/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
17:12-23:56...Argh.:-(!
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 27-08-10 00:29


Jeg havde akut pladsmangel, så jeg gik ned og købte mig en 1,5tb WD
MyBook Essential til 799kr. - god disk til fornuftig pris, - MEN
desværre kun med USB, - tilsv. med både FW+USB kostede 1195kr....

Satte overførslen igang kl. 17:12 - i alt 694gb lyd- og videofiler -
totalt ca. 64,500 filer. Overførsel må siges at være sket i snegletempo,
siden det først blev afsluttet kl. 23:56 - varighed 6 timer 44 minutter,
så jeg kunne komme i gang med at arbejde igen på en nu helt
nyformatteret 500gb via FW800....

Den disk vil ihvertfald ikke blive brugt til andet end arkivdisk...!

mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 
 
(Thorbjørn Ravn (27-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 27-08-10 07:44

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Satte overførslen igang kl. 17:12 - i alt 694gb lyd- og videofiler -
> totalt ca. 64,500 filer. Overførsel må siges at være sket i
> snegletempo, siden det først blev afsluttet kl. 23:56 - varighed 6
> timer 44 minutter, så jeg kunne komme i gang med at arbejde igen på en
> nu helt nyformatteret 500gb via FW800....
>
> Den disk vil ihvertfald ikke blive brugt til andet end arkivdisk...!

USB kan realistisk set overføre max 30 Mb/s. Det passer meget godt med
dine tider.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørens~ (27-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørens~


Dato : 27-08-10 12:23


Thorbjørn Ravn Andersen, 20100826 wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>> Satte overførslen igang kl. 17:12 - i alt 694gb lyd- og videofiler -
>> totalt ca. 64,500 filer. Overførsel må siges at være sket i
>> snegletempo, siden det først blev afsluttet kl. 23:56 - varighed 6
>> timer 44 minutter, så jeg kunne komme i gang med at arbejde igen på en
>> nu helt nyformatteret 500gb via FW800....
>>
>> Den disk vil ihvertfald ikke blive brugt til andet end arkivdisk...!
>
> USB kan realistisk set overføre max 30 Mb/s. Det passer meget godt med
> dine tider.

Det véd jeg... Men det er bare til at blive frustreret over, det skal
tage /så/ lang tid - bare, fordi man vil 'spare' lidt penge... - Jeg har
for såvidt overskud nok til, jeg godt kunne have købt en disk med
Firewire, men jeg mangler også nogle vægskabe, - så jeg vurderede, at
USB nok ville være til at leve med...

- Bortset fra det, så er det en ganske udmærket disk. - Jeg har 'kun' en
anke mod den, - den er så lydløs, at det kan være svær at afgøre, om den
er aktiv eller ikke.

mvh. Erik Rcihard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Morten Lind (27-08-2010)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 27-08-10 15:11

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> så jeg vurderede, at
> USB nok ville være til at leve med...
>
> - Bortset fra det, så er det en ganske udmærket disk.

> mvh. Erik Rcihard

Ih, du milde, hvor du rykker

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thomas von Hassel (27-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 27-08-10 08:06

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Jeg havde akut pladsmangel, så jeg gik ned og købte mig en 1,5tb WD
> MyBook Essential til 799kr. - god disk til fornuftig pris, - MEN
> desværre kun med USB, - tilsv. med både FW+USB kostede 1195kr....
>
> Satte overførslen igang kl. 17:12 - i alt 694gb lyd- og videofiler -
> totalt ca. 64,500 filer. Overførsel må siges at være sket i snegletempo,
> siden det først blev afsluttet kl. 23:56 - varighed 6 timer 44 minutter,
> så jeg kunne komme i gang med at arbejde igen på en nu helt
> nyformatteret 500gb via FW800....
>
> Den disk vil ihvertfald ikke blive brugt til andet end arkivdisk...!


Hvorfor undrer du dig ? .. det er ca. den hastighed jeg ville forvente
med en alm. USB disk ?

/thomas

Erik Richard Sørense~ (27-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 27-08-10 13:03


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Jeg havde akut pladsmangel, så jeg gik ned og købte mig en 1,5tb WD
>> MyBook Essential til 799kr. - god disk til fornuftig pris, - MEN
>> desværre kun med USB, - tilsv. med både FW+USB kostede 1195kr....
>>
>> Satte overførslen igang kl. 17:12 - i alt 694gb lyd- og videofiler -
>> totalt ca. 64,500 filer. Overførsel må siges at være sket i snegletempo,
>> siden det først blev afsluttet kl. 23:56 - varighed 6 timer 44 minutter,
>> så jeg kunne komme i gang med at arbejde igen på en nu helt
>> nyformatteret 500gb via FW800....
>>
>> Den disk vil ihvertfald ikke blive brugt til andet end arkivdisk...!
>
> Hvorfor undrer du dig ? .. det er ca. den hastighed jeg ville forvente
> med en alm. USB disk ?

Også med en USB 2.0HS disk med 32mb cache? - Som Thorbjørn siger, ligger
det lige omk. de 30mb/sek.. De andre USB 2.0HS diske, jeg har prøvet
(for andre) har ligget lige omk. 40-45mb/sek. på diske med tilsv. cache...

Jeg blev især positivt overrasket over en HP såkaldt 'Dockdisk' - en
lille 2,5" sag, der er beregnet til at skyde ind i en dock, der er i
toppen på nogle af de nye HP Mediacenter modeller. Den kan fås i 160gb,
250gb, 500gb og 1tb. Min kammerat ville gerne, jeg prøvede, om den var
lige så hurtig på min MacPro, som han havde oplevet på hans nyindkøbte
QuadCore HP. - Han er normalt også Firewire-bruger. - Jeg brugte faktisk
nogle af de samme lydfiler, som jeg har overført til WD disken - en
mappe på ca. 6,9gb, der blev overført med ca. 45-48mb/sek. - Og det
endda på en disk (Samsung Spinpoint) med kun 16mb cache.

Så ja, jeg havde egentlig forventet mig /lidt/ mere - op mod 40-45mb/sek....

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

René (27-08-2010)
Kommentar
Fra : René


Dato : 27-08-10 08:14

"Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> skrev i en meddelelse
news:4c76f8ca$0$50449$14726298@news.sunsite.dk...

Jeg havde akut pladsmangel, så jeg gik ned og købte mig en 1,5tb WD
MyBook Essential til 799kr. - god disk til fornuftig pris, - MEN
desværre kun med USB, - tilsv. med både FW+USB kostede 1195kr....

Satte overførslen igang kl. 17:12 - i alt 694gb lyd- og videofiler -
totalt ca. 64,500 filer. Overførsel må siges at være sket i snegletempo,
siden det først blev afsluttet kl. 23:56 - varighed 6 timer 44 minutter,
så jeg kunne komme i gang med at arbejde igen på en nu helt
nyformatteret 500gb via FW800....

Den disk vil ihvertfald ikke blive brugt til andet end arkivdisk...!

mvh. Erik Richard
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Har du overvejet dig en NAS ala synology ds411+ eller ds1010+ (som jeg selv
har) der både læser og skriver du via gigalan med omkring 80mb/sek er
switche netværk osv optimal kan højere hastigheder sikkert nåes.

Jeg behøves ikke at sige at konstellationenn med Synology´s NAS med apple
computere fungerer ganske formidabelt både på lokalnetværk og via internet
via afp.

Også åbner der sig jo en masse andre muligheder med iscsi
photostation/filestation/webdav dlna foruden at dataen er bedre beskyttet i
et raidsetup i tilfælde af disksvigt.. og strømmæssigt er de også ret gode.

http://www.synology.com/dan/products/DS1010+/index.php

Og prøv evt deres testdrive her bruger: admin og kodeord synology

testdrive system: http://demo.synology.com:5000
Testdrive photostation: http://demo.synology.com/photo
Testdrive Filestation: http://demo.synology.com:7000

Og især photostation samt filestation har fine mobileadgang via enhver
smartphone og dennes browser.. bare indtast ovenstående adresse i den.. og
den finder selv den mobile adgang.

Den er godtnok dyrere men til de datamængder gider man da ikke vente så
længe.. det skal bare funge..

Hilsen
René



Erik Richard Sørense~ (27-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 27-08-10 13:26


René wrote:
> "Erik Richard Sørensen" <tulle@tulle.dk> skrev:
>> Jeg havde akut pladsmangel, så jeg gik ned og købte mig en 1,5tb WD
>> MyBook Essential til 799kr. - god disk til fornuftig pris, - MEN
>> desværre kun med USB, - tilsv. med både FW+USB kostede 1195kr....
>>
>> Satte overførslen igang kl. 17:12 - i alt 694gb lyd- og videofiler -
>> totalt ca. 64,500 filer. Overførsel må siges at være sket i snegletempo,
>> siden det først blev afsluttet kl. 23:56 - varighed 6 timer 44 minutter,
>> så jeg kunne komme i gang med at arbejde igen på en nu helt
>> nyformatteret 500gb via FW800....
>>
>> Den disk vil ihvertfald ikke blive brugt til andet end arkivdisk...!
>
> Har du overvejet dig en NAS ala synology ds411+ eller ds1010+ (som
> jeg selv har) der både læser og skriver du via gigalan med omkring
> 80mb/sek er switche netværk osv optimal kan højere hastigheder
> sikkert nåes.
>
> Jeg behøves ikke at sige at konstellationenn med Synology´s NAS med
> apple computere fungerer ganske formidabelt både på lokalnetværk og
> via internet via afp.
>
> Også åbner der sig jo en masse andre muligheder med iscsi
> photostation/filestation/webdav dlna foruden at dataen er bedre
> beskyttet i et raidsetup i tilfælde af disksvigt.. og strømmæssigt
> er de også ret gode.
>
> http://www.synology.com/dan/products/DS1010+/index.php
>
> Og prøv evt deres testdrive her bruger: admin og kodeord synology
>
> testdrive system: http://demo.synology.com:5000
> Testdrive photostation: http://demo.synology.com/photo
> Testdrive Filestation: http://demo.synology.com:7000
>
> Og især photostation samt filestation har fine mobileadgang via
> enhver smartphone og dennes browser.. bare indtast ovenstående
> adresse i den.. og den finder selv den mobile adgang.
>
> Den er godtnok dyrere men til de datamængder gider man da ikke
> vente så længe.. det skal bare funge..

