Flytte filer fra MAC til en Windows PC
Fra : Ronnie Ziegler

Dato : 23-08-10 02:49

Hej,

jeg skal have flyttet 680 GB billeder fra en MAC OS 10.5 maskine til
en ekstern harddisk, der skal kunne læses fra en Windows pc. Jeg har
formateret harddisken fra MAC maskinen og kopieret billederne, men
disse kan ikke læses fra Windows pc'en, da det jo er et andet
filsystem. Ideen er, at jeg skal have endnu en ekstern harddisk, som
skal bruges til Windows pc'en, så billederne skal kopieres fra en
ekstern harddisk med et MAC filsystem til en anden ekstern harddisk
med et NTFS filsystem. Hvordan gør jeg dette?

Pft.
Ronnie

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-10 10:04

Hej,

> med et NTFS filsystem. Hvordan gør jeg dette?

Du har flere muligheder - de mest oplagte er:

1) Formatter disken med FAT-filsystemet. Dette kan læses/skrives af både
Mac og Windows. Har forskellige begrænsninger - blandt andet kan du ikke
gemme store (4+ GB) filer.

2) Installér NTFS-skriveunderstøttelse på din Mac og formatter disken
med NTFS-filsystemet. Dette kan gøres med gratisprogrammet her:

http://www.tuxera.com/products/tuxera-ntfs-for-mac/

BTW: Det er god tone at skrive i indlægget at man har valgt at
krydsposte i flere grupper på een gang.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 23-08-10 09:52

On Mon, 23 Aug 2010 01:48:46 -0700 (PDT), Ronnie Ziegler
<ronnie.ziegler@gmail.com> wrote:

> [...]
>ekstern harddisk med et MAC filsystem til en anden ekstern harddisk
>med et NTFS filsystem. Hvordan gør jeg dette?

Hvorfor ikke købe en NAS, den kan tilgås fra begge systemer, og linux
hvis det skulle blive nødvendigt.

/Hans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-08-10 13:16

> [...]

> jeg skal have flyttet 680 GB billeder fra en MAC OS 10.5 maskine til
> en ekstern harddisk, der skal kunne læses fra en Windows pc.

Det nemmeste er faktisk at sætte pc'en eller Mac'en op som server,
tilgå det pågældende 'share' (delte drev) fra den anden maskine, og
kopiere det over nettet.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Per Jensen

Dato : 23-08-10 22:45

On 23/08/10 14.16, Asbjorn Hojmark wrote:

> Det nemmeste er faktisk at sætte pc'en eller Mac'en op som server,
> tilgå det pågældende 'share' (delte drev) fra den anden maskine, og
> kopiere det over nettet.
>
> -A

Hehe, god fornøjelse med at flytte 680GB data over LAN, medmindre at OP
har Gigabit kommer det til at tage en god rum tid

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-10 23:02

Per Jensen <news@fjerneszapro.dk> wrote:

> Hehe, god fornøjelse med at flytte 680GB data over LAN, medmindre at OP
> har Gigabit kommer det til at tage en god rum tid

eh .. hvem har _ikke_ gigabit lan nutildags ?

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 23-08-10 23:10

Thomas von Hassel wrote:

> eh .. hvem har _ikke_ gigabit lan nutildags ?

Det har min G4 Mac Mini ikke

Ikke at det ændrer så meget den har nemlig heller ikke eSATA

Skal man kopiere fra Mac til PC, eller omvendt, har jeg i øvrigt gjort
den iagttagelse at hvilken maskine der styrer processen har meget at
sige. Lader jeg min Mac, OS X 10.4.11, stå for styrringen går væsentligt
hurtigere end hvis jeg styrer processen med min Windows maksine (XP
Sp3). Jeg har ikke taget tid fornylig, men jeg mener det var i hvertfald
50% i hastighedsforskel.

Mvh
Bruno

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-10 23:15

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> Det har min G4 Mac Mini ikke

Så skal den jo bare smides ud ;)

/thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 23-08-10 23:15

On Mon, 23 Aug 2010 23:44:58 +0200, Per Jensen <news@fjerneszapro.dk>
wrote:

> Hehe, god fornøjelse med at flytte 680GB data over LAN, medmindre at OP
> har Gigabit kommer det til at tage en god rum tid

Ja, 680 GB over Fast Ethernet (lad os lidt konservativt sige omkring
80 Mbps ~ 10 MB/s) vil tage i omegnen af (680.000 MB / 10 MB/s) 68.000
sekunder, hvilket er i underkanten af 19 timer.

