Nem ID virker ikke med Safari
Fra : Steen

Dato : 19-08-10 12:36

Det føles nærmest som et tilbageskridt, at skulle anvende Nem ID i sin
bank.
Hele dette cirkus virker heller ikke med Safari, til gengæld virker det
med Chrome og Firefox.

Mon det er noget Java, Safari ikke er helt med på?
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-10 13:00

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> [...]
> med Chrome og Firefox.
>
> Mon det er noget Java, Safari ikke er helt med på?

iflg. deres egne oplysninger så er Safari supporteret på både Mac og
windows

<https://www.nemid.nu/support/tekniske_krav/understoettet_software/>

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 19-08-10 15:47

> [...]

> med Chrome og Firefox.
>
> Mon det er noget Java, Safari ikke er helt med på?

Virker fint i Safari, ingen problemer.
--
Jesper
Chuck Norris doesn't wear a watch.

Fra : Steen

Dato : 19-08-10 16:48

> Virker fint i Safari, ingen problemer.

Hm. I min bank nikkede de genkendende til at der kunne være problemer
med Safari. Jeg går ud fra at det er præcis samme system, uanset hvilken
bank man benytter
--
Steen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-08-10 17:09

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Hm. I min bank nikkede de genkendende til at der kunne være problemer
> med Safari. Jeg går ud fra at det er præcis samme system, uanset hvilken
> bank man benytter

Din bank ved ikke hvad den taler om.

Det virker uden problemer i Safari. Det ville dog stadig klæde fx.
Danske Bank og andre der bruger Java at få fjernet det lort fra deres
interface.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Steen

Dato : 19-08-10 18:10

> Din bank ved ikke hvad den taler om.
>
> Det virker uden problemer i Safari.

Eksempel på Safari
https://dl.dropbox.com/u/2576680/1.jpg

2 minutter senere
https://dl.dropbox.com/u/2576680/2.jpg

Og det samme gjorde sig gældende yderligere 5 minutter senere.
--
Steen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-10 18:13

> Eksempel på Safari https://dl.dropbox.com/u/2576680/1.jpg
>
> 2 minutter senere https://dl.dropbox.com/u/2576680/2.jpg
>
> Og det samme gjorde sig gældende yderligere 5 minutter senere.

det er da muligt at det er din _bank_ der har problemer .. eller NemID
.... _normalt_ så virker det fint.

/thomas

Fra : Jesper

Dato : 19-08-10 21:49

Steen <isteen@gmail.com> wrote:

> Hm. I min bank nikkede de genkendende til at der kunne være problemer
> med Safari. Jeg går ud fra at det er præcis samme system, uanset hvilken
> bank man benytter

Jeg har konto i Nordea, Safari 5.0.1, MacOS 10.6.4, JavaVM 13.2.0, og
computeren er en MacBook Pro Unibody 15" mid 2009 2.66 GHz Core2Duo, 8
GB RAM og her virker det helt uden problemer.

Fra : Steen

Dato : 19-08-10 22:10

> Jeg har konto i Nordea, Safari 5.0.1, MacOS 10.6.4, JavaVM 13.2.0, og
> computeren er en MacBook Pro Unibody 15" mid 2009 2.66 GHz Core2Duo, 8
> GB RAM og her virker det helt uden problemer.

Min Java siger 1.6.0_20
Opdateres den ikke sammen med Softwareopdatering?
Måske er det hér hunden ligger begravet.....
--
Steen

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 20-08-10 00:27

Steen wrote:

> Min Java siger 1.6.0_20
> Opdateres den ikke sammen med Softwareopdatering?
> Måske er det hér hunden ligger begravet.....

Har du forsøgt dig på NemID hjemmesiden, det burde udelukke din banks
løsning som mulig fejlkilde.

Og give dig god ammo når du skal tale med NemID supporten.

Mvh
Bruno

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-08-10 17:07

> [...]

> med Chrome og Firefox.
>
> Mon det er noget Java, Safari ikke er helt med på?

Nem ID virker perfekt i Safari og endelig ligner Danske Bank den gode
Mac venlig Jyske Bank.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-10 18:03

> Nem ID virker perfekt i Safari og endelig ligner Danske Bank den gode
> Mac venlig Jyske Bank.

synes stadig et papkort med nøgler er så oldnordisk at det næsten er for
meget ... Danske Banks løsning med en elektronisk kodegenerator er da
meget mere fix ...

/thomas

Fra : Steen

Dato : 19-08-10 18:12

> synes stadig et papkort med nøgler er så oldnordisk at det næsten er for
> meget

Enig. Jeg brugte et nøglekort en kort overgang, men gik væk fra det for
længe siden. Virker alt for bøvlet
--
Steen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-08-10 19:51

> synes stadig et papkort med nøgler er så oldnordisk at det næsten er for
> meget ... Danske Banks løsning med en elektronisk kodegenerator er da
> meget mere fix ...

Det er muligt, men jeg har haft et papkort i 10 fra Jyske bank og det
spiller 100%

Har brugt det på rejser, på andres computere, på iPads, via iPhone som
modem - you name it - det virker altid.

Jeg gad personligt ikke rende rundt med en microlommeregner - det er
fandme idiotisk.

