Åbne programmer?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 17-08-10 18:46

Hvordan ser man, hvilke programmer, der er 'åbne i baggrunden' - og
hvordan bringes et sådant program 'tilbage i frontlinien'??

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-08-10 19:04

Hans Henrik Hansen wrote:
> Hvordan ser man, hvilke programmer, der er 'åbne i baggrunden' - og
> hvordan bringes et sådant program 'tilbage i frontlinien'??

Kigger på den lille trekant nedenunder programikonet i dock'en. - Og er
den vanskelig at se, kan jeg anbefale programmet 'Docker'. Den kan både
ændre dock-baggrund og gøre pilen mere tydelig.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/33516

mvh. Erik Richard

Fra : Niels

Dato : 17-08-10 12:40

On Aug 17, 7:46 pm, h2vhs...@webspeed.dk (Hans Henrik Hansen) wrote:
> Hvordan ser man, hvilke programmer, der er 'åbne i baggrunden' - og
> hvordan bringes et sådant program 'tilbage i frontlinien'??

> [...]

cmd + tab tasterne samtidig.

--
Niels

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-08-10 20:09

Niels wrote:

> cmd + tab tasterne samtidig.

OK, sidste del overså jeg. - Men et klik på den pågældende ikon får også
programmet i forggrund igen

mvh. Erik Richard

Fra : KentBM

Dato : 17-08-10 21:36

Den 17/08/10 20.40, Niels skrev:

> cmd + tab tasterne samtidig.

cmd + tab viser ganske rigtigt, hvilket programmer, som er aktive. Men
det bringer ikke programmet frem igen.

Jeg skal da selv vælge at trykke på Thunderbird-ikonet for at få
gendannet programmet igen. Og sådan har min OS X virket siden Tiger.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-10 21:41

KentBM <kentmagnussenF_JERN@gmail.com> wrote:

> cmd + tab viser ganske rigtigt, hvilket programmer, som er aktive. Men
> det bringer ikke programmet frem igen.

jo..

> Jeg skal da selv vælge at trykke på Thunderbird-ikonet for at få
> gendannet programmet igen. Og sådan har min OS X virket siden Tiger.

Du gør programmet aktivt med cmd + tab, men et klik på dock ikonet
aktiverer også en default action, som oftest åbner et nyt blankt vindue.

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 17-08-10 21:51

Den 17/08/10 22.41, Thomas von Hassel skrev:

> Du gør programmet aktivt med cmd + tab, men et klik på dock ikonet
> aktiverer også en default action, som oftest åbner et nyt blankt vindue.
Jeg har lige prøvet at minimere Thunderbird og Safari ved tryk på
knappen i midten med minus på (kan ikke se farven). Det fik programmerne
til at forsvinde i docken.

Et tryk på cmd + tab ændre den øverst linje på skærmen til enten
Thundebird eller Safari, men programmet gendannes først når jeg trykke
på ikonet i dock. Ikke med et nyt vindue, men som programmet var da jeg
minimerede det.

Men det er sengetid, så det må jeg se på i morgen.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-10 21:55

> [...]

> Thundebird eller Safari, men programmet gendannes først når jeg trykke
> på ikonet i dock. Ikke med et nyt vindue, men som programmet var da jeg

ja, programmet bliver gjort aktivt, men evt. vinduer som er minimeret
bliver ikke vist af den grund. Ved tryk på dock ikoner bliver det sidst
minimererde vindue vist igen. Hvis der ingen aktive vinduer er vil der
bliver lavet et nyt blank vindue (hvis det er det der er default action,
det er lidt forskellige fra program til program)

/thomas

Fra : Ole V Jensen

Dato : 17-08-10 22:01

Hvis man trykker cmd+tab og så vælger det program man har minimeret, så
slipper man tab, trykker på alt og så slipper cmd.

Så kommer minimerede vinduer op fra docken.

mvh
Ole-J

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-10 22:03

Ole V Jensen <not@available.dk> wrote:

> Hvis man trykker cmd+tab og så vælger det program man har minimeret, så
> slipper man tab, trykker på alt og så slipper cmd.
>
> Så kommer minimerede vinduer op fra docken.

ja, men det er ligefør man skal slå knuder på fingrene for at få det til
at virke ;)

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 17-08-10 22:14

> ja, men det er ligefør man skal slå knuder på fingrene for at få det til
> at virke ;)

Ja, det er vist lige før det overstiger, hvad min finmotorik (+
'simultankapacitet') kan kapere - men tak for alle de gode svar, jeg
eksperimenterer selv videre! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Kurt Brixen

Dato : 18-08-10 09:16

On 2010-08-17 23:14:06 +0200, Hans Henrik Hansen said:

> Ja, det er vist lige før det overstiger, hvad min finmotorik (+
> 'simultankapacitet') kan kapere - men tak for alle de gode svar, jeg
> eksperimenterer selv videre! :)

Der er også F3 - den viser alle åbne vinduer.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-08-10 06:50

> [...]

