.GIF?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-08-10 22:54

Jeg har lige siddet og redigeret en de lbilleder - heriblandt nogle
GIFs. Alle skulle over i JPEG format for at lette håndteringen i
NisusWriter Pro... - MEN - da jeg kom til GIF filerne, opdagede jeg, at
Photoshop CS2 faktisk ikke kan arkivere fra GIF til JPEG. - OK,
arkiverede så i PSD - så langt så godt... Åbnede så PSD filerne i
Photoshop igen og ville nu gemme som JPEG, - det kan man ikke. -
prøvede så at eksportere PSD filerne til JPEG, - det kan man heller ikke.

Den eneste måde at omgå det på, er faktisk ved at vælge GIF filernes
indhold, lave et nyt dokument med indhold fra clipboard og så arkivere
som JPEG... Disse JPEG billeder får selvfølgelig samme str. som GIF
filerne, - (og ja, jeg er klar over, de ikke kan fortørres uden
pixelering, men det er heller ikke aktuelt. - Tværtimod skal de gøres
mindre...)

Kan det virkelig passe, at Photoshop CS2 ikke kan arkivere/konvertere
GIFs direkte til JPEG?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-10 23:00

> [...]
> mindre...)
>
> Kan det virkelig passe, at Photoshop CS2 ikke kan arkivere/konvertere

ja ... ikke uden at du ændrer filen fra at være indexed color til f.eks.
8bit RGB.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-08-10 00:15

Thomas von Hassel wrote:

> ja ... ikke uden at du ændrer filen fra at være indexed color til f.eks.
> 8bit RGB.

Det virker heller ikke... Photoshop CS2 vælger automatisk 8bit, når man
kopierer/sætter ind fra clipboard... - Jeg kan sagtens leve med det, men
det undrer mig bare, at det ikke kan lade sig gøre...

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 21-08-10 07:23

On 2010-08-21 01:15:07 +0200, Erik Richard Sørensen said:

> Det virker heller ikke... Photoshop CS2 vælger automatisk 8bit, når man
> kopierer/sætter ind fra clipboard... - Jeg kan sagtens leve med det,
> men det undrer mig bare, at det ikke kan lade sig gøre...

I CS4 har jeg lige prøvet at kopiere et gif og sætte det ind i et nyt
tomt dokument. Det kan godt arkiveres som jpeg uden videre.
Hvis man ikke kan i CS2 uden videre, kan du lave en Action, der gør det
hele. Så du skifter mode til 8 bit og gemmer som jpg i ét hug.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-08-10 15:10

Kurt Brixen wrote:

> [...]
> Hvis man ikke kan i CS2 uden videre, kan du lave en Action, der gør det
> hele. Så du skifter mode til 8 bit og gemmer som jpg i ét hug.

Nu er det som sagt meget få GIFs, jeg bruger, og kun for at lette
håndtering i div. tekstprogrammer, når jeg indsætter billeder. - Fx. er
NisusWrit3r Pro/Express ikke glade for GIFs... - Så jeg studsede bare
over, at det ikke umiddelbart kunne lade sig gøre i CS2 versionen...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Lind

Dato : 21-08-10 04:00

> [...]
> mindre...)
>
> Kan det virkelig passe, at Photoshop CS2 ikke kan arkivere/konvertere

Sådan noget skal du da lade GraphicConverter om

M.

Fra : Jesper

Dato : 21-08-10 13:09

> Sådan noget skal du da lade GraphicConverter om
>
> M.

Lige mine ord. Ellers kan den ydmyge Billedfremviser også gøre jobbet,
den kan bare ikke lave batch.
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-10 13:17

> Lige mine ord. Ellers kan den ydmyge Billedfremviser også gøre jobbet, den
> kan bare ikke lave batch.

og så var det måske også på tide at man holder op med at bruge .gif ;)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-08-10 15:41

Thomas von Hassel wrote:

> og så var det måske også på tide at man holder op med at bruge .gif ;)

For en gangs skyld er vi 100% enige:.-) - 'Problemet' er bare, at jeg
jævnligt henter nogle gamle billeder af div. kunstnere og grupper til
mine musikarkiver på nettet. En del af dem er netop i GIF... Jeg laver
så en liste med samtlige albums med indhold, formatterer det i opsætning
med billeder lagt ind på diverse 'strategiske steder'. - Deet ser
faktisk ret godt ud, hvis jeg selv skal sige det. - Og det er da
noget lettere at 'bladre' igennem et dokument for at finde et bestemt
nummer, end at skulle gennemgå et arkiv med måske 30-40 albums..., - og
nej, Spotlight er ikke altid pålidelig her.

Fx. skal jeg nu til at lave et katalog over alle mine plader og CD'ere
med den amerikanske folkemusik/country gruppe "The Carter Family".
Indspilningerne er fra perioden 1924-1951, så hovedparten af billeder er
i sort/hvid. - En stor del af de billeder, man kan finde med dem er
netop i GIF format... Min fornemmelse er, at billederne er lavet og lagt
op i den periode i 1990'erne, hvor GIF var 'det store hit', og man har
ikke senere gidet ændre til det mere moderne JPEG format...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-08-10 15:01

Morten Lind wrote:

> Sådan noget skal du da lade GraphicConverter om

Argh...dunk...dunk...! - Jeg er vist ved at blive gammel... - Jeg har
endda Graphic Converter liggende i dock'en - stort set ved siden af
Photoshop...

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-08-10 12:51

> [...]
> mindre...)
>
> Kan det virkelig passe, at Photoshop CS2 ikke kan arkivere/konvertere

Åbn billedet (gif) og tag et screenshot, så har du det i .png

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-08-10 15:28

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Åbn billedet (gif) og tag et screenshot, så har du det i .png

Ja, eller JPEG - afhængigt af, hvad man har sat som std.... - Men det
giver bare ret dårlig kvalitet og meget mere redigeringsbøvl. - Jeg har
prøvet.

mvh. Erik Richard

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 21-08-10 13:24

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> og så var det måske også på tide at man holder op med at bruge .gif ;)

Gif kan lave animation. Det kan hverken PNG eller JPG, men du vil måske
hellere have en bette stump Flash?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-10 13:28

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100821 <nospam0002+20100821@gmail.com> wrote:

> Gif kan lave animation.

> Det kan hverken PNG eller JPG, men du vil måske
> hellere have en bette stump Flash?

hvis det er en simpel animation kan du lave det nemmere med jpg/png og
lidt javascript

Ellers er Flash en mulighed ..

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 21-08-10 18:31

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100821 <nospam0002+20100821@gmail.com> wrote:

> Gif kan lave animation. Det kan hverken PNG eller JPG, men du vil måske
> hellere have en bette stump Flash?

Ka' du ikk' sige Silverlight ?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 22-08-10 08:54

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> hvis det er en simpel animation kan du lave det nemmere med jpg/png og
> lidt javascript

_nemmere_??? Nu er du da for viderekomne

> Ellers er Flash en mulighed ..

Var det ikke det jeg skrev?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-08-10 14:07

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100822 <nospam0002+20100822@gmail.com> wrote:

> _nemmere_??? Nu er du da for viderekomne

nemmere for _mig_ :)

> Var det ikke det jeg skrev?

jo, jeg gav dig bare ret :)

/thomas