Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fisheye zoom
Fra : Hans Kruse

Dato : 26-08-10 12:06

Interessant ny zoom annonceret og som også vil fungere på full frame
http://www.dpreview.com/news/1008/10082616canon8mm15mm.asp

En masse andre annoncering, bla. nye 300 f/2.8L IS II, 400 f/2.8L IS II
og kommende 500mm f/4L IS II og 600mm f/4L IS II. Sikkert godt nyt for
dem der har ventet på lavere brugpriser på de lange optikker. De nye er
med store vægtreduktioner (1,5kg på 400 f/2.8), nyeste generation IS,
hurtigere AF og totalt redesignet optik. Så mangler vi bare en ny 24-70
f/2.8 og en 1Ds mkIV.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 26-08-10 13:07

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> med store vægtreduktioner (1,5kg på 400 f/2.8), nyeste generation IS,
> hurtigere AF og totalt redesignet optik. Så mangler vi bare en ny 24-70

og en 70-300 f/4-5,6 L ....

/thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-08-10 12:21

On 2010-08-26 14:06:52 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> og en 70-300 f/4-5,6 L ....

Ja, den er der givet en del der har ventet på og værd at nævne. Hvis
den har en kvalitet på højde med de sidste to 70-200 fra Canon, så er
den værd at overveje til rejsebrug.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-08-10 13:19

> [...]
> store vægtreduktioner (1,5kg på 400 f/2.8), nyeste generation IS,
> hurtigere AF og totalt redesignet optik.

Ja - det lyder interessant.
Jeg håber at priserne (kr. 69.399 for 300/2.8 og kr. 110.229 for 400/2.8),
som er nævnt på Pressefotografernes hjemmeside, blot er vejledende og som
sådan ikke har noget med virkeligheden at gøre. Eller er det en _væsentligt_
forøgelse - mere end hvad vi så med 70-200/2.8L IS mk II som også steg en
god del.

Det er imponerende hvis de nye optisk er nævneværdigt bedre end de gamle -
for de er gode.
Der kan naturligvis være detaljer som at den bedre coating giver mindre
strølys, og nyere IS er givetvis en fordel.

> Så mangler vi bare en ny 24-70 f/2.8 og en 1Ds mkIV.

Og vi mangler 35/1.4L mkII, 100-400 mkII og 14-24/2.8 samt et hurtigt
full-frame prof. kamera.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 26-08-10 14:57

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Det er imponerende hvis de nye optisk er nævneværdigt bedre end de gamle -
> for de er gode.

Ifølge MTF kurverne
http://www.usa.canon.com/cusa/consumer/products/cameras/ef_lens_lineup/ef_300mm_f_2_8l_is_usm
http://www.usa.canon.com/cusa/consumer/products/cameras/ef_lens_lineup/ef_300mm_f_2_8l_is_ii_usm
og
http://www.usa.canon.com/cusa/consumer/products/cameras/ef_lens_lineup/ef_400mm_f_2_8l_is_usm
http://www.usa.canon.com/cusa/consumer/products/cameras/ef_lens_lineup/ef_400mm_f_2_8_is_ii_usm
er opløsningsevnen i kanterne forbedret noget på 300/2.8 og 400/2.8 og i
centrum (formodentlig) ved åben blænde på 400/2.8

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-08-10 15:30

On 2010-08-26 14:18:42 +0200, "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> said:

> [...]
> forøgelse - mere end hvad vi så med 70-200/2.8L IS mk II som også steg en

Man kan bestille how Warehouseexpress of der er priserne godt og vel
det dobbelte af prisen for 300mm og 400mm f/2.8'ere. Selv en extender
er blevet meget dyr. Så der er nok ikke lagt gift ud for brugtpriserne
lige med det samme :)

> [...]
> Der kan naturligvis være detaljer som at den bedre coating giver mindre
> strølys, og nyere IS er givetvis en fordel.

Du kan finde nye MTF kurver her
http://www.usa.canon.com/cusa/consumer/products/cameras/ef_lens_lineup
og de indikerer i mine øjne at de nye versioner også bliver væsentlig
bedre optisk og det ser lovende ud med extendere også.

> Og vi mangler 35/1.4L mkII, 100-400 mkII og 14-24/2.8 samt et hurtigt
> full-frame prof. kamera.

Enig mht. de to første, men om det skal være en 14-24 er så en anden
sag. Men en afløser for 16-35 f/2.8 kommer jo nok på et tidspunkt og
det er jo så spændende at se, hvilke kompromier der skal til denne
gang. Nikon 14-24 har jo fået blændende anmeldelser, men den er ikke
fejlfri heller. Bla. lider den af fokusskift (f.eks. at et billede
taget på f.eks. f/5.6 ikke er så skarpt som f/2.8, dvs. hvis man skal
opnå den fulde opløsning skal man bruge live view og blænde ned til
f/5.6 og stille skarpt manuelt, alternativt blænde mere ned (eller op!)
for at kompensere). Canon 16-35 har et bølgeformet skarphedsplan, som
gør at man skal blænde mere ned for skarphed end DOF tabeller
indikerer. Med 1D mkIV har Canon klart givet udtryk for at de ikke
kommer med en full frame til sport, så den tror jeg ikke på.

At hele objektivprogrammet stort er blevet og bliver skiftet ud med
mkII version er ikke kun godt for de nuværende kamerahuse, men for
fremtidige er endnu bedre glas nødvendigt. Det ser bla. 7D ejere ganske
klart. da kun det absolut bedste glas lever op til opløsningen.

Det bliver så spændende at se hvad Nikon har oppe i ærmet denne gang :)
Måske den længe ventede D700 afløser og 5D mkII konkurrent D700x eller
hvad den kommer til at hedde (med sensoren fra D3X).