> slipper man tab, trykker på alt og så slipper cmd.
>
> Så kommer minimerede vinduer op fra docken.

Snedigt.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : KentBM

Dato : 18-08-10 14:20

Den 17/08/10 23.00, Ole V Jensen skrev:

> Hvis man trykker cmd+tab og så vælger det program man har minimeret, så
> slipper man tab, trykker på alt og så slipper cmd.
>
> Så kommer minimerede vinduer op fra docken.
I hvert tilfælde siden Windows 95 har Windows haft standard kommandoer
til minimer, gendan og maksimer vinduer. Jeg savner en standard måde at
gøre disse ting på i OS X. Selvom jeg nu har haft min MacBook i 3 år.

Nu har har jeg lige prøvet ovenstående metode, men det åbner kun sidst
aktive vindue i Thunderbird og så skal jeg alligevel bruge ikonet i dock
for at få gendannet alle TB-vinduer.

Tja.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-10 14:33

> [...]

> Nu har har jeg lige prøvet ovenstående metode, men det åbner kun sidst
> aktive vindue i Thunderbird og så skal jeg alligevel bruge ikonet i dock

Hvis det er et problem så vil jeg foreslå at bruge f.eks. Expose pg
bruger hhv. tab og piletaster til at vælge aktive vinduer.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-08-10 14:57

> Hvis det er et problem så vil jeg foreslå at bruge f.eks. Expose pg
> bruger hhv. tab og piletaster til at vælge aktive vinduer.

her:

<http://dl.dropbox.com/u/693028/vinduer.png >

det øverste er et vindue som ikke er minimeret .. de to 2 små er vinduer
som er minimeret til docken. Du kan skifte imellem med med piletaster og
aktivere med "enter" eller lave en "quickview" med "space"

/thomas

Fra : KentBM

Dato : 19-08-10 08:49

Den 18/08/10 15.57, Thomas von Hassel skrev:
> [...]
> som er minimeret til docken. Du kan skifte imellem med med piletaster og
> aktivere med "enter" eller lave en "quickview" med "space"
Jeg har aldrig rigtigt set lyset med Expose, men bruger i stedet for
Spaces for overblikket. Men jeg kan godt se, at det faktisk fungere
meget godt på den måde. Så det må jeg vist vænne mig til at bruge.

--

Kent

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-10 09:06

> [...]

> Spaces for overblikket. Men jeg kan godt se, at det faktisk fungere
> meget godt på den måde. Så det må jeg vist vænne mig til at bruge.

Det handler jo om at finde en måde der fungerer i dagligdagen .. der er
jo heldigvis ingen der tvinger dig til at bruge Expose (jeg bruger det
f.eks. ikke, og jeg bruger heller ikke Spaces)

/thomas

Fra : Kent

Dato : 19-08-10 17:00

Den 19-08-2010 10:05, Thomas von Hassel skrev:
> Det handler jo om at finde en måde der fungerer i dagligdagen .. der er
> jo heldigvis ingen der tvinger dig til at bruge Expose (jeg bruger det
> f.eks. ikke, og jeg bruger heller ikke Spaces)
Jeg er da enig. Hvis jeg ikke brugte et par Windows-maskiner (en XP, en
Windows 7) samtidig med min MacBook, så ville jeg heller ikke savne
disse genveje, men bare acceptere, at det er sådan.

Der er altså bare et par punkter, hvor Windows fungere bedre og dette er
så et af dem.

--

Kent

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 17-08-10 21:25

On 17/08/10 19.46, Hans Henrik Hansen wrote:
> Hvordan ser man, hvilke programmer, der er 'åbne i baggrunden' - og
> hvordan bringes et sådant program 'tilbage i frontlinien'??

Du kan bruge F3 eller som andre foreslår cmd-tab..

Tommy

Fra : Kurt Brixen

Dato : 18-08-10 09:17

On 2010-08-17 22:24:42 +0200, Tommy Hjorth said:

> Du kan bruge F3 eller som andre foreslår cmd-tab..

Jeg nåede lige at skrive det samme inden jeg så dit svar.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen