Er frilandsæg fra fritgående høns?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-08-10 10:31

Alle de fantasifulde betegnelser for æg i supermarkederne er jo
umulige at gennemskue. Hvad er f.eks. baggrunden for brunchæg?

Jeg køber gerne økologisk i al almindelighed, men burhøns kan jo også
fodres med økologisk foder og vupti ... så er det økologiske æg.

Er der nogen der ved, om "frilandsæg" faktisk kommer fra fritgående
høns, der har mulighed for at komme ud, eller betyder det bare at de
går i en hal med strøelse?

Fra : Krabsen

Dato : 21-08-10 11:01

Det gør DanÆg: http://www.danaeg.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-08-10 11:10

Kurt Hansen skrev:

> Er der nogen der ved, om "frilandsæg" faktisk kommer fra fritgående
> høns, der har mulighed for at komme ud, eller betyder det bare at de
> går i en hal med strøelse?

Fra http://www.danaeg.dk/Products/Frilandsaeg.aspx :

»Frilandsæg lægges af høner, der holdes i flokke på typisk
3.000-10.000 dyr. Der må være op til 9 høner pr. kvadratmeter
nytteareal. De har også adgang til at boltre sig på et udendørs-
areal med græs og jord.

Lovgivningen tillader maksimalt 1 høne pr. 4 udendørs kvadrat-
meter. Der skal være strå, høvlspåner, sand eller tørv på mindst
en tredjedel af det indendørs areal og hønerne skal have adgang
til reder og sidepinde. Æg fra frilandshøner kan være hvide eller
brune. Frilandshøns må næbtrimmes.«

Se http://www.danaeg.dk/Products.aspx for en oversigt.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-08-10 13:51

On Sat, 21 Aug 2010 10:09:35 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> wrote:

>Fra http://www.danaeg.dk/Products/Frilandsaeg.aspx :
>
> »Frilandsæg lægges af høner, der holdes i flokke på typisk
> 3.000-10.000 dyr. Der må være op til 9 høner pr. kvadratmeter
> nytteareal.

33*33 cm pr. høne er dæleme ikke meget. Det var det jeg frygtede.

> De har også adgang til at boltre sig på et udendørs-
> areal med græs og jord.

Det lyder jo godt (næsten FOR godt). Hvis det kun er to gange 10
minutter om dagen, ændrer det jo ikke meget.

Jeg har aldrig set udendørs arealer med 3-10.000 høns. Der må stikke
noget under.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-08-10 11:18

Jeg skrev bl.a.:

> Se http://www.danaeg.dk/Products.aspx for en oversigt.

PÃ¥ http://dueholm.dynamicweb.dk/Default.asp?ID=7 er der lidt flere
detaljer.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-08-10 11:27

Jeg skrev:

> PÃ¥ http://dueholm.dynamicweb.dk/Default.asp?ID=7 er der lidt
> flere detaljer.

Beskrivelsen af forholdene for økologiske læggehøner kan godt lyde
lidt idyllisk sammenlignet med de øvrige læggehønetyper, men her er
angiveligt et billede af en økologisk hønsegård:

· http://www.skovly.nu/index.php?id=352

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-08-10 16:24

Kurt Hansen skrev:

> 33*33 cm pr. høne er dæleme ikke meget.

(Til sammenligning er et A4-ark er 21 × 29,7 cm.)

Næh, det er som på Strøget i de travleste juleindkøbsdage — og så
er der lort på gulvet, og fjer og støv i luften. Der er svært at
se at der sku' være nogen formildende omstændigheder.

> Det lyder jo godt (næsten FOR godt). Hvis det kun er to gange 10
> minutter om dagen, ændrer det jo ikke meget.

Og ord er billige. “Boltre” lyder så godt, men hvor meget kan en
høne reelt boltre sig når der går op til 4 høns på 1 m²?

Det vil helt sikkert være sundt for den enkelte forbruger at aflægge
et besøg på en hønsefarm — økologisk eller ej.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-08-10 21:50

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i meddelelsen
> Kurt Hansen skrev:

> Og ord er billige. “Boltre” lyder så godt, men hvor meget kan en
> høne reelt boltre sig når der går op til 4 høns på 1 m²?

Så er det da godt for hønsene at hvert kræ har 4 m2 og ikke skulle dele en
enkelt sølle m2 med tre medkræ. Så det er vel 16 gange så godt.

vh
Jan

--
Billeder: http://album.boegh.net

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 21-08-10 20:27

"Kurt Hansen" <ugyldig@ingenmail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Er der nogen der ved, om "frilandsæg" faktisk kommer fra fritgående
> høns, der har mulighed for at komme ud, eller betyder det bare at de

Hvis du seriøst ønsker at købe æg fra høns der har et godt liv bliver du
nødt til at tage din cykel og køre ud på landet og købe dine æg ved
stalddøren hos nogen der kun har nogen få høns.
Cyklen, fordi bilkørsel næppe kan betegnes som økologisk.
Det gider du selvfølgeligt ikke vel?
Derfor kan du ligeså godt købe de billigeste æg de har i supermarkedet, det
er to sider af samme mønt.

