MS Windows
briani 27239
Installere W-XP bærbar Acer
Fra : Valle

Dato : 22-08-10 11:05

Hejsa

Er der nogen der kan hjælpe mig til at få installeret Windows XP Pro på en
bærbar Acer Travelmate 5320, som er blevet formatteret - fjernet alt også
installations partition - og nu siger den at der ikke er en harddisk, når
jeg sætter cd i drev og booter !!

Jack

Fra : Valle

Dato : 22-08-10 11:08

"Valle" <x-rayman@jafnet.kd> skrev i en meddelelse
> [...]
> installations partition - og nu siger den at der ikke er en harddisk, når

Den vil forøvrigt godt installere en W 7 !

Jack

Fra : Henning

Dato : 22-08-10 11:21

On Sun, 22 Aug 2010 12:04:32 +0200, "Valle" <x-rayman@jafnet.kd>
wrote:

> [...]
>installations partition - og nu siger den at der ikke er en harddisk, når

Du mangler driver til sata-controller. Enten henter du den eller også
sætter du disken til at køre IDE i bios.

Fra : Valle

Dato : 22-08-10 12:15

> Du mangler driver til sata-controller. Enten henter du den eller også
> sætter du disken til at køre IDE i bios.

Hej Henning

Takker for hurtigt svar, det virker

Jack

Fra : Bo.L

Dato : 22-08-10 22:52

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Du mangler driver til sata-controller. Enten henter du den eller også
> sætter du disken til at køre IDE i bios.

Gider du uddybe det. Har en ven med samme problem på en stationær. Har
ellers prøvet, at hente drivere, men det virker ikke ... Gode råd er
velkommen

Fra : Valle

Dato : 23-08-10 07:32

"Bo.L" <nejtak@ingenmail> skrev i en meddelelse

> Gider du uddybe det. Har en ven med samme problem på en stationær. Har
> ellers prøvet, at hente drivere, men det virker ikke ... Gode råd er
> velkommen

Jeg kan så fortælle at det lykkedes at installere xp, ved at sætte den til
IDE i bios, men nu er der så en "masselagrinscontroller" jeg ikke kan få
installeret en driver til, men maskinene kører upåklageligt, så jeg ved ikke
hvad indflydelse det har !

Jack

Fra : Ole C

Dato : 23-08-10 08:54

Valle skrev blandt andet:

> [...]
> ikke kan få installeret en driver til, men maskinene kører
> upåklageligt, så jeg ved ikke hvad indflydelse det har !

Kig i Enhedshåndtering om ikke der er et udråbstegn ved den enhed der
mangler en driver.
Og prøv evt. at læse her:
http://www.freewindows.dk/fw/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=1755&forum=3
Det lyder sandsynligt, at det er den omtalte kortlæser der også hos dig
mangler en driver.

--
vh
Ole C

Fra : Valle

Dato : 23-08-10 10:19

"Ole C" <mail@olec.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det lyder sandsynligt, at det er den omtalte kortlæser der også hos dig

Det var lige nøjagtig det der manglede, og da jeg så fandt den rigtige,
løste det problemet - takker for support

Jack

Fra : Ole C

Dato : 23-08-10 12:36

Valle skrev blandt andet:

> Det var lige nøjagtig det der manglede, og da jeg så fandt den
> rigtige, løste det problemet - takker for support

Godt det virkede

--
vh
Ole C

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-08-10 09:29

"Bo.L" <nejtak@ingenmail> crashed Echelon writing

> Gider du uddybe det. Har en ven med samme problem på en stationær. Har
> ellers prøvet, at hente drivere, men det virker ikke ... Gode råd er
> velkommen

XPs installations medie har som standard ikke drivere til SATA harddisk
controllere og de fleste SCSI samt RAID controllere.

For at XP installationen skal kunne se harddiske tilsluttet disse
controllere, skal man gøre én af følgende ting.

1. Have en diskette med driveren. Nej ikke blot Windows driveren, men en
driver skabt netop til start af installationen (txtsetup.oem fil skal
indgå)

2. Lave en ny installations CD med driveren slipstreamet ind. Dette gøres
fx. via Nlite og tidligere nævnte driver.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bo.L

Dato : 23-08-10 09:45

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> 2. Lave en ny installations CD med driveren slipstreamet ind. Dette gøres
> fx. via Nlite og tidligere nævnte driver.

Har prøvet sidste, men den finder den ikke. Har så lagt drivere på cd, og
valgt f6 under boot på xp cd (instalere tredieparts drivere) Men så kan den
ikke se cd drevet..... Prøver igen.
Men den med ide ville måske være en løsning

Fra : Bo.L

Dato : 23-08-10 09:47

"Bo.L" <nejtak@ingenmail> skrev i meddelelsen

> [...]
> den ikke se cd drevet..... Prøver igen.
> Men den med ide ville måske være en løsning

PS kan man så efterfølgende lave om til sata igen, hvis man har fået drivere
ind ???

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-08-10 10:02

> PS kan man så efterfølgende lave om til sata igen, hvis man har fået
> drivere ind ???

Du skal være varsom. Den pegninger der forefindes i boot.ini kan være
anderledes når du skifter BIOS tilbage til SATA igen. Dermed vil XP ikke
boote op.

--
Bjarke Andersen

Fra : Valle

Dato : 23-08-10 10:22

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du skal være varsom. Den pegninger der forefindes i boot.ini kan være
> anderledes når du skifter BIOS tilbage til SATA igen. Dermed vil XP ikke

Det kan jeg så bekræfte, da jeg prøvede at sætte den tilbage i Bios til
ACHI, fik jeg blå skærm og pc lukkede ned ! - men der skete ikke noget ved
det, da jeg satte den til IDE, virkede det hele igen

Jack

Fra : Edmund

Dato : 23-08-10 13:31

Den 23-08-2010 11:22, Valle skrev:

> Det kan jeg så bekræfte, da jeg prøvede at sætte den tilbage i Bios til
> ACHI, fik jeg blå skærm og pc lukkede ned !

Og du havde vel installeret en sata driver inden?

--
Mvh Edmund

Fra : Valle

Dato : 23-08-10 17:01

"Edmund" <nospamm@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Og du havde vel installeret en sata driver inden?
>

> --
> Mvh Edmund

Nej, men det må jeg prøve !

Jack

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-08-10 10:00

> [...]

> kan den ikke se cd drevet..... Prøver igen.
> Men den med ide ville måske være en løsning

I Nlite skal du huske at have den rigtige driver (sikre dig du har en
txtsetup.oem fil) samt at du vælger TXT mode under hvordan driveren skal
slipstreames ind.

F6 løsningen kræver A: diskettedrev (læs floppydisk). Intet andet kan
anvendes.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-08-10 19:59

Jo, hvis BIOS kan sættes op til at emulere floppytilstand for et
bootbart USB drev. I en del kan du selv vælge mellem floppytilstand og
harddisk.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Henning

Dato : 23-08-10 18:48

On 23 Aug 2010 08:29:06 GMT, Bjarke Andersen
> [...]

>2. Lave en ny installations CD med driveren slipstreamet ind. Dette gøres
>fx. via Nlite og tidligere nævnte driver.

3. (Langt den letteste...) Indlæse driver til SATA når Windows kører,
genstarte, gå i bios, ændre fra IDE til SATA og start så op i Windows.