Ja, jeg har også overvejet NAS, men det vil blive alt for dyrt at bygge
et helt nyt system op, når jeg i forvejen kører med Firewire diske -
koblet op via en FW hub. Og som skrevet var det et akut her og nu
problem, som skulle løses, da jeg ikke længere kunne bruge min FW800
musikdisk til både optagelse, redigering og musikbibliotek. Så da jeg
alligevel kom forbi ComputerCity, gik jeg ind og spurgte, hvad de havde
i 1-1,5tb diske lige nu. - Og en WD Caviar SE 1,5tb/32mb cache inkl. USB
kabinet til 799kr. er faktisk rimelig billigt (ca. samme pris, som andre
tager for disken alene), og som svaret andetsteds, var jeg klar over, at
USB er langsommere end FW, men at det er /så/ langsom med /så/ hurtig en
disk, kom alligevel bag på mig...

Hvis det nu ikke lige var sådan, at garantien ville ryge, kunne jeg godt
finde på at brække kabinettet op, tage disken ud og montere den direkte
internt i MacPro'en istedet for min ene 250gb disk.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (27-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 27-08-10 13:31

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> WD Caviar SE 1,5tb/32mb cache inkl. USB
> kabinet til 799kr.

er du sikker på det er netop den disk WD har sat i kassen ? det er
nemlig ikke specificeret nogen steder ...

/thomas

Erik Richard Sørense~ (27-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 27-08-10 13:54


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> WD Caviar SE 1,5tb/32mb cache inkl. USB
>> kabinet til 799kr.
>
> er du sikker på det er netop den disk WD har sat i kassen ? det er
> nemlig ikke specificeret nogen steder ...

Det er korrekt. Så sikker kan jeg ikke være, men jeg har det primært fra
en anden, hvor kabinettet gik i udu, så han pillede disken ud og satte
det i et andet kabinet, (han gad ikke vente på ombytning og deraf flg.
datatab), og det var en Caviar SE/32mb cache series disk. Og dels har
jeg selv en anden 200gb Caviar SE/32mb cache disk og en ciffer-blok i
serienummeret er de samme, så sandsynligheden er rimelig stor. - Der er
to typer i Caviar series - Green og Blue, og hvilken af dem, det er, véd
jeg ikke, - det står mig bekendt kun på selve disken. Men ud fra, hvad
Systemprofil siger om strømforbrug (2mA i standby) kunne det tyde på en
Green Series...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

(Thorbjørn Ravn (27-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 27-08-10 13:38

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

>>> Den disk vil ihvertfald ikke blive brugt til andet end arkivdisk...!
>>
>> USB kan realistisk set overføre max 30 Mb/s. Det passer meget godt med
>> dine tider.
>
> Det véd jeg... Men det er bare til at blive frustreret over, det skal
> tage /så/ lang tid - bare, fordi man vil 'spare' lidt penge... - Jeg

Det absolut billigste og hurtigste er at købe interne SATA-diske til din MacPro.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørens~ (27-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørens~


Dato : 27-08-10 14:08


Thorbjørn Ravn Andersen, 20100826 wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>>>> Den disk vil ihvertfald ikke blive brugt til andet end arkivdisk...!
>>> USB kan realistisk set overføre max 30 Mb/s. Det passer meget godt med
>>> dine tider.
>> Det véd jeg... Men det er bare til at blive frustreret over, det skal
>> tage /så/ lang tid - bare, fordi man vil 'spare' lidt penge... - Jeg
>
> Det absolut billigste og hurtigste er at købe interne SATA-diske til
> din MacPro.

Nej og jo. - De 4 skuffer er optaget af 4 diske, - og købe
monteringsrammer til de sidste 2 SATA pladser vil blive dyrere, - og det
løste jo heller ikke mit akut-problem...

Der var godt nok en 6 mdr. gl. tilsv. 1,5tb WD med både UsB, eSATA og
FW800 på QXL, men jeg kom lige en halv time for sent til at byde op. -
Den gik for 650kr.. - Sælger skrev, det var 'et fejlkøb'. - Den ville
jeg da klart hellere have haft...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

(Thorbjørn Ravn (27-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 27-08-10 14:17

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

>> Det absolut billigste og hurtigste er at købe interne SATA-diske til
>> din MacPro.
>
> Nej og jo. - De 4 skuffer er optaget af 4 diske, - og købe
> monteringsrammer til de sidste 2 SATA pladser vil blive dyrere, - og
> det løste jo heller ikke mit akut-problem...

Så smid de gamle diske ud og køb nogen nye og større.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørens~ (27-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørens~


Dato : 27-08-10 16:21


Thorbjørn Ravn Andersen, 20100826 wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>>> Det absolut billigste og hurtigste er at købe interne SATA-diske til
>>> din MacPro.
>> Nej og jo. - De 4 skuffer er optaget af 4 diske, - og købe
>> monteringsrammer til de sidste 2 SATA pladser vil blive dyrere, - og
>> det løste jo heller ikke mit akut-problem...
>
> Så smid de gamle diske ud og køb nogen nye og større.

Og så til at ominstallere _alt_ fuldstændig fra grunden? - lige fra OS X
10.4.11, 10.5.8 + 10.5.x developer og - det værste - hele mit Windows
setup....? - Hvad har du fået til eftermiddagskaffen.:.-)?

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (27-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 27-08-10 16:33

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100826 wrote:
> > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
> >>> Det absolut billigste og hurtigste er at købe interne SATA-diske til
> >>> din MacPro.
> >> Nej og jo. - De 4 skuffer er optaget af 4 diske, - og købe
> >> monteringsrammer til de sidste 2 SATA pladser vil blive dyrere, - og
> >> det løste jo heller ikke mit akut-problem...
> >
> > Så smid de gamle diske ud og køb nogen nye og større.
>
> Og så til at ominstallere _alt_ fuldstændig fra grunden? - lige fra OS X
> 10.4.11, 10.5.8 + 10.5.x developer og - det værste - hele mit Windows
> setup....? - Hvad har du fået til eftermiddagskaffen.:.-)?

jeg har hørt at man kan klone fra den ene disk til den anden ...

/thomas

Erik Richard Sørense~ (27-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 27-08-10 17:35


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100826 wrote:
>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>>>>> Det absolut billigste og hurtigste er at købe interne SATA-diske til
>>>>> din MacPro.
>>>> Nej og jo. - De 4 skuffer er optaget af 4 diske, - og købe
>>>> monteringsrammer til de sidste 2 SATA pladser vil blive dyrere, - og
>>>> det løste jo heller ikke mit akut-problem...
>>> Så smid de gamle diske ud og køb nogen nye og større.
>> Og så til at ominstallere _alt_ fuldstændig fra grunden? - lige fra OS X
>> 10.4.11, 10.5.8 + 10.5.x developer og - det værste - hele mit Windows
>> setup....? - Hvad har du fået til eftermiddagskaffen.:.-)?
>
> jeg har hørt at man kan klone fra den ene disk til den anden ...

Tænk, det har jeg også. - Men det virker ikke godt i praksis. - Jeg
/har/ prøvet det ved flere forskellige lejligheder både med RSyncX 2.x,
CCC og senest med Backuplist+... - Det sidste forsøg var ved at klone
min 10.5.8 Developer over på en tom diskpartition, der er klargjort til
SnowLeopard - no luck... - Så jeg har stadig en snekat liggende, som
ikke vil installeres... Apple Support siger, der er noget galt med
mediet og at de skal bytte DVD'en dér, hvor den er købt, men det vil de
ikke... Men det er jo en helt anden sag...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (27-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 27-08-10 18:28

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100826 wrote:
> >>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
> >>>>> Det absolut billigste og hurtigste er at købe interne SATA-diske til
> >>>>> din MacPro.
> >>>> Nej og jo. - De 4 skuffer er optaget af 4 diske, - og købe
> >>>> monteringsrammer til de sidste 2 SATA pladser vil blive dyrere, - og
> >>>> det løste jo heller ikke mit akut-problem...
> >>> Så smid de gamle diske ud og køb nogen nye og større.
> >> Og så til at ominstallere _alt_ fuldstændig fra grunden? - lige fra OS X
> >> 10.4.11, 10.5.8 + 10.5.x developer og - det værste - hele mit Windows
> >> setup....? - Hvad har du fået til eftermiddagskaffen.:.-)?
> >
> > jeg har hørt at man kan klone fra den ene disk til den anden ...
>
> Tænk, det har jeg også. - Men det virker ikke godt i praksis. - Jeg
> /har/ prøvet det ved flere forskellige lejligheder både med RSyncX 2.x,
> CCC og senest med Backuplist+... - Det sidste forsøg var ved at klone
> min 10.5.8 Developer over på en tom diskpartition, der er klargjort til
> SnowLeopard - no luck... - Så jeg har stadig en snekat liggende, som
> ikke vil installeres... Apple Support siger, der er noget galt med
> mediet og at de skal bytte DVD'en dér, hvor den er købt, men det vil de
> ikke... Men det er jo en helt anden sag...

hvad lykkes ikke .. cloningen eller opdateringen ? .. hvad siger system
loggen ?

/thomas*


* og igen, jeg har ikke tal på hvormange gange jeg med success har
klonet systemer ... det -burde- virke ..

Erik Richard Sørense~ (27-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 27-08-10 22:13


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> jeg har hørt at man kan klone fra den ene disk til den anden ...
>> Tænk, det har jeg også. - Men det virker ikke godt i praksis. - Jeg
>> /har/ prøvet det ved flere forskellige lejligheder både med RSyncX 2.x,
>> CCC og senest med Backuplist+... - Det sidste forsøg var ved at klone
>> min 10.5.8 Developer over på en tom diskpartition, der er klargjort til
>> SnowLeopard - no luck... - Så jeg har stadig en snekat liggende, som
>> ikke vil installeres... Apple Support siger, der er noget galt med
>> mediet og at de skal bytte DVD'en dér, hvor den er købt, men det vil de
>> ikke... Men det er jo en helt anden sag...
>
> hvad lykkes ikke .. cloningen eller opdateringen ? .. hvad siger system
> loggen ?

Det ka' jeg da ik' husk' længere... Men kloningen lykkedes, men blev
ikke bootable, selvom den var markeret til at skulle være det. - Og ja,
disken er en GUID partition som alle mine diske m.u.a. windows disken...

