Gymnasieelever taster direkte ind i den di~
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-08-10 17:44

I fredags Politiken, 1. Sektion side 4 er der 2 artikler om "den
digitale klasse". Desværre er det kun den ene, som man kan læse på
politiken.dk - og det er ikke den med overskriften her i Subject. De
anden kan læses her:

<http://politiken.dk/uddannelse/1040464/skolebogen-er-paa-vej-i-papirkur
ven-/>

Det interessante ved den 2. artikel er billedet, der viser elever i 1.c
på Rødkilde Gymnasium i Vejle: Klar, Parat, Log på. 1.c på Rødkilde
Gymnasium i Vejle mødte i mandags til første skoledag i en rent digital
virkelighed uden bog og papir.

Man ser 18 bærbar computere på billedet, heraf er de 5 Macbooks. Det er
tæt på 30 pct!

Det interressante her er, om de digitale undervisningsmidler som er
omtalt i artiklen "Skolebogen er på vej i papirkurven" kan benyttes med
en Mac.

Det kan selvfølgelig være de pågældende Mac er dual-boot med Windows,
men det kan lige så godt være at undervisniongsmaterialet ikke er
"Windows Only".

Et andet eksempel på noget tilsvarende er computerbladet Komputer for
Alle. Istedet for at bruge et Windows propritært program som interface
til dees forside CD, har de fra 10-2010 valgt at benytte et
browserinterface. Bortset fra at alle programmerne på CD'en er til
Windows platformen, så kan man læse meget af indholdet fra en Mac - bl.a
artiklerne.

Det undrer mig, at ikke nogen har fundet på det før! Hvis
undervisningsprogrammerne som er nævnt i artiklen på Politiken.dk virker
på samme måde, skulle det ikke være noget problem at benytte dem med en
Mac.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Morten Lind

Dato : 23-08-10 18:04

> [...]
> undervisningsprogrammerne som er nævnt i artiklen på Politiken.dk virker
> på samme måde, skulle det ikke være noget problem at benytte dem med en

Min ældste datter er lige begyndt på Borupgård Gymnasium - dette
tilbyder /kun/ Apple computere med rabat og afbetaling.

Min sentens er ikke relevant her, men jeg synes, jeg må sige det

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-10 18:09

> Min ældste datter er lige begyndt på Borupgård Gymnasium - dette
> tilbyder /kun/ Apple computere med rabat og afbetaling.
>
> Min sentens er ikke relevant her, men jeg synes, jeg må sige det

Personligt synes jeg det bedste man kan gøre er at lære dem at være
platforms uafhængige ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 23-08-10 18:12

> Personligt synes jeg det bedste man kan gøre er at lære dem at være
> platforms uafhængige ...

> /thomas

Enig

M.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-08-10 13:38

<snip>

> Personligt synes jeg det bedste man kan gøre er at lære dem at være
> platforms uafhængige ...

Her er nogle link med eksempler på iBøger (havde Apple virkelig ikke
fået beskyttet den betegnelse?) og digitale undervisningsportaler fra
artiklen i fredagspolitiken:

1. En iBog, virker i Safari:

<www.plus.systime.dk>

- matematik bog, med gratis prøveperiode indtil engang i oktober.

2. Undervisningsportaler, UNI-C, virker selvf osse i Safari:

<www.danskhistorie.dk>

<www.kristendomskundskab.dk>

<www.samfundsfaget.dk>

Men som der står: "I princippet skal al undervisning ikke koste penge,
så derfor kan udgiften til en bærbar til alle elever udgøre et problem.
På Rødkilde Gymnasium har stort set alle elever dog computer i
forvejen."

Hvor mange gange har man ikke hørt det, der står i første sentens? Den
undskyldning bliver ustandseligt brugt (af dovne og teknikforskrækkede
lærere) for ikke at skulle benytte it i undervisningen.

Men holder det vand? Nu har jeg kun ca 1/2 års erfaring med den danske
folkeskole (5. kl på Tølløse Mellem- og Realskole, efteråret 1954), men
betaler elever idag ikke selv for deres skriveredskab? lommeregner?
kvadreret A4 papir? gymnastiktøj? fodboldstøvler? osv osv?

En blærbar netbog ligger efterhånden udgiftsmæssigt i den samme
prisklasse.

Og de dovne og teknikforskrækkede lærer ryger vel ud i den kommende
fyringsrunde, så det lysner forude...

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-08-10 14:18

> <snip>

> Her er nogle link med eksempler på iBøger (havde Apple virkelig ikke
> fået beskyttet den betegnelse?)

ikke i danmark .. vi er sådan et micky mouse land at de nok er ligeglade

Faktisk ret lækkert lavet ...

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-08-10 15:32

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> ikke i danmark .. vi er sådan et micky mouse land at de nok er ligeglade
> ..

Hmm! Og ordet "iBog" giver da osse visse associationer på engelsk...

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-08-10 16:43

> 1. En iBog, virker i Safari:
>
> <www.plus.systime.dk>
>
> - matematik bog, med gratis prøveperiode indtil engang i oktober.

Flot materiale... men hvordan kopierer man skidtet. Cut'n' paste virker
ikke godt. Måske skærmdumps... eller på en iPad og så i kopimaskinen

> Hvor mange gange har man ikke hørt det, der står i første sentens? Den
> undskyldning bliver ustandseligt brugt (af dovne og teknikforskrækkede
> lærere) for ikke at skulle benytte it i undervisningen.

Hold da op, hvor kom den fra!

Som princip synes jeg det er helt rigtigt, at muligheden for en god
grund- og ungdomsuddannelserne ikke må blive et spørgsmål om folks
pengepung.

