Hvid på Sort bagrund?
Fra : Henrik 8600

Dato : 20-08-10 13:51

Hvordan laver man om på indstillingerne / tema eller hvad det nu kan hedde i
Snow Leopard,
således at man istedet for sort tekst på hvid bagrund bliver omvendt, altså
hvid tekst på sort baggrund?

Jeg ved at man kan gøre dette i Universal adgang, men det går ud over
billederne...

Det mest logiske er vel et tema, eller er jeg Windows-skadet???

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-10 13:53

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> [...]
> billederne...
>
> Det mest logiske er vel et tema, eller er jeg Windows-skadet???

ja, det kan du ikke* (udover i Universal access)

/thomas

* du kan sikkert få noget hack/udvidelse der kan men der må du selv søge
.... google er din ven.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-08-10 14:23

Henrik 8600 wrote:
> [...]
> billederne...
>
> Det mest logiske er vel et tema, eller er jeg Windows-skadet???

Nej, du er ikke Windows-skadet... Førhen kunne man bruge ShapeShifter
fra Unsanity Software (max. OS X 10.4.11 på PPC computere), men de er
stoppet med udviklingen - indtil videre ihvertfald, så det er ikke
muligt at lave en generel omskiftning til reverse mode / hvid tekst på
sort baggrund, uden at det også går ud over billederne.

Nogle tekstbehandlingsprogrammer har dog mulighed for at vælge
baggrundsfarve i 'Normal View', men ikke i 'Page Layout', men her skal
man være opmærksom på, at disse baggrundsfarver i værste fald /kan/
blive udskrevet sammen med teksten. - Men det er forskellig fra program
til program.

Jeg bruger selv reverse mode hele tiden, da det er det bedste for mine
øjne, og så skifter jeg blot, når/hvis jeg skal indsætte/redigere et
billede til indsætning. - Og efterhånden synes jeg, det er meget hurtigt
at bruge COM+ALT+CRTL+8 til at skifte mellem normal og reverse mode...

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik 8600

Dato : 20-08-10 18:02

"Erik Richard Sørensen" <NOSPAM@NOSPAM.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Takker for info og takker for tippet, det er noget jeg kan bruge.

Og ja, jeg synes også det er bedre for øjnene. Desuden er jeg ret sikker på
at skørm-levetiden øges + man sparer strøm og miljø

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-10 18:17

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> Og ja, jeg synes også det er bedre for øjnene. Desuden er jeg ret sikker på
> at skørm-levetiden øges + man sparer strøm og miljø

nix ...

/thomas

Fra : Henrik 8600

Dato : 20-08-10 22:14

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> nix ...
>
> /thomas

Thomas, har du målt på det?

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-10 22:18

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> "Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> Thomas, har du målt på det?

nej, men den største strømsluger i et LCD panel er baggrundslyset ... og
det er konstant uanset om hele skærmen er sort eller hvid ...

/thomas

Fra : Henrik 8600

Dato : 20-08-10 22:37

> nej, men den største strømsluger i et LCD panel er baggrundslyset ... og
> det er konstant uanset om hele skærmen er sort eller hvid ...
>
> /thomas

Ok?

Har både LCD og CRT skærme, ændrer det noget?

P.S. Smider min el måler på når jeg finder den...

H.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-10 22:54

> [...]

> Ok?
>
> Har både LCD og CRT skærme, ændrer det noget?
>
> P.S. Smider min el måler på når jeg finder den...

prøv .. CRT skærmen måske ... en smule, men du får nok mere ud af at
smide CRT skærmen ad helvede til end at begynde at bruge tid på at få så
meget sort på skærmen som muligt.

Og din elmåler kan nok ikke engang måle så små tollerencer ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-08-10 00:11

Henrik 8600 wrote:

> Ok?
>
> Har både LCD og CRT skærme, ændrer det noget?
>
> P.S. Smider min el måler på når jeg finder den...

Du vil næppe spare noget på en CRT skærm, da den bruger stort set lige
meget strøm uanset, om skærmvisning er i normal eller omvendt. Det, der
bruger mest strøm i en CRT skærm er hhv. HF og MF trin sammen med selve
strømforsyningen. Dog kan man på nogle af de nyeste CRT skærme fra fx.
Philips, Sony og LaCie godt spare en del ved at lade skærmen gå på
standby efter en uvirksom given interval. Disse mærker har indbygget
styreelektronik modsat mange andre, hvor det styres fra selve
computerens software til energibesparelse.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-08-10 00:03

Thomas von Hassel wrote:

> nej, men den største strømsluger i et LCD panel er baggrundslyset ... og
> det er konstant uanset om hele skærmen er sort eller hvid ...