> * og igen, jeg har ikke tal på hvormange gange jeg med success har
> klonet systemer ... det -burde- virke ..

Det mener jeg også, det skulle... - Men hvilket program har du brugt?

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (27-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 27-08-10 22:28

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >> Thomas von Hassel wrote:
> >>> jeg har hørt at man kan klone fra den ene disk til den anden ...
> >> Tænk, det har jeg også. - Men det virker ikke godt i praksis. - Jeg
> >> /har/ prøvet det ved flere forskellige lejligheder både med RSyncX 2.x,
> >> CCC og senest med Backuplist+... - Det sidste forsøg var ved at klone
> >> min 10.5.8 Developer over på en tom diskpartition, der er klargjort til
> >> SnowLeopard - no luck... - Så jeg har stadig en snekat liggende, som
> >> ikke vil installeres... Apple Support siger, der er noget galt med
> >> mediet og at de skal bytte DVD'en dér, hvor den er købt, men det vil de
> >> ikke... Men det er jo en helt anden sag...
> >
> > hvad lykkes ikke .. cloningen eller opdateringen ? .. hvad siger system
> > loggen ?
>
> Det ka' jeg da ik' husk' længere... Men kloningen lykkedes, men blev
> ikke bootable, selvom den var markeret til at skulle være det. - Og ja,
> disken er en GUID partition som alle mine diske m.u.a. windows disken...

kig på

man bless

i Terminalen ... engang imellem skal man ind og gøre det manuelt, selvom
f.eks. CCC gør det automatisk ..

>
> > * og igen, jeg har ikke tal på hvormange gange jeg med success har
> > klonet systemer ... det -burde- virke ..
>
> Det mener jeg også, det skulle... - Men hvilket program har du brugt?
>

Carbon Copy Cloner .. Disk Util. .. netboot og netrestore .. you name it
....

/thomas

Erik Richard Sørense~ (27-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 27-08-10 22:51


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>>> Thomas von Hassel wrote:
>>>>> jeg har hørt at man kan klone fra den ene disk til den anden ...
>>>> Tænk, det har jeg også. - Men det virker ikke godt i praksis. - Jeg
>>>> /har/ prøvet det ved flere forskellige lejligheder både med RSyncX 2.x,
>>>> CCC og senest med Backuplist+... - Det sidste forsøg var ved at klone
>>>> min 10.5.8 Developer over på en tom diskpartition, der er klargjort til
>>>> SnowLeopard - no luck... - Så jeg har stadig en snekat liggende, som
>>>> ikke vil installeres... Apple Support siger, der er noget galt med
>>>> mediet og at de skal bytte DVD'en dér, hvor den er købt, men det vil de
>>>> ikke... Men det er jo en helt anden sag...
>>> hvad lykkes ikke .. cloningen eller opdateringen ? .. hvad siger system
>>> loggen ?
>> Det ka' jeg da ik' husk' længere... Men kloningen lykkedes, men blev
>> ikke bootable, selvom den var markeret til at skulle være det. - Og ja,
>> disken er en GUID partition som alle mine diske m.u.a. windows disken...
>
> kig på
>
> man bless
>
> i Terminalen ... engang imellem skal man ind og gøre det manuelt, selvom
> f.eks. CCC gør det automatisk ..

Gemmer den lige, - har ikke tid til sådan noget de første par måneder...
Men spøjst nok var/er der ingen problemer med at klone til eksterne FW
diske og heller ikke problemer med at starte op fra dem.

>>> * og igen, jeg har ikke tal på hvormange gange jeg med success har
>>> klonet systemer ... det -burde- virke ..
>> Det mener jeg også, det skulle... - Men hvilket program har du brugt?
>
> Carbon Copy Cloner .. Disk Util. .. netboot og netrestore .. you name it

Hm...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (27-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 27-08-10 22:54

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >> Thomas von Hassel wrote:
> >>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >>>> Thomas von Hassel wrote:
> >>>>> jeg har hørt at man kan klone fra den ene disk til den anden ...
> >>>> Tænk, det har jeg også. - Men det virker ikke godt i praksis. - Jeg
> >>>> /har/ prøvet det ved flere forskellige lejligheder både med RSyncX 2.x,
> >>>> CCC og senest med Backuplist+... - Det sidste forsøg var ved at klone
> >>>> min 10.5.8 Developer over på en tom diskpartition, der er klargjort til
> >>>> SnowLeopard - no luck... - Så jeg har stadig en snekat liggende, som
> >>>> ikke vil installeres... Apple Support siger, der er noget galt med
> >>>> mediet og at de skal bytte DVD'en dér, hvor den er købt, men det vil de
> >>>> ikke... Men det er jo en helt anden sag...
> >>> hvad lykkes ikke .. cloningen eller opdateringen ? .. hvad siger system
> >>> loggen ?
> >> Det ka' jeg da ik' husk' længere... Men kloningen lykkedes, men blev
> >> ikke bootable, selvom den var markeret til at skulle være det. - Og ja,
> >> disken er en GUID partition som alle mine diske m.u.a. windows disken...
> >
> > kig på
> >
> > man bless
> >
> > i Terminalen ... engang imellem skal man ind og gøre det manuelt, selvom
> > f.eks. CCC gør det automatisk ..
>
> Gemmer den lige, - har ikke tid til sådan noget de første par måneder...
> Men spøjst nok var/er der ingen problemer med at klone til eksterne FW
> diske og heller ikke problemer med at starte op fra dem.


hvis det er én enklet disk der er mærkelig kan det jo være den har en
fejl ...


/thomas

Erik Richard Sørense~ (27-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 27-08-10 22:58


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>>> Thomas von Hassel wrote:
>>>>> hvad lykkes ikke .. cloningen eller opdateringen ? .. hvad siger system
>>>>> loggen ?
>>>> Det ka' jeg da ik' husk' længere... Men kloningen lykkedes, men blev
>>>> ikke bootable, selvom den var markeret til at skulle være det. - Og ja,
>>>> disken er en GUID partition som alle mine diske m.u.a. windows disken...
>>> kig på
>>>
>>> man bless
>>>
>>> i Terminalen ... engang imellem skal man ind og gøre det manuelt, selvom
>>> f.eks. CCC gør det automatisk ..
>> Gemmer den lige, - har ikke tid til sådan noget de første par måneder...
>> Men spøjst nok var/er der ingen problemer med at klone til eksterne FW
>> diske og heller ikke problemer med at starte op fra dem.
>
> hvis det er én enklet disk der er mærkelig kan det jo være den har en
> fejl ...

Det var også min første tanke, men nej, det er 2 diske + en partition på
en tredie...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-08-10 06:53

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >> Thomas von Hassel wrote:
> >>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >>>> Thomas von Hassel wrote:
> >>>>> hvad lykkes ikke .. cloningen eller opdateringen ? .. hvad siger system
> >>>>> loggen ?
> >>>> Det ka' jeg da ik' husk' længere... Men kloningen lykkedes, men blev
> >>>> ikke bootable, selvom den var markeret til at skulle være det. - Og ja,
> >>>> disken er en GUID partition som alle mine diske m.u.a. windows disken...
> >>> kig på
> >>>
> >>> man bless
> >>>
> >>> i Terminalen ... engang imellem skal man ind og gøre det manuelt, selvom
> >>> f.eks. CCC gør det automatisk ..
> >> Gemmer den lige, - har ikke tid til sådan noget de første par måneder...
> >> Men spøjst nok var/er der ingen problemer med at klone til eksterne FW
> >> diske og heller ikke problemer med at starte op fra dem.
> >
> > hvis det er én enklet disk der er mærkelig kan det jo være den har en
> > fejl ...
>
> Det var også min første tanke, men nej, det er 2 diske + en partition på
> en tredie...

men det samme system du prøver at klone over ?

/thomas

Erik Richard Sørense~ (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-08-10 10:17


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>>> Thomas von Hassel wrote:
>>>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>>>>> Thomas von Hassel wrote:
>>>>>>> hvad lykkes ikke .. cloningen eller opdateringen ? .. hvad siger system
>>>>>>> loggen ?
>>>>>> Det ka' jeg da ik' husk' længere... Men kloningen lykkedes, men blev
>>>>>> ikke bootable, selvom den var markeret til at skulle være det. - Og ja,
>>>>>> disken er en GUID partition som alle mine diske m.u.a. windows disken...
>>>>> kig på
>>>>>
>>>>> man bless
>>>>>
>>>>> i Terminalen ... engang imellem skal man ind og gøre det manuelt, selvom
>>>>> f.eks. CCC gør det automatisk ..
>>>> Gemmer den lige, - har ikke tid til sådan noget de første par måneder...
>>>> Men spøjst nok var/er der ingen problemer med at klone til eksterne FW
>>>> diske og heller ikke problemer med at starte op fra dem.
>>> hvis det er én enklet disk der er mærkelig kan det jo være den har en
>>> fejl ...
>> Det var også min første tanke, men nej, det er 2 diske + en partition på
>> en tredie...
>
> men det samme system du prøver at klone over ?

Nej, to forskellige, - det ene er mit normale bootsystem 10.5.8, - det
andet er 10.5.7 på min 'Developer' - den, jeg bruger, når jeg oversætter
programmer, (og ja, det er bevidst, den ikke er opd. til 10.5.8 pga.
nogle af de værktøjer, jeg bruger). - Jeg har også prøvet med maskinens
originale 10.4.11, som stadig er på den orig. 250gb disk. - Jeg skal
have adgang til 10.4.11 på Intel, da jeg nogle gange bliver bedt om at
ændre programkode (efter vejledning fra div. udviklere) til nogle
programmer, der stadig kan køre på 10.4.x.