Man kan (en smule optimistisk) flytte de samme data ved at skrive 20
MB/s på en USB-disk og læse dem på en anden maskine med de samme 20
MB/s. Det svarer til (680.000 MB * 2 / 20 MB/s) 68.000 sekunder.

Og USB-diske var at foretrække, fordi?

-A
PS: Gigabit Ethernet er i praksis ofte gratis på en moderne pc, og er
ca. 10 gange hurtigere end ovenstående for Fast Ethernet, hvis diskene
kan følge med. (Det kan de i praksis ikke).
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : J.K.Arning

Dato : 23-08-10 13:40

On 2010-08-23 14:16:04 +0200, Asbjorn Hojmark said:

> Det nemmeste er faktisk at sætte pc'en eller Mac'en op som server,
> tilgå det pågældende 'share' (delte drev) fra den anden maskine, og
> kopiere det over nettet.

Kopiere 680 GB over lokalt netværk .. uhh .. skriv og fortæl hvordan det gik.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-10 14:07

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> wrote:

> Kopiere 680 GB over lokalt netværk .. uhh .. skriv og fortæl hvordan det gik.

Det er hverken umuligt eller sjældnt at man flytter den slags mænger
over ethernet.... hvis det bare er gigabit ethernet så er der ingen ko
på isen.

Du skal nok bare lade være med at gøre det _trådløst_

/thomas

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-08-10 19:51

Forudsætter at computerne er i nærheden af hinanden. Selv om det ikke
direkte fremgår af spørgsmålet har jeg på fornemmelsen at dette ikke
er tilfældet. Og hvis du tænker på at gå over internettet giver de
mange Gigabyte et problem.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-08-10 17:44

J.K.Arning <jesper.arning@gmail.com> writes:

> Kopiere 680 GB over lokalt netværk .. uhh .. skriv og fortæl hvordan det gik.

Her har vi en situation hvor gigabitnetværk klart er en fordel :)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-08-10 15:35

> eh .. hvem har _ikke_ gigabit lan nutildags ?

En del. Det er ikke alle der lever af at lave tryksager

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 24-08-10 15:36

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> PS: Gigabit Ethernet er i praksis ofte gratis på en moderne pc, og er
> ca. 10 gange hurtigere end ovenstående for Fast Ethernet, hvis diskene
> kan følge med. (Det kan de i praksis ikke).

Hvad præcis skal der stå på kablerne for at de kan komme op på de helt
høje hastigheder? Mit sidste køb var CAT6 og det kunne kun komme op på
30 Mb/s.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-10 19:07

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100824 <nospam0002+20100824@gmail.com> wrote:

> Hvad præcis skal der stå på kablerne for at de kan komme op på de helt
> høje hastigheder? Mit sidste køb var CAT6 og det kunne kun komme op på
> 30 Mb/s.

nu er det ikke kun kablet der kan være flaskehals... der er diske,
netkort, switche etc. etc.

Der er mange dimser hvor der står 1 gigabit på men som slet ikke kommer
i nærheden af de hastigheder ..

/thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-08-10 07:38

On Tue, 24 Aug 2010 16:36:26 +0200, nospam0002+20100824@gmail.com
(Thorbjørn Ravn Andersen, 20100824) wrote:

> Hvad præcis skal der stå på kablerne for at de kan komme op på de helt
> høje hastigheder? Mit sidste køb var CAT6 og det kunne kun komme op på
> 30 Mb/s.

30 megabit per sekund eller megabyte per sekund? Det første er helt
klart en fejl. Det sidste er formentlig en begrænsning i dine diske,
fildelingsprotokol og filsystem.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-08-10 17:13

> Hvad præcis skal der stå på kablerne for at de kan komme op på de helt
> høje hastigheder? Mit sidste køb var CAT6 og det kunne kun komme op på
> 30 Mb/s.

Mener du megabyte per sekund? 30 MB/s virker måske ikke af meget, men
ofte får man ikke meget mere ud af standard SATA-diske, når man
skriver til dem via en almindelig fildelingsprotokol som fx CIFS. (Men
man får ikke mere ud af dem ved at skifte til USB).

