Flere partioner på harddisk
Fra : Pico

Dato : 24-08-10 13:54

Den første post kom tilsyneladende ikke frem, prøver lige igen.

Jeg har en harddisk som jeg har delt op i 2 partioner, den første er NFTS og
den anden Fat (exFAT for at være nøjagtig). Windows 7 kan fint se dem men
SnowLeopard vil kun se den første og den kan jeg i sagens natur ikke skrive
til uden tredieparts program.
Det kan godt være det er en kendt sag for MAC, men jeg er ny i det OS.
Er det sådan at man kun kan se den første partion på en enhed i Mac ?

--
MVH
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-10 14:22

Hej,

> Den første post kom tilsyneladende ikke frem, prøver lige igen.

Der vil altid være et vist delay når du poster på USENET før du kan se
dit eget indlæg. Det skal man lige vænne sig til, men indlægget er altså
kommet frem.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Hans himself

Dato : 25-08-10 00:30

"Jens Kristian Søgaard" <jens@mermaidconsulting.dk> skrev i meddelelsen
> Hej,

> Der vil altid være et vist delay når du poster på USENET før du kan se dit
> eget indlæg. Det skal man lige vænne sig til, men indlægget er altså
> kommet frem.

OK, som du kan se ventede jeg 20 minutter, tålmodighed er ikke den stærke
side Jeg mener altid de plejer et komme efter få minutter, det var så
bare ikke i dag.
--
MVH
Pico

Fra : Pico

Dato : 24-08-10 15:00

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-08-10 22:47

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Det kan godt være det er en kendt sag for MAC, men jeg er ny i det OS.
> Er det sådan at man kun kan se den første partion på en enhed i Mac ?

Nej, selvfølgelig er det ikke sådan, men du har jo valgt nogle underlige
måder at formatere på. Prøv at formatere i HFS+ og se så, hvor god en
Windows-computer er til at se sådan en partition.
Jeg har ikke vildt meget forstand på det, men nu er der jo ikke
andre, der har svaret. Mig bekendt kan en Mac godt læse NFTS, men ikke
skrive til den. Man kan vist nok godt få et program, der gør det muligt.
FAT32 plejer der ikke at være problemer med. Skal en harddisk deles
mellem Mac og Windows, anbefaler man derfor normalt FAT32. Jeg ander
ikke, hvad exFAT er, men måske er det et format, en Mac ikke kan se.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Pico

Dato : 25-08-10 00:25

""Henrik Münster"" <henrik@muenster.dk> skrev i meddelelsen

> Nej, selvfølgelig er det ikke sådan, men du har jo valgt nogle underlige
> måder at formatere på. Prøv at formatere i HFS+ og se så, hvor god en
> Windows-computer er til at se sådan en partition.

Det har jeg i den HD der sidder i iMac og den kan Win fint læse ligesom Mac
kan læse NTFS. Jeg vil bare gerne have en partion som både Mac og Win kan
læse/skrive til.

> [...]
> mellem Mac og Windows, anbefaler man derfor normalt FAT32. Jeg ander
> ikke, hvad exFAT er, men måske er det et format, en Mac ikke kan se.

Jeg har heller ikke oplevet exFat før i dag, jeg havde regnet med at
formatere i Fat32 men fik ikke den mulighed. Jeg må prøve at sætte den til
en XP og se om den vil.
--
MVH
Pico

Fra : Jon

Dato : 25-08-10 19:11

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> Det har jeg i den HD der sidder i iMac og den kan Win fint læse ligesom Mac
> kan læse NTFS.

Da leser den vel i så fall over nettverket? Det er noe annet enn en
lokalt montert disk. Windows kan IKKE lese HFS+ uten tilleggsprogramvare
installert, likesom en Mac ikke kan skrive (men lese) til en NTFS-disk
uten ekstra programvare, dersom disken altså er lokalt montert.

Bruker du fildeling e.l. /over et nettverk/, er det helt andre regler
som gjelder, og da kan en Windows-maskin - som du sier - lese en Macs
interne disk.
--
/Jon
echo 141403796329316328543255794865631358218P | dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-10 13:35

Pico wrote:
> Den første post kom tilsyneladende ikke frem, prøver lige igen.

Den kom heller ikke ind på min normale newsserver, så nu er jeg skiftet
videre til Sunsite, og her er de begge...

> [...]
> Det kan godt være det er en kendt sag for MAC, men jeg er ny i det OS.
> Er det sådan at man kun kan se den første partion på en enhed i Mac ?

Til det sidste - normalt nej, men OS X kan ikke læse det udvidede FAT
format (exFAT) - kun FAT16/FAT32.

Du kan godt anvende NTFS sammen med Mac OS X, men kun se indhold på NTFS
formatterede diske - altså ikke skrive til/fra en NTFS disk/-partition,
medmindre du har en NTFS driver installeret på OS X. - De to bedste NTFS
drivere til Mac er 'Paragon NTFS' og '3G-NTFS'. - Jeg bruger selv
Paragons sammen med min OS X og med WinXP Pro installeret på en NTFS del
på min MacPro, og det virker upåklageligt.

NTFS-3G 2010.5.22 (freeware)
Mount, read & write to NTFS-formatted drives under OS X.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10913782
Paragon NTFS 8.0 (shareware)
Full read & write access to NTFS partitions.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/34187

Men hvorfor ikke lade din disk udelukkende være i NTFS? - Det er da
klart det bedste format både til brug med Win7 og til eksterne diske på
blandede Mac/Win/Linux netværk. - Lad din Win7 formattere/partitionere
disken kun med NTFS partitioner, men husk, at du skal bruge MBR
(Masterboot Record) som formatteringstabel.

