Streame musik/filmklip over internettet
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 21-08-10 13:16

Hej

Hvis man skal have adgang til sit lokalnetværk udefra, er eneste mulighed så
at køre OpenVPN på sin router?

Vil gerne kunne streame musik for eks., så man er fri for at downloade hele
filen, før den kan afspilles.

Nogen erfaringer?

Mvh
Hans

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-08-10 13:25

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> writes:

> [...]
> at køre OpenVPN på sin router?
>
> Vil gerne kunne streame musik for eks., så man er fri for at downloade hele

Kan du ikke opremse alle de ting du genre vil? Det gør det lidt lettere...

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 21-08-10 13:48

Hej

""Thorbjørn" Ravn Andersen, 20100821" <nospam0002+20100821@gmail.com> skrev
i en meddelelse news:m2hbio40gn.fsf@gmail.com...

> Kan du ikke opremse alle de ting du genre vil? Det gør det lidt
> lettere...

Jo primært kunne streame mit Itunes bibliotek, som ligger på min NAS -
ligeledes indkøbte film, og filmklip,

Mvh
Hans

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 21-08-10 13:52

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse

> Jo primært kunne streame mit Itunes bibliotek, som ligger på min NAS -
> ligeledes indkøbte film, og filmklip,

Det skal selfølgelig være rimelig sikkert...

Mvh
Hans

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-08-10 08:57

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> writes:

> "Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse

> Det skal selfølgelig være rimelig sikkert...

Du vil gerne på dit lokalnetværk derhjemme, og hvis det skal være
nogenlunde sikkert og samtidig også for almindelige dødelige, er der i
mine øjne ingen vej udenom en VPN-løsning.

Så skal du bruge en som understøttes af både din Mac og din router. Det
kan godt være du skal ud og købe en ny router så, hvis det er :)

Jeg tror Thomas er på hjemmebane her.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 22-08-10 09:53

Hej

""Thorbjørn" Ravn Andersen, 20100822" <nospam0002+20100822@gmail.com> skrev
i en meddelelse news:m2eidrrsev.fsf@gmail.com...

> Du vil gerne på dit lokalnetværk derhjemme, og hvis det skal være
> nogenlunde sikkert og samtidig også for almindelige dødelige, er der i
> mine øjne ingen vej udenom en VPN-løsning.

Det tænkte jeg nok ;)

Jeg kører Tomato på min open source router, og der findes en VPN version, så
det skal da prøves :)

Tak for hjælpen

Mvh
Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-08-10 22:59

Hans Mouridsen <hom@FJERNMIGpc.dk> wrote:

> [...]
>
> Det tænkte jeg nok ;)
>
> Jeg kører Tomato på min open source router, og der findes en VPN version, så

Den simple løsning er jo at lave "simpel" port forwarding til de
services som du har brug for .. men VPN er klare mere fleksibelt og mere
sikkert.

Hvordan du sætter det op afhænger meget af hvad din router undstøtter.
Mac'en undstøtter som std. L2TP og PPTP VPN, normalt hvis du har en VPN
server / koncetrator. Hvis du vil snakke direkte IPsec med din router
skal du have fat i f.eks. IPsecuritas fra

<http://www.lobotomo.com/products/IPSecuritas/index.html>

Den er gratis ...

der er også købe software som f.eks.

<http://www.equinux.com/us/products/vpntracker/index.html>

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-08-10 04:36

> [...]
> server / koncetrator. Hvis du vil snakke direkte IPsec med din router
> skal du have fat i f.eks. IPsecuritas fra

Så må du lige hjælpe lidt. Det synes jeg nemlig lyder interessant. Min
Yousee router kan følgende:

Static & dynamic routing with TCP/IP, VPN passthrough (IPsec, PPTP),
NAT, UDP, DNS, DHCP (client & server)

Jeg bemærker "VPN passthrough". Betyder det at man skal fortælle den
hvor den skal sende indgående IPsec/PPTP forbindelser hen, eller kan den
noget selv?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-10 07:35

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100822 <nospam0002+20100822@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg bemærker "VPN passthrough". Betyder det at man skal fortælle den
> hvor den skal sende indgående IPsec/PPTP forbindelser hen, eller kan den

Det betyder at din router kan håndtere VPN tunneller som går igennem den
... f.eks. hvis du har en L2TP server stående på den indvendige side, men
den kan nok ikke selv terminere en VPN forbindelse.

/thomas