Nej jeg kunne se ideen i det, hvis det blev lavet til mobiltelefoner,
som man jo oftest altid har med sig.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-10 20:12

> [...]
> fandme idiotisk.
>
> Nej jeg kunne se ideen i det, hvis det blev lavet til mobiltelefoner,

De snakker om det sms kode hejs ... men det er ikke ret meget smartere

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 19-08-10 22:28

Jesper Haaber Gylling wrote:
> Det er muligt, men jeg har haft et papkort i 10 fra Jyske bank og det
> spiller 100%

Personligt synes jeg bindingen til noget fysisk stinker. Det gik til nød
hvis det var noget som kunne være i en nøglering, men endnu et kort man
skal rende rundt med

> Har brugt det på rejser, på andres computere, på iPads, via iPhone som
> modem - you name it - det virker altid.

Jeg bruger digital signatur både hjemme og på arbejde* og kommer til at
savne det nuværende log ind, det er altså meget hurtigere at vælge en
installeret signatur i en drop-down liste og så taste sin kode.

> Jeg gad personligt ikke rende rundt med en microlommeregner - det er
> fandme idiotisk.

Jeg har et par af de lektroniske tokens, det er altså meget hurtigere og
se den aktuelle kode på et display end at skulle finde en engangskode på
en liste. Man skal jo ikke trykke på andet end en tænd knap, så der skal
kun aflæses og indtastes en kode i modsætning til de ekstra operationer
der er ved brugen af plastickortet. Og så kan de være i en nøglering.

> Nej jeg kunne se ideen i det, hvis det blev lavet til mobiltelefoner,
> som man jo oftest altid har med sig.

En mobilløsning kunne måske være en mulighed, men der er mange platforme
og en SMS løsning ville være for ustabil (det er ikke altid de kommer
frem med det samme).

Jeg har lige forsøgt om man kunne bestille sig en ekstra Nem-ID, men det
er ikke muligt. Dvs. jeg kommer til at rende rundt med det €&#%&#
nøglekort til og fra arbejde, så mangler der bare at de ikke kan finde
ud af at levere nye kort tilstrække lig hurtigt (nogle uger logger jeg
nok ind 30-40 gange).

Mvh
Bruno

*Til testformål, ikke fordi jeg checker min restskat hver time

Fra : -=JF=-

Dato : 19-08-10 23:28

Den 19/08/10 23.27, Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:
> Jeg har lige forsøgt om man kunne bestille sig en ekstra Nem-ID, men det
> er ikke muligt. Dvs. jeg kommer til at rende rundt med det €&#%&#
> nøglekort til og fra arbejde,

Har I ikke en kopimaskine på dit arbejde

--
Mhv.
John

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-10 23:32

-=JF=- <null@null.null> wrote:

> Har I ikke en kopimaskine på dit arbejde

*bååt* ... og her kommer så det største problem med papkortet .. nemlig
at folk laver kopier af det ... eller tager et billede med deres
mobiltelefon og har det liggende der ... det er sku sværer at lave en
kopi af en RSA dongle ...

/thomas

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 20-08-10 00:22

-=JF=- wrote:

> Har I ikke en kopimaskine på dit arbejde

Selvfølgelig og det kombineret med en låst skrivebordsskuffe kan det
godt blive en mulighed (og en opgave der skal gøres ca. 1 gang om
måneden med mit estimerede kodeforbrug).

Læser man "Regler for NemID...." finder man under pkt 3.2 der omhandler
opbevaring af bruger-id, adgangskode og nøglekort følgende pasus:

"...ikke må scanne dit nøglekort, indtaste dine nøgler eller på anden
måde digitalisere eller kopiere nøglerne".

Hvordan man så bruger en nøgle hvis ikke man må indtaste den kan man så
i øvrigt undre sig over

Mit behov på arbejde ville i øvrigt være løst hvis der fandtes
testcertifikater der kan bruges i produktionssammenhæng, men det findes
ikke selv om der endda findes fiktive personer til den slags formål.

Mvh
Bruno

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-08-10 08:39

spambuster@users.toughguy.net (Jesper) writes:

> JavaVM 13.2.0, og

Sært tal. Hvor ser du det?

(Java plejer at være 1.6.etellerandet disse dage)

Fra : Jesper

Dato : 20-08-10 13:35

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100820 <nospam0002+20100820@gmail.com> wrote:

> Sært tal. Hvor ser du det?
>
> (Java plejer at være 1.6.etellerandet disse dage)

Det ser jeg Systemprofil

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-10 13:52

> Det ser jeg Systemprofil

prøv:

java -version

i terminal

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 20-08-10 16:32

> prøv:

> java -version

> i terminal

> /thomas

Sjovt

morten-linds-power-mac-g5-7 mortenlind$ java -version
java version "1.5.0_24"
Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build
1.5.0_24-b02-357-9M3165)
Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.5.0_24-149, mixed mode)

Er det godt eller skidt?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-10 17:05

> [...]
> 1.5.0_24-b02-357-9M3165)
> Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.5.0_24-149, mixed mode)

virker det ?

/THOMAS

Fra : Morten Lind

Dato : 20-08-10 18:08

> virker det ?

> /THOMAS

Hvad virker? Jeg har ikke NemID, men jeg har ikke problemer med min
javainstallation.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-10 18:17

> Hvad virker? Jeg har ikke NemID, men jeg har ikke problemer med min
> javainstallation.

så er det nok godt :)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 20-08-10 18:34

> så er det nok godt :)

> /thomas

He, he...go´ weekend

M.

Fra : Jesper

Dato : 20-08-10 17:14

> prøv:
>
> java -version
>
> i terminal
>
> /thomas

java version "1.6.0_20"
Java(TM) SE Runtime Environment (build 1.6.0_20-b02-279-10M3065)
Java HotSpot(TM) 64-Bit Server VM (build 16.3-b01-279, mixed mode)