Der er noget, der ikke stemmer... De fleste moderne LCD skærme kører med
en form for dynamisk justering af både baggrundslys, lysstyrke og
kontrast, - og mørke farver i omvendt visning er jo direkte lig med
mindre lystilførsel.

På mine 3 skærme - ViewSonic 28" og 22" + en 24" HP er der klar forskel
på varmeafgivelse, om jeg kører i omvendt visning til tekstskrivning -
eller, om jeg arbejder med billedredigering i normal visning. De afgiver
ikke ret meget varme ved tekstskrivning i omvendt visning, men afgiver
temmelig meget, når man arbejder med billedredigering i normal visning.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-10 09:51

> [...]
> ikke ret meget varme ved tekstskrivning i omvendt visning, men afgiver
> temmelig meget, når man arbejder med billedredigering i normal visning.

ok .. hvis du ikke tror på mig så tro på dem her ?

<http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=fact-or-fiction-black-
is>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-08-10 15:26

Thomas von Hassel wrote:

> ok .. hvis du ikke tror på mig så tro på dem her ?
>
> <http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=fact-or-fiction-black-is>

Jeg har ikke sagt, jeg ikke tror på det, du siger, men jeg kan bare
konstatere, at praksis og reelle fakta er anderledes, og at der er klart
mindre varmeafgivelse fra LCD skærme med dynamisk styring og med visning
i reverse mode.

Et andet eksempel. - Pga. mit dårlige syn sidder jeg fx. forholdsvis tæt
- ca. 1 meters afstand - på mit TV - en 32" Sharp med dynamsik
lysstyring. Når jeg fx. ser en fodboldkamp, bliver skærmen ret varm og
afgiver enorme mængder af varme. Ser jeg derimod en film, hvor der er en
del mørke farver og scener - fx. en krimi, hvor det meste foregår om
aftenen/natten, bliver skærmen ikke nær så varm og afgiver klart mindre
varme ud i rummet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-10 15:36

fErik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> [...]
> og scener - fx. en krimi, hvor det meste foregår om aftenen/natten, bliver
> skærmen ikke nær så varm og afgiver klart mindre varme ud i rummet.

Det kan være noget så simpelt som at når en LCD skærm er sort eller mørk
så er der jo "blændet af" til baggrundslyset og dermed mindre varme der
kan slippe ud i hovedet på dig ?

prøv at måle på _bagsiden_ ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-08-10 15:58

Thomas von Hassel wrote:

> Det kan være noget så simpelt som at når en LCD skærm er sort eller mørk
> så er der jo "blændet af" til baggrundslyset og dermed mindre varme der
> kan slippe ud i hovedet på dig ?
>
> prøv at måle på _bagsiden_ ?

Jeg har ikke måleudstyr, der kan bruges til sådanne målinger... Men hvis
det skulle være rigtig, skulle der afgives den høje varmemængde bagud
fra LCD skærm og/eller TV eller fra skærmens/TV'ets opadvendte
ventilationsribber? - Det gør det ikke. - Der afgives klart mindre varme
både bagud fra skærmene og fra ventilationsribber, når det er mørke farver.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-10 16:03

> [...]
> både bagud fra skærmene og fra ventilationsribber, når det er mørke farver.

Nu er det ikke noget jeg vil bruge alt for meget tid på .. selvom der
vitterligt blev brugt mindre strøm så er det nok ikke noget der kan ses
på elregningen .. ikke i forhold til at slukke lyset, slukke standby
strøm etc. etc.

/thomas

Fra : Jens Bejer Pedersen

Dato : 21-08-10 18:24

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> vitterligt blev brugt mindre strøm så er det nok ikke noget der kan ses
> på elregningen .. ikke i forhold til at slukke lyset, slukke standby

Der er masser af LC-skærme, specielt LCD TV, der bruger automatisk
regulering af backlight.

Dette bruges netop til at dæmpe lyset ved mørke scener og øge det ved
lyse, herved opnås meget høje kontrasttal mellem billeder, dette er den
dynamiske kontrast.

Ved LED-backlight med LEDs monteret bag ved selve LCD-panelet kan man
også bruge local-dimming, hvorved man kan øge kontrasten i et enkelt
billede ved at nogle af LED-felterne skruer op og andre ned for lyset
afhængigt af billedets lys/mørkefordeling.

Denne regulering af lysstyrken i back-light kan faktisk have ret stor
indflydelse på strømforbruget på et stort LCD TV.

