'Klip'?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 17-08-10 18:43

Det er mit indtryk at OS X sjældent tillader 'Rediger/Klip' - hvilket er
upraktisk, fx. når man vil flytte filer fra en mappe til en anden; p.t.
omgår jeg problemet ved at kopiere og derpå slette 'originalerne', men
den løsning virker da noget 'bagvendt'!?

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 17-08-10 19:43

Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> omgår jeg problemet ved at kopiere og derpå slette 'originalerne', men
> den løsning virker da noget 'bagvendt'!?

Jeg er enig i at "klip" funktionen i forbindelse med filhåndtering er en
smart ting, og jeg bruger det dagligt i Windows.

Men Mac'ens filhåndtering kommer fra en anden tradition som er
kendetegnet ved at man "tager fat" i filerne med musen og flytter dem
fra A til B. Så det at "kopiere" eller "klippe" filer til et ram-lager
er dybest set imod denne tankegang. Nu er "kopier" godt nok kommet med i
OS X, men det er vist først i en af de seneste versioner - husker ikke
hvilken, men "klip" er åbenbart på den anden side af Apples grænse for
smartness.

Men måske findes der en snedig 3. parts udvidelse?

--
Mvh Martin

Fra : Tommy Hjorth

Dato : 17-08-10 21:23

On 17/08/10 19.43, Hans Henrik Hansen wrote:
> [...]
> omgår jeg problemet ved at kopiere og derpå slette 'originalerne', men
> den løsning virker da noget 'bagvendt'!?

Det kan du undgå ved, at holde shift nede når du flytter filerne,
flytter du dem bare, kopiere du dem reelt bare til et nyt sted.

Tommy

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 17-08-10 21:28

Tommy Hjorth <tommy.hjorth@gmail.com> wrote:

> Det kan du undgå ved, at holde shift nede når du flytter filerne,
> flytter du dem bare, kopiere du dem reelt bare til et nyt sted.

Ja, når du flytter/kopierer imellem to forskellige diske ... hvis det er
på samme disk så er "default" at flytte og kopi kan aktiveres ved at
holde "alt" nede

/thomas

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 17-08-10 22:15

> Ja, når du flytter/kopierer imellem to forskellige diske ... hvis det er
> på samme disk så er "default" at flytte og kopi kan aktiveres ved at
> holde "alt" nede

Tak for nyttige svar!

--
med venlig hilsen,