MS Windows
briani 27239
32 eller 64 bit?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-08-10 12:00

Har købt ny PC med AMD Quad Core 2,60 GHz processor og 4 Gb RAM.

Skal jeg installere 32 eller 64 bit Windows 7 Home Premium og i givet fald
hvorfor? Hvilke fordele kan jeg have af 64 bit?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-08-10 19:12

Den 25-08-2010 12:59, Kurt Hansen skrev:

> Har købt ny PC med AMD Quad Core 2,60 GHz processor og 4 Gb
> RAM.
>
> Skal jeg installere 32 eller 64 bit Windows 7 Home Premium
> og i givet fald hvorfor? Hvilke fordele kan jeg have af 64 bit?

Installér 64-bit-versionen. Dermed kan du bruge alle 4 GB
RAM. 32-bit-versionen kan kun udnytte lidt over 3 GB RAM.

I starten skulle man passe på med 64-bit, fordi der ikke var
drivere til ældre udstyr. I dag er problemet ikke så stort
og slet ikke, når det drejer sig om en ny computer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : N_B_DK

Dato : 25-08-10 19:32

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> Installér 64-bit-versionen. Dermed kan du bruge alle 4 GB
> RAM. 32-bit-versionen kan kun udnytte lidt over 3 GB RAM.

32 bit kan også udnytte 4GB ram, det er bare ikke altid bundkortet giver
mulighed for det, det er utroligt at folk bliver ved med at påstå at 32bit
os kun kan se lidt over 3GB ram.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-08-10 21:36

Den 25-08-2010 20:31, N_B_DK skrev:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> 32 bit kan også udnytte 4GB ram, det er bare ikke altid
> bundkortet giver mulighed for det

Eller sagt på en anden måde: Det er sjældent, at bundkortet
giver mulighed for det.

> det er utroligt at folk
> bliver ved med at påstå at 32bit os kun kan se lidt over 3GB
> ram.

Det er nok fordi, det er virkeligheden for langt de fleste
brugere.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : N_B_DK

Dato : 26-08-10 07:04

> Det er nok fordi, det er virkeligheden for langt de fleste
> brugere.

For langt de fleste vil jorden også se meget flad ud, men det er dog de
færreste der af den grund påstår at jorden er flad.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-08-10 19:12

"Kurt Hansen" <kurt@ugyldig.dk> skrev i meddelelsen
> Skal jeg installere 32 eller 64 bit Windows

Med "kun" 4 gb ram er det ligegyldigt.

Men en dag sætter du måske mere RAM i dyret - og så vil en 64 bit klart
være en fordel, da den så kan udnytte den ekstra RAM.

Jan

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-08-10 06:58

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.dk> crashed Echelon writing

> Har købt ny PC med AMD Quad Core 2,60 GHz processor og 4 Gb RAM.
>
> Skal jeg installere 32 eller 64 bit Windows 7 Home Premium og i givet
> fald hvorfor? Hvilke fordele kan jeg have af 64 bit?

64bit

Lad os bruge en analogi (eller hvad det hedder).

32bit = 32 baners motorvej
64bit = 64 baners motorvej

Hvilken kan klare flest samtidige køretøjer?

Husk dog at du ikke opnår 64bit over hele linjen, for det ville kræve alt
hardware var designet til en 64bit bus fx lydkort, netkort m.v.
Men mellem CPU og RAM får du fordelen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Trotler

Dato : 26-08-10 07:14

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Husk dog at du ikke opnår 64bit over hele linjen, for det ville kræve alt
> hardware var designet til en 64bit bus fx lydkort, netkort m.v.

Ja og nogle programmer kører i 64 bit, dog kører de fleste almindelige
programmer folk bruger 32 bit, så der er der intet vundet.

Men som grundregel med windows 7 - så installer 64 bit.

Fra : Ivar

Dato : 28-08-10 21:34

Bjarke Andersen skrev:

> 32bit = 32 baners motorvej
> 64bit = 64 baners motorvej

Den sammenligning er helt forkert.

Hvis man ikke har mere ram end 32 bits version kan klare, er
det spild at køre 64 bit. Man vil ikke få en pind ud af køre
64 bit.

Et 64 bit operativsystem skal flytte rundt på 64 bit, hver gang det
skal flytte en pointer, et 32 bit operativsystem kan flytte 2 på
samme tid. Et 64 bit operativsystem er altså i sig selv langsommere
end et 32 bit. Et 64 bits operativsystem har den fordel, at det kan
håndtere ram større end 4 GB. Men har man ikke behov for 64 bit,
vil ens maskine altså køre bedre med 32 bit end med 64 bit.

Med andre ord. Hvis man ikke har (eller vil få) mere end 4 GB ram,
er det tåbeligt at køre 64 bit operativsystem.

Ivar Magnusson

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-10 14:59

Hej,

> Et 64 bit operativsystem skal flytte rundt på 64 bit, hver gang det
> skal flytte en pointer, et 32 bit operativsystem kan flytte 2 på
> samme tid.

Det er nu ikke korrekt. Windows er et af de 64-bits operativsystemer som
understøtter 32-bits pointere i 32-bit programmer.

Det er en meget grov forenkling af det hele, hvis man udelukkende lader
"64-bit" handle om, hvor meget RAM programmerne kan adressere.

Det kommer selvfølgelig an på de programmer, man benytter og ens
generelle brugsmønster. For de fleste er RAM muligvis den vigtigste
faktor. Hvis man bruger sin maskine meget til særlige opgaver (fx visse
former for videoencoding, bruteforce søgninger, etc.) kan 64-bit være en
fordel uanset mængden af RAM.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Ivar

Dato : 30-08-10 18:32

Jens Kristian Søgaard skrev:

> Det er nu ikke korrekt. Windows er et af de 64-bits operativsystemer som
> understøtter 32-bits pointere i 32-bit programmer.

Selvfølgelig gør den 64 bit version det, ellers var den ikke
kompatibel med 32 bit drivere. Men det ændrer ikke ved at et
64 bit system skal flytte rundt på 64 bit pointere, hvor et
32 bit system aldrig flytter på større end 32 bit.

Forskellen har ikke stor betydning, men det ændrer ikke ved
det faktum, at et 64 bit system vil være langsommere end et
32 bit system, medmindre man bruger de 64 bit egenskaber.

Ivar Magnusson