Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk>
wrote:

>(F.eks. kunne man bruge unix-programmet dd.)

.... og i tilfælde af at Bjarne ikke kender dd, er en acceptabel
forklaring her:

http://groups.google.com/groups?hl=da&safe=off&rnum=5&selm=36C4DD0E.784BC08F%40frontiernet.net

--
- Peter Brodersen

Fra : Gigasoft Danmark

Dato : 15-08-01 17:27

"Henrik Christian Grove" <grove@sslug.dk> wrote in message

> [...]
> det, men kopiering kræver kun at man kan læse det, og det skulle ikke
> være svært at læse disketten sektor for sektor. (F.eks. kunne man bruge
Det er ikke et sektorbaseret system, og det optager ingen plads på disketten
fra de andre systemer.
Altså nul længde og nul værdi.
Derfor er det usynligt.

Det ekstra format tager ikke diskplads fra masterformatet altså vil de
almindelige systemer ikke kunne sanse systemet og det man ikke kan sanse
eksisterer jo ikke

Bjarne Østergård
www.gigasoft.dk
boe@gigasoft.dk

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 15-08-01 17:44

"Gigasoft Danmark" <boe@gigasoft.dk> writes:

> Det er ikke et sektorbaseret system, og det optager ingen plads på disketten
> [...]

Ideen med en nøglediskette er meget gammel. I "gamle dage" sikrede man
programmer ved at lave disketter hvor der bevidst var lagt fejl i
nogle spor. En bitvis kopiering af sådan en diskette kræver speciel og
dyr hardware. Problemet var at "crackerne" blot fjernede
kontrollen af disse spor i programmet.

I dag har man lavet lignende systemer til CDrommer med navne som
CDILLA, Laserlok osv. Fælles for alle er at man ved en simpel
søgning på nettet kan finde "tutorials" der beskriver hvordan man
fjerner dem.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-01 16:19

Gigasoft Danmark skrev:

>Ganske simpelt fordi jeg har formateret en del af disketten med mit eget
>udviklet DOS (Disk Operativ System), dette system kan kun mit software læse
>og forstå ingen anden.

Gider du sende mig en diskette formateret på den måde?

Bertel Lund Hansen
Sundvej 69. st
8700 Horsens

--
Bertel

Fra : Gigasoft Danmark

Dato : 15-08-01 16:32

> Gider du sende mig en diskette formateret på den måde?

Bliver sendt med posten i morgen.

Disketten du får indeholder 5 brugerlicenser til Gigasoft software.
For at teste disketten eller de kopier du laver skal du downloade Gigbasoft
Licens System

Det eneste dette program gør er at acceptere eller forkaste en diskette.

Bruger du orginal disketten vil den blive accepteret 5 gange og en
licensnøgle vil blive indsat i nøglefeltet.

Bruger du en anden diskette end orginalen vil den af systemet blive afvist.

Du kan også bestille en licens nøgle online med systemet, og gør blot dette,
måske kan det hjælpe dig til at lave en piratkopi.
Men jeg tvivler nu.

Opgaven er altså at lave en piratkopi af den orginale licens diskette som
systemet vil acceptere.

Gigasoft licens system programmet kan downloades her.
www.gigasoft.dk/download/Gigalicens.EXE

God fornøjelse.

Bjarne Østergård
www.gigasoft.dk
boe@gigasoft.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-08-01 17:29

Gigasoft Danmark wrote:

> Bliver sendt med posten i morgen.
[snip]

hehe sådan en udfordring vil jeg også gerne tage op

Kan jeg ikke også få en diskette?

MVH
Kim
--
You get along very well with everyone except animals and people.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-08-01 18:45

Den Wed, 15 Aug 2001 17:31:58 +0200 skrev Gigasoft Danmark:

>Gigasoft licens system programmet kan downloades her.
>www.gigasoft.dk/download/Gigalicens.EXE

Det er nok nemmere at kopiere disketten, end det er at få dit licens-
program til at læse den, når man ikke lige kører windows-med-fuld-adgang-
til-al-hardware...

Mvh
Kent
--
F0 0F C7 C8 - Intel Pentium bug

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 15-08-01 19:07

Gigasoft Danmark skrev:

>Ganske simpelt fordi jeg har formateret en del af disketten med mit eget
>udviklet DOS (Disk Operativ System), dette system kan kun mit software læse
>og forstå ingen anden.

Der må kunne skrives programmer der kan læse din diskette. DU skrev et
program der kunne, så må andre også kunne - og så er der piratkopier.

>Så du kan end ikke læse disketten op i hukommelsen med windows unix eller
>nogen anden kendt system.

Hvis du mener at dit program snakker direkte med
diskette-controlleren, så findes der masser af kopiprogrammer der også
gør det.

Men lad mig prøve :)

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Jeg fjerner SIM-låsen fra Nokia-, Ericsson- og Siemens-telefoner.
Vibratorer og ekstra spil installeres desuden i Nokia 3210.

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 15-08-01 19:57

> [...]

> og forstå ingen anden.
> Så du kan end ikke læse disketten op i hukommelsen med windows unix eller

Mon ikke unix' dd kan klare opgaven?

Man skal jo bare læse disketten og skrive den på præcis samme måde, man
behøver ikke forstå dit DOS.

