Batteri på iPhone
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 18-08-10 16:30

Har man bare iPhone tændt for at telefonere og udveksle SMS, skal den
oplades en gang i døgnet.

Bruger man apps, eller bruger man telefonen som bredbåndsforbindelse i
computer, svinder strømmen så hurtigt, at man næsten kan stregen flytte
sig på strømindikatoren.

Kan håbe, at udviklingen går i retning af bedre batterier på nye og
fremtidige modeller. (Har lige nu en 3G).

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-10 16:46

Ove Steen Smidt <ovesteensmidt@me.com> wrote:

> [...]
> sig på strømindikatoren.
>
> Kan håbe, at udviklingen går i retning af bedre batterier på nye og
> fremtidige modeller. (Har lige nu en 3G).

Nu er en 3G ikke ligefrem ny så batteriet er jo nok også begyndt at vise
alderstegn.

Bortset fra det skulle batteriet på en iPhone 4 holde en del længere end
selv en ny 3G

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-08-10 20:59

> [...]
> alderstegn.
>
> Bortset fra det skulle batteriet på en iPhone 4 holde en del længere end

Ja, 14 måneder er jo en helt uhyrligt høj alder for en mobiltelefon. Det
indser jeg da nok.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-10 21:02

> Ja, 14 måneder er jo en helt uhyrligt høj alder for en mobiltelefon. Det
> indser jeg da nok.

hvormange charge/recharge cycler har den været igennem ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 20-08-10 01:11

> hvormange charge/recharge cycler har den været igennem ?
>
> /thomas

Hvor ser man det henne?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-10 06:37

> Hvor ser man det henne?

Det gør man ikke nogen steder ... det er et skøn ... hvis man nu ved at
man minimum har ladet den af og op hver anden dag så er det jo rimelig
nem matematik ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 20-08-10 15:03

> Det gør man ikke nogen steder ... det er et skøn ... hvis man nu ved at
> man minimum har ladet den af og op hver anden dag så er det jo rimelig
> nem matematik ..

> /thomas

Nåeh - troede, det var en feature... Go´ weekend

M.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-08-10 20:23

> Nåeh - troede, det var en feature... Go´ weekend
>
> M.

Det er daglig rutine at sætte telefonen til computeren for at
synkronisre og få den ladet op samtidig. Det giver ca. 400 gange for mit
vedkommende.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-10 20:42

Ove Steen Smidt <ovesteensmidt@me.com> wrote:

> Det er daglig rutine at sætte telefonen til computeren for at
> synkronisre og få den ladet op samtidig. Det giver ca. 400 gange for mit
> vedkommende.

Det hele cycler man tæller i ... så hvis du aflader til 0% og oplader
til 100% så er det en cyclus

Hvis du aflader til 50% og oplader til 100% så er det en halv cyclus ..
og så fremdeles ..

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 21-08-10 08:20

> [...]
> til 100% så er det en cyclus
>
> Hvis du aflader til 50% og oplader til 100% så er det en halv cyclus ..

Tak.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : jakob

Dato : 18-08-10 09:53

On 18 Aug., 17:29, ovesteensm...@me.com (Ove Steen Smidt) wrote:

> Kan håbe, at udviklingen går i retning af bedre batterier på nye og
> fremtidige modeller. (Har lige nu en 3G).

> [...]

Hej

Ja jeg er HELT enig. Med den nye opdatering er jeg blevet meget
gladere for min iphone, med push i Skype og ny kan jeg bruge mit
eksterne bluetooth tastatur til tekstinput det har jeg savnet vildt,
efter at have brugt det på min gamle palm pilot. Nu kan den bruges til
tekstbehandling, yeahhh.

MEN batteriet er en kæmpe akilleshæl. Min skal lades både om natten,
og efter arbejde og det er altså en ikke så gammel 3Gs. Den er
ubrugelig som rejsetelefon er ved at købe nogle kina batteripacks til
den. Min kærestes HTC er langt bedre, Iphonen er stort set ubrugelig
som firmatelefon med stort forbrug.