Min plan er, - når jeg får tid, - at installere en frisk 10.5.x på den
disk, der er klargjort til snekatten, og så forsøge at opgradere igen...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-08-10 10:49

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote: > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >> Thomas von Hassel wrote: >>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk>
> wrote: >>>> Thomas von Hassel wrote: >>>>> Erik Richard Sørensen
> <tulle@tulle.dk> wrote: >>>>>> Thomas von Hassel wrote: >>>>>>> hvad
> lykkes ikke .. cloningen eller opdateringen ? .. hvad siger system
> >>>>>>> loggen ? >>>>>> Det ka' jeg da ik' husk' længere... Men kloningen
> lykkedes, men blev >>>>>> ikke bootable, selvom den var markeret til at
> skulle være det. - Og ja, >>>>>> disken er en GUID partition som alle mine
> diske m.u.a. windows disken... >>>>> kig på >>>>> >>>>> man bless >>>>>
> >>>>> i Terminalen ... engang imellem skal man ind og gøre det manuelt,
> selvom >>>>> f.eks. CCC gør det automatisk .. >>>> Gemmer den lige, - har
> ikke tid til sådan noget de første par måneder... >>>> Men spøjst nok
> var/er der ingen problemer med at klone til eksterne FW >>>> diske og
> heller ikke problemer med at starte op fra dem. >>> hvis det er én enklet
> disk der er mærkelig kan det jo være den har en >>> fejl ... >> Det var
> også min første tanke, men nej, det er 2 diske + en partition på >> en
> tredie... > > men det samme system du prøver at klone over ?
>
> Nej, to forskellige, - det ene er mit normale bootsystem 10.5.8, - det
> andet er 10.5.7 på min 'Developer' - den, jeg bruger, når jeg oversætter
> programmer, (og ja, det er bevidst, den ikke er opd. til 10.5.8 pga. nogle
> af de værktøjer, jeg bruger). - Jeg har også prøvet med maskinens
> originale 10.4.11, som stadig er på den orig. 250gb disk. - Jeg skal have
> adgang til 10.4.11 på Intel, da jeg nogle gange bliver bedt om at ændre
> programkode (efter vejledning fra div. udviklere) til nogle programmer,
> der stadig kan køre på 10.4.x.
>
> Min plan er, - når jeg får tid, - at installere en frisk 10.5.x på den
> disk, der er klargjort til snekatten, og så forsøge at opgradere igen...

hvorfor installere en 10.5 bare for at opgradere til 10.6 .. installer
da bare 10.6 første gang ?

/thomas

Erik Richard Sørense~ (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-08-10 16:13


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Nej, to forskellige, - det ene er mit normale bootsystem 10.5.8, - det
>> andet er 10.5.7 på min 'Developer' - den, jeg bruger, når jeg oversætter
>> programmer, (og ja, det er bevidst, den ikke er opd. til 10.5.8 pga. nogle
>> af de værktøjer, jeg bruger). - Jeg har også prøvet med maskinens
>> originale 10.4.11, som stadig er på den orig. 250gb disk. - Jeg skal have
>> adgang til 10.4.11 på Intel, da jeg nogle gange bliver bedt om at ændre
>> programkode (efter vejledning fra div. udviklere) til nogle programmer,
>> der stadig kan køre på 10.4.x.
>>
>> Min plan er, - når jeg får tid, - at installere en frisk 10.5.x på den
>> disk, der er klargjort til snekatten, og så forsøge at opgradere igen...
>
> hvorfor installere en 10.5 bare for at opgradere til 10.6 .. installer
> da bare 10.6 første gang ?

Fordi, - som jeg skrev for nogle måneder siden, - det kan jeg ikke få
lov til... - Jeg købte opgraderings DVD'en, men den vil under ingen
omstændigheder lade sig installere - hverken på en ren disk eller oveni
en 10.5.x. - Og som jeg skrev i går, mener Apple Support, at mediet
(DVD) er defekt, og at butikken skal bytte den, men det vil de ikke... -
Så hvis der var en eller anden her i nærheden, jeg kunne låne en retail
version af, ville jeg blive glad for det... - Det bliver nok også snart
nødvendigt at skifte til 10.6 som developer system, da de nyeste
værktøjer ikke kører på 10.5.x...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-08-10 16:20

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >> Nej, to forskellige, - det ene er mit normale bootsystem 10.5.8, - det
> >> andet er 10.5.7 på min 'Developer' - den, jeg bruger, når jeg oversætter
> >> programmer, (og ja, det er bevidst, den ikke er opd. til 10.5.8 pga. nogle
> >> af de værktøjer, jeg bruger). - Jeg har også prøvet med maskinens
> >> originale 10.4.11, som stadig er på den orig. 250gb disk. - Jeg skal have
> >> adgang til 10.4.11 på Intel, da jeg nogle gange bliver bedt om at ændre
> >> programkode (efter vejledning fra div. udviklere) til nogle programmer,
> >> der stadig kan køre på 10.4.x.
> >>
> >> Min plan er, - når jeg får tid, - at installere en frisk 10.5.x på den
> >> disk, der er klargjort til snekatten, og så forsøge at opgradere igen...
> >
> > hvorfor installere en 10.5 bare for at opgradere til 10.6 .. installer
> > da bare 10.6 første gang ?
>
> Fordi, - som jeg skrev for nogle måneder siden, - det kan jeg ikke få
> lov til... - Jeg købte opgraderings DVD'en, men den vil under ingen
> omstændigheder lade sig installere - hverken på en ren disk eller oveni
> en 10.5.x. - Og som jeg skrev i går, mener Apple Support, at mediet
> (DVD) er defekt, og at butikken skal bytte den, men det vil de ikke... -
> Så hvis der var en eller anden her i nærheden, jeg kunne låne en retail
> version af, ville jeg blive glad for det... - Det bliver nok også snart
> nødvendigt at skifte til 10.6 som developer system, da de nyeste
> værktøjer ikke kører på 10.5.x...

Uanset hvilken udgave du får fat i så er 10.6 skiven nøjagtigt det samme
medie ... ingen af dem chekker for eksistensen af en 10.5 installation
inden der installeres ..

/thomas

Erik Richard Sørense~ (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-08-10 16:37


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>>> Nej, to forskellige, - det ene er mit normale bootsystem 10.5.8, - det
>>>> andet er 10.5.7 på min 'Developer' - den, jeg bruger, når jeg oversætter
>>>> programmer, (og ja, det er bevidst, den ikke er opd. til 10.5.8 pga. nogle
>>>> af de værktøjer, jeg bruger). - Jeg har også prøvet med maskinens
>>>> originale 10.4.11, som stadig er på den orig. 250gb disk. - Jeg skal have
>>>> adgang til 10.4.11 på Intel, da jeg nogle gange bliver bedt om at ændre
>>>> programkode (efter vejledning fra div. udviklere) til nogle programmer,
>>>> der stadig kan køre på 10.4.x.
>>>>
>>>> Min plan er, - når jeg får tid, - at installere en frisk 10.5.x på den
>>>> disk, der er klargjort til snekatten, og så forsøge at opgradere igen...
>>> hvorfor installere en 10.5 bare for at opgradere til 10.6 .. installer
>>> da bare 10.6 første gang ?
>> Fordi, - som jeg skrev for nogle måneder siden, - det kan jeg ikke få
>> lov til... - Jeg købte opgraderings DVD'en, men den vil under ingen
>> omstændigheder lade sig installere - hverken på en ren disk eller oveni
>> en 10.5.x. - Og som jeg skrev i går, mener Apple Support, at mediet
>> (DVD) er defekt, og at butikken skal bytte den, men det vil de ikke... -
>> Så hvis der var en eller anden her i nærheden, jeg kunne låne en retail
>> version af, ville jeg blive glad for det... - Det bliver nok også snart
>> nødvendigt at skifte til 10.6 som developer system, da de nyeste
>> værktøjer ikke kører på 10.5.x...
>
> Uanset hvilken udgave du får fat i så er 10.6 skiven nøjagtigt det samme
> medie ... ingen af dem chekker for eksistensen af en 10.5 installation
> inden der installeres ..

Den diskussion havde vi i efteråret, og der er altså stadig forskel på
om det er en opg. skive, eller det er en retail. Som jeg skrev dengang,
kommer der en besked om, at 10.5.x ikke findes, og 10.6 derfor ikke kan
installeres, - og den besked kommer stadig...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-08-10 16:42

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote: > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >> Thomas von Hassel wrote: >>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk>
> wrote: >>>> Nej, to forskellige, - det ene er mit normale bootsystem
> 10.5.8, - det >>>> andet er 10.5.7 på min 'Developer' - den, jeg bruger,
> når jeg oversætter >>>> programmer, (og ja, det er bevidst, den ikke er
> opd. til 10.5.8 pga. nogle >>>> af de værktøjer, jeg bruger). - Jeg har
> også prøvet med maskinens >>>> originale 10.4.11, som stadig er på den
> orig. 250gb disk. - Jeg skal have >>>> adgang til 10.4.11 på Intel, da jeg
> nogle gange bliver bedt om at ændre >>>> programkode (efter vejledning fra
> div. udviklere) til nogle programmer, >>>> der stadig kan køre på 10.4.x.
> >>>> >>>> Min plan er, - når jeg får tid, - at installere en frisk 10.5.x
> på den >>>> disk, der er klargjort til snekatten, og så forsøge at
> opgradere igen... >>> hvorfor installere en 10.5 bare for at opgradere til
> 10.6 .. installer >>> da bare 10.6 første gang ? >> Fordi, - som jeg skrev
> for nogle måneder siden, - det kan jeg ikke få >> lov til... - Jeg købte
> opgraderings DVD'en, men den vil under ingen >> omstændigheder lade sig
> installere - hverken på en ren disk eller oveni >> en 10.5.x. - Og som jeg
> skrev i går, mener Apple Support, at mediet >> (DVD) er defekt, og at
> butikken skal bytte den, men det vil de ikke... - >> Så hvis der var en
> eller anden her i nærheden, jeg kunne låne en retail >> version af, ville
> jeg blive glad for det... - Det bliver nok også snart >> nødvendigt at
> skifte til 10.6 som developer system, da de nyeste >> værktøjer ikke kører
> på 10.5.x... > > Uanset hvilken udgave du får fat i så er 10.6 skiven
> nøjagtigt det samme > medie ... ingen af dem chekker for eksistensen af en
> 10.5 installation > inden der installeres ..
>
> Den diskussion havde vi i efteråret, og der er altså stadig forskel på om
> det er en opg. skive, eller det er en retail. Som jeg skrev dengang,
> kommer der en besked om, at 10.5.x ikke findes, og 10.6 derfor ikke kan
> installeres, - og den besked kommer stadig...

og jeg har lige installeret på en frist nyformateret harddisk fra en
upgrade dvd (den her er vist fra et CPU drop in kit) uden problemer...