PGP ID: 0x79701FB3 FP: 14CE E6BA 29CC 4ECE D7A3 30D3 FB74 A1CB 7970 1FB3

Fra : Karsten Højgaard

Dato : 15-08-01 23:16

"Gigasoft Danmark" <boe@gigasoft.dk> wrote in

> [...]
> software læse og forstå ingen anden.
>
> Så du kan end ikke læse disketten op i hukommelsen med windows unix

Hvad får dig til at tro at mit system behøver at forstå indholdet af en
floppy for at læse den ind i hukommelsen?

Hvorfor skulle jeg ikke kunne bruge diskcopy eller WinImage, hvis vi bare
snakker Windows-programmer? De er fløjtende ligeglade med hvad der er på
disken.

Vil du stikke hul i mediet med en nål, og så lede efter læsefejl på mediet?

Jeg er af den, måske simple, overbevisning, at kan det læses af min hardware
(som det jo skal kunne for at være anvendeligt til det du ønsker) så kan de
definitivt også læses at et eksisterende, eller fremtidigt, stykke software.

--
Karsten

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 16-08-01 10:35

netsrak@egotrip.dk (Karsten Højgaard) wrote:

> [...]
>snakker Windows-programmer? De er fløjtende ligeglade med hvad der er på

Jeg tror ikke at hverken de eller dd kan klare disketter hvor fx
sektorstørrelsen eller antal sektorer pr. spor varierer fra spor til spor.

Så man kan sagtens lave disketter som ikke kan kopieres med de almindelige
programmer - men der findes utvivlsomt mere specielle programmer som også kan
klare dem.

Tidligere har man set kopibeskyttelse i form af disketter med omhyggeligt
fremstillede CRC-fejl: det kræver noget specielt at læse sådan én.

Så naturligvis kan man ikke gøre det umuligt at læse og kopiere en diskette,
men man kan sagtens gøre det besværligt.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Christian Andersen

Dato : 08-08-01 22:09

Gigasoft Danmark wrote:

>Det problem har jeg løst og brugt de sidste par år, det er så godt at
>microsoft nu er begyndt på også at forsøge opfinde et lignende system.

Selvfølgelig er de det.

--
Nescafe - because your pets deserve the best!

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-08-01 14:17

> [...]

> Jeg har lavet et system der gør det umuligt at kunne kopiere en licens

Kan du forklare, teknisk, hvordan det er gjort?
Jeg er sikker på at alt du kan skrive til en disk også kan læses igen og
kopieres. At skrive direkte til disk-controlleren hjælper ikke, det
har mit disk-kopierings program gjort siden... ... for lang tid siden.
At skrive uden for det normalt anvendte antal cyllindere er heller ikke
nok, selvom man nok skal lave et program specielt til at kopiere det
(alle drev kan vist læse op til spor 81, så man kunne lægge noget
der og stadig lade boot-sektoren sige at det er en 80-spors disk...
men det er security through obscurity :))

> [...]
> nu.
> Således at en kopi ikke vil kunne bruges men kun originaldisketten vil kunne

Det er i bund og grund umuligt med mindre du bruger special-producerede
disketter med pre-konstruerede skrive/læse-fejl (bits der skifter fra gang
til gang)...

> Dem der vil teste få et lille program til at lave licens disketter med og et
> andet der skal bruge licens disketten.

hvilket ikke er tilfældet. Hvis et program kan generere en
licensdiskette, så kan den også kopieres af et andet program.

> Man kan altså selv lave sine licens disketter, men laver man kopier af dem
> vil kopidisketterne ikke virke.

Det afhænger kun af hvor dårligt kopi-programmet er.
/L
--
Lasse Reichstein Nielsen - lrn@daimi.au.dk
This message may be reproduced freely for non commercial purposes.

Fra : RaYmAn

Dato : 09-08-01 18:41

> [...]
> andet der skal bruge licens disketten.
>
> Man kan altså selv lave sine licens disketter, men laver man kopier af dem
Tjaa..nu har jeg efterhånden læst lidt i denne gruppe så hvorfor ikke..
Bare send det til rayman@skumler.net så skal jeg teste det jeg kan...
Men jeg mener nu stadig at alle andre der har skrevet indlæg har ret..
Enhver programlås kan brydes..
Sådan er det bare...Både ved modification af programmet i assemblycode eller
vha. Softice og så simpelthent få programmet til at fortælle den rigtige
kode. Eller tro at en diskette er original..
Det kræver blot en god nok cracker...

Mvh Jens Andersen

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 15-08-01 19:05

Interesseant...

- Hvorfor kan disketten ikke kopieres?

- Hvorfor kan man ikke tage en kopi (evt. en ghost) af maskinen hvor
man har installeret programmet og ligge på en anden PC?

- Hvorfor kan man ikke patche programmet så det ikke behøver
disketten? Der findes jo patches til hardware-dongles.

Og hvis det virkelig skulle virke:

- Hvad hvis jeg vil geninstallere mit program?

ALT hvad der ligger på en diskette/harddisk kan kopieres.

Men jeg er da selvfølgelig nysgerrig, jeg vil gerne prøve.

Lasse Hedegaard
Stubager 3
2670 Greve

venligst,