Salmonella på frugt og grønt.
Fra : Inge

Dato : 25-08-10 16:26

Hej

Der har flere gange været tilfælde af salmonella i frugt og grønt, fordi der
er vandet med kloakvand.

Nu er mit spørgsmål så, om det er nok at skylle frugt og grønt i rigelig
koldt vand fordi det sidder på overfladen, eller om det er fordi det er så
at sige inhaleret via rodsystemet? Og skal jeg koge disse grønsager? Der er
nu ikke meget skæg ved kogt broccoli.

Jeg er nemlig meget glad for rå broccoli, og brugsen har dansk broccoli på
tilbud til 8 kr. Der var så bare ikke noget dansk broccoli da jeg kom ned i
brugsen, men en masse hollandsk og lidt polsk.
Brugsfar siger, at den danske broccoli er rådnet op pga regn, men at det kun
er i Spanien de bruger kloakvand, så jeg behøver ikke bekymre mig. Skal jeg
mon tro på det? Salmonella er vel ikke noget at spøge med.
Jeg kan huske at hindbærrene med salmonella kom fra Polen og mange blev syge
og flere døde af det.

Jeg håber nogen ved noget om dette.

mvh
Inge

Fra : Aksel

Dato : 25-08-10 17:49

"Inge" <ingen@tingmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
..
> [...]
> Skal jeg mon tro på det? Salmonella er vel ikke noget at spøge med.
> Jeg kan huske at hindbærrene med salmonella kom fra Polen og mange blev

Salmonellabakterierne o.l. findes kun pa overfladen af planterne. De
"infiltrerer" ikke selve planten som sådan.
Hvis du er i tvivl, kan du gøre ligesom man gør i mange lande: Lægge sagerne
i blød i en desinfektionsvæske - f.eks. en jodophor - i 15 minutter
efterfulgt af en kort afskylning under vandhanen. Så kan man ikke gøre det
bedre, og smagen og friskheden af grøntsagerne berøres ikke nævneværdigt.
Mvh
Aksel

Fra : Inge

Dato : 26-08-10 16:29

> [...]
> minutter efterfulgt af en kort afskylning under vandhanen. Så kan man ikke
> gøre det bedre, og smagen og friskheden af grøntsagerne berøres ikke

Tak for svaret, så er jeg beroliget.
mvh
Inge