/thomas

Ukendt (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-08-10 11:29

Hej,

> Min plan er, - når jeg får tid, - at installere en frisk 10.5.x på den
> disk, der er klargjort til snekatten, og så forsøge at opgradere igen...

Jeg synes du griber din flytning/kloning/etc. helt forkert an. Du gør
det på en yderst besværlig måde.

Den nemmeste måde at gøre det på er at bruge dd. Lav en bit-for-bit-kopi
af systemet fra den gamle disk til den ny. Det kan ikke gå galt - og du
kan ikke ende med diske der ikke kan boote, forkerte versioner, osv.
Hvis der går noget galt er der hardwarefejl på dine diske.

Efter at du har lavet din bit-for-bit-kopi starter du op på den nye disk
og bruger DiskVærktøjet til at udvide en af partitionerne, så du kan
udnytte den ekstra diskplads.

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

(Thorbjørn Ravn (27-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 27-08-10 18:38

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

>>> Nej og jo. - De 4 skuffer er optaget af 4 diske, - og købe
>>> monteringsrammer til de sidste 2 SATA pladser vil blive dyrere, - og
>>> det løste jo heller ikke mit akut-problem...
>>
>> Så smid de gamle diske ud og køb nogen nye og større.
>
> Og så til at ominstallere _alt_ fuldstændig fra grunden? - lige fra OS
> X 10.4.11, 10.5.8 + 10.5.x developer og - det værste - hele mit
> Windows setup....? - Hvad har du fået til eftermiddagskaffen.:.-)?

Flyt tingene over efterhånden... Det er altså ikke særligt svært.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (27-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 27-08-10 19:08

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100827 <nospam0002+20100827@gmail.com> wrote:

> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>
> >>> Nej og jo. - De 4 skuffer er optaget af 4 diske, - og købe
> >>> monteringsrammer til de sidste 2 SATA pladser vil blive dyrere, - og
> >>> det løste jo heller ikke mit akut-problem...
> >>
> >> Så smid de gamle diske ud og køb nogen nye og større.
> >
> > Og så til at ominstallere _alt_ fuldstændig fra grunden? - lige fra OS
> > X 10.4.11, 10.5.8 + 10.5.x developer og - det værste - hele mit
> > Windows setup....? - Hvad har du fået til eftermiddagskaffen.:.-)?
>
> Flyt tingene over efterhånden... Det er altså ikke særligt svært.

... med mindre man har pillet og hacket ... så skal det nok tage lang tid
.... og evt. gøre at en upgrade ikke kører rent igennem.

/thomas

(Thorbjørn Ravn (28-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 28-08-10 11:40

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Efter at du har lavet din bit-for-bit-kopi starter du op på den nye
> disk og bruger DiskVærktøjet til at udvide en af partitionerne, så du
> kan udnytte den ekstra diskplads.

Kan Diskværktøj udvide en eksisterende partition? Er det noget nyt
eller har den altid kunnet det?

(jeg ved godt Boot Camp assistenent gør det, men det er ikke det samme
som Diskværktøj kan).
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-08-10 11:47

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 <nospam0002+20100828@gmail.com> wrote:

> Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:
>
> > Efter at du har lavet din bit-for-bit-kopi starter du op på den nye
> > disk og bruger DiskVærktøjet til at udvide en af partitionerne, så du
> > kan udnytte den ekstra diskplads.
>
> Kan Diskværktøj udvide en eksisterende partition? Er det noget nyt
> eller har den altid kunnet det?

det kom i 10.5 (så vidt jeg husker)

>
> (jeg ved godt Boot Camp assistenent gør det, men det er ikke det samme
> som Diskværktøj kan).

Bootcamp beta'en der kørte under 10.4 kunne gøre det inden Disk Util.
kunne ..

/thomas

Erik Richard Sørense~ (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-08-10 16:29


Thomas von Hassel wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 <nospam0002+20100828@gmail.com> wrote:
>> Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:
>>> Efter at du har lavet din bit-for-bit-kopi starter du op på den nye
>>> disk og bruger DiskVærktøjet til at udvide en af partitionerne, så du
>>> kan udnytte den ekstra diskplads.
>> Kan Diskværktøj udvide en eksisterende partition? Er det noget nyt
>> eller har den altid kunnet det?
>
> det kom i 10.5 (så vidt jeg husker)
>
>> (jeg ved godt Boot Camp assistenent gør det, men det er ikke det samme
>> som Diskværktøj kan).
>
> Bootcamp beta'en der kørte under 10.4 kunne gøre det inden Disk Util.
> kunne ..

Hvordan pokker gør du det? - Jeg kan ihvertfald ikke finde nogen steder
Diskværktøj, hvor det kan lade sig gøre... - Det eneste, man
tilsyneladende kan af den slags, er at dele en bestående partition
yderligere, men under alle omstændigheder vil det slette evt. indhold på
partitionen.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-08-10 16:34

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 <nospam0002+20100828@gmail.com> wrote:
> >> Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:
> >>> Efter at du har lavet din bit-for-bit-kopi starter du op på den nye
> >>> disk og bruger DiskVærktøjet til at udvide en af partitionerne, så du
> >>> kan udnytte den ekstra diskplads.
> >> Kan Diskværktøj udvide en eksisterende partition? Er det noget nyt
> >> eller har den altid kunnet det?
> >
> > det kom i 10.5 (så vidt jeg husker)
> >
> >> (jeg ved godt Boot Camp assistenent gør det, men det er ikke det samme
> >> som Diskværktøj kan).
> >
> > Bootcamp beta'en der kørte under 10.4 kunne gøre det inden Disk Util.
> > kunne ..
>
> Hvordan pokker gør du det? - Jeg kan ihvertfald ikke finde nogen steder
> Diskværktøj, hvor det kan lade sig gøre... - Det eneste, man
> tilsyneladende kan af den slags, er at dele en bestående partition
> yderligere, men under alle omstændigheder vil det slette evt. indhold på
> partitionen.
>

<http://dl.dropbox.com/u/693028/du.png>

Disk Værktøj under "partition" ... træk i partitionen for at resize ..
klik Apply .. klik "+" for at lave en ny partition hvis der er plads til
det.

/thomas

Erik Richard Sørense~ (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-08-10 16:44


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 <nospam0002+20100828@gmail.com> wrote:
>>>> Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:
>>>>> Efter at du har lavet din bit-for-bit-kopi starter du op på den nye
>>>>> disk og bruger DiskVærktøjet til at udvide en af partitionerne, så du
>>>>> kan udnytte den ekstra diskplads.
>>>> Kan Diskværktøj udvide en eksisterende partition? Er det noget nyt
>>>> eller har den altid kunnet det?
>>> det kom i 10.5 (så vidt jeg husker)
>>>
>>>> (jeg ved godt Boot Camp assistenent gør det, men det er ikke det samme
>>>> som Diskværktøj kan).
>>> Bootcamp beta'en der kørte under 10.4 kunne gøre det inden Disk Util.
>>> kunne ..
>> Hvordan pokker gør du det? - Jeg kan ihvertfald ikke finde nogen steder
>> Diskværktøj, hvor det kan lade sig gøre... - Det eneste, man
>> tilsyneladende kan af den slags, er at dele en bestående partition
>> yderligere, men under alle omstændigheder vil det slette evt. indhold på
>> partitionen.
>
> <http://dl.dropbox.com/u/693028/du.png>
>
> Disk Værktøj under "partition" ... træk i partitionen for at resize ..
> klik Apply .. klik "+" for at lave en ny partition hvis der er plads til
> det.

Det var også det, jeg prøvede, men 'Apply' er stadig dimmed - også
efter, der er klikket på '+' for at tilføje en partition...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-08-10 16:49

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >> Thomas von Hassel wrote:
> >>> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 <nospam0002+20100828@gmail.com> wrote:
> >>>> Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:
> >>>>> Efter at du har lavet din bit-for-bit-kopi starter du op på den nye
> >>>>> disk og bruger DiskVærktøjet til at udvide en af partitionerne, så du
> >>>>> kan udnytte den ekstra diskplads.
> >>>> Kan Diskværktøj udvide en eksisterende partition? Er det noget nyt
> >>>> eller har den altid kunnet det?
> >>> det kom i 10.5 (så vidt jeg husker)
> >>>
> >>>> (jeg ved godt Boot Camp assistenent gør det, men det er ikke det samme
> >>>> som Diskværktøj kan).
> >>> Bootcamp beta'en der kørte under 10.4 kunne gøre det inden Disk Util.
> >>> kunne ..
> >> Hvordan pokker gør du det? - Jeg kan ihvertfald ikke finde nogen steder
> >> Diskværktøj, hvor det kan lade sig gøre... - Det eneste, man
> >> tilsyneladende kan af den slags, er at dele en bestående partition
> >> yderligere, men under alle omstændigheder vil det slette evt. indhold på
> >> partitionen.
> >
> > <http://dl.dropbox.com/u/693028/du.png>
> >
> > Disk Værktøj under "partition" ... træk i partitionen for at resize ..
> > klik Apply .. klik "+" for at lave en ny partition hvis der er plads til
> > det.
>
> Det var også det, jeg prøvede, men 'Apply' er stadig dimmed - også
> efter, der er klikket på '+' for at tilføje en partition...
>

fisk .. jeg har prøvet det for at teste det af et par gange .. men jeg
har dog aldrig gjort på det "live" data ... der er jeg nok stadig lidt
gammeldags ...