Det er naturligvis langtfra det samme, som at netværket ikke kan
levere mere end de 30 MB/s. På Gigabit Ethernet kan man faktisk køre 1
gigabit per sekund. Fornuftige servere eller rigtig gode pc'er kan
sagtens 'fylde' Gigabit Ethernet.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-08-10 19:12

> nu er det ikke kun kablet der kan være flaskehals... der er diske,
> netkort, switche etc. etc.

Jeg eksperimenterede med filoverførsel over en direkte forbindelse
mellem min MacBook og min MacBook Pro. Der er ikke så mange ting der
kan gå galt :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-08-10 19:17

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100825 <nospam0002+20100825@gmail.com> wrote:

> Jeg eksperimenterede med filoverførsel over en direkte forbindelse
> mellem min MacBook og min MacBook Pro. Der er ikke så mange ting der
> kan gå galt :)

prøv at køre et benchmark direkte på diskene i de to maskiner ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-08-10 21:04

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Hvis flaskehalsen reelt var kablet, så har du enten købt nogen
> elendige kabler som ikke lever op til CAT6 - eller også har du ødelagt
> dem inden du har brugt dem.

Nok det første. Jeg prøver en gang til senere.

> Det er ikke engang nødvendigt med CAT6-kabler for at opnå
> gigabithastighed - du kan nøjes med CAT5e.

Det er da dejligt at høre. Jeg må genoptage mine eksperimenter.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 25-08-10 21:40

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> writes:

> Brug derefter iperf (eller evt. ttcp) til at måle båndbredden med.

Der rapporteres 900-940 Mbit/s hvilket jo er et godt stykke
over 30 Mb/s.

Takker!

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-08-10 17:33

> [...]

> levere mere end de 30 MB/s. På Gigabit Ethernet kan man faktisk køre 1
> gigabit per sekund. Fornuftige servere eller rigtig gode pc'er kan

Jeg har siden aftestet med iperf og der er cirka 900-940 Mbit/s - 10
sekunder om en gigabyte - så hullet er stort nok. Så mangler jeg bare
at få mere fart over feltet mht filflytninger.

Fra : Chano Andersen

Dato : 26-08-10 23:31

Den 26-08-2010 18:33, Thorbjørn Ravn Andersen, 20100826 skrev:
> sekunder om en gigabyte - så hullet er stort nok. Så mangler jeg bare
> at få mere fart over feltet mht filflytninger.

Generelt er det eneste der hjælper, et RAID setup eller SSD diske.
(Eller begge dele, hvis man virkeligt mener fart seriøst.)

- Chano Andersen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-08-10 07:40

Chano Andersen <sunsite092009@chanoandersen.dk> writes:

> Generelt er det eneste der hjælper, et RAID setup eller SSD
> diske. (Eller begge dele, hvis man virkeligt mener fart seriøst.)

Det er på en bærbar Mac - det sætter visse begrænsninger.

Jeg rodede lidt med rsync over rsh for at få hullet størst muligt, og
det viste sig ganske rigtigt at hastigheden var langt under det
teoretiske (maks var omkring 50 Mb/s). Formentligt fordi disken ikke er
hurtigere kombineret med at filerne let kunne være fragmenterede.

Pyt, bare man ved det :)

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-08-10 08:39

On Fri, 27 Aug 2010 08:40:19 +0200, nospam0002+20100826@gmail.com
(Thorbjørn Ravn Andersen, 20100826) wrote:

> [...]
> teoretiske (maks var omkring 50 Mb/s). Formentligt fordi disken ikke er
> hurtigere kombineret med at filerne let kunne være fragmenterede.

Jeg går ud fra, du mener megabyte per sekund, ikke megabit per sekund?
50 MB/s er ret pænt for en enkelt SATA-disk.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 27-08-10 10:04

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> Jeg går ud fra, du mener megabyte per sekund, ikke megabit per sekund?

Ja. Jeg kan ikke rigtigt med MB i stedet for Mb.

> 50 MB/s er ret pænt for en enkelt SATA-disk.

Tjoh. Det er en 5400 disk. Den 7200 jeg købte for nyligt kan uden at
blinke klare 90 Mb/s. Det er jo rart at den næsten kan følge med
netværket :)