NB: Med MBR tabellen kan du senere slette disk og/eller partition(er) i
Mac OS X's 'Diskværktøj' til fx. 'HFS+(Journalized)', men hvis du så
ikke samtidig ændrer tabelstruktur til GUID, vil du ikke kunne
installerer et bootable system på den eksterne disk MBR tabellen kan
heller ikke boote en intern disk med OS X, men godt boote fx. Win7 eller
XP/XPPro/Vista.

mvh. Erik Richard

Fra : Hans himself

Dato : 25-08-10 16:25

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i meddelelsen

> Den kom heller ikke ind på min normale newsserver, så nu er jeg skiftet
> videre til Sunsite, og her er de begge...

Der er problemer med Dotsrc.org for tiden, de får det nok fikset

> [...]
> Paragons sammen med min OS X og med WinXP Pro installeret på en NTFS del
> på min MacPro, og det virker upåklageligt.

Det er jeg godt klar over og har også Paragon NTFS som virker fint. Normalt
starter jeg i Windows 7 så jeg har sat Paragon off for at kunne skifte
mellem Mac og Win uden videre. Det er jo en "fejl" i Paragon at man når den
er aktiv ikke kan gå i Systemindstillinger/ Startdisk og så vælge BootCamp.
Så når jeg er i Mac og skal skrive til en NTFS partion skal jeg genstarte
med Paragon slået til, når jeg så er færdig skal jeg slå Paragon fra og
genstarte, derefter skal jeg genstarte i Win. Ret besværligt eller også
overser jeg noget ?
Jeg har hentet NTFS- 3G, men beskrivelsen på den er ikke "dybdegående" så
jeg kan ikke gennemskue om det umiddelbart er muligt at gå fra Mac til Win
uden at deaktivere den, ved du det ?

--
MVH
Pico

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-10 19:08

Hans himself wrote:

> Der er problemer med Dotsrc.org for tiden, de får det nok fikset

Ja, det fandt jeg også ud af. - Så jeg er ved at se mig lidt om efter
en anden news udbyder...

> [...]
> med Paragon slået til, når jeg så er færdig skal jeg slå Paragon fra og
> genstarte, derefter skal jeg genstarte i Win. Ret besværligt eller også

Det har jeg faktisk ikke været ude for, at det er nødvendig at slå
NTFS/Paragon fra for at skifter til boot i Windows. - I OS X 10.4.11 er
Windows synlig i kontrolpanelet 'Startdisk', men det er den ikke i
10.5.8, så her har jeg brugt et lille hjælpeprogram, der hedder
'BootChamp' - en lille menuudvidelse, der viser de bootbare
partitioner/diske, der er på computeren. - Slip musen over det system,
man vil boote ind i, og du skal blot indtaste dit admin password. -
Modsat kan ihvertfald WinXP og Win7 boote direkte ind i OS X. - Kan bare
ikke lige huske her og nu, hvilken af Windows' kontrolpaneler, man gør
det i, da jeg pt. kun kører Windows virtuelt.

BootChamp 1.0.2 (freeware)
Menu bar item for booting into Windows.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/36697

> Jeg har hentet NTFS- 3G, men beskrivelsen på den er ikke "dybdegående" så
> jeg kan ikke gennemskue om det umiddelbart er muligt at gå fra Mac til Win
> uden at deaktivere den, ved du det?

Den virker præcis på samme måde som paragons, hvor det heller ikke er
nødvendig at slå NTFS fra for at starte op i Windows...

Et lille tip... Når du vil starte op i Windows fra OS X, vælger du
'Genstart' fra æble-menuen, og når den er kommet med startlyden, holder
du 'ALT' tasten (skiftesporstast) nede, og du får en menu frem med de
mulige bootbare diske/partitioner med systemangivelse. Klik på ønsket
system og klik 'enter'.

mvh. Erik Ricchard

Fra : Pico

Dato : 25-08-10 22:44

> [...]
> boote direkte ind i OS X. - Kan bare ikke lige huske her og nu, hvilken af
> Windows' kontrolpaneler, man gør det i, da jeg pt. kun kører Windows

Den prøver jeg at kigge på

> Den virker præcis på samme måde som paragons, hvor det heller ikke er
> nødvendig at slå NTFS fra for at starte op i Windows...

Den får også et forsøg

> [...]
> bootbare diske/partitioner med systemangivelse. Klik på ønsket system og

Den kender jeg, men det er ikke altid jeg når det og så skal man på den
igen.

Jeg prøver lidt de næste dage.

--
MVH
Pico

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 24-08-10 18:55

> [...]

> Det kan godt være det er en kendt sag for MAC, men jeg er ny i det OS.
> Er det sådan at man kun kan se den første partion på en enhed i Mac ?

Jeg tror ikke jeg fatter dit indlæg?!

Hvad er det du vil? Vi du boote fra disken eller?

En Mac skal kun have en partition og på den kan du så vælge en Virtual
Machine eller lave en Boot camp partition.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Pico

Dato : 26-08-10 00:01

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i meddelelsen

> Jeg tror ikke jeg fatter dit indlæg?!
>
> Hvad er det du vil? Vi du boote fra disken eller?

Nej det er en USB tilsluttet disk.

> En Mac skal kun have en partition og på den kan du så vælge en Virtual
> Machine eller lave en Boot camp partition.

Det har jeg også på den interne disk. Den Løse disk kunne jeg ikke få
SnowLeopard til at se den anden partion, det kan den så godt nu, men den er
formateret i NTFS og derfor kan der ikke skrives til den uden tredjeparts
drivere, dem må jeg så lære at leve med.
--
MVH
Pico

Fra : Erik Richard Sørense~