Syltede peberfrugter - opskrift
Fra : Emil

Dato : 21-08-10 22:04

Syltede peberfrugter

Lige nu bugner butikker, haver og drivhuse med div. frugter.
Gem lidt af sensommeren/efteråret til vintermånederne.

Jeg har søgt lidt efter den ultimative opskrift; men de var alle
afskrifter af hinanden.
Derfor har jeg forsøgt selv at komponere en opskrift, som indeholder
de fleste grundsmage, så der opnåes et bedre produkt. Det lykkedes
ikke helt, men et væsentligt bedre resultat end hvad jeg ellers fandt.

Hele peberfrugter kan lægges i hed (120 grader C) olie. Når skindet
begynder at boble eller blive mørkt tages de op.
Denne metode sviner en del, og kan kun anbefales hvis man alligevel
har gang i frituren.
De kan i stedet grilles, til skindet bliver let sort eller bobler op.
Bruges brødrister deles peberfrugterne først i kvarte. Bruges kogende
vand i 5-7 min, kan de måske kun anvendes til den bløde udgave.
Derefter lægges de i en plastpose - som lukkes. Undgå at det sorte
sviner. De hviler i et par timer.
Herefter kan man nemt pille skindet af. Flæk peberfrugterne, fjern
kerner og det hvide kød.

Skær de rensede peberfrugter i 3-5 mm strimler eller tern, læg disse i
saltet vand (3-4 spsk salt pr. liter vand) og stil dem koldt natten
over, så bliver de sprødest.

Til ca 1 kg peberfrugter koges følgende lage under låg:
4 dl eddike (Bedst: æblecidereddike)
Evt. ½ dl hvidvin (for at udtrække flest smagsstoffer)
250 gr sukker (Gerne rørsukker eller lys sirup)
2 spsk hele, gule sennepskorn
15 hele, sorte peberkorn (hvis Kerala-peber 10 stk, eller hvis grønne
20 stk)
Skallen med det hvide fra 1/4 - 1/8 øko citron i tynde strimler
1 medium stærk chili (5-10 cm lang) renset for indmad og i tynde
skiver (brug handsker)
1 fed hvidløg i papirtynde skiver eller finthakket
1 stort laurbærblad eller 2 små
Det hele gives et opkog, og trækker til næste dag under låg ved
rumtemperatur.

Næste dag skal man beslutte sig for, om peberfrugterne skal være bløde
eller sprøde.

I den bløde version simrer de afdryppede peberfrugter i lagen, indtil
de er møre, ca 30 min. Ellers ligesom:
I den sprøde version kommes de afdryppede peberfrugter på glas, fordel
krydderierne i glassene, selv om de ikke har meget mere smag tilbage,
men de pynter, og overhældes med den varme lage, som er tilsat Atamon
efter anvisningen; Luk straks glassene, så der dannes undertryk, og
læg dem på lager med låget nederst.

Skal lagres i et par uger før nydelse. Kan dog ædes (modsat: nydes)
efter et par dage.

Bruges som 'surt' til kød- og pastaretter, smørrebrød (oksebryst,
roastbeef), burgere og madpandekager med kødfyld.

m.v.h. Emil

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 22-08-10 15:56

On 21 Aug., 23:04, Emil <emil...@nowhere.invalid> wrote:

> Syltede peberfrugter

Tak for opskriften, det skal prøves!

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-09-10 21:10

Emil wrote:

> Syltede peberfrugter

Og jeg har bunker af chillier!

Du har så mange spændende opskrifter, kunne du ikke diske op med et par
stykker på a) syltede chillier og b) chillisauce?

Hilsen
Martin

Fra : Emil

Dato : 01-09-10 23:37

Martin Larsen wrote:

>Og jeg har bunker af chillier!
>
>Du har så mange spændende opskrifter, kunne du ikke diske op med et par
>stykker på a) syltede chillier og b) chillisauce?

Der er nu ikke de store mængder af chiliopskrifter i mine noter,
bortset fra at der indgår chili de flest opskrifter fra Politekken
Kødsovs-konkurrence (Et kødsovs-univers!).
Mange af disse har jeg samlet i et .DOC-dokument med mere end 40 af de
bedste opskrifter - efter min bedømmelse.
Jeg véd ikke med copy-right, men jeg kan sende dig en kopi, hvis du
har lyst.

De få andre opskrifter samler jeg i nye tråde, hvis andre skulle have
interesse i chili.

m.v.h. Emil

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-09-10 11:42

Emil wrote:

> Jeg véd ikke med copy-right, men jeg kan sende dig en kopi, hvis du
> har lyst.

Meget gerne, bare fjern spamfree-delen i emailadressen.

Fra : Emil

Dato : 05-09-10 15:46

Martin Larsen wrote:

>Meget gerne, bare fjern spamfree-delen i emailadressen.

Er sendt

m.v.h. Emil