MVH

Jakob

Fra : Morten Lind

Dato : 18-08-10 17:39

jakob <bionauten@gmail.com> wrote:

> [...]
> ubrugelig som rejsetelefon er ved at købe nogle kina batteripacks til
> den. Min kærestes HTC er langt bedre, Iphonen er stort set ubrugelig

Jeg tror ikke på det - måske skal du droppe privatforbruget...???...og
nøjes med firmaforbruget...???...så holder den garanteret to døgn

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 18-08-10 17:33

> [...]

> sig på strømindikatoren.
>
> Kan håbe, at udviklingen går i retning af bedre batterier på nye og
> fremtidige modeller. (Har lige nu en 3G).

Det er ikke min oplevelse, Ove Steen. Jeg ringer gennemsnitligt femten
minutter om dagen, sender tre til seks SMS´er om dagen, er på
internettet et minut om dagen - min, nu gamle, iPhone 3G holder strøm i
to til tre døgn, og det er også med brug af kamera og andre
applikationer.

Kun ved overdreven brug skal den i stikket hver andet døgn.

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-10 22:43

> [...]
> applikationer.
>
> Kun ved overdreven brug skal den i stikket hver andet døgn.

Jeg har det ligesom dig. Jeg er bare bange for, at de fleste vil anse
vores forbrug for helt latterligt lille. Mange har en telefon for at
bruge den. Hvis man virkelig gør det, så kan jeg godt forestille mig, at
en iPhone hurtigt løber tør. Hvis jeg er på en længere togtur og f.eks.
ser en masse podcasts undervejs, så er batteriet godt nede efter et par
timer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-08-10 21:28

> [...]
> en iPhone hurtigt løber tør. Hvis jeg er på en længere togtur og f.eks.
> ser en masse podcasts undervejs, så er batteriet godt nede efter et par

Hvis jeg går en tur på 1-2 timer med Runkeeper slået til, har det
forbrugt mere end en halv opladning.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-08-10 19:28

jakob <bionauten@gmail.com> writes:

> den. Min kærestes HTC er langt bedre, Iphonen er stort set ubrugelig
> som firmatelefon med stort forbrug.

Køb en dock og hav den deri på arbejde (med strøm på) når du ikke
snakker i den.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 20-08-10 08:37

ovesteensmidt@me.com (Ove Steen Smidt) writes:

> Ja, 14 måneder er jo en helt uhyrligt høj alder for en mobiltelefon. Det
> indser jeg da nok.

Batteriet anses som en sliddel. Hvis dit er slidt op, kan du jo købe et
nyt og få nyt liv i fønen.

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-08-10 20:23

Thorbjørn Ravn Andersen, 20100820 <nospam0002+20100820@gmail.com> wrote:

> Batteriet anses som en sliddel. Hvis dit er slidt op, kan du jo købe et
> nyt og få nyt liv i fønen.

Det indser jeg. Skifter man selv batteriet? Hvor er det smartest at gå
hen for at få batteriet og om nødvendigt få nogen til at sætte det i?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-08-10 20:42

Ove Steen Smidt <ovesteensmidt@me.com> wrote:

> Det indser jeg. Skifter man selv batteriet? Hvor er det smartest at gå
> hen for at få batteriet og om nødvendigt få nogen til at sætte det i?

Den slags plejer at køre igennem det selskab den er købt hos, evt.
igennem Apple.