/thomas

Thomas von Hassel (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-08-10 16:57

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>
> > Thomas von Hassel wrote:
> > > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> > >> Thomas von Hassel wrote:
> > >>> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 <nospam0002+20100828@gmail.com> wrote:
> > >>>> Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:
> > >>>>> Efter at du har lavet din bit-for-bit-kopi starter du op på den nye
> > >>>>> disk og bruger DiskVærktøjet til at udvide en af partitionerne, så du
> > >>>>> kan udnytte den ekstra diskplads.
> > >>>> Kan Diskværktøj udvide en eksisterende partition? Er det noget nyt
> > >>>> eller har den altid kunnet det?
> > >>> det kom i 10.5 (så vidt jeg husker)
> > >>>
> > >>>> (jeg ved godt Boot Camp assistenent gør det, men det er ikke det samme
> > >>>> som Diskværktøj kan).
> > >>> Bootcamp beta'en der kørte under 10.4 kunne gøre det inden Disk Util.
> > >>> kunne ..
> > >> Hvordan pokker gør du det? - Jeg kan ihvertfald ikke finde nogen steder
> > >> Diskværktøj, hvor det kan lade sig gøre... - Det eneste, man
> > >> tilsyneladende kan af den slags, er at dele en bestående partition
> > >> yderligere, men under alle omstændigheder vil det slette evt. indhold på
> > >> partitionen.
> > >
> > > <http://dl.dropbox.com/u/693028/du.png>
> > >
> > > Disk Værktøj under "partition" ... træk i partitionen for at resize ..
> > > klik Apply .. klik "+" for at lave en ny partition hvis der er plads til
> > > det.
> >
> > Det var også det, jeg prøvede, men 'Apply' er stadig dimmed - også
> > efter, der er klikket på '+' for at tilføje en partition...
> >
>
> fisk .. jeg har prøvet det for at teste det af et par gange .. men jeg
> har dog aldrig gjort på det "live" data ... der er jeg nok stadig lidt
> gammeldags ...

det skal også lige siges at du skal have en vis mængde fri plads på
disken så der er plads til at der kan flyttes rundt og gøres plads til
en ny partition ...


/thomas

Erik Richard Sørense~ (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-08-10 17:38


Thomas von Hassel wrote:
> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>> Thomas von Hassel wrote:
>>>> Disk Værktøj under "partition" ... træk i partitionen for at resize ..
>>>> klik Apply .. klik "+" for at lave en ny partition hvis der er plads til
>>>> det.
>>> Det var også det, jeg prøvede, men 'Apply' er stadig dimmed - også
>>> efter, der er klikket på '+' for at tilføje en partition...
>>
>> fisk .. jeg har prøvet det for at teste det af et par gange .. men jeg
>> har dog aldrig gjort på det "live" data ... der er jeg nok stadig lidt
>> gammeldags ...
>
> det skal også lige siges at du skal have en vis mængde fri plads på
> disken så der er plads til at der kan flyttes rundt og gøres plads til
> en ny partition ...

Jeg 'prøvede' på en tom partition - den, der er klargjort til snekatten.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-08-10 17:43

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> >> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >>> Thomas von Hassel wrote:
> >>>> Disk Værktøj under "partition" ... træk i partitionen for at resize ..
> >>>> klik Apply .. klik "+" for at lave en ny partition hvis der er plads til
> >>>> det.
> >>> Det var også det, jeg prøvede, men 'Apply' er stadig dimmed - også
> >>> efter, der er klikket på '+' for at tilføje en partition...
> >>
> >> fisk .. jeg har prøvet det for at teste det af et par gange .. men jeg
> >> har dog aldrig gjort på det "live" data ... der er jeg nok stadig lidt
> >> gammeldags ...
> >
> > det skal også lige siges at du skal have en vis mængde fri plads på
> > disken så der er plads til at der kan flyttes rundt og gøres plads til
> > en ny partition ...
>
> Jeg 'prøvede' på en tom partition - den, der er klargjort til snekatten.
>

HFS+ journaled på en GUID partitions tabel ?

/thomas

Erik Richard Sørense~ (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-08-10 18:35


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>>>> Thomas von Hassel wrote:
>>>>>> Disk Værktøj under "partition" ... træk i partitionen for at resize ..
>>>>>> klik Apply .. klik "+" for at lave en ny partition hvis der er plads til
>>>>>> det.
>>>>> Det var også det, jeg prøvede, men 'Apply' er stadig dimmed - også
>>>>> efter, der er klikket på '+' for at tilføje en partition...
>>>> fisk .. jeg har prøvet det for at teste det af et par gange .. men jeg
>>>> har dog aldrig gjort på det "live" data ... der er jeg nok stadig lidt
>>>> gammeldags ...
>>> det skal også lige siges at du skal have en vis mængde fri plads på
>>> disken så der er plads til at der kan flyttes rundt og gøres plads til
>>> en ny partition ...
>> Jeg 'prøvede' på en tom partition - den, der er klargjort til snekatten.
>
> HFS+ journaled på en GUID partitions tabel ?

Ja, selvfølgelig - hvad ellers? - Det sætter Diskværktøj som standard...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-08-10 18:36

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote: > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >> Thomas von Hassel wrote: >>> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk>
> wrote: >>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote: >>>>> Thomas von
> Hassel wrote: >>>>>> Disk Værktøj under "partition" ... træk i partitionen
> for at resize .. >>>>>> klik Apply .. klik "+" for at lave en ny partition
> hvis der er plads til >>>>>> det. >>>>> Det var også det, jeg prøvede, men
> 'Apply' er stadig dimmed - også >>>>> efter, der er klikket på '+' for at
> tilføje en partition... >>>> fisk .. jeg har prøvet det for at teste det
> af et par gange .. men jeg >>>> har dog aldrig gjort på det "live" data
> ... der er jeg nok stadig lidt >>>> gammeldags ... >>> det skal også lige
> siges at du skal have en vis mængde fri plads på >>> disken så der er
> plads til at der kan flyttes rundt og gøres plads til >>> en ny partition
> ... >> Jeg 'prøvede' på en tom partition - den, der er klargjort til
> snekatten. > > HFS+ journaled på en GUID partitions tabel ?
>
> Ja, selvfølgelig - hvad ellers? - Det sætter Diskværktøj som standard...

ikke hvis disken har en partitionstabel i forvejen ... f.eks. er disk
taget fra en PPC maskine vil have en Apple partition tabel mm. du går
ind og ændrer det ..

/thomas



Erik Richard Sørense~ (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-08-10 19:57


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote: > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>> HFS+ journaled på en GUID partitions tabel ?
>>
>> Ja, selvfølgelig - hvad ellers? - Det sætter Diskværktøj som standard...
>
> ikke hvis disken har en partitionstabel i forvejen ... f.eks. er disk
> taget fra en PPC maskine vil have en Apple partition tabel mm. du går
> ind og ændrer det ..

Alle 4 diske i maskinen er/var helt nye - taget lige ud af emballagen,
sat i og formatteret med GUID, - en 250gb med Tiger (Bay 2) - [den, der
fulgte med og med Tiger præ-installeret], en 320gb med Leopard (Bay 1),
en 250gb med Windows (Bay 4)*) og en 500gb (Bay 3) delt i 2x250gb med en
partition til min Developer og en tom beregnet til SnowLeopard...

*) Disk 4 er også GUID formatteret, da jeg pt. kun kører Windows via
Parrallels og ikke bootable, så selve 'C' drev ligger som en image-fil.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-08-10 20:03

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >> Thomas von Hassel wrote: > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >>> HFS+ journaled på en GUID partitions tabel ?
> >>
> >> Ja, selvfølgelig - hvad ellers? - Det sætter Diskværktøj som standard...
> >
> > ikke hvis disken har en partitionstabel i forvejen ... f.eks. er disk
> > taget fra en PPC maskine vil have en Apple partition tabel mm. du går
> > ind og ændrer det ..
>
> Alle 4 diske i maskinen er/var helt nye - taget lige ud af emballagen,
> sat i og formatteret med GUID, - en 250gb med Tiger (Bay 2) - [den, der
> fulgte med og med Tiger præ-installeret], en 320gb med Leopard (Bay 1),
> en 250gb med Windows (Bay 4)*) og en 500gb (Bay 3) delt i 2x250gb med en
> partition til min Developer og en tom beregnet til SnowLeopard...
>
> *) Disk 4 er også GUID formatteret, da jeg pt. kun kører Windows via
> Parrallels og ikke bootable, så selve 'C' drev ligger som en image-fil.
>

ok, så er vi tilbage til "fisk"

/thomas

Erik Richard Sørense~ (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-08-10 20:18


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>>> Thomas von Hassel wrote: > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>>>> HFS+ journaled på en GUID partitions tabel ?
>>>> Ja, selvfølgelig - hvad ellers? - Det sætter Diskværktøj som standard...
>>> ikke hvis disken har en partitionstabel i forvejen ... f.eks. er disk
>>> taget fra en PPC maskine vil have en Apple partition tabel mm. du går
>>> ind og ændrer det ..
>> Alle 4 diske i maskinen er/var helt nye - taget lige ud af emballagen,
>> sat i og formatteret med GUID, - en 250gb med Tiger (Bay 2) - [den, der
>> fulgte med og med Tiger præ-installeret], en 320gb med Leopard (Bay 1),
>> en 250gb med Windows (Bay 4)*) og en 500gb (Bay 3) delt i 2x250gb med en
>> partition til min Developer og en tom beregnet til SnowLeopard...
>>
>> *) Disk 4 er også GUID formatteret, da jeg pt. kun kører Windows via
>> Parrallels og ikke bootable, så selve 'C' drev ligger som en image-fil.
>
> ok, så er vi tilbage til "fisk"

Ja, men hvilken... torsk, makrel eller sild..-)?

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-08-10 20:21

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >> Thomas von Hassel wrote:
> >>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >>>> Thomas von Hassel wrote: > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >>>>> HFS+ journaled på en GUID partitions tabel ?
> >>>> Ja, selvfølgelig - hvad ellers? - Det sætter Diskværktøj som standard...
> >>> ikke hvis disken har en partitionstabel i forvejen ... f.eks. er disk
> >>> taget fra en PPC maskine vil have en Apple partition tabel mm. du går
> >>> ind og ændrer det ..
> >> Alle 4 diske i maskinen er/var helt nye - taget lige ud af emballagen,
> >> sat i og formatteret med GUID, - en 250gb med Tiger (Bay 2) - [den, der
> >> fulgte med og med Tiger præ-installeret], en 320gb med Leopard (Bay 1),
> >> en 250gb med Windows (Bay 4)*) og en 500gb (Bay 3) delt i 2x250gb med en
> >> partition til min Developer og en tom beregnet til SnowLeopard...
> >>
> >> *) Disk 4 er også GUID formatteret, da jeg pt. kun kører Windows via
> >> Parrallels og ikke bootable, så selve 'C' drev ligger som en image-fil.
> >
> > ok, så er vi tilbage til "fisk"
>
> Ja, men hvilken... torsk, makrel eller sild..-)?

laks .. gravad på bagel med creamecheese ...

