Papstykker til vacuumpakker
Fra : Preben

Dato : 25-08-10 15:07

Så blev der indkøbt 1 stk vacuumpakker på Emils anbefaling:
http://www.grillbutikken.dk/category.php?id_category=15

Det ser ud til at virke OK.

Hvis jeg pakker afskåret pålæg, er det for det første lidt svært at få det
i posen uden at fedte posen til, selv om jeg bukker den øverste kant
tilbage, inden jeg fylder posen. For det andet bliver det ofte pakket
(suget sammen) som en klump, hvor jeg hellere ville have det til at ligge
pænt i et lag.

Mit spørgsmål er derfor, om der findes nogle papstykker, man kan lægge
skiverne på inden de lægges i posen. Noget i retning af de stykker man kan
se i f.eks. en pakke med en hel side laks? Hvor kan de evt. købes?

--
Venlig hilsen
Preben Andersen

Fra : Hanne

Dato : 25-08-10 09:43

On Aug 25, 3:07 pm, Preben <pranSLETDE...@privat.dk> wrote:
> [...]
> skiverne på inden de lægges i posen. Noget i retning af de stykker man kan
> se i f.eks. en pakke med en hel side laks? Hvor kan de evt. købes?

Måske kunne du kigge efter de der pap/folielåg, der bruges til
foliebakker? De kan vel også klippes til, hvis det skulle være
nødvendigt.

Mvh
Hanne

Fra : Preben

Dato : 25-08-10 19:00

Den 25.08.2010 kl. 17:42 skrev Hanne <google@gottliebsen.dk>:

> Måske kunne du kigge efter de der pap/folielåg, der bruges til
> foliebakker? De kan vel også klippes til, hvis det skulle være
> [...]

Det var en god idé, tak for det.

--
mvh/Preben

Fra : Emil

Dato : 26-08-10 00:43

Preben wrote:

>Så blev der indkøbt 1 stk vacuumpakker på Emils anbefaling:
>http://www.grillbutikken.dk/category.php?id_category=15
>Det ser ud til at virke OK.

Den bliver du glad for, når du har lært at styre den.

>Hvis jeg pakker afskåret pålæg, er det for det første lidt svært at få det
>i posen uden at fedte posen til, selv om jeg bukker den øverste kant
>tilbage, inden jeg fylder posen.

Det gælder for påfyldning af enhver type vacumpose.
Det nemmeste er at svøbe lidt madpakkepapir omkring emnet. Papiret kan
efterfølgende trækkes op igen, mens madvaren rystes ud.
Mellemlægspapir rækker i de fleste tilfælde, blot så man kan håndtere
det med fingrene uden at røre ved madvaren. Nemmest ved kolde varer.
Papiret kan godt fryses med.

Hvis frostposer, kommes der først luft i posen v.h.a. et metalredskab
(pølsetang), da den statiske elektricitet gerne vil få poserne til at
klæbe sammen igen. Så er det nok at løfte øverste side for at komme
til.

Ved tyktflydende emner (færdigretter) er det nemmest hvis de er meget
kolde (let frosne). Her kommes poserne i et stort krus uden hank,
posens sider krænges udenpå og posens bund presses ned i bunden af
kruset med en passende størrelse flaske.

>For det andet bliver det ofte pakket
>(suget sammen) som en klump, hvor jeg hellere ville have det til at ligge
>pænt i et lag.

Det undgår du nemt ved at lægge pakken i knap samme højde som
sugetuden. Jeg bruger noget tilfældigt plast-emballage, som er
rengøringsvenligt, og har en tykkelse på ca 36 mm.
Et par skærebrædder kan gøre tricket. Ved et andebryst skal der kun
bruges 25 mm., og ved tyktflydende slet intet.

På mit underlag har jeg tegnet streger 60 mm fra kanten, da det er den
afstand der passer fra pålægget til posens åbning, hvis et lag pålæg
på ca en cm. Så lykkes det altid 1. gang, og det ligger smukt som hos
Ida Davidson.

>Mit spørgsmål er derfor, om der findes nogle papstykker, man kan lægge
>skiverne på inden de lægges i posen. Noget i retning af de stykker man kan
>se i f.eks. en pakke med en hel side laks? Hvor kan de evt. købes?

Glem det. Anskaf nogle skærebrædder i stedet - de virker i praksis og
kan bruges til alt muligt andet.

Nyttige tips:
Bruges frostposer, bør bunden svejses en extra gang, da den
fabriksfremstille svejsning er en trådsvejsning, og ofte er utæt.

Vacumpakkerens varmeelement bør køle et par minutter mellem hver
svejsning, da det ellers bliver for varmt og kan give utætheder.

Strimlen på varmeelementet kan lave ujævnheder. De glattes ud med
bagsiden af en negl.

Spørg igen, hvis du har spørgsmål eller problemer.

m.v.h. Emil

Fra : Preben

Dato : 26-08-10 16:51

Den 26.08.2010 kl. 01:43 skrev Emil <emilsen@nowhere.invalid>:

> [...]
> bagsiden af en negl.
>
> Spørg igen, hvis du har spørgsmål eller problemer.

Tak for dine gode råd.
Det eneste problem, jeg har i øjeblikket er, at sugesnutten ofte suger sig
fast i plastposen, men jeg går ud fra, at det skyldes, at der er for stor
afstand mellem pålægget og posens øverste kant. Løsningen er vel at klippe
af poserne, så indholdet i poserne kommer tættere på snutten?
--
mvh/Preben

Fra : Emil

Dato : 26-08-10 20:43

Preben wrote:
>Tak for dine gode råd.

Velbekomme.

> [...]
>afstand mellem pålægget og posens øverste kant. Løsningen er vel at klippe
>af poserne, så indholdet i poserne kommer tættere på snutten?

Det vil hjælpe. Der bør være ca 60 mm fra pålæget til posekanten. Jeg
placerer blot pålægget de 60 mm fra poseåbningen, uanset posens
længde. Så bliver der ca en cm fra sugetuden til varen.

Driller det alligevel, kan posens bund rykkes/drejes ca 5 mm til højre
og venstre, hvorved der dannes folder, som tillader udsugningen.

Problemet opstår når man bruger tynde frostposer.
Der er sjældent problemer ved brug af de kraftige vacumposer.

m.v.h. Emil