Med mindre du er meget fingernem og ikke er bange for at splitte ting ad

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-10 22:43

> Den slags plejer at køre igennem det selskab den er købt hos, evt.
> igennem Apple.
>
> Med mindre du er meget fingernem og ikke er bange for at splitte ting ad

Der er også mange private og sikkert selvbestaltede reparatører. Uden at
have undersøgt priser lige nu, så er de sikkert hurtigere og billigere
end de normale kanaler, hvor man f.eks. afleverer telefonen hos Telia,
hvis den er købt der. Jeg har ikke personlig erfaring med at bruge dem,
men prøv at søge på "iPhone reparation" på Google. Der dukker adskillige
op. Mange af dem virker meget troværdige, når man ser deres hjemmesider.
Du kan jo vælge en, du tør stole på, og som passer dig mht. pris,
beliggenhed og den slags.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 22-08-10 21:28

> [...]
> op. Mange af dem virker meget troværdige, når man ser deres hjemmesider.
> Du kan jo vælge en, du tør stole på, og som passer dig mht. pris,

At skifte batteri på en iPhone er altså iflg. jeres svar en
"reparation", der nærmer sig "at splitte telefonen ad". Jeg er
forbløffet. Hvilket prislag taler vi om? Kan man lige så godt købe en
ny?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-08-10 22:33

> [...]

> "reparation", der nærmer sig "at splitte telefonen ad". Jeg er
> forbløffet. Hvilket prislag taler vi om? Kan man lige så godt købe en

Netop det med batteriet har været et tilbagevendende kritikpunkt for
både iPod, iPhone og de seneste bærbare fra Apple, hvor man ikke kan
skifte batteriet selv. Mange mener, at det er en selvfølge, at man selv
kan skifte batteriet. Dels kan man købe en nyt, når det gamle bliver
slidt. Dels kan man have et ekstra med, så man kan sætte det i, når det
første løber tør. Det kan bruges i situationer, hvor man ikke kan lade
batteriet op i længere tid.
Apple mener, at det vil fylde for meget, hvis man skal kunne
skifte batteriet selv. Det vil kræve en låge, samt skinner, tappe og en
masse andet til at holde batteriet, som tilsammen fylder kostbare
millimeter. Det betyder meget, når man forsøger at gøre apparaterne så
små og tynde som muligt. Vi er nu også mange brugere, som aldrig kunne
drømme om at tage et ekstra batteri med, men der er folk, som brugere
deres udstyr under mere ekstreme forhold.
Jeg foreslog dig jo at søge på nettet efter reparatører.
Priserne ligger på kr. 4-600,-. Det er vel ikke meget værre end prisen
på et ekstra batteri til andre mobiltelefoner eller f.eks. digitale
kameraer. Der er flere reparatører, der ikke angiver prisen på andet end
reparation af glas og home-knap, men man kan få et et tilbud på andre
reparationer. Jeg har altså ikke forhørt mig om deres priser.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-08-10 22:59

> [...]
> drømme om at tage et ekstra batteri med, men der er folk, som brugere
> deres udstyr under mere ekstreme forhold.

Og selv her er der løsninger med "battery packs" som du smækker i røven
af iPhonen .. nogle enda udformet som et case så du får case og battery
pack i én enhed .

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-08-10 16:29

> Og selv her er der løsninger med "battery packs" som du smækker i røven
> af iPhonen .. nogle enda udformet som et case så du får case og battery
> pack i én enhed .
>

> /thomas

Jeg kender problemet andetsteds fra. Hvis jeg er ude på fotosafari med
mit Canon-kamera, kan batteriet godt løbe tør. Jeg har forsøgt at købe
et ekstra, som man kan føre med sig. Men den slags ønsker man iflg. Fona
ikke at forhandle.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-10 17:07

> [...]
> mit Canon-kamera, kan batteriet godt løbe tør. Jeg har forsøgt at købe
> et ekstra, som man kan føre med sig. Men den slags ønsker man iflg. Fona

Du ved godt at Fona ikke er det enste, og bestemt ikke det bedste, sted
at købe kamera gear ?

/thomas

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-08-10 19:44

> Du ved godt at Fona ikke er det enste, og bestemt ikke det bedste, sted
> at købe kamera gear ?
>
> /thomas

Jo, men det var nu en melding, som jeg opfattede, at de gav på
fabrikkens vegne. Hvis jeg ville have et ekstra batteri, ville det efter
sigende koste noget nær det samme som et nyt kamera (Canon Ixus 100IS)

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-10 21:21

> Jo, men det var nu en melding, som jeg opfattede, at de gav på fabrikkens
> vegne. Hvis jeg ville have et ekstra batteri, ville det efter sigende
> koste noget nær det samme som et nyt kamera (Canon Ixus 100IS)

ah ... nå vi er nede i den ende af skalaen ... :)

ja et batteri til ixus modellerne koster ca. 400,- .. orginalt forstås,
men der er uorginale på markedet til langt mindre .. (men kvaliteten er
lidt et lotteri ..)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-08-10 10:51

Sikken noget pjat. Et ekstra batteri er guld værd, hvis man bare tager
fotografering nogenlunde alvorligt.

> ah ... nå vi er nede i den ende af skalaen ... :)

Prisen er jo faldet, siden det var nyt. Det har fået rigtig god kritik.
Kameraer er blevet billigere. De fleste vil nok ikke regne det for et
billigt kamera.

> ja et batteri til ixus modellerne koster ca. 400,- .. orginalt forstås,
> men der er uorginale på markedet til langt mindre .. (men kvaliteten er
> lidt et lotteri ..)

Ifølge EDBpriser kan man komme helt ned på kr. 299,- plus forsendelse
for et originalt batteri. Normalt ligger det vist på kr. 399,-.
Uoriginale kan jeg finde helt ned til kr. 69,- plus forsendelse. Den
slags tilbehør køber jeg stort set altid på nettet. Ud over at det er
dejligt nemt at sidde hjemme og bestille det, og prisen som regel er
lavere end i butikkerne, så løber man, som du har været ude for, ofte
ind i problemer med overhovedet at skaffe varen i butikkerne. Selve
kameraet køber jeg til gengæld gerne i en butik, hvis prisen ikke er
enormt meget højere end på nettet. Jeg vil trods alt gerne støtte
detailhandelen, og det er jo nemmere, hvis kameraet går i stykker.

<http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=109513>
<http://www.mytrendyphone.dk/shop/canon-batteri-nb-4l-2808p.html>
<http://www.batteribyen.dk/advanced_search_result.php?keywords=nb-4L>

Sidstnævnte har endda et Duracell til kr. 199,-. Så sparer du penge ved
at købe uoriginalt, men du køber samtidig fra et anerkendt fabrikat.

PS: Dobbeltcheck lige, at det er det rigtige batteri. Jeg vil nødig have
skylden, hvis du køber et forkert. Canons batterier har et entydigt
modelnavn, og jeg mener, dit bruger NB-4L.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 26-08-10 14:38

> [...]
> skylden, hvis du køber et forkert. Canons batterier har et entydigt
> modelnavn, og jeg mener, dit bruger NB-4L.

Tak for hjælpen. Batteri er bestilt nu.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-10 07:56

Hej,

> [...]
> "reparation", der nærmer sig "at splitte telefonen ad". Jeg er
> forbløffet. Hvilket prislag taler vi om? Kan man lige så godt købe en

Du får det til at lyde værre end det er. Du kan købe et nyt batteri til
ca. 150 kr. og skifte det selv. Du skal bruge en lille skruetrækker og
lidt fingersnilde.

Ellers burde du ringe til det selskab (Telia, 3, Telenor, etc), hvor du
har købt telefonen og høre, hvad de tager for et nyt batteri inkl. isætning.

Alternativt kan du få et nyt batteri inkl. isætning direkte hos Apple.
Det koster 649 kr. Læs mere her:

http://www.apple.com/dk/support/iphone/service/battery/

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-08-10 10:02

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
>
> Alternativt kan du få et nyt batteri inkl. isætning direkte hos Apple.

649,- + 93,25 = 742,25 og uden garanti for at man får sin egen tilbage.
Gad vide hvordan det påvirker "garantien".
Jeg er ikke bekymret. Og vil formentlig bare lade Apple skifte
batteriet. Hvis ikke jeg gør det selv.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-10 10:05

Hej,

> 649,- + 93,25 = 742,25 og uden garanti for at man får sin egen tilbage.
> Gad vide hvordan det påvirker "garantien".

Nu er det jo netop for telefoner _uden_ garanti... men jeg kan ikke se,
at det skulle kunne påvirke en evt. garanti på en negativ måde.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-10 10:11

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> 649,- + 93,25 = 742,25 og uden garanti for at man får sin egen tilbage.

Du får med garanti _ikke_ din egen tilbage ...

> Gad vide hvordan det påvirker "garantien".

Hvis der stadig er garanti på enheden så er garantien ikke påvirket i
hverken den ene eller den anden vej... hvis den er udenfor garanti, ja,
så er den udenfor garanti .. dog er der nok garanti på selve
udskiftningen ..

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-08-10 10:22

> [...]
> hverken den ene eller den anden vej... hvis den er udenfor garanti, ja,
> så er den udenfor garanti .. dog er der nok garanti på selve

Tak for afklaringen. Jeg ville såmænd bare lige vise at prisen var en
hund højere.

Jeg brugte i øvrigt anførelsestegn omkring garantien fordi jeg tænkte på
en masse forskellig pudsige ting. Eksempelvis problemer med
bevisførelsen i tilfælde af at man får returneret et eksemplar som har
været udsat for vanddamp, med endnu ikke synlig mærker efter det.

Jeg selv forventer batteriet holder 1,5 år med mit brug, og der vil
således være et halvt års reklamationsret tilbage som forlænges
tilsvarende med reparationstiden til batteriskiftet. Dertil kommer
garantien på udskiftningen med mindre det lapper over.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-10 10:24

Hej,

> Tak for afklaringen. Jeg ville såmænd bare lige vise at prisen var en
> hund højere.

Ja, hvis du skal sende den ind. Hvis du afleverer og henter selv er
prisen vel bare grundprisen.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 23-08-10 10:36

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Ja, hvis du skal sende den ind. Hvis du afleverer og henter selv er
> prisen vel bare grundprisen.

Jeg har bestilt hos Apple, så jeg ved ikke lige hvor jeg skal aflevere
den, uden at sende den ind

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-08-10 16:29

> [...]

> Alternativt kan du få et nyt batteri inkl. isætning direkte hos Apple.

Jeg synes, at Apple får det til at lyde som en langt mere alvorlig
affære, end det burde være. Hvis en fingersnild amatør kan klare det
selv, burde det kunne gøres hen over skranken hos enhver forhandler på
et øjeblik - og uden al det pjat med, at det skal være hos egen udbyder
eller butikken, hvor man har købt telefonen. Hvad nu, hvis butikken og
udbyderen er et af de butiksfrie selskaber?

Jeg har skiftet udbyder, siden jeg købte min telefon.

--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-10 17:07

> [...]

> udbyderen er et af de butiksfrie selskaber?
>
> Jeg har skiftet udbyder, siden jeg købte min telefon.

Du kan jo se her:

<http://www.ifixit.com/Device/iPhone_3GS>

og selv vurdere om det er noget du vil binde an med selv at lave ..

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-08-10 10:51

> Du kan jo se her:
>
> <http://www.ifixit.com/Device/iPhone_3GS>
>
> og selv vurdere om det er noget du vil binde an med selv at lave ..

Jeg kan godt lide sætningen: Carefully peel up the small sticker labeled
"Do not remove."
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 23-08-10 16:29

> [...]

> Alternativt kan du få et nyt batteri inkl. isætning direkte hos Apple.

Vil batteriudskiftningen uundgåeligt medføre, at telefonen slettes?

Jeg har prøvet at gendanne før. Så det er jeg ikke bange for.
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-08-10 17:07

Ove Steen Smidt <ovesteensmidt@me.com> wrote:

> Vil batteriudskiftningen uundgåeligt medføre, at telefonen slettes?

ja

/thomas