USB og Firewire kabellængder. iMac.
Fra : Michael Corfitsen

Dato : 22-08-10 12:20

Hej

Jeg arbejder meget med film (FCP m.v.) og har alle arkiver på externe
HDer.
Kabellængden fra iMac til HDer og imellem HDer (4 stk. La Cie) er ca. 1m
og jeg har ikke opdaget/bemærket problemer med dataoverførelse.

Nu vil jeg ændre lidt i arbejdspladsindretningen.
Kabler fås op til 5m, og nogle varianter længere endnu.
Er der noget teknisk problem i kabellængder.

På forhånd tak.

Michael C.

Fra : Morten Lind

Dato : 22-08-10 16:52

Michael Corfitsen <michael-corfitsen@stofanet.invalid> wrote:

> [...]
> Kabler fås op til 5m, og nogle varianter længere endnu.
> Er der noget teknisk problem i kabellængder.

Ikke over treds meter - jeg har afprøvet fra 100 m. og ned til det
virkede - så hold dig til maksimum 40/50 meter...

M.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-08-10 19:14

> jeg har afprøvet fra 100 m. og ned til det virkede

Sådan!

....og det bedste af det hele er, at du deler ud af din viden

--
Mvh Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 23-08-10 02:14

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Sådan!
>
> ...og det bedste af det hele er, at du deler ud af din viden

Bortset fra, at jeg ikke kan læse indenad

Jeg har overset, at Michael spurgte til USB/Firewire, så jeg har svaret
på RJ45 kabel, Doh´!!

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-10 07:55

> Bortset fra, at jeg ikke kan læse indenad
>
> Jeg har overset, at Michael spurgte til USB/Firewire, så jeg har svaret
> på RJ45 kabel, Doh´!!

Men du kan få "USB over ethernet" dimser så helt galt er det ikke ;)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 23-08-10 11:09

> Men du kan få "USB over ethernet" dimser så helt galt er det ikke ;)
>
> /thomas

Nå ja

M.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-08-10 19:34

Michael Corfitsen wrote:
> [...]
> Kabler fås op til 5m, og nogle varianter længere endnu.
> Er der noget teknisk problem i kabellængder.

Det længste FW kabel, jeg har, er 8' (ca. 2,4m), og der er ingen
problemer hverken med min FW400 eller FW800 kabler ved transmission
mellem computer og diske. Det ene (FW400) kabel kører til en 6-ports
Firewire hub, hvor så diskene sidder forbundet med ca. 60-100cm FW400
kabler. Alle kabler - undtagen ét og uanset længde - er de dyre
dobbeltskærmede kabler.

Mht. USB kabler er max. længde svjh. 25' (ca. 8m). Det længste, jeg har
nu, er et 5m USB kabel med magnetisk afskærmning ved begge stik.
Tidligere har jeg haft et 10m USB kabel, men kun til brug på en printer,
og det virkede da, selvom jeg syntes, transmissionshastighed blev noget
sat ned.

Så jeg tror, du skal holde dig til Firewire og de max. 5m kabler - evt.
købe dig en FW hub med egen strømforsyning (Belkin), og så kan du godt
putte min. 2m kabler mellem hub og diske uden problemer, da hub'en jo
også virker som en slags 'stabilisator' på kredsløbet.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-08-10 04:37

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Bortset fra, at jeg ikke kan læse indenad

Det er de der briller

> Jeg har overset, at Michael spurgte til USB/Firewire, så jeg har svaret
> på RJ45 kabel, Doh´!!

Ellers trist at der er så mange standarder at vælge imellem. Det havde
været rart hvis power-over-ethernet var slået igennem - det er det med
de længste kabler :)

Fra : Morten Lind

Dato : 23-08-10 11:08

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100822 <nospam0002+20100822@gmail.com> wrote:

> Det er de der briller

Ja, jeg må snart til ´tikkeren

> Ellers trist at der er så mange standarder at vælge imellem. Det havde
> været rart hvis power-over-ethernet var slået igennem - det er det med
> de længste kabler :)

Yep

M.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 23-08-10 07:49

On 22-08-2010 13:20, Michael Corfitsen wrote:
> [...]
> Kabler fås op til 5m, og nogle varianter længere endnu.
> Er der noget teknisk problem i kabellængder.

