navnet linux
Fra : Mickey

Dato : 06-08-01 22:32

Påstand:
Linux kommer af "linus Unix"

korrekt eller en gang gejl ?

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.stopcopydan.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-08-01 22:54

Mickey wrote:
> Påstand:
> Linux kommer af "linus Unix"
> korrekt eller en gang gejl ?

Sandsynligvis korrekt. Kun Linus kan svare autoritativt på det.

--
Lars Kongshøj

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-08-01 22:55

"Mickey" <news002@susie.dk> writes:

> Linux kommer af "linus Unix"

Navnet Linux er dannet af Linus' fornavn og de hellige regler for
navngivning af rigtige styresystemer. Linus brød sig oprindeligt ikke
om navnet da systemet skulle offentliggøres, men da var ftp-kataloget
allerede oprette.

Om det præcist er Linus' Unix eller en anden normal "vi skal have
dette til at lyde som et rigtigt styresystem"-konstruktion tror jeg
ikke er til at sige.

(Rigtige styresystemer er selvfølgelig unix-inspirerede)
--
http://peter.makholm.net/

Fra : Mickey

Dato : 06-08-01 23:00

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> navngivning af rigtige styresystemer. Linus brød sig oprindeligt ikke
> om navnet da systemet skulle offentliggøres, men da var ftp-kataloget

den med at han ikke kunne lide det har jeg hørt før...
- fand dette interview fra for længe siden (med Linus)
http://alge.anart.no/linux/history/LinuxNews.03A

> Om det præcist er Linus' Unix eller en anden normal "vi skal have
> dette til at lyde som et rigtigt styresystem"-konstruktion tror jeg
> ikke er til at sige.

jeg syns at have læst engang at det var sysadmin'en der holdt på at sådan
lød det bedst, det sku ikke været <indsæt linus's forslag> og så blev det
sådan, det var jo admin'en der lavede adgangen til serveren ;)

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.stopcopydan.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-08-01 23:10

"Mickey" <news002@susie.dk> writes:

> den med at han ikke kunne lide det har jeg hørt før...

Han mente at det var for selvpromoverende (oplysning bare for
fuldstændighedens skyld)

> jeg syns at have læst engang at det var sysadmin'en der holdt på at sådan
> lød det bedst, det sku ikke været <indsæt linus's forslag> og så blev det
> sådan, det var jo admin'en der lavede adgangen til serveren ;)

Jeg kan aldrig huske om det var Freeix eller Freakix, men jeg tror
mest på det sidste. Jeg har desvære lånt min Linusbiografi ud.

--
http://peter.makholm.net/

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 07-08-01 10:36

Peter Makholm wrote:

> Jeg kan aldrig huske om det var Freeix eller Freakix, men jeg tror
> mest på det sidste. Jeg har desvære lånt min Linusbiografi ud.

Freax.

--
Hroi Sigurdsson hroi@netgroup.dk
Netgroup A/S http://www.netgroup.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-08-01 02:08

On 06 Aug 2001 23:55:01 +0200, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>(Rigtige styresystemer er selvfølgelig unix-inspirerede)

linuxp? windowsx?

(shiver)

--
- Peter Brodersen

Fra : Torsten Lund

Dato : 07-08-01 09:46

Jeg har hørt at det skulle stå for "(L)inux (I)s (N)ot (U)ni(X)"

men er ikke sikker

/T

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-08-01 09:53

"Torsten Lund" <tlu@remove.this.maxon.dk> writes:

> Jeg har hørt at det skulle stå for "(L)inux (I)s (N)ot (U)ni(X)"

Det er højst et backronym.

--
http://peter.makholm.net/

Fra : Isak Lyberth