Oxalsyre
Fra : troglodyt

Dato : 27-08-10 03:12

Jeg mindes fra min fjerne barndom, at min moder , når hun lavede
f.eks. rabarbergrød, anvendte et jævningpulver der - iflg. moder -
skulle neutralisere den stærkt skadelige oxalsyre som rabarberne
angiveligt indeholdt.

Er der nogen der ved hvad oxalsyre er, og er den nu så skadelig? Og
hvad er det den skader?

Jeg har selv for et par dage siden lavet en lagkage med et indslag at
en rabarberkompot aldes uden at tage hensyn til denne skadelige syre,
og jeg lever da endnu. Jeg har ikke engang haft det mindste ubehag. Nå
jo, måske lidt hoste, men det skydes nok de 30 Kings.

troglodyt

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-08-10 04:59

> Er der nogen der ved hvad oxalsyre er, og er den nu så skadelig? Og
> hvad er det den skader?

Jeg kan i hvert fald huske den ru fornemmelse man fik, nr man lod tungen
glide en tur hen over tænderne efter en portion rabarbergrød lavet uden den
neutraliserende jævningsblanding.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-10 07:09

"troglodyt" <troglodyt@peux.dk> skrev i en meddelelse om oxalsyre.

Det er ikke dedt største problem for voksne, der kun af og til spiser
rabarber - eller spinat fx.

Der har formentlig været lidt kridt i det jævningspulver, din mor anvendte.

Oxalsyren kan ætse tandemaljen - og at syren er der, kan man jo forvisse sig
om, når man ser sine pæne blanke gryder efter tilberedelsen.
Der er vel også en risiko for at kroppen forsyres, hvis man er ganske lille.

Men i dagens Danmark hører eftermad jo til livets overraskelser, og de
mængder vi som almindelige mennesker kommer til at indtage, gør næppe fra
eller til.

Jeg ville dog nok anbefale børnebørnene at de skyller munden efter at have
gnasket på en rå rabarb.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 27-08-10 08:54

troglodyt <troglodyt@peux.dk> writes:

> Er der nogen der ved hvad oxalsyre er, og er den nu så skadelig? Og
> hvad er det den skader?

Oxalsyre kan give nyreskader.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 27-08-10 15:32

troglodyt skrev:
> [...]
> og jeg lever da endnu. Jeg har ikke engang haft det mindste ubehag. Nå
> jo, måske lidt hoste, men det skydes nok de 30 Kings.

Rabarberne er ikke farlige, men oxalsyren kan i store mængder
afstedkomme bivirkninger.

Oxalsyren binder calcium og magnesiumioner i tarmen og i kroppen. Spiser
man derfor meget oxalsyre (spinat, rabarber, purløg, persille, amaranth
.... ) vil det bindes til calciumsalte i kosten og føre til at
kalkoptaget nedsættes. Det er ikke hensigtmæssigt gennem længere tid, da
man i så fald kommer i negativ calciumbalance, med risiko for afkalkede
knogler og forstyrrelse i koagulationsevne og krampetærskel.

Oxalsyren er ikke giftig for nyren, som en har skrevet. Men det kan give
anledning til dannelse af calcium-oxalsten (nyresten) og der er mistanke
om at også podagra og vulvodyni kan forværres.

I industrien anvendes oxalsyrer i store koncentrationer som blegemidler.
I en rabarberstængel er der kun omkring 0.50% koncentration og det er
derfor ikke så slemt endda.

Hilsen Jesper

Fra : Grethe Hoff

Dato : 27-08-10 17:11

"Jesper Mehlsen" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en rabarberstængel er der kun omkring 0.50% koncentration og det er derfor

Så en porsjon stuet spinat til laksen en gang i uken, er ikke
farligt!!...Tror jeg ;)
Alt med måte, som med alt annet. ;)
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 27-08-10 18:39

Jesper Mehlsen <nospam@nospam.dk> writes:

> Oxalsyren er ikke giftig for nyren, som en har skrevet. Men det kan
> give anledning til dannelse af calcium-oxalsten (nyresten) og der er
> mistanke om at også podagra og vulvodyni kan forværres.

Det ved jeg nu snart ikke. Her er et lille udpluk fra et material
safety data sheet:

Toxic! May cause burns, nausea, severe gastroenteritis and
vomiting, shock and convulsions. May cause renal damage, as
evidenced by bloody urine. Estimate fatal dose is 5 to 15 grams.

<http://www.jtbaker.com/msds/englishhtml/o6044.htm>

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 28-08-10 19:26

Jesper Mehlsen <nospam@nospam.dk> writes:

> Du kigger på produktinformation for et industriprodukt (. Det er
> ikke i de doser du vil finde oxalsyren i fødevarer. Dit produktblad
> tager udgangspunkt i en 99% opløsning af oxalsyre og heraf skal du
> spise 5-15 g før det er toksisk.

Det er den akut dødelige dosis. Nyreskaderne optræder ved betydeligt
lavere doser.

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 29-08-10 07:03

Jesper Mehlsen <nospam@nospam.dk> writes:

> SÃ¥ bruger man Non-oxal fra Brugsen ... done deal

Ja. Det er det der er hele pointen. Man bør iøvrigt også bruge
nonoxal til spinat.