Q. Anden partion på harddisk
Fra : Pico

Dato : 24-08-10 13:30

Jeg har en harddisk som jeg har delt op i 2 partioner, den første er NFTS og
den anden Fat (exFAT for at være nøjagtig). Windows 7 kan fint se dem men
SnowLeopard vil kun se den første og den kan jeg i sagens natur ikke skrive
til uden tredieparts program.
Det kan godt være det er en kendt sag for MAC, men jeg er ny i det OS.
Er det sådan at man kun kan se den første partion på en enhed i Mac ?

--
MVH
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-10 14:22

Hej,

> [...]
> SnowLeopard vil kun se den første og den kan jeg i sagens natur ikke skrive

Jeg tror du bliver nødt til at præcisere, hvad du mener med "se". Det
lyder mere som om du gør noget forkert end at operativsystemet fornægter
partitioner.

Hvilken type partitionstabel anvender du?

> Det kan godt være det er en kendt sag for MAC, men jeg er ny i det OS.
> Er det sådan at man kun kan se den første partion på en enhed i Mac ?

Nej, selvfølgelig ikke...

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Hans himself

Dato : 25-08-10 12:08

Der er åbenbart problemer med news.dotsrc.org så jeg prøver at sende gennem
europe.news.astraweb.com og se om det kommer igennem

"Jens Kristian Søgaard" <jens@mermaidconsulting.dk> skrev i meddelelsen
> Hej,

> Jeg tror du bliver nødt til at præcisere, hvad du mener med "se". Det
> lyder mere som om du gør noget forkert end at operativsystemet fornægter
> partitioner.

Med se mener jeg at MAC slet ikke viser partionen. Når jeg tilslutter den
eksterne HD (USB) viser den kun første partion der er NTFS. Jeg har en HD på
1 TB som fra start var formateret som NTFS, den kan SnowLeopard fint se, men
ikke skrive til, det ville jeg gerne have så jeg formindskede partionen og
lavede en ny på ca. 300 GB. Den er formateret i Win7 til FAT som Win kalder
exFAT når man formatere. Der er kun 2 muligheder, exFAT og NTFS.
Windows ser fint begge partioner og læser og skriver til dem. SL viser kun
den første på godt 600 GB.
I iMac'en har jeg en HD som er delt i 3, ca. 300 GB til SL, ca. 300 GB til
BOOTCAMP og ca. 300 der er NTFS. Når jeg er i SL viser SL ikke den tredje
partion ?

> Hvilken type partitionstabel anvender du?

Hvad mener du med partitionstabel ? Er det HFS, NTFS og FAT ?

> Nej, selvfølgelig ikke...

Jeg fik den tanke fordi der på 2 HD i SnowLeopard ikke vises den anden
henholdsvis tredje partion.
Det er nok mig der ikke har rigtig styr på tingene. Jeg håber i kan give
nogle hit der bevirker at jeg kan have en partion som både SL og Win kan
skrive til.

--
MVH
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-10 17:36

Hej,

> Med se mener jeg at MAC slet ikke viser partionen. Når jeg tilslutter den

Ah, det du mener er at Mac'en (ikke MAC) ikke viser _filsystemet_. Jeg
læste nok dit indlæg lidt hurtigt, og tænkte at du kendte forskel på
termerne.

> lavede en ny på ca. 300 GB. Den er formateret i Win7 til FAT som Win kalder
> exFAT når man formatere. Der er kun 2 muligheder, exFAT og NTFS.

Du kan ikke mounte exFAT filsystemet på en alm. Mac OS X uden
ekstraprogrammer (og disse ekstraprogrammer er ikke i en nem udgave endnu).

> Hvad mener du med partitionstabel ? Er det HFS, NTFS og FAT ?

Nej, ingen af delene - det er filsystemer, du nævner der. Bare glem det
med partitionstabellen igen - jeg troede du havde problemer med at se
partionen.

> Det er nok mig der ikke har rigtig styr på tingene. Jeg håber i kan give
> nogle hit der bevirker at jeg kan have en partion som både SL og Win kan
> skrive til.

Det nemmeste er at formattere din partition (med Diskværktøj) om til
FAT32. FAT32 kan læses af både Windows og Mac OS X, men du kan ikke
gemme filer over 4 GB på den.

Den anden mulighed er at installere NTFS-3G og formattere din partition
til NTFS:

http://www.tuxera.com/community/ntfs-3g-download/

Du kan godt skifte direkte mellem Windows og Mac selvom du har dette
installeret...

Fra : Hans himself

Dato : 25-08-10 17:53

> Det nemmeste er at formattere din partition (med Diskværktøj) om til
> FAT32. FAT32 kan læses af både Windows og Mac OS X, men du kan ikke gemme
> filer over 4 GB på den.

Det har jeg prøvet, men Diskværktøjet vil ikke formatere den partion Nok
mig der har lavet noget galt.

> [...]
>
> http://www.tuxera.com/community/ntfs-3g-download/
>
> Du kan godt skifte direkte mellem Windows og Mac selvom du har dette

Den oplysning har jeg efterlyst hos Erik Richard for et øjeblik siden, jeg
vi prøve at installere det, men det kommer nok til at vente et par dage.

Foreløbig tak for hjælpen til alle.
--
MVH
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-10 17:55

Hej,

> Det har jeg prøvet, men Diskværktøjet vil ikke formatere den partion Nok
> mig der har lavet noget galt.

Ja, det lyder som dig, der har lavet noget galt. Diskværktøjet kan
formattere partitionen.

Du kan også vælge at formattere den fra Windows eller bruge tredjeparts
software til at partionere den med.

Fra : Pico

Dato : 25-08-10 18:33

> Hej,

> Ja, det lyder som dig, der har lavet noget galt. Diskværktøjet kan
> formattere partitionen.

Jeg får kun muligheden for at Reparere eller en ting jeg ikke lige kan
huske, ingen mulighed for format lige meget hvor jeg søgte.

> Du kan også vælge at formattere den fra Windows eller bruge tredjeparts
> software til at partionere den med.

Jeg har gjort det fra Win, men der mulighederne desværre kun exFat og NTFS

--
MVH
Pico

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-10 20:54

Hej,

> Jeg får kun muligheden for at Reparere eller en ting jeg ikke lige kan
> huske, ingen mulighed for format lige meget hvor jeg søgte.

Det lyder bare som om du har trykket det forkerte sted i Disk Værktøj.
Prøv at læs manualen til værktøjet.

Umiddelbart vil jeg tro du har trykket på partitionen i venstre side af
programmet. Det skal du ikke. Du skal trykke på den fysiske disk.
Derefter på partition og så kan du vælge format og formattere.

> Jeg har gjort det fra Win, men der mulighederne desværre kun exFat og NTFS

Ja, men du skal så bare bruge et bedre formatteringsværktøj i Windows
som giver dig flere muligheder.

Fra : Pico

Dato : 25-08-10 22:51

> [...]
> programmet. Det skal du ikke. Du skal trykke på den fysiske disk. Derefter
> på partition og så kan du vælge format og formattere.

Du har ret i at jeg ikke trykkede på den fysiske disk først, men direkte på
partionen, det må jeg så prøve en af dagene.

> Ja, men du skal så bare bruge et bedre formatteringsværktøj i Windows som
> giver dig flere muligheder.

Jeg bruger Windows 7 indbyggede disk håndtering. Hvilket vil du foreslå ?

--
MVH
Pico

Fra : Pico

Dato : 24-08-10 15:24

Fra : Pico

Dato : 25-08-10 00:28

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 24-08-10 19:49

Pico <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Det kan godt være det er en kendt sag for MAC, men jeg er ny i det OS.
> Er det sådan at man kun kan se den første partion på en enhed i Mac ?

exFAT kan ikke ses af MacOS X. Det skal være FAT32.

Fra : Hans himself

Dato : 25-08-10 12:10

""Niels Jørgen Kruse"" <nospam@ab-katrinedal.dk> skrev i meddelelsen

> exFAT kan ikke ses af MacOS X. Det skal være FAT32.

Tak for det. Nogen der ved hvordan man formatere til FAT32 ??

--
MVH
Pico

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 25-08-10 12:47

Hans himself <Selvestemig@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> ""Niels Jørgen Kruse"" <nospam@ab-katrinedal.dk> skrev i meddelelsen

> Tak for det. Nogen der ved hvordan man formatere til FAT32 ??

Det kan du gøre med Diskværktøj på din Mac.

Fra : Pico

Dato : 24-08-10 20:26

Fra : Pico

Dato : 25-08-10 00:27

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-08-10 18:34

"Hans himself" <Selvestemig@hotmail.com> writes:

> Tak for det. Nogen der ved hvordan man formatere til FAT32 ??

Gør det på Windows. Så er du sikker på Windows er glad