Steen.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 23-08-10 05:31

On Sat, 21 Aug 2010, "Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote:

> [...]
>stalddøren hos nogen der kun har nogen få høns.
>Cyklen, fordi bilkørsel næppe kan betegnes som økologisk.

Jo da, men mon ikke jeg er som de fleste danskere: idealist i tanken,
men underlagt hverdagens travlhed. Jeg har vældig lyst til at være
fokuseret økologi-køber, men der skal en god portion vilje til at være
konsekvent. Økologi skal være en del af livsstilen.

>Derfor kan du ligeså godt købe de billigeste æg de har i supermarkedet, det
>er to sider af samme mønt.

Når det skal gå hurtigt, hedder det supermarked. Der forsøger jeg at
gennemskue de bevidste vildledningsmanøvrer fra producenternes side,
så jeg kan købe det næstbedste i forhold til håndkøb i gårdbutikken.

Næste år får vi selv høns i haven og så er æg og hønsekød i det
mindste helt under min egen kontrol

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 21-08-10 20:49

Steen Jakobsen skrev:

> Derfor kan du ligeså godt købe de billigeste æg de har i super-
> markedet, det er to sider af samme mønt.

Hvis man er ligeglad med om kyllingerne får klippet næbet, og med
hvor mange der går pr. m², ja, så kan man lissågodt købe de billigste
æg man kan finde — men ellers synes jeg klart at man må vælge øko-æg.

Men kigger jeg på de reelle forhold for høns i kommerciel stordrift,
så får jeg lyst til at droppe både æg og hønsekød — og så er der lige
meget om det er økologisk eller ej.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 22-08-10 20:52

Mange flere burde have høns selv. De er nemme at holde, og det er tilladt i
de fleste byer også.

Mine går frit i min lille have i Korsør by.

De passer i store træk sig selv, der skal bare muges ud, og det er ikke
slemt. De skal have en foder blanding af læggepiller og korn. Så holder de
haven fri for snegle, edderkopper, bænkebidere og alle andre insekter de kan
finde. De gøder hele haven meget fint, og spiser så meget græs at jeg ikke
skal slå græs så meget.
Jeg har heller ikke problemer med mos i plænen.

Men okay, så skal man lige se sig for inden man smider sig

Det er kolonormt hyggeligt at de trisser rundt i haven, og når man griller
er man af med resterne med det samme.

For mig er det ren livskvalitet.

Mange hilsner

Charlotte

Fra : troglodyt

Dato : 23-08-10 01:21

On Sun, 22 Aug 2010 21:51:46 +0200, "Charlotte P. Korsør"
<Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Men okay, så skal man lige se sig for inden man smider sig
>
>Det er kolonormt hyggeligt at de trisser rundt i haven, og når man griller

Det er vel også sjovt at hugge hovet af dem? For du lader vel ikke god
protein gå til spilde?

troglodyt

Fra : From Sydsjælland

Dato : 23-08-10 17:11

Kære trooglyt.
"troglodyt" <troglodyt@peux.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> <Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> wrote:
>

> Det er vel også sjovt at hugge hovet af dem? For du lader vel ikke god

Nu er det jo ikke farligt at hugge hovedet af en høne.
Det er heller ikke sjovt, men noget som gøres.

Hvis du ikke ved hvad det er at holde dyrehold, så har du meget at lære.

Du kunne også have meget glæde af, at have med dyr at gøre.

Kun mit sparsomme input.
Mvh knud

Fra : cykelsmeden

Dato : 24-08-10 18:24

Den 23-08-2010 02:21, troglodyt skrev:

> Det er vel også sjovt at hugge hovet af dem? For du lader vel ikke god
> protein gå til spilde?

det er jo besvaret:

:)

men enig med Charlotte, minimalt arbejde, maksimal fornøjelse.

finn

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-08-10 05:26

Jan Bøgh skrev:

> Så er det da godt for hønsene at hvert kræ har 4 m2 og ikke
> skulle dele en enkelt sølle m2 med tre medkræ. Så det er
> vel 16 gange så godt.

Ja, det har du da ret i — det var noget af en [hexadecimal] kommafejl
jeg fik lavet dér. Tak for rettelsen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Gamle

Dato : 24-08-10 16:23

Kurt Hansen wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der ved, om "frilandsæg" faktisk kommer fra fritgående
> høns, der har mulighed for at komme ud, eller betyder det bare at de

For nogle år siden havde Føtex løsningen.
De reklamerede med fritgående æg. Det var da humant overfor hønsene.
Mvh
Torben

Fra : Krabsen

Dato : 26-08-10 07:25

Den 24-08-2010 17:23, Gamle skrev:

> For nogle år siden havde Føtex løsningen.
> De reklamerede med fritgående æg. Det var da humant overfor hønsene.

Var det samtidig med, at de havde en kølemontre med et stort skilt:
"Varm sauce på køl"...?
(Nåede desværre ikke at tage et foto - den stod der kun et par dage)