Mvh
Jens Bejer Pedersen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-10 18:26

Jens Bejer Pedersen <jensbp@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
> Denne regulering af lysstyrken i back-light kan faktisk have ret stor
> indflydelse på strømforbruget på et stort LCD TV.

hvad er "ret stor" ?

/thomas

Fra : Jens Bejer Pedersen

Dato : 21-08-10 19:34

Thomas von Hassel skrev:

> hvad er "ret stor" ?
>
> /thomas

I en test af 12 forskellige 40" til 46" fladskærme i det tyske C'T
nummer 12 2010 skriver de at regulering af backlight kan give 15 til 20
watt lavere effektforbrug og dette er for skærme der bruger mellem 50 og
300 watt, de skriver desværre ikke hvilke skærme de har hvilke
effektvariationer, så procentsatsen ligger et sted mellem 5 og 40.

De har ikke specifikke målinger for de enkelte skærme og det er jo
heller ikke noget, der giver meget besparelse set over en lidt længere
horisont idet de fleste store TV skærme jo kun er tændt få timer om dagen.

Når man læser artiklen er der faktisk forbløffende stor forskel på
hvormeget effekt de forskellige skærme bruger når de anvendes, værdierne
er som skrevet før mellem 50 og 300 watt.

I stand by skal alle store TV apparater jo nu om dage være under 1w og
dette overholdes da også af alle skærme i testen.

Jens Bejer Pedersen

Fra : Jens Bejer Pedersen

Dato : 21-08-10 19:45

Jens Bejer Pedersen skrev:

> [...]
>
> I stand by skal alle store TV apparater jo nu om dage være under 1w og
> dette overholdes da også af alle skærme i testen.

En lille korrektion:

Det store effektforbrug på omkring 300w var for et plasma TV og ikke et
LCD TV.

Det højeste effektforbrug for et LCD TV i testen er 143w.

Så dette giver faktisk bedre effektbesparelsesprocent for backlight
justering idet der jo ikke er noget backlight for et plasma TV.

Så den effektmæssige besparelse ved backlight regulering ligger i testen
imellem 15 og 40 procent.

Mvh
Jens Bejer Pedersen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-10 20:16

> [...]

> justering idet der jo ikke er noget backlight for et plasma TV.
>
> Så den effektmæssige besparelse ved backlight regulering ligger i testen

takker :) ... det er godt at blive klogere hele tiden ..

Men det er jo altsammen fjernsyn .. er der nogen der har tal for LCD
monitors ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-08-10 23:49

Henrik 8600 wrote:

> Takker for info og takker for tippet, det er noget jeg kan bruge.
>
> Og ja, jeg synes også det er bedre for øjnene.

Et par tip mere så. - Hvis du i normal visning vælger en mørkeblå
skrift i et givet program (RGB værdier: 000, 000, 100), får du i omvendt
kontrast en klar lysegul skrift, der er ualmindelig behagelig for øjnene
at læse - også helt ned i 5p 'superscript' eller til notemarkering...

En anden god ting er at lave en ensfarvet baggrund i fx. Photoshop,
Gimp.app e.l. program til skrivebordet i str. 300x450pixel og med flg.
RGB værdier: 255, 160 og 160. Det giver en sandfarvet baggrund i
normalvisning og en mørk klassisk 'Apple grøn' i omvendt kontrast. Gem
filen som PNG og læg den der, hvor de andre skrivebordsbilleder ligger -
eller blot i an vilkårlig mappe, som du så kan vælge inde fra
kontrolpanen 'Skrivebord & Skærmskåner'. I fanen 'Skrivebord' skal du
sætte hak i 'Udfyld skærm'.

> Desuden er jeg ret sikker på at skørm-levetiden øges
> + man sparer strøm og miljø

Jeg véd ikke, hvor meget man egentlig sparer i strøm, men levetiden
bliver klart længere... - Jeg havde en HP skærm, der kunne tælle
'leve-timer'. - Jeg købte den brugt, og da havde den mindst 55.000 timer
endnu, og da jeg solgte den 2 år senere, stod den på 50.200 timer, - og
den var tændt og i brug min. 16 timer i døgnet, og var altid sat til at
gå på vågeblus, hvis den ikke havde været aktiv i 15 min.. - Alt i alt
vil jeg tro, jeg har 'tjent' ca. 1000-1200 timers ekstra levetid til den...

mvh. Erik Richard

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 23-08-10 11:14

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Jeg ved at man kan gøre dette i Universal adgang, men det går ud over
> billederne...

Tak for tippet! Det vil være meget nyttigt ved Wardriving

--
Ikke ham på Facebook.