/thomas

Erik Richard Sørense~ (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-08-10 17:36


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>>> Thomas von Hassel wrote:
>>>>> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 <nospam0002+20100828@gmail.com> wrote:
>>>>>> Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:
>>>>>>> Efter at du har lavet din bit-for-bit-kopi starter du op på den nye
>>>>>>> disk og bruger DiskVærktøjet til at udvide en af partitionerne, så du
>>>>>>> kan udnytte den ekstra diskplads.
>>>>>> Kan Diskværktøj udvide en eksisterende partition? Er det noget nyt
>>>>>> eller har den altid kunnet det?
>>>>> det kom i 10.5 (så vidt jeg husker)
>>>>>
>>>>>> (jeg ved godt Boot Camp assistenent gør det, men det er ikke det samme
>>>>>> som Diskværktøj kan).
>>>>> Bootcamp beta'en der kørte under 10.4 kunne gøre det inden Disk Util.
>>>>> kunne ..
>>>> Hvordan pokker gør du det? - Jeg kan ihvertfald ikke finde nogen steder
>>>> Diskværktøj, hvor det kan lade sig gøre... - Det eneste, man
>>>> tilsyneladende kan af den slags, er at dele en bestående partition
>>>> yderligere, men under alle omstændigheder vil det slette evt. indhold på
>>>> partitionen.
>>> <http://dl.dropbox.com/u/693028/du.png>
>>>
>>> Disk Værktøj under "partition" ... træk i partitionen for at resize ..
>>> klik Apply .. klik "+" for at lave en ny partition hvis der er plads til
>>> det.
>> Det var også det, jeg prøvede, men 'Apply' er stadig dimmed - også
>> efter, der er klikket på '+' for at tilføje en partition...
>
> fisk .. jeg har prøvet det for at teste det af et par gange .. men jeg
> har dog aldrig gjort på det "live" data ... der er jeg nok stadig lidt
> gammeldags ...

Ja, og jeg er /for/ pivet til at forsøge med det ved at vælge hele
disken, (jeg markerede kun den partition, der er tom - beregnet til
snekatten), og derefter partition og den partition, jeg vil dele. -
Hold da op, hvor man nu kunne bruge go'e gamle Silverlining Pro...

Jeg har hørt, det skulle kunne lade sig gøre fra Terminal, men jeg er
ikke tryg ved at bruge den pga. mit dårlige syn sammen med risikoen for
fejltastning...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

(Thorbjørn Ravn (28-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 28-08-10 17:03

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

>> Den diskussion havde vi i efteråret, og der er altså stadig forskel på om
>> det er en opg. skive, eller det er en retail. Som jeg skrev dengang,
>> kommer der en besked om, at 10.5.x ikke findes, og 10.6 derfor ikke kan
>> installeres, - og den besked kommer stadig...
>
> og jeg har lige installeret på en frist nyformateret harddisk fra en
> upgrade dvd (den her er vist fra et CPU drop in kit) uden problemer...

Måske skulle Erik bare sende sin computer på værft hos dig, så du kan se
hvor problemet ligger. Personligt formoder jeg han har en uunderstøttet
partitionstabel.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Thomas von Hassel (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-08-10 17:23

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 <nospam0002+20100828@gmail.com> wrote:

> thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
>
> >> Den diskussion havde vi i efteråret, og der er altså stadig forskel på om
> >> det er en opg. skive, eller det er en retail. Som jeg skrev dengang,
> >> kommer der en besked om, at 10.5.x ikke findes, og 10.6 derfor ikke kan
> >> installeres, - og den besked kommer stadig...
> >
> > og jeg har lige installeret på en frist nyformateret harddisk fra en
> > upgrade dvd (den her er vist fra et CPU drop in kit) uden problemer...
>
> Måske skulle Erik bare sende sin computer på værft hos dig, så du kan se
> hvor problemet ligger. Personligt formoder jeg han har en uunderstøttet
> partitionstabel.

et eller andet er der galt .. men du har ret .. på et tidspunkt er det
op af bakke at fejlsøge over usenet ...

/thomas

Erik Richard Sørense~ (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-08-10 18:32


Thomas von Hassel wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 <nospam0002+20100828@gmail.com> wrote:
>> thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
>>>> Den diskussion havde vi i efteråret, og der er altså stadig forskel på om
>>>> det er en opg. skive, eller det er en retail. Som jeg skrev dengang,
>>>> kommer der en besked om, at 10.5.x ikke findes, og 10.6 derfor ikke kan
>>>> installeres, - og den besked kommer stadig...
>>> og jeg har lige installeret på en frist nyformateret harddisk fra en
>>> upgrade dvd (den her er vist fra et CPU drop in kit) uden problemer...
>> Måske skulle Erik bare sende sin computer på værft hos dig, så du kan se
>> hvor problemet ligger. Personligt formoder jeg han har en uunderstøttet
>> partitionstabel.
>
> et eller andet er der galt .. men du har ret .. på et tidspunkt er det
> op af bakke at fejlsøge over usenet ...

Ja, selvfølgelig er der noget galt... Apple Support siger mediet (DVD),
men hvad hulen hjælper det, når butikken ikke vil bytte... - Og nej, det
er ikke partitionstabellen, - den er GUID - som lige skrevet...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-08-10 18:35

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 <nospam0002+20100828@gmail.com> wrote:
> >> thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:
> >>>> Den diskussion havde vi i efteråret, og der er altså stadig forskel på om
> >>>> det er en opg. skive, eller det er en retail. Som jeg skrev dengang,
> >>>> kommer der en besked om, at 10.5.x ikke findes, og 10.6 derfor ikke kan
> >>>> installeres, - og den besked kommer stadig...
> >>> og jeg har lige installeret på en frist nyformateret harddisk fra en
> >>> upgrade dvd (den her er vist fra et CPU drop in kit) uden problemer...
> >> Måske skulle Erik bare sende sin computer på værft hos dig, så du kan se
> >> hvor problemet ligger. Personligt formoder jeg han har en uunderstøttet
> >> partitionstabel.
> >
> > et eller andet er der galt .. men du har ret .. på et tidspunkt er det
> > op af bakke at fejlsøge over usenet ...
>
> Ja, selvfølgelig er der noget galt... Apple Support siger mediet (DVD),
> men hvad hulen hjælper det, når butikken ikke vil bytte... - Og nej, det
> er ikke partitionstabellen, - den er GUID - som lige skrevet...

så slå i bordet ? .. få et casenummer hos Apple ? ... jeg vil ikke bare
lade den hænge ...

/thomas

(Thorbjørn Ravn (28-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 28-08-10 17:04

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Det var også det, jeg prøvede, men 'Apply' er stadig dimmed - også
> efter, der er klikket på '+' for at tilføje en partition...

I har garanteret forskellig partitionstabel.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

(Thorbjørn Ravn (28-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 28-08-10 18:46

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Ja, og jeg er /for/ pivet til at forsøge med det ved at vælge hele
> disken, (jeg markerede kun den partition, der er tom - beregnet til
> snekatten), og derefter partition og den partition, jeg vil dele. -

Tøm disken helt for data og så lav EN partition på den og installer 10.6
på den.

Det er ikke så svært.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørens~ (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørens~


Dato : 28-08-10 20:08


Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>> Ja, og jeg er /for/ pivet til at forsøge med det ved at vælge hele
>> disken, (jeg markerede kun den partition, der er tom - beregnet til
>> snekatten), og derefter partition og den partition, jeg vil dele. -
>
> Tøm disken helt for data og så lav EN partition på den og installer 10.6
> på den.
>
> Det er ikke så svært.

Det burde det ikke være... - Men hulk, - hvad så med hele min
developer-opsætning, - den er jo på den ene halvdel...?

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-08-10 20:11

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 wrote:
> > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
> >> Ja, og jeg er /for/ pivet til at forsøge med det ved at vælge hele
> >> disken, (jeg markerede kun den partition, der er tom - beregnet til
> >> snekatten), og derefter partition og den partition, jeg vil dele. -
> >
> > Tøm disken helt for data og så lav EN partition på den og installer 10.6
> > på den.
> >
> > Det er ikke så svært.
>
> Det burde det ikke være... - Men hulk, - hvad så med hele min
> developer-opsætning, - den er jo på den ene halvdel...?
>

har du ikke lige haft en helt frisk usb disk i huset du kunne have
testet den slags på ?

/thomas

Erik Richard Sørense~ (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-08-10 20:22


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 wrote:
>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>>>> Ja, og jeg er /for/ pivet til at forsøge med det ved at vælge hele
>>>> disken, (jeg markerede kun den partition, der er tom - beregnet til
>>>> snekatten), og derefter partition og den partition, jeg vil dele. -
>>> Tøm disken helt for data og så lav EN partition på den og installer 10.6
>>> på den.
>>>
>>> Det er ikke så svært.
>> Det burde det ikke være... - Men hulk, - hvad så med hele min
>> developer-opsætning, - den er jo på den ene halvdel...?
>
> har du ikke lige haft en helt frisk usb disk i huset du kunne have
> testet den slags på ?

Jooeee... men den var jo købt til akut lagerplads, og den er allerede
godt og vel halv fyldt op...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-08-10 20:27

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 wrote:
> >>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
> >>>> Ja, og jeg er /for/ pivet til at forsøge med det ved at vælge hele
> >>>> disken, (jeg markerede kun den partition, der er tom - beregnet til
> >>>> snekatten), og derefter partition og den partition, jeg vil dele. -
> >>> Tøm disken helt for data og så lav EN partition på den og installer 10.6
> >>> på den.
> >>>
> >>> Det er ikke så svært.
> >> Det burde det ikke være... - Men hulk, - hvad så med hele min
> >> developer-opsætning, - den er jo på den ene halvdel...?
> >
> > har du ikke lige haft en helt frisk usb disk i huset du kunne have
> > testet den slags på ?
>
> Jooeee... men den var jo købt til akut lagerplads, og den er allerede
> godt og vel halv fyldt op...

så må du ud i elgiganten igen .. :)

/thomas

Erik Richard Sørense~ (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 28-08-10 20:34


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>>> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 wrote:
>>>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>>>>>> Ja, og jeg er /for/ pivet til at forsøge med det ved at vælge hele
>>>>>> disken, (jeg markerede kun den partition, der er tom - beregnet til
>>>>>> snekatten), og derefter partition og den partition, jeg vil dele. -
>>>>> Tøm disken helt for data og så lav EN partition på den og installer 10.6
>>>>> på den.
>>>>>
>>>>> Det er ikke så svært.
>>>> Det burde det ikke være... - Men hulk, - hvad så med hele min
>>>> developer-opsætning, - den er jo på den ene halvdel...?
>>> har du ikke lige haft en helt frisk usb disk i huset du kunne have
>>> testet den slags på ?
>> Jooeee... men den var jo købt til akut lagerplads, og den er allerede
>> godt og vel halv fyldt op...
>
> så må du ud i elgiganten igen .. :)

Det var nu ComputerCity, jeg købte i. - og så - igen - blive
frustreret over USBs langsommelighed?