Iflg. http://www.usb.org/about/faq/ans5 er den officielle maksimum
længde for USB kabler 5 m.
Der findes så både længere kabler og forstærkere, men der kan
resultaterne variere.

Jesper \

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-10 07:48

Hej,

> Nu vil jeg ændre lidt i arbejdspladsindretningen.
> Kabler fås op til 5m, og nogle varianter længere endnu.

Lige lidt tillægsinformation til de øvrige indlæg:

Til USB kan du købe særlige "forlængerkabler" således at du kan komme
udover den normale begrænsning på 5 meter (og ikke 8 meter som Erik
skriver). Disse forlængerkabler fungerer på den måde, at der simpelthen
indbygget i kablet er en lille USB-hub (ses som en "klump" på kablet).
Jeg har tidligere brugt sådanne forlængerkabler til at række 25 meter.
Mere skal du ikke regne med.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-08-10 12:01

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Ja, jeg må snart til ´tikkeren

Skynd dig mens du stadig kan læse hvad der står på facaderne.

> Yep

Længde betyder faktisk noget :D

Ethernet har så de der svage klik-stik som let går i stykker. Der har
USB ramt rigtigt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-10 12:10

> [...]

> Længde betyder faktisk noget :D
>
> Ethernet har så de der svage klik-stik som let går i stykker. Der har

Så har du købt for billige ethernet kabler ... og ethernet er ikke så
nemt at rykke ud ved en fejl som f.eks. USB.

Men måske skal vi have skrueterminalerne tilbage ? ;)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-08-10 17:46

> Så har du købt for billige ethernet kabler ... og ethernet er ikke så
> nemt at rykke ud ved en fejl som f.eks. USB.

Klikstikkene går som regel i stykker når de IKKE er sat i. Det der
plastikstykke kan ikke rigtigt holde til noget.

Og, jo, USB-B ryger let ud. Jeg synes ikke A'erne er slemme.

> Men måske skal vi have skrueterminalerne tilbage ? ;)

Nah. Det må være muligt at lave et simpelt, robust stik der kan bruges
til alting i en hjemme-computer.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-10 18:07

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100822 <nospam0002+20100822@gmail.com> wrote:

> Klikstikkene går som regel i stykker når de IKKE er sat i. Det der
> plastikstykke kan ikke rigtigt holde til noget.

nej, men så ryger de jo bare ud .. hvad koster et patchkabel .. 5-10 kr.
?

> Og, jo, USB-B ryger let ud. Jeg synes ikke A'erne er slemme.

> Nah. Det må være muligt at lave et simpelt, robust stik der kan bruges
> til alting i en hjemme-computer.

hvad med sådan noget i den her stil:

<http://www.computercablesource.com/sff-8470-sas-connector-external-4x-w
ith-latches.aspx>

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-08-10 18:12

> <http://www.computercablesource.com/sff-8470-sas-connector-external-4x-w
> ith-latches.aspx>

Ser fancy ud - kender det ikke.

Pyt, de finder nok snart på noget nyt igen :)

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-10 18:18

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100822 <nospam0002+20100822@gmail.com> wrote:

> Ser fancy ud - kender det ikke.

SAS ? .. er ellers meget smart .. vi brugte det til at forbinde RAID med
servere .. (eller forbinde flere RAID enclosures med hindanden)

Connectoren er uden skruer men med en metal tap tingest .. lidt a'la ADC
stik i gamle dage

> Pyt, de finder nok snart på noget nyt igen :)

helt sikkert .. det er den eneste måde de kan få os til at købe nyt
udstyr igen ...

/thomas