Men måske skulle det omformuleres til at være "lige adgang" til
uddannelse. De der kan sende deres børn i skole med en bærbar skal være
mere end velkomne til det, men skolen skal have noget godt (bemærk ordet
"godt") grej til de elever der ikke kommer i skole udstyret med den
store pakke.

> [...]
> betaler elever idag ikke selv for deres skriveredskab? lommeregner?
> kvadreret A4 papir? gymnastiktøj? fodboldstøvler? osv osv?

Næh, nej. Papir får de skam og ofte bruger de skolens lommeregner i
de mindre klasser.

> En blærbar netbog ligger efterhånden udgiftsmæssigt i den samme
> prisklasse.

Ja, det er bemærkelsesværdigt. Et par fodboldstøvler = en netbook

> Og de dovne og teknikforskrækkede lærer ryger vel ud i den kommende
> fyringsrunde, så det lysner forude...

Så de, der bare er dovne, kan ånde lettet op

Jeg håber du fanger dine egne fordomme. Ik' at sådanne lærere ikke
findes, li'som sådanne medarbejdere findes i alle mulige andre erhverv.
Og teknikforskrækkelse findes også, og netop som mange kommuner endelig
var ved at se lyset mht. at få givet lærerne den nødvendige
arbejds-bærbar kom multimediaskatten væltende. Det er altså et utroligt
tungsindigt, småligt og perspektivløst bud på fremtiden vi fodre
hinanden med for tiden.

--
Mvh Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-08-10 12:23

Martin Bredthauer:

<snip>

> [...]
> altså et utroligt tungsindigt, småligt og perspektivløst bud på
> fremtiden vi fodre hinanden med for tiden.

Det er folk der klager over skatten der ersmålige. Selvfølgelig skal
frøns beskattes.

Og tænk at skolelærere ikke kan regne! Med multimediaskat kan det nu
netop betale sig selv at anskaffe sin arbejds-bærnbar.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-08-10 22:45

> Det er folk der klager over skatten der ersmålige. Selvfølgelig skal
> frøns beskattes.

Jeg klager ikke over skatten. Det er den _effekt_ multimediabeskatningen
har som jeg synes er problematisk. Den er ganske enkelt blevet en kæp i
hjulet på udbredelsen af IT hos lærerne og dermed deres anvendelse af IT
i undervisningen. Effekten bliver i sidste ende at flere elever end
nødvendigt har lærere med ringe it-kundskaber.

Vend den om: Når nu lovgivningen omkring undervisningen i de forskellige
fag i folkeskolen, kaldet "fælles mål", stiller tydelige krav om
integration af IT i alle fag, så burde staten ved lovgivning stille krav
til alle landets lærere om at have en arbejds-bærbar med på arbejde og
med hjem - hver eneste arbejdsdag.

> Og tænk at skolelærere ikke kan regne! Med multimediaskat kan det nu
> netop betale sig selv at anskaffe sin arbejds-bærnbar.

Ja, men en "privat" bærbar i forbindelse med arbejde er ikke en optimal
løsning eks. pga. licensproblematikker og i visse tilfælde netværks-
begrænsninger af sikkerhedsmæssige årsager.

Problemet er også, at når et vigtigt arbejdsredskab tilhører
privatsfæren, så kan man som arbejdsplads ikke stille krav til dens
kvalitet, opbygning, programudvalg osv. Hvor professionelt er det lige?

Jeg synes også at frøns skal beskattes, men man burde lave en undtagelse
for undervisere og deres bærbar computer og som sådan også
mobiltelefonen, som også stormer frem som værktøj i undervisningen.
Dette er et synspunkt fra en, der dagligt arbejder i folkeskolen - ikke
som lærer, men som skoleleder. Ud fra ovenstående logik ser jeg således
ikke grund til at jeg, med den arbejdsfunktion jeg har, skal friholdes
fra multimediabeskatning. Men at lærerne, frontlinje-medarbejderne i
uddannelsen af den kommende arbejdskraft, ikke er det vil jeg fortsat
fastholde er både dumt, perspektivløst og småligt. Dog mest dumt!

--
Mvh Martin

Fra : David Blangstrup

Dato : 26-08-10 14:54

On 2010-08-23 19:03:52 +0200, Morten Lind said:

> [...]
> tilbyder /kun/ Apple computere med rabat og afbetaling.
>
> Min sentens er ikke relevant her, men jeg synes, jeg må sige det

Fedt! :)
- David
--
Læs min blog
http://blangstrup.info

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 24-08-10 16:43

> som interface til dees forside CD, har de fra 10-2010

"Forside CD" i 2010. Du ta'r gas på os ik'?

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-08-10 21:41

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> "Forside CD" i 2010. Du ta'r gas på os ik'?

Du kender ikke bladet "Komputer", kan jeg høre
Det er vist mest for computer-ejere, der ikke kan lide computere.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-08-10 16:36

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> "Forside CD" i 2010. Du ta'r gas på os ik'?

Man kan bl.a søge i en database over artikler i tidligere numre, eller
se videoklip. Komputer for Alle's forside CD har kun CD format. Bladet
Australian Geographic udkommer med en DVD hvor der ligger film.

Det kalder man for multimedia. Du kender måske kun multimedia som en
skat?

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-08-10 18:58

> Det kalder man for multimedia. Du kender måske kun multimedia som en
> skat?

Ja, sådan kan noget gå fra Buzzword til skældsord

Kender godt Komputer fra biblioteket. Okay how-to artikler som bl.a.
omtales positivt af de lettere teknikforskrækkede jeg har mødt på min
vej.

--
Mvh Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-08-10 21:29

> [...]

> Kender godt Komputer fra biblioteket. Okay how-to artikler som bl.a.
> omtales positivt af de lettere teknikforskrækkede jeg har mødt på min

Skolelærer?

--
Ikke ham på Facebook.