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 28-08-10 20:43

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >> Thomas von Hassel wrote:
> >>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >>>> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 wrote:
> >>>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
> >>>>>> Ja, og jeg er /for/ pivet til at forsøge med det ved at vælge hele
> >>>>>> disken, (jeg markerede kun den partition, der er tom - beregnet til
> >>>>>> snekatten), og derefter partition og den partition, jeg vil dele. -
> >>>>> Tøm disken helt for data og så lav EN partition på den og installer 10.6
> >>>>> på den.
> >>>>>
> >>>>> Det er ikke så svært.
> >>>> Det burde det ikke være... - Men hulk, - hvad så med hele min
> >>>> developer-opsætning, - den er jo på den ene halvdel...?
> >>> har du ikke lige haft en helt frisk usb disk i huset du kunne have
> >>> testet den slags på ?
> >> Jooeee... men den var jo købt til akut lagerplads, og den er allerede
> >> godt og vel halv fyldt op...
> >
> > så må du ud i elgiganten igen .. :)
>
> Det var nu ComputerCity, jeg købte i. - og så - igen - blive
> frustreret over USBs langsommelighed?

jeg vil nok købe en stor SATA disk og smide internt ...

/thomas

(Thorbjørn Ravn (28-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 28-08-10 20:20

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 wrote:
>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>>> Ja, og jeg er /for/ pivet til at forsøge med det ved at vælge hele
>>> disken, (jeg markerede kun den partition, der er tom - beregnet til
>>> snekatten), og derefter partition og den partition, jeg vil
>>> dele. -
>>
>> Tøm disken helt for data og så lav EN partition på den og installer 10.6
>> på den.
>>
>> Det er ikke så svært.
>
> Det burde det ikke være... - Men hulk, - hvad så med hele min
> developer-opsætning, - den er jo på den ene halvdel...?

Det burde du af alle mennesker kunne klare uden at blive holdt i hånden.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørens~ (28-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørens~


Dato : 28-08-10 20:25


Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 wrote:
>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>>>> Ja, og jeg er /for/ pivet til at forsøge med det ved at vælge hele
>>>> disken, (jeg markerede kun den partition, der er tom - beregnet til
>>>> snekatten), og derefter partition og den partition, jeg vil
>>>> dele. -
>>> Tøm disken helt for data og så lav EN partition på den og installer 10.6
>>> på den.
>>>
>>> Det er ikke så svært.
>> Det burde det ikke være... - Men hulk, - hvad så med hele min
>> developer-opsætning, - den er jo på den ene halvdel...?
>
> Det burde du af alle mennesker kunne klare uden at blive holdt i hånden.

Selvfølgelig..., men tiden...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

(Thorbjørn Ravn (29-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 29-08-10 09:42

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

>>> Det burde det ikke være... - Men hulk, - hvad så med hele min
>>> developer-opsætning, - den er jo på den ene halvdel...?
>>
>> Det burde du af alle mennesker kunne klare uden at blive holdt i hånden.
>
> Selvfølgelig..., men tiden...

Ja? Du behøver jo ikke sidde og kigge på den imens?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørens~ (29-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørens~


Dato : 29-08-10 15:31


Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>>>> Det burde det ikke være... - Men hulk, - hvad så med hele min
>>>> developer-opsætning, - den er jo på den ene halvdel...?
>>> Det burde du af alle mennesker kunne klare uden at blive holdt i hånden.
>> Selvfølgelig..., men tiden...
>
> Ja? Du behøver jo ikke sidde og kigge på den imens?

Selvfølgelig ikke, - men så kan jeg jo ikke lave noget imens... - Jeg er
ved at opbygge kataloger over mere end 66.000 lydfiler, - for hulen det
tager tid:.-))

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Morten Lind (29-08-2010)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 29-08-10 16:00

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> >>>> Det burde det ikke være... - Men hulk, - hvad så med hele min
> >>>> developer-opsætning, - den er jo på den ene halvdel...?
> >>> Det burde du af alle mennesker kunne klare uden at blive holdt i hånden.
> >> Selvfølgelig..., men tiden...
> >
> > Ja? Du behøver jo ikke sidde og kigge på den imens?
>
> Selvfølgelig ikke, - men så kan jeg jo ikke lave noget imens... - Jeg er
> ved at opbygge kataloger over mere end 66.000 lydfiler, - for hulen det
> tager tid:.-))
>
> mvh. Erik Richard

Øh...er det ikke dét, du er rig på?...

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Erik Richard Sørense~ (29-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 29-08-10 16:23


Morten Lind wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>>>>> Det burde det ikke være... - Men hulk, - hvad så med hele min
>>>>>> developer-opsætning, - den er jo på den ene halvdel...?
>>>>> Det burde du af alle mennesker kunne klare uden at blive holdt i hånden.
>>>> Selvfølgelig..., men tiden...
>>> Ja? Du behøver jo ikke sidde og kigge på den imens?
>> Selvfølgelig ikke, - men så kan jeg jo ikke lave noget imens... - Jeg er
>> ved at opbygge kataloger over mere end 66.000 lydfiler, - for hulen det
>> tager tid:.-))
>
> Øh...er det ikke dét, du er rig på?...

Lydfiler? - joe...jeg har vel ca. 1/4-1/2 million, når/hvis jeg får dem
alle overført til computeren. - Tid? - Jeg sidder altså ikke altid
ved computeren.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Morten Lind (29-08-2010)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 29-08-10 17:23

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Morten Lind wrote:
> > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >>>>>> Det burde det ikke være... - Men hulk, - hvad så med hele min
> >>>>>> developer-opsætning, - den er jo på den ene halvdel...?
> >>>>> Det burde du af alle mennesker kunne klare uden at blive holdt i hånden.
> >>>> Selvfølgelig..., men tiden...
> >>> Ja? Du behøver jo ikke sidde og kigge på den imens?
> >> Selvfølgelig ikke, - men så kan jeg jo ikke lave noget imens... - Jeg er
> >> ved at opbygge kataloger over mere end 66.000 lydfiler, - for hulen det
> >> tager tid:.-))
> >
> > Øh...er det ikke dét, du er rig på?...
>
> Lydfiler? - joe...jeg har vel ca. 1/4-1/2 million, når/hvis jeg får dem
> alle overført til computeren. - Tid? - Jeg sidder altså ikke altid
> ved computeren.
>
> mvh. Erik Richard

Ja, jeg mente nu tid

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

(Thorbjørn Ravn (29-08-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 29-08-10 16:29

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 wrote:
>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>>>>> Det burde det ikke være... - Men hulk, - hvad så med hele min
>>>>> developer-opsætning, - den er jo på den ene halvdel...?
>>>> Det burde du af alle mennesker kunne klare uden at blive holdt i hånden.
>>> Selvfølgelig..., men tiden...
>>
>> Ja? Du behøver jo ikke sidde og kigge på den imens?
>
> Selvfølgelig ikke, - men så kan jeg jo ikke lave noget imens... - Jeg
> er ved at opbygge kataloger over mere end 66.000 lydfiler, - for hulen
> det tager tid:.-))

Du har vel en reservemaskine så du kan klare dig imens?

Du kunne også bare indrømme det er for svært?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Erik Richard Sørens~ (29-08-2010)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørens~


Dato : 29-08-10 16:59


Thorbjørn Ravn Andersen, 20100829 wrote:
> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 wrote:
>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
>>>>>> Det burde det ikke være... - Men hulk, - hvad så med hele min
>>>>>> developer-opsætning, - den er jo på den ene halvdel...?
>>>>> Det burde du af alle mennesker kunne klare uden at blive holdt i hånden.
>>>> Selvfølgelig..., men tiden...
>>> Ja? Du behøver jo ikke sidde og kigge på den imens?
>> Selvfølgelig ikke, - men så kan jeg jo ikke lave noget imens... - Jeg
>> er ved at opbygge kataloger over mere end 66.000 lydfiler, - for hulen
>> det tager tid:.-))
>
> Du har vel en reservemaskine så du kan klare dig imens?

Har endda to, hvis det skulle være, men så skal jeg jo til at flytte en
masse ting inden, jeg kan bruge en af dem...

> Du kunne også bare indrømme det er for svært?

Installere et system? - Det har jeg nu gjort så tit, og det er da ikke
svært, men det tager tid, og opsætning/tilpasning /bagefter/ tager endnu
længere tid...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (29-08-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 29-08-10 17:03

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100829 wrote:
> > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
> >> Thorbjørn Ravn Andersen, 20100828 wrote:
> >>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:
> >>>>>> Det burde det ikke være... - Men hulk, - hvad så med hele min
> >>>>>> developer-opsætning, - den er jo på den ene halvdel...?
> >>>>> Det burde du af alle mennesker kunne klare uden at blive holdt i hånden.
> >>>> Selvfølgelig..., men tiden...
> >>> Ja? Du behøver jo ikke sidde og kigge på den imens?
> >> Selvfølgelig ikke, - men så kan jeg jo ikke lave noget imens... - Jeg
> >> er ved at opbygge kataloger over mere end 66.000 lydfiler, - for hulen
> >> det tager tid:.-))
> >
> > Du har vel en reservemaskine så du kan klare dig imens?
>
> Har endda to, hvis det skulle være, men så skal jeg jo til at flytte en
> masse ting inden, jeg kan bruge en af dem...
>
> > Du kunne også bare indrømme det er for svært?
>
> Installere et system? - Det har jeg nu gjort så tit, og det er da ikke
> svært, men det tager tid, og opsætning/tilpasning /bagefter/ tager endnu
> længere tid...

hvliket er en af grundende til at jeg "nøjes" med meget "basic" systemer
til mine arbejdsmaskiner ... fra 0 til at jeg kan arbejde er max 1 time
inkl. installation af de 2-3 programmer jeg skal bruge ..

/thomas

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177496
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408491
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste