prøv lige at se her :
Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 23-08-10 17:08

finedes der et et begavet menneske der kan se om man kan tage hånd
mikseren af denne tingeste her eller den sider fast der på - fordi hvis
den kan begge dele så er den jo genial ..

jeg mangler en til dej men hvis den kan tage dej så kan den satme også
tage fars mm i en gryde .. men kan den komme af ?? eller hænger det
fysisk sammen ???

se :

http://www.tretti.dk/husholdningsapparater/mixer-og-pisker/handmixere/bosch-mfq3560

eller

http://tinyurl.com/2u5md9l

Mv.
BMM

Fra : Max

Dato : 23-08-10 20:09

Hej Bo

> finedes der et et begavet menneske der kan se om man kan tage hånd
> mikseren af denne tingeste her eller den sider fast der på - fordi
> hvis den kan begge dele så er den jo genial ..

Hvis man ikke kan tage mikseren af, ja så er det jo ingen
håndmikser, så det kan man helt sikkert.

Max

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 23-08-10 20:46

Den 23-08-2010 21:08, Max skrev:
> Hej Bo

> Hvis man ikke kan tage mikseren af, ja så er det jo ingen
> håndmikser, så det kan man helt sikkert.

skide godt den er bestilt :) hold kæft det bliver fedt for det første
til brød dej også til at røre i en gryde med altså tid fars retter - jeg
har jo den anden dims til sauce

Mv.
Bo MM

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-08-10 21:08

"Bo M. Mogensen" <usnet1@gmail.com> skrev i meddelelsen

> skide godt den er bestilt :) hold kæft det bliver fedt for det første
> til brød dej også til at røre i en gryde med altså tid fars retter - jeg
> [...]

Dej til brød skal ikke æltes med en mixer. Det skal håndæltes hvis det skal
være helt rigtigt.

Jeg ville ikke påtage mig at ælte brøddej med en håndmixer. Den vil være
vanskelig at styre. Hvis man endelig skal bruge maskinkraft til det, så skal
man nok anskaffe sig en rigtig stor køkkenmaskine.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Emil

Dato : 23-08-10 21:50

"Tove Krieger" wrote:

> [...]
>vanskelig at styre. Hvis man endelig skal bruge maskinkraft til det, så skal
>man nok anskaffe sig en rigtig stor køkkenmaskine.

Jo, sådan en maskine kaldes en Bjørn. Det vigtige er, at maskinen kan
køre en sej dej i 10 min ved lavt omdrejningstal, da glutenstrukturen
ellers rives i stykker.

En helt overset kvallitetsparameter er dejkrogenes udformning, hvor
det korrekte er, at dejen tvinges ned i skålen. De fleste trækker
dejen op fra skålen, til nytteløs rotation i luften.

Og ja: efter sammenrøring af dejen, bør resten ske ved lidt håndkraft.
Det kræver kun minimal indsats, men giver fantastisk godt resultat.

m.v.h. Emil

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 24-08-10 00:31

Den 23-08-2010 22:49, Emil skrev:

> Jo, sådan en maskine kaldes en Bjørn. Det vigtige er, at maskinen kan
> køre en sej dej i 10 min ved lavt omdrejningstal, da glutenstrukturen
> ellers rives i stykker.

Hmm nu har jeg bestilt den så må den tage det den kan ..

> En helt overset kvallitetsparameter er dejkrogenes udformning, hvor
> det korrekte er, at dejen tvinges ned i skålen. De fleste trækker
> dejen op fra skålen, til nytteløs rotation i luften.

jamen der må man jo så bare give op og forsætte med hænderne ...

> Og ja: efter sammenrøring af dejen, bør resten ske ved lidt håndkraft.

det havde jeg tænkt mig ..

> Det kræver kun minimal indsats, men giver fantastisk godt resultat.

det er jo det lad for guds skyld maskinen gøre hvad den kan også tager
man selv ( eller min myre flittig rengørings kone ) resten - det tog
hende 3 timer at komme i bund af mit første forsøg med 4 kg mel (billed
blev postet i gruppen :) ...

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-10 08:12

Emil wrote:
> [...]
>
> Og ja: efter sammenrøring af dejen, bør resten ske ved lidt håndkraft.
> Det kræver kun minimal indsats, men giver fantastisk godt resultat.

Har også altid været min børnelærdom, men Meyer har lært mig noget andet
(Meyers bageri). Her foreslår han at lægge en fordej (for smagen), at røre
den sammen med mel og vand for derefter at lade røremaskinen høvle afsted
for fuld æde, indtil den kan bestå glutentesten - at trække et stykke dej så
tyndt ud, at du kan se igennem. Har den ikke den elasticitet, skal der røres
mere.

Det gør jeg så på min Electrolux Assistent, og det giver et fantastisk sejt,
men luftigt brød. Opskrift efter hukommelse herunder:

3 ciabattabrød - Meyers Bageri

Fordej
5 deciliter koldt vand
10 gram gær
500 gram hvedemel
15 gram havsalt

Brøddej
800 gram hvedemel
5 deciliter koldt vand
20 gram havsalt

(mel er tipo 00 eller noget ligeledes proteinrigt)

Fordej
Opløs gær i koldt vand, rør hvedemel og salt i, og lad fordejen stå mindst 8
timer ved stuetemperatur.

Brøddej
Rør hvedemel, koldt vand og salt ud i fordejen og ælt godt. MEGET godt.

Kom dejen i en plastikskål smurt med olivenolie, dæk med film, og lad den
hæve et par timer ved stuetemperatur.

Sæt en bagesten i ovnen og varm op til 240. Hæld dejen ud på et melet bord
og del den forsigtigt til 3 brød. Løft dem forsigtigt med bagespade ind på
den varme bagesten og giv den 20 minutter. Afkøl på rist.

Fra : Emil

Dato : 24-08-10 16:30

"Vandtro 3140" wrote:

> [...]
>tyndt ud, at du kan se igennem. Har den ikke den elasticitet, skal der røres

Det virker også. Men det kræver nøje overvågning, som du jo også
skriver.

På maskine er der høj risiko for over-æltning, hvis man ikke er
opmærksom, og er glutenstrukturen smadret, bliver det til fladbrød.

m.v.h. Emil

P.S. Husk at hente rettelsesblade til hans bageri-bog.

Fra : S.B.

Dato : 27-08-10 18:27

> [...]
> det korrekte er, at dejen tvinges ned i skålen. De fleste trækker
> dejen op fra skålen, til nytteløs rotation i luften.

Nogen køkkenmaskine, du kan anbefale, der gør det?
Står og skal have en ny inden længe.

Søren

Fra : Emil

Dato : 27-08-10 20:12

"S.B." wrote:

>Nogen køkkenmaskine, du kan anbefale, der gør det?
>Står og skal have en ny inden længe.

Desværre var jeg ikke omhyggelig nok, da jeg undersøgte markedet for
en halv snes år siden. Jeg købte en Kenwood, som larmer.
Min datter siger, de nye _store_ Kenwood-modeller ikke larmer så
meget. Jeg har ikke undersøgt det nærmere og _tror_ ikke den kører den
rigtige vej rundt.

Ellers må du søge. Kan du tysk, er www.test.de et udmærket sted,
ellers må du Google: Küchenmaschine test.de
<http://www.test.de/themen/haus-garten/test/Kuechenmaschinen-Schnell-praktisch-laut-22935-22935/>
Brug evt. Google Oversæt.

Skal det være en helt perfekt _røremaskine_, må det være en Bjørn
model Teddy. Læs _hele_ tråden her:
<http://grillklubben.dk/forum/viewtopic.php?f=19&t=1353&start=0>
Selv om prisen er høj, og det er vanskeligt at finde en forhandler,
får man en uopslidelig maskine.

m.v.h. Emil

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 24-08-10 00:28

Den 23-08-2010 22:08, Tove Krieger skrev:
Hej Tove ..

> Dej til brød skal ikke æltes med en mixer. Det skal håndæltes hvis det
> skal være helt rigtigt.

Puhh jamen problemet er jeg sgu ikke rigtigt gider hvorfor det ikke
bliver gjort også kan jeg smide de æg ud som jeg har købt til formålet
efter langt tid og jeg er sgu egentligt meget glad for mine boller og
min gullerods kage når jeg endeligt for det gjort ..

Hvis jeg har eller for gæster så skal jeg nok komme op i gear men når
man bare går sig selv og hunden så ....

> Jeg ville ikke påtage mig at ælte brøddej med en håndmixer. Den vil være
> vanskelig at styre. Hvis man endelig skal bruge maskinkraft til det, så
> skal man nok anskaffe sig en rigtig stor køkkenmaskine.

altså jeg tror man kan tage det indledenedene også det sidste hvor der
skal hældes mel i til dejen har den rette konsistens må man så gøre i
hånden har lige købt 2 skåle mere til formålet da ... når det endeligt
skal være så laver jeg af 4 kg mel noget durum osv

gider du i øvrigt ikke sende mig din opskrift igen har mistet den - men
har købt rosiner som jeg mener der skal i :)

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-08-10 19:25

Tove Krieger skrev:

> [...]
> vanskelig at styre. Hvis man endelig skal bruge maskinkraft til det, så
> skal man nok anskaffe sig en rigtig stor køkkenmaskine.

DER ER ABSOLUT INGEN GRUND TIL AT TRO AT MAN SKAL HÅNDÆLTE, MED MINDRE
DET ER MOTIONEN MAN GÅR EFTER
JEG HAR BENYTTET METODEN I ÅREVIS:

http://ekot.dk/diverse/broed/

OG HAR IKKE OPLEVET BEDRE BRØD - med eller uden kerner og/eller groft mel

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-08-10 23:02

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> http://ekot.dk/diverse/broed/
>
> OG HAR IKKE OPLEVET BEDRE BRØD - med eller uden kerner og/eller groft mel

Dit sikkert udmærkede link kan desværre ikke åbnes her, men det er da
dejligt at du har fundet din egen måde at gøre det på. Jeg fortsætter med at
gøre som jeg altid har gjort.

P.S. Jeg er altså ikke "døv".

Fra : Ole Larsen

Dato : 26-08-10 06:56

Tove Krieger skrev:
> [...]
>>

> Dit sikkert udmærkede link kan desværre ikke åbnes her, men det er da
> dejligt at du har fundet din egen måde at gøre det på. Jeg fortsætter

Linket virker fint her, men naturligvis skal du ikke lave om på din
metode - der er millioner af kvinder, der insistere på at gøre tingene
som deres bedstemødre gjorde. Tro dog ikke at "Det skal håndæltes hvis
det skal være helt rigtigt." er den eneste sandhed.

P.S. Jeg har masser af smileys allerede.

http://olelarsen.eu/htmlGallery/content/2006_02_22_012_large.html