Fast rytme på amning, hvordan?
Fra : Fenger-Olesen

Dato : 06-08-01 21:59

Jeg har fornylig fået barn nr. to, hun er knap to mdr. Min søn på 16 mdr.
blev kun ammet i knap to mdr. pga. et alt for stramt program, lige omkring
hans ankomst, og i ugerne efter. (kan ikke anbefales, slet ikke hos
førstegangs.)
Nu har jeg så fået en lille ny, og alt ser ud til at fungere fint med
amningen, men jeg ved ikke hvordan man finder en fast rytme, og hvornår det
iøvrigt kan komme på tale at "lave" en sådanne.
Jeg bliver lidt forvirret når jeg læser om dem som skal til at vænne deres
børn af med bryst, og hvilke måltider man skal starte med at tage væk. Jeg
har ikke på nuværende tidspunkt styr på hvor mange gange jeg ammer i løbet
af dagen, og det svinger meget med tidspunkterne. Jeg ved godt at det alt
sammen er forskelligt fra barn til barn, men det kunne være rart at høre om
andres amme rytmer, og hvordan man får etableret en rytme. Jeg har næsten
heller ingen mælk om aftenen, og det er dybt frustrerende når nu damen er
ekstra sulten. Jeg ved ikke, hvor videnskaben har det fra, det der med at
man producerer mere mælk, jo oftere man lægger barnet til, for sådan
fungerer det ikke hos os.!!!!! Er der nogen som ved noget, vil jeg gerne
høre nogle gode råd......

Hilsen Louise

Fra : Lill

Dato : 07-08-01 09:52

Du skal bare blive ved med at amme. jeg havde også et tidspunkt, hvor min
mælk var nesten helt tom, men det gik i sig selv igen. Jeg tror det er et
spm. om at kroppen selv skal finde ud af hvor meget mælk den skal producere.
Du skal ikke være bang for rytmer, for lige så snart man tror man har fundet
en, ja så laver barnet selv om på det. Jeg syntes ikke jeg gjorde andet end
at amme de første 6 måneder. Bare bliv ved, så længe det er godt for dig.

Lykke til
Lill

Fra : Jens Kann-Rasmussen

Dato : 07-08-01 11:32

Det kan godt være at din mælkeproduktion forøges, men det oplevede jeg ikke,
så efter nogle fustrerende uger, hvor alt gik op i hat og briller om aftenen
fordi lillemand var sulten, og der ikke var mad, gav vi ham en flaske - det
bedste der kunne ske. Han fik hvad han havde behov for inden han skulle i
seng, og vi fik vores hyggelige aften tilbage, og det gik altså ikke ud over
dagens øvrige måltider.
M.h.t. rytme kan jeg kun sige - vi fandt aldrig en fast rytme, men fra han
var ca. 4 mdr, var der spor af noget, men det ændrede sig hele tiden - så
mit råd vil være lyt til dit barn, og afkod hendes signaler.

Hilsen

Fra : Inger Borup

Dato : 10-08-01 16:29

Hej Louise

Til lykke med datteren!

Jeg har også lige fået nummer to (nu 4 mdr.), og som du nok selv har bemærket,
så er der forskel på børn. Nummer 1 kunne jeg køre på klokkeslet i faste
rutiner, men nummer to er helt anderledes, så han ammes efter behov, dvs. gerne
med 2 til 5 timers mellemrum i løbet af dagen. Nu dog gerne ca. hver 3. time.
Jeg tror, at det med rytmer skal man tage med ro, og i videst mulige omfang lad
det komme an på barnet (hvis det ellers er muligt at få det til at passe ind i
resten af famliens gøremål). Jeg har gjort det, at min søn fast kommer i bad som
en del af morgenritualet, men så får han ellers i løbet af dagen lov til at sove
og spise som det passer ham. Dog kan jeg godt opfordre ham til at sove længere
midt på dagen ved at give ham sutten, når han er ved at vågne, eller ved at
lægge ham om på den anden side. Om aftenen får han så gerne noget tid på sofaen
sammen med mig, før han får nattøj på og bliver lagt i seng. Så jeg signalere
alligevel lidt nogle ting, selv om han i høj grad selv bestemmer. Og der er da
også meget mere rutine over tingene nu, end der var for to måneder siden.

Mht. mælk om aftenen, så har jeg hørt det er meget normalt, at nogle børn spiser
tæt om aftenen. Mælken skulle have en anden sammensætning om aftenen og børnene
tanker op - det skulle være begyndelsen til at sove igennem? Og selv om det ikke
føles som om der er noget, så skulle den være god nok alligevel.

Men resten af dagen mener jeg ikke man skal praktisere at amme tiere end med to
timers mellemrum. For selv om hyppig amning sætter mælkeproduktionen op, så skal
der jo også gå noget tid, FØR der er produceret noget nyt. Jeg hørte engang at
efter 2 timer skulle 90 % af mælken være gendannet. Jeg ved ikke om det har
noget på sig, men det bruger jeg som rettesnor for min "samvittighed". Hvis der
er gået 2 timer, så ved jeg at der er nok at spise af. Det gælder dog kun om
dagen, ikke om aftenen, men vi er også kommet over den hyppige amning om
aftenen.

Jeg synes det lyder på dig, som om alting i virkeligheden fungerer fint, så jeg
synes ikke du absolut skal indføre rutiner for enhver pris. I øvrigt tror jeg
det vil komme helt af sig selv, og ellers var det nok ikke meningen. Held og